خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

fatemeh.AB79

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
19/9/20
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
568
امتیاز
178
سن
23
زمان حضور
3 روز 4 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
بندرشرفخانه یکی از بنادر دریاچه ارومیه‌است. این بندر از توابع شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی است و فاصله آن از شهرستان شبستر ۲۰ کیلومتر و از شهر تبربز حدود ۹۰ کیلومتر است. این بندر در مسیر قطار تبریز-دیزج خلیل-بندر شرفخانه-سلماس قرار دارد.این بندر دارای آب و هوای معتدل و باغات سرسبز میوه‌است.
از آثار تاریخی این بندر می‌توان به اسکله تال اشاره کرد. این اسکله با قدمت یکصد سال اکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
بندرشرفخانه دارای امکاناتی چون کمپ ساحلی، دریانوردی و قایقرانی تفریحی و حرفه‌ای، هتل پنج ستاره و دیگر امکانات معمول گردشگری بود که در زمان پرآبی دریاچه ارومیه استفاده می‌گردید. این شهر در سال ۱۳۱۲۲ شمسی دارای شهرداری بوده و در حال حاضر جمعیت آن حدود ۵ هزار نفر است.
بزرگترین بندر ساحلی دریاچه ارومیه‌است که از توابع بخش مرکزی شهرستان شبستر بوده و رشته‌ای از راه‌آهن تبریز– جلفا که از صوفیان منشعب می‌شود به بندر شرفخانه منتهی می‌شود. در این بندر تأسیسات نسبتاً مهم بندری و انبارهای کالا وجود دارد. همچنین قبلاً برای استفاده مسافرین، قایق‌های مسافربری وجود داشت. این بندر در شمال شرقی دریاچه، در فاصله ۴۹ کیلومتری صوفیان و ۳۰ کیلومتری جنوب شبستر (مرکز شهرستان) و ۸۸ کیلومتری غربی تبریز واقع شده‌است. از نظر اقتصادی، قرار گرفتن بندرشرفخانه در ساحل شمالی دریاچه ارومیه حائز اهمیت است. در فصل تابستان تعداد کثیری از مردم به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه برای آب درمانی و لجن درمانی به این بندر وارد می‌شوند؛ که البته در حال حاضر به دلیل خشکی دریاچه، چنین امکانی وجود ندارد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


بندرشرفخانه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: moh@mad، ~BAHAR.SH~ و FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
البته تمامی موارد فوق مربوط به زمانی بوده‌است که این دریاچه آب داشته‌است. پس از خشکسالی‌های اخیر آب دریاچه در حدود هشتاد درصد خشک شده و به جای ساحل آبی، الان کیلومترها کویر نمک جایگزین آن گردیده‌است و عملاً آبی وجود ندارد که قابل شنا یا قایق‌رانی باشد؛ و عملاً به کویری از نمک مبدل شده‌است.
فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۴ در مورد بندرشرفخانه می‌نویسد:
بندرشرفخانه شهرستان تبریز واقع در ۱۸ کیلومتری باختری بخش مرکزی شبتر است؛ این شهر در ساحل خاوری دریاچه ارومیه می‌باشد و سکنه آن حدود۶۰۰۰نفر می‌باشد. عمده فعالیت مردم این شهر، امور کشاورزی می‌باشد و محصولات کشاورزی آن محل غلات و حبوبات و بادام و زردآلو، آلبالو، گیلاس، گلابی، آلوچه و سیب است. در برخی متون ونسخ قدیمی راجع به این شهرچنین آمده‌است:
بندرشرفخانه درشمال غرب منطقه گونی در جنوب رشته کوه‌های میشو باآب وهوایی معتدل در کنار دریاچه رضائیه واقع می‌باشد؛ اهالی آن حدود۱۲۰۰تن می‌باشند که پیشه عموم مردم قریه به کار کشت و دامپروری مشغولند. در ساحل آنجا اسکله‌ای می‌باشد و راه ارتباطی آذربایجان به صورت دریایی به دلیل وجود اداره کشتی‌رانی میسرمی باشد و راه‌آهن بین‌المللی از این محل به پل قطور و از محل به ترکیه می‌گذرد. درآن شهر مدرسه و شعبه پست و تلگراف و ژاندارمری، مرکز بهداشت و ایستگاه هواشناسی بوده‌است. این شهر در سال‌های حمله ارتش روسیه به ایران محل ذخیره غلات ارتش شوروی بوده‌است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


بندرشرفخانه

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad و ~BAHAR.SH~

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
بزرگترین بندر دریاچه ارومیه که از جاهای دیدنی شبستر شمرده می شود در استان آذربایجان غربی و در فاصله 20 کیلومتری شبستر واقع شده است. این بندر بزرگ ، بندر شرفخانه ارومیه نامیده میشود از یک سو مشرف به دریاچه ارومیه و از سویی دیگر محصور به کوههای زیبا و سرسبز میشو است و 90 کیلومتری با تبریز فاصله دارد. بندر شرفخانه که نام اصلی اش شورابخانه بوده، بندری زیبا است که روزگاری پرآب ترین بندر دریاچه بوده اما متاسفانه خشکسالی چند دهه اخیر دریاچه ارومیه در آن کاملا هویداست. اطراف این بندر مجموعه ای از باغ های گیلاس، زردآلو، بادام، سیب و...و مزارع وسیع کشت حبوبات است که مناظر زیبایی را خلق میکند.این بندر کوتاه ترین مسیر بین دو آذربایجان شرقی و غربی است و در مسیر ترانزیتی تبریز، ارومیه ترکیه قرار گرفته است. تا قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه این بندر با قایق های تفریحی مسافرین را در دریاچه جابجا می کرد اما اکنون تنها چند آبگیر و تالاب کوچک در این بندر به چشم می خورد و امکان قایقرانی میسر نیست. آثار کمپ های ساحلی و قایق ها در این بندر که روزگاری بسیار پرطرفدار بوده، به چشم می خورد. خشکسالی سبب شده تا این بندر در ابتدا یک نمک زار وسیع به نظر بیاید چرا پایین آمدن سطح آب سبب بالا رفتن غلظت نمک آن شده است. همچنین ما به گردشگرانی که از بندر شرفخانه دیدن میکنند دیدن آبشار سرکند دیزج شبستر را پیشنهاد می کنیم.نمک و لجن بندر شرفخانه خاصیت های درمانی بسیاری در زمینه بیماری های پوستی و رماتیسم داشته و از این جهت هنوز هم به عنوان یک مقصد درمانی مورد توجه است البته در چند دهه گذشته به دلیل پرآبی از استقبال بیشتری برخوردار بوده است. در بندر شرفخانه اسکله ای قرار دارد که تال نامیده می شود و از اواخر دوران قاجار به یادگار مانده و چیزی در حدود 95 سال پیش دارای ایستگاه های هواشناسی و ایستگاه تلگراف بوده است. موقعیت استراتژیک این بندر سبب شد تا روس ها انبار غله خود را در این شهر بسازند و هنوز هم این بندر به داشتن انبارهای وسیع کالا شهره است. بندر شرفخانه با قرار گرفتن در مسیر پرتردد تبریز، ارومیه و ترکیه هنوز هم بسیار مورد توجه است.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


بندرشرفخانه

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad و ~BAHAR.SH~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا