- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
گذشته از این، دو قسم نخست به هیچ یک از «اخلاق» و «علم اخلاق» مربوط نیست بلکه به اختلاف مبانی شناخت خوب و بد مربوط میباشد و آن این که:مبنای خوب و بد، داوری عقل و خرد است(اخلاق تجویزی) یا توده مردم است (اخلاق توصیفی) و به عبارت دیگر آیا گزارههای حسن و قبح افعال از مسایل قطعی عقلی است که حاکم دادگاه عقل و خرد است؟! یا از قضایای مشهوری که عقلای جهان بر خوب و بد بودن آن اتفاق نظر دارند میباشد و به تعبیر منطقیها از «قضایای مشهوری» است که مبنای عقلی ندارد، بلکه اتفاق مردم پشتیبان آن است.
اگر اساس دو قسم نخست، اختلاف در مبانی حسن و قبح است، باید قسم سومی بر آن افزود، و آن این که معیار در تحسین و تقبیح، حسّ اخلاقی است یعنی ندایی که همه انسانها آن را از درون میشنوند،و این نوع داوری نه مبنای عقلی و استدلالی دارد، و نه مبنای مردمی و قضاوت تودهها.
قسم سوم یک نوع معرفت شناسی است، شناسایی خوب و بد از نظر مردم که هرگز نمیتوان این نوع تقسیمها را از اقسام «اخلاق» و یا «علم اخلاق» دانست بلکه یک رشته بحثهای جانبی است که در علم اخلاق مطرح میگردد.
اکنون که سخن به این جا منتهی شد، و دو طرف گزاره «دین» و «اخلاق»به نحو روشن تعریف گردید، وقت آن رسیده است که رابـ*ـطه میان آن دو، کیفیت آن و یا عدم رابـ*ـطه را بیان کنیم و ما این بخش از بحث را به آینده موکول مینماییم.
_______________________________
19. مبانی و تاریخ فلسفه غرب، 61.
20. همان،ص 58.
اگر اساس دو قسم نخست، اختلاف در مبانی حسن و قبح است، باید قسم سومی بر آن افزود، و آن این که معیار در تحسین و تقبیح، حسّ اخلاقی است یعنی ندایی که همه انسانها آن را از درون میشنوند،و این نوع داوری نه مبنای عقلی و استدلالی دارد، و نه مبنای مردمی و قضاوت تودهها.
قسم سوم یک نوع معرفت شناسی است، شناسایی خوب و بد از نظر مردم که هرگز نمیتوان این نوع تقسیمها را از اقسام «اخلاق» و یا «علم اخلاق» دانست بلکه یک رشته بحثهای جانبی است که در علم اخلاق مطرح میگردد.
اکنون که سخن به این جا منتهی شد، و دو طرف گزاره «دین» و «اخلاق»به نحو روشن تعریف گردید، وقت آن رسیده است که رابـ*ـطه میان آن دو، کیفیت آن و یا عدم رابـ*ـطه را بیان کنیم و ما این بخش از بحث را به آینده موکول مینماییم.
_______________________________
19. مبانی و تاریخ فلسفه غرب، 61.
20. همان،ص 58.
رابــــطه دین و اخلاق
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com