- عضویت
- 8/8/19
- ارسال ها
- 1,681
- امتیاز واکنش
- 15,266
- امتیاز
- 323
- محل سکونت
- همدان
- زمان حضور
- 62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱۲- پستچی همیشه دو بار زنگ میزند (The Postman Always Rings Twice)
کارگردان: تی گارنت
سال ساخت: ۱۹۴۶
مترو گلدوین مایر یک استودیوی قدرتمند فیلمسازی است که بیشتر از آنکه فیلم نوآر تولید کند بر آثار رمانتیک و موزیکال متمرکز بود اما فیلم سینمایی «پستچی همیشه دوبار زنگ میزند» محصول این استودیو در سال ۱۹۴۶ با بازیگرانی چون لانا ترنر و جان گارفیلد یکی از بهترین آثار نوآر تاریخ سینما محسوب میشود.
فرانک چمبرز (با بازی جان گارفیلد) ولگردی است که در یک سالن غذاخوری کنار جادهای متعلق به کورا اسمیت (با بازی لانا ترنر) و شوهر پیرش نیک (با بازی سسیل کلاوای) حضور مییابد. نیک از روابطی که بین فرانک و کورا شکل گرفته است آگاه نیست و بنابراین فرانک را برای کمک به گرداندن سالن غذاخوری استخدام میکند. به تدریج فرانک برای کمک کردن به خودش و کورا، همچنین خلاص شدن از دست نیک و به چنگ آوردن سالن غذاخوری نقشهای میکشد که در فیلمهای نوآر روش مرسومی است: قتل. اولین تلاش او با شکست مواجه میشود اما ظاهرا قصد ندارد به این سادگی نقشهاش را رها کند.
فیلم سینمایی پستچی همیشه دوبار زنگ میزند به نوعی یادآور یک فیلم نوار معروف دیگر یعنی «غرامت مضاعف» است چرا که در این اثر هم کشش عاطفی در نهایت منجر به قتل میشود؛ در واقع بسیاری از فیلمهای نوار از همین الگو تبعیت میکنند و فم فتال با جاذبههای خود نقش ویرانگری در فیلم و اساسا در زندگی نقش اصلی مرد ایفا میکند. در جهان فیلمهای نوآر عموما تنشها و پیچیدگیهای روابط احساسی سرانجام خوشی ندارند و این اثر سینمایی نمونه بارز چنین موقعیتی است. پستچی همیشه دو بار زنگ میزند در سال ۱۹۸۱ با بازی جک نیکلسون و جسیکا لانگ بازسازی شد که از نظر منتقدین کیفیت اثر قبلی را تکرار نکرد و از نظر تجاری نیز به موفقیت فیلم قبلی نبود.
اما اقتباس از رمان جیمز کین صرفا متعلق به این دو فیلم نیست بلکه پیش از آن در سال ۱۹۳۹ توسط پیر شنال فرانسوی و در سال ۱۹۴۳ توسط لوکینو ویسکونتی مورد اقتباس قرار گرفت. اقتباس ویسکونتی از این فیلم به اثر مشهوری تحت عنوان «وسوسه» منجر شد که اولین فیلم ویسکونتی و به باور برخی مورخین تاریخ سینما نخستین فیلم نئورئالیستی سینمای ایتالیا بود.
***
۱۱- میانبر (Detour)
۱۱- میانبر (Detour)
کارگردان: ادگار جی. اولمر
سال ساخت: ۱۹۴۵
فیلم سینمایی «میانبر» اثری کمبودجه با بازیگران کمتر شناختهشدهای چون تام نیل در نقش آل رابرت و آن سوج در نقش ورا شاید در میان فیلمهای نوآر این لیست که همگی در استودیوهای بزرگ و با ستارههای درجهیک تولید شدهاند کمی غیرعادی به نظر برسد. کارگردان اتریشی ادگار جی.اولمر این اثر سینمایی را در یک بازه کوتاه زمانی و با بودجه کم کارگردانی کرد. اولمر متعلق به نسل کارگردانهای مهاجری بود که به آمریکا آمدند و همچون بعضی دیگر از همکاران آلمانیاش در تولید فیلمهای اکسپرسیونیستی دهه ۱۹۲۰ مشارکت داشت.
فیلم سینمایی میانبر هم مثل اغلب آثار این لیست برای روایت داستان خود از فلاشبک استفاده میکند. آل رابرت موزیسینی از نیویورک است که با نامزدش مشاجره میکند؛ نامزد او در سودای شهرت و پول به هالیوود میرود. رابرت که پولی در بساط ندارد با یک سفر هیچهایکی به دنبال نامزدش روانه میشود. او سوار ماشین مردی معتاد به قرص میشود که در میان راه میمیرد؛ رابرت ترجیح میدهد به جای خبر کردن پلیس و پذیرفتن ریسک متهم شدن به قتل از اتومبیل، پولها و هویت مرد استفاده کند.
فیلم سینمایی میانبر که سالها بعد در طول دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی شهرت فراوانی کسب کرد نمونه خوبی برای بیان کردن جهان کابوسمانند آثار نوآر است؛ جهانی که در آن مردی نهچندان گنـ*ـاهکار گرفتار موقعیتی پیچیده شده و از هیچ طریقی نمیتواند خود را نجات دهد.
میانبر شاهد خوبی بر این ادعاست که فیلم نوآر ضرورتا به ستارههای مشهور نیازمند نیست و میتواند با بودجه کم در زمانی کوتاه ساخته شود و نهایتا به شهرتی که شایستگیاش را دارد برسد.
میانبر از جمله فیلمهایی است که در میان آثار فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا قرار گرفته. در واقع هر سال تعدادی از آثار سینمایی که تاثیرگذاری عمیق فرهنگی، تاریخی و زیباییشناختی داشتهاند وارد این فهرست میشوند.
30 فیلم نوآر کلاسیک که نباید از دست بدهید
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com