خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر تحمل خون و جنایت را ندارید، این مطلب را نخوانید. اینجا فرشتهی مرگ یک انسان است.

«من دكسترم (Dexter)، دكستر مورگان (Dexter Morgan) . نمي‌دونم چي منو اينجوری بار آورد؛ ولي هرچی که بوده درون من يه خلا باقی گذاشته. خیلی از رفتارهاي مردم تظاهره، ولي من احساس ميكنم همهی اونا رو فريب دادم، خيلي خوب هم فريب دادم و حدس مي‌زنم كه اين مسئوليت منه. ولي من والدين خونده خودم رو به خاطر اين سرزنش نمي‌كنم، هري و دوريس مورگان، كار فوق‌العاده‌اي انجام دادن كه منو بزرگ كردن، اما هردوي اونا الان مردن و صادقانه بگم . . . من اونا رو نكشتم.» (نریشن ابتدایی سریال دکستر ، از زبان دکستر)

برای اولین بار در تاریخ رسانهی تلویزیون، قهرمان یک سریال، قاتلی سریالی (Serial Killer) است. معیارهای اخلاقی در آمریکا و حتی ایران در حال تغییر است. دکستر مورگان آدم میکشد و ما نه تنها این کار او را تقبیح نمیکنیم، بلکه خوشحال هم میشویم. چرا دکستر مورگان محبوبترین قاتل سریالی دنیاست ؟

دکستر مورگان متخصص خونشناسی بخش پلیس جنایی میامی است. در عین حال قاتل نیز هست، اما او براساس کد خاصی که از ناپدری پلیس خود آموخته آدم میکشد. دکستر فقط کسانی را میکشد که مستحق مردن هستند. او با هوش بالایی که دارد وقتی بخش جنایی از پیدا کردن قاتلی عاجز میشود به تنهایی پیدایش میکند و میکشد. با یک تیر 2 نشان، هم تنبیه خاطی و هم سیراب کردن عطش خود به کشتن. یادگاری که از هر قتل برمیدارد فقط یک قطره خون است او در هر فصل با یک قاتل سریالی دیگر دست به گریبان میشود و هر بار قسمتی از رازهای زندگی او برای ما و خودش آشکار میشود.

به جز دکستر، شخصیتهای اصلی داستان افراد بخش جنایی پلیس هستند که شامل دبرا مورگان خواهرناتنی دکستر تنها عضو خانواده او نیز میشود. با وجود داستان پر از خشونت و تنش، سازندگان سریال موفق شدهاند با وارد کردن طنزی رقیق در داستان، فضای کار را تلطیف کنند.

بیشتر قدرت داستان بر دوش شخصیت دکستر است. او راوی داستان است تا جایی که ما حتی وارد رویاهای او میشویم. شخصیت خوب دکستر به صورت ناپدری او تجسم پیدا میکند و همیشه همراه اوست. مایکل سی هال (Michael C. Hall) بازیگر نقش دکستر بازیگر بسیار توانایی است و به خوبی توانسته شخصیت چندگانهی دکستر را به تصویر بکشد. دکستر که انسانی بیاحساس است باید خود را درجامعه به صورت یک آدم عادی نشان دهد. پس ما دکستر مهربان، دکستر سر به هوا، دکستر خوشمشرب و دکستر عاشق را به تناوب در داستان میبینیم ، اما میدانیم که او هیچکدام از اینها نیست. تنها تجربه مهم سی هال قبل از دکستر، بازی در یکی از نقشهای اصلی در سریال شش پا زیر زمین (Six Feet Under) بود.

سریال دکستر را جیمز مینوس جونیور (James Manos, Jr.) براساس رمان رویای تاریک دکستر (Darkly Dreaming Dexter ) نوشتهی جف لیندزی (Jeff Lindsay )، خلق کرده است. فصل اول سریال در سال 2006 از روی کتاب ساخته شده و فصلهای بعدی را مینوس به کمک لیندزی نوشته و طراحی کرده است. جیمز مینوس قبل از سریال دکستر کار بزرگی انجام نداده است، سابقهی او به تهیهکنندگی چند قسمت از سریال حفاظ (The Shield) و نویسندگی چند اپیزود از همین سریال و سریال سوپرانوها (The Sopranos)، محدود میشود. او با اولین کار جدی و بزرگش یک شب ره صد سال را پیمود. دکستر از تولیدات شبکه کابلی Showtime است که سریالهای پرطرفداری مثل Californication ، Homeland، Shameless را تهیه کرده است.

حاصل تلاش جیمز مینوس بردن 44 جایزه و 111 نامزدی از جشنوارهها و مراسمهای مختلف در آمریکاست که از این میان 2 جایزه گلدن گلاب بود که یکی نصیب مایکل سی هال برای بازی در نقش دکستر مورگان، شد.

شاید با دیدن دکستر، به یاد دیگر قاتلین سریالی بیفتیم که در سینما یا تلویزیون دیدهایم؛ هانیبال لکتر در سکوت برهها (The Silence Of The Lambs , 1991) و یا جان دو در هفت (Seven , 1995) و یا حتی هانس بکرت در ام (M , 1931)، اما دکستر با همه این قاتلین فرق دارد. ما دکستر را دوست داریم و نمیخواهیم از دستش بدهیم.

جدا از داستان سریال، بعضی چیزها در هر سریال یا فیلم هست که توجه شما را به آن فیلم یا سریال جلب میکند. نام بازیگران، نام کارگردان و یا تیتراژ. با دیدن تیتراژ هر سریالی نه به طور کامل اما تا حدودی میتوان به کیفیت آن سریال پی برد. تیتراژ دکستر را ببینید و در 30 ثانیه تمام جهان داستان در اختیار شما خواهد بود، بسیار ساده و صمیمی، چیزی ورای سریدوزیهای وطنی. تیتراژ سریال دکستر نهایت این هنر است، هر قسمت ببینید و از آن لـ*ـذت ببرید.

مردم در سایت (IMDB ) به این سریال نمرهی 9.0دادهاند و براساس همین نمره دکستر در رده یازدهم بهترین سریالهای تاریخ تلویزیون در همین سایت قرار گرفته است.

منبع: شبگار


نقد و بررسی سریال دکستر / Dexter

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا