- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
2 ) تجربهی دینی به عنوان یک ادراک: نظر دوم این است که تجربهی دینی نوعی ادراک یا بینش است. به عنوان مثال، ویلیام آلستون (William Alston) معتقد است تجربهی دینی همان ساختار ادراک را دارد. در تجربهی دینی همانند تجربهی ادراک حسی سه عنصر وجود دارد: تجربهگر دینی، خدا که مورد تجربه است، و ظهور یا تجلی خدا بر تجربهگر. همانطور که در ادراک معمولی، اشیاء بهما جلوهگر میشوند و ما از این طریق آنها را میشناسیم، در تجربهی دینی هم خدا به نحوی از انحاء بر ما متجلی میشود و ما قادر میشویم تا او و افعال او را بشناسیم. البته به نظر میرسد که تفاوتهای عمدهای بین تجربهی ادراک حسی معمولی و تجربهی دینی وجود دارد. ادراک حسی اطلاعات زیادی را در مورد جهان فراهم میکند، ولی تجربهی دینی ظاهراً اطلاعات کمی در مورد خدا به دست میدهد. تمام انسانها توانائی ادراک حسی را دارند، در عین حال یک تفاوت عمده هست که نشان میدهد این نظریه که تجربهی دینی نوعی ادراک حسی است درست نیست، و آن این است که برخلاف تجربهی حسی معمولی، آنچه در مورد خدا مورد تجربه قرار میگیرد حسی نیست. در تجربهی دینی تجلی قدرت، عظمت، خیریت، محبت، و نیرو بخشی الهی است که مورد تجربه قرار میگیرند و اینها هیچ کدام شیء حسی نیستند. آلستون نیز میپذیرد صفاتی که خدا مانند قدرت، جمال و خیر، که در تجربهی دینی مورد ادراک واقع میشوند، حسی نیستند، اما برای وی این به آن معنی نیست که این کیفیات نمیتوانند محتوای یک ادراک باشند. نکتهی دوم این که ممکن است این انتقاد نیز به این نظریه پیش آید که ما اشیایی مانند خانه، ماشین و درخت را در شرایط عادی میشناسیم و لذا وقتی با آنها مواجه میشویم، میتوانیم (با توجه به شناخت قبلی) توصیفی پدیدارشناسانه از آنها داشته باشیم، اما تجربهگر دینی که این چنین سابقهی پدیدار شناسانه در مورد خدا در شرایط عادی را ندارد، چطور میتواند بداند که خدا چگونه تجلی میکند و صفات شناسانندهی او چگونهاند؟ آلستون در این مورد میگوید تجربهی ما از انسانهایی که کم و بیش خوب هستند تصوری از «خوب» در ما ایجاد میکند و ما براساس همین شناخت قبلی میتوانیم «خوبی» را در مورد خدا تجربه کنیم. در این جا باز این سؤال پیش میآید که آیا دانستن این که انسانهای خوب چگونه عمل میکنند، این امکان را برای ما ایجاد میکند که بدانیم چگونه باید خوبی خدا را تجربه کنیم؟ این سؤال که خدا چگونه تجلی میکند، مسألهی دیگری را نیز مطرح میسازد و آن این که در مورد ادراک حسی انسان یک معیار کلی هست که میتوان براساس آن درستی ادراک خاصی را محک زد، اما تجربههای دینی از تنوع زیادی برخوردارند، آن طور که صحت یک تجربهی خاص را نمیتوان به آسانی تایید کرد. تجربههای دینی در ادیان مختلف متفاوت است، و این تفاوت ناشی از اختلاف در فرهنگها و اعتقادات دینی میباشد. آن «حقیقت غایی» که یک هندو تجربه میکند، بسیار متفاوت است از خدایی که یک مسیحی تجربه میکند. اما درستی هیچ کدام از این تجربهها را نمیتوان بدون در نظر گرفتن نظام دینی مشخصی به آسانی تأیید کرد. البته این به آن معنی نیست که تجربهی دینی ادراکی نیست، بلکه فقط میتواند به این معنی باشد که تجربههای دینی اغلب در معرض تفسیر شخصی قرار دارند. (همان، 20-17)
نقش عقل و اعتقادات شخصی در تعبیر و تفسیر تجربه ی دینی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com