خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراح وب کیست و چه وظایفی دارد؟
تا اینجا درباره‌ی طراحی وب صحبت کردیم و الان پاسخ دادن به سوال « طراحی وب چیست » برایمان کار زیاد سختی نیست. حالا میخواهیم درباره‌ی وظایف یک طراح وب صحبت کنیم و بگوییم که یک طراح وب چه کاری باید انجام دهد.

طراح وب یا به اصطلاح Front End Designer کسی است که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف (مثل HTML – CSS – Javascript و … ) ظاهر یک سایت را طراحی میکند و کاری به کدهای پشت صحنه ندارد.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که Front End چیست و چه تفاوتی با Back End دارد. سوال بسیار خوبی است که در فیلم و مقالات آموزشی آینده حتما درباره آن صحبت میکنیم.




زبان های طراحی وب
همانطور که در قسمت قبل یک اشاره‌ی کوچک داشتیم، یک طراح وب برای طراحی صفحات وب از تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده میکند.

یک طراح وب، برای اینکه بتواند یک صحفه‌ی وب را طراحی کند، از تکنولوژی های زیر استفاده میکند:

  • HTML (یا HTML5)
  • CSS (یا CSS3)
  • جاوا اسکریپت
  • جی کوئری
  • و…
۴ موردی که در بالا نام بردیم، حداقل دانشی است که شما برای طراحی صفحات وب و تبدیل شدن به یک طراح وب نیاز دارید. البته میتوانید فقط با ۲ مورد اول یعنی HTML و CSS نیز سایت هایی را طراحی کنید،‌ ولی جاوا اسکریپت و جی کوئری میتوانند به کار شما بسیار قدرت دهند.

باید به این نکته توجه کنیم که به دلایلی نمیتوانیم به HTML و CSS زبان های برنامه نویسی بگوییم. زیرا اصلا ویژگی های زبان های برنامه نویسی را ندارند. بلکه آن‌ها را زبان های نشانه گذاری یا تگ گذاری میدانیم.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
برای طراحی وب به چه ابزارهایی نیاز داریم
تا اینجا سعی کردیم به سوال طراحی وب چیست پاسخ دهیم. حالا میخواهیم ببینیم که برای طراحی وب به چه ابزارهایی نیاز داریم.

برای طراحی صفحات اینترنتی، نیاز به داشتن امکانات پیچیده نیست. حداقل هایی که نیاز داریم را در زیر مشاهده میکنید:

  • یک محیطی که بتوانیم کدهایمان را در آن بنویسیم. این محیط میتواند Notepad ویندوز باشد و یا یک Text Editor یا IDE حرفه‌ای تر(مثل phpStorm)
  • یک مرورگر اینترنتی (Browser) که بتوانیم کدهایمان را از طریق آن اجرا کنید (مثل فایرفاکس، گوگل کروم و…)
درباره‌ی طراحی وب و آموزش های طراحی وب، در آینده در یادیفای حتما مقالات بسیار خوبی خواهیم داشت.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراح سایت حرفه ای
یک طراح حرفه ای وب سایت، معولا وقتی می تواند تمام پتانسیل و استعدادهای خود را رو نمایی کند که شرایط برای اینکار مهیا شده باشد. اولین شرایط برای رونمایی از چنین استعدادهایی، در مواقعی است که ماهیت پروژه حرفه ای باشد. نمی توان از یک طراح حرفه ای انتظار داشت تا کاری پیش پا افتاده را انجام دهد و در عین حال از تمام خلاقیت و مهارت خود استفاده کند، همانطور که نمی توان از یک طراح آماتور و غیر حرفه ای، انجام یک پروژه حرفه ای را انتظار داشت.

بعنوان یک قاعده کلی، شما زمانی می توانید از طراح سایت خود، توقع کاری حرفه ای داشته باشید که به او یک پروژه حرفه ای داده اید و چیزی غیر از آن، از او انتظار ندارید.

معیارهای یک پروژه حرفه ای طراحی سایت
برای آنکه بدانید آیا نیاز دارید تا از یک طراح سایت حرفه ای، برای طراحی وب سایت خود استفاده نمایید، نکات زیر می توانند به شما کمک کنند تا پی به ماهیت پروژه خود ببرید.

- آیا پروژه خود را قبلا، به افراد یا شرکت های دیگری داده اید و آن ها در انجام آن، شکست خورده اند؟

- آیا کسی پروژه شما را نمی پذیرد و یا قیمت های بالایی را برای انجام آن می دهند؟

- آیا نمونه پروژه وب سایت شما، قبلا، توسط فردی یا شرکتی، نوشته یا ساخته نشده است؟

- آیا با سیستم های ساده و رایگان وردپرس یا جوملا، پروژه شما قابل انجام نیست؟

- آیا نکته خاصی در پروژه شما وجود دارد نظیر برنامه نویسی، یا گرافیک خاص، و یا ابزار یا امکانات خاص برای کاربران؟

با بررسی موارد بالا، و پرسش آن ها از خود، می توانید پی ببرید آیا واقعا نیاز است تا از یک طراح حرفه ای سایت، برای پیاده سازی و راه اندازی وب سایت خود، استفاده نمایید و یا لزوما استفاده از طراحان حرفه ای، لازم نیست و با بودجه شما جور در نخواهد آمد.

برنامه نویسی حرفه ای
یک طراح سایت حرفه ای، می تواند یک گرافیست حرفه ای و یا یک برنامه نویس حرفه ای باشد و معمولا هر دو دانش، در یک فرد، جمع نخواهد شد. شما نباید با از یک برنامه نویس، توقع داشته باشید که یک گرافیست خوب نیز باشد و یک گرافیست، به هیچ عنوان، یک برنامه نویس نیست. ولی در یک طراحی سایت حرفه ای، شما به کمک هر دوی آن ها نیاز خواهید داشت.

بسته به نوع پروژه شما، ممکن است شما نیاز به تنها یک برنامه نویس، و یک طراح سایت داشته باشید. به عنوان مثال، در طراحی یک سایت شیک، برای یک هتل، شما ممکن است بسته به نوع پروژه خود، تنها از یک گرافیک خیره کننده برای جلب نظر کاربران خود استفاده نمایید و نیاز به برنامه نویسی، برای این وب سایت نداشته باشید.

و یا ممکن است پروژه شما، یک سایت مشابه سایت فیسبوک باشد که از گرافیک برای جلب نظر کاربران استفاده نمی کند، بلکه این ابزارهای ارائه داده شده با کاربران است که آن ها را مجذوب این سایت خواهد کرد. و این، با برنامه نویسی حرفه ای، توسط یک تیم خبره، به دست آمده است.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
سایت وبلاگ سازی
سایت های زیادی در اینترنت وجود دارند که به شما در ساخت رایگان وبلاگ کمک خواهند کرد ولی پیش از شروع بررسی چنین سایت هایی، لازم است تا قدری در مورد وبلاگ ها توضیح داد و خصیصه ها و ویژگی هایی که یک وبلاگ دارد را به تفصیل بررسی کنیم و در پایان فرق های اساسی میان یک سایت و یک وبلاگ را نشان خواهیم داد.

اصولا یک وبلاگ، چیزی بیشتر از یک سایت خبری نمی باشد. شاید با این تعریف ما کمی جا خورده باشید ولی من اصرار زیادی بر روی این نوع از تعریف خود در مورد وبلاگ ها خواهم داشت. به یاد داشته باشید که یک خبر، در یک سایت خبری می تواند یک دست نوشته، یک تحلیل، و یا یک خبر یا اطلاعیه باشد. یک وبلاگ نویس با انتشار اخبار و مطالب خود در مورد مطالب مورد سلیقه ای خود، سایتی را تشکیل خواهد داد تا خوانندگان به راحتی می توانند به مطالب وب سایت دسترسی داشته باشند و در آن جستجو کنند، آرشیو مطالب را مشاهده کنند و نظرات خود را در مورد هر مطلب بیان کنند.

این تعریف، دقیقا با تعریف یک سایت خبری، قابل مقایسه است و یک وبلاگ نویس، چیزی فراتر از یک ژورنالیست، روزنامه نگار یا خبرنگار آماتور یا حرفه ای نمی باشد.

ویژگی های یک وبلاگ
وبلاگ ها امکانات و ابزارهای گوناگونی دارند و بسته به سیستمی که از آن برای وبلاگ دهی استفاده می کنید، این امکانات می توانند متفاوت باشند. یک وبلاگ قادر است به خوبی مطالب را بصورت دسته بندی انتشار دهد، نظرات کاربران را نمایش دهد، و آرشیو از اخبار را همراه با تاریخ انتشار آنها، در اختیار کاربران خود قرار دهد.

در زیر لیستی از امکانات عمومی یک وبلاگ آورده شده است:

1- امکان انتشار مطالب بصورت دسته بندی شده در مورد دسته خاصی

2- امکان جستجو در مطالب وبلاگ برای کاربران

3- امکان ثبت نظر برای کاربران، همراه را با امکان تایید تا رد نظرات توسط مدیر وبلاگ

4- بخش مدیریت وبلاگ همراه با یک نام کاربری و رمز عبور

5- بخش عضویت در خبرنامه وبلاگ

6- بخش نمایش آرشیو مطالب بصورت دسته بندی شده

7- امکان تغییر قالب گرافیکی وبلاگ با کمترین هزینه و زمان

8- امکان تولید تگ ها و برچسب ها بصورت خودکار برای هر مطلب

برخی از وبلاگ ها ممکن است امکاناتی فراتر از این موارد را داشته باشند ولی تقریبا ابزارها و امکانات گفته شده در بالا، جزو ابزارهای پایه ای برای هر وبلاگ می باشد.

سایت های ارائه دهنده خدمات وبلاگ دهی
در زیر برخی از سایت هایی را که به ارائه خدمات رایگان ساخت وبلاگ می پردازند را خواهیم آورد:

1- سایت بلاگفا

2- سایت میهن بلاگ

3- سایت پرشین بلاگ

4- سایت ایران بلاگ

5- سایت رزبلاگ

6- بلاگر

7- بلاگ اسکای

این ها شاید برخی از مشهورترین سایت های وبلاگ دهی در ایران و خارج باشند. لیست فوق تنها برای دادن ایده ای در مورد ساخت وبلاگ رایگان بود و ما قطعا نام برخی از بزرگان را در لیست نیاورده ایم.

فرق میان یک سایت و یک وبلاگ
قطعا ممکن است سئوالی در ذهن شما باشد که چه فرقی میان یک وبلاگ با یک سایت است؟ و کدامیک بهترند و آیا راهی برای تبدیل یک وبلاگ به یک سایت هست؟

در جواب لازم است گفته شود که یک وبلاگ معمولا به عنوان بخشی کوچکی از یک سایت بزرگ در نظر گرفته می شود. کلیه وبلاگ هایی که روی یک سیستم وبلاگ دهی ساخته می شوند، در مجموع، سایت مادر یا سایت بزرگتر را تشکیل می دهند و هر وبلاگ می تواند یعنوان زیر مجموعه سایت مادر شناخته شود. این نوع تقسیم بندی، چیزی از ارزش های یک وبلاگ نمی کاهد. وبلاگ شما حتی می تواند از بسیاری از سایت ها از نظر محتوایی، و نیز میزان بازدید، بالاتر باشد و لزوم بودن بعنوان یک وبلاگ، دلیلی بر نقص یا عیب در محتوای سایت یا تعداد بازدیدها نمی باشد.

یکی از فرق های اساسی یک سایت با یک وبلاگ، در طریق دسترسی به آنها است. یک سایت معمولا با یک آدرس اینترنتی مشخص می شود بعنوان مثال example.com ولی یک وبلاگ، معمولا بصورت یک ساب دامنه، بر روی دامنه اصلی، در نظر گرفته می شود. بعنوان مثال myweblog.example.com

فرق دیگر یک سایت با یک وبلاگ، در میزان امکانات و ابزارهای در اختیار قرار داده شده به کاربران و مدیران سایت است. یک وبلاگ، تنها برای نشر مطالب و اخبار، بکار خواهد رفت در صورت یک سایت اینترنتی می تواند یکی از بخش های آن، یک وبلاگ خبری، و یکی از بخش های دیگر آن، یک فروشگاه آنلاین، و بخشی دیگر، بازی های آنلاین و دیگر موارد باشد.

به یاد داشته باشید که زیاد بودن امکانات، همواره دلیل بر بهتر بودن نمی باشد. چنانچه نیازهای شما، تنها بایک وبلاگ برطرف می شود، چرا باید یک فروشگاهی را نیز داشته باشید در حالی که از آن استفاده نخواهید کرد و تنها هزینه ای گزاف برای ساخت آن داده اید؟ و بالعکس، چنانچه سایت شما نیاز به بخش های متنوع گوناگونی دارد و وبلاگ نویسی تنها بخشی از کار است، در این صورت دیگر نمی توانید از سیستم های رایگان وبلاگ دهی، استفاده نمایید و می بایست سایت خود را بصورت حرفه ای تری پیاده سازی نمایید.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراحی ریسپانسیو چیست؟
ریسپانسیو، از لغت Responsive، به معنای پاسخگو و مسئولیت پذیر گرفته شده است. در حوزه وب و طراحی وب سایت، ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا، اصطلاحا به وب سایتی گفته می شود که قادر است بر حسب اینکه چه دستگاهی را کاربر در حال استفاده از آن است، از خود واکنش نشان دهد. بعنوان مثال، سایتی که قادر است روی تمام نمایشگرها از خود واکنش نشان دهد و بخوبی نمایش داده شود را اصطلاحا ریسپانسیو گویند. سایت های ریسپانسیو قادرند به طول و عرض صفحه نمایش هر کاربر، نوع دستگاه استفاده شده توسط کاربر (دسکتاپ، موبایل، تبلت) و یا انواع مختلف سیستم عامل ها (Windows، Linux، Android، و iOs) از خود واکنش نشان داده و به خوبی نمایش داده شود.

چطور می توان یک سایت ریسپانسیو طراحی کرد؟
این سئوالی است که ممکن است شما را به خواندن این مطلب دعوت کرده باشد. برای آنکه وب سایت شما، ریسپانسیو باشد، اولین گام تعریف تگ viewport در هدر صفحات سایت تان است. همچنین بسیاری از کتابخانه های استاندارد نظیر bootstrap وجود دارند که به شما در طراحی صفحات ریسپانسیو، کمک خواهند کرد. همچنین CSS3، امکاناتی را برای طراحان وب فراهم نموده است که آنها قادر خواهند بود تا استایل های مورد نیاز برای صفحات وب را بر حسب عرض صفحه نمایش کاربر تعریف نمایند.

بعنوان مثال، شما می توانید با دانستن این موضوع که عرض های کوچکتر از 380 پیکسل، بعنوان نسخه موبایل وب سایت در نظر گرفته می شود، برخی از CSS های خود را برای نسخه موبایل، طراحی نمایید و یا برای عرض های بین 1024 پیکسل و 720 پیکسل، که بعنوان نسخه تبلت در نظر گرفته می شود و همچنین برای عرض های بزرگتر از 1024 پیکسل، که بعنوان نسخه دکستاپ در نظر گرفته خواهد شد.

آیا داشتن نسخه موبایل یا داشتن طراحی ریسپانسیو، لازم است؟
با توجه به آنکه بیش از 2 سوم از کاربران اینترنتی، از موبایل یاگوشی های هوشمند برای گشت و گذارهای اینترنتی خود استفاده می کنند، لزوم داشتن نسخه موبایل برای وب سایت تان، یک امر حیاتی است. شما لازم است تا حداکثر رضایت کاربران خود را فراهم نمایید. و بدون داشتن نسخه موبایل برای وب سایت، شما قادر نخواهید بود تا بیش از یک سوم از کاربران خود را راضی نگه دارید.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
شرکت های طراحی وب سایت
یک شرکت طراحی سایت تنها یک مکان تجاری یا اداری نیست که تنها یک نفر پاسخگویی به سئوالات مشتریان را بر عهده داشته باشد. یک شرکت طراحی سایت عموما چیزی فراتر از آنچه یک مشتری می بیند باید باشد. در زیر به خلاصه ای از ویژگی های یک شرکت طراحی سایت اشاره خواهیم کرد:

- شرکت های طراحی سایت معمولا از سه بخش منحصر بفرد گرافیک (PSD کار)، استاتیک (HTML کار) و برنامه نویسی تشکیل شده است. اینها تنها بخش های منحصر بفرد یک شرکت طراحی سایت است و این شرکت ها همچنین بخش های مرسوم دیگری نظیر بخش مالی، امور اداری، روابط عمومی، بازاریاب و غیره نیز می توانند داشته باشند.

- آنها دارای مجوزهای لازم برای طراحی و انتشار یک سایت اینترنتی را دارا می باشند.

- معمولا عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور می باشند.

- مجوزهای لازم برای ساخت و انتشار نرم افزار از شورای عالی انفوراتیک کشور را دارا می باشند.

- دارای نمونه کارهای زیادی برای ارائه به مشتریان می باشند.

- یک شرکت طراحی سایت قادر است تا از صفر تا صد یک پروژه سفارشی را بطور کامل آنالیز، طراحی، و پیاده سازی کند ضمن آنکه شرکت قادر است تا برنامه نویسی های لازم برای ساخت وب سایت را بطور کامل انجام دهد. کپی برداری از گرافیک، برنامه نویسی یا استفاده از ابزارهای آماده در طراحی و برنامه نویسی یک سایت اینترنتی، معمولا امتیاز منفی زیادی را به یک شرکت طراحی سایت اعمال می کند.

چنانچه شما به دنبال شرکتی می گردید که کار طراحی وب سایت خود را به آنها بسپارید، حتما از بخش نمونه کارهای آنها بازدید کنید و مشتریان آنها را به دقت مورد بررسی قرار دهید. با چشمان باز انتخاب کنید و گول ظواهر امر را نخورید. بسیاری از شرکت ها وجود دارند که اصلا دیده نمی شوند و بودجه زیادی برای تبلیغات و دیده شدن ندارند ولی کار خود را بخوبی انجام می دهند. این قبیل موارد تنها مختص به فیلد طراحی سایت نمی باشد و مشابهت های آنها در صنایع زیادی به چشم می خورد.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراحی سایت سفارشی
طراحی سفارشی الزاما به طراحی گفته می شود که هسته درونی وب سایت یا سیستم مدیریت محتوا وب سایت بصورت کاملا سفارشی و اختصاصی طراحی و برنامه نویسی شده است و همچنین کلیه المان های گرافیکی وب سایت بصورت کاملا سفارشی، برای نیاز کاربر یا مشتری طراحی و ساخته شده است.

آیا وب سایت شما نیاز طراحی سفارشی دارد؟
برای آنکه پی ببرید آیا وب سایت تان نیاز به یک طراحی سفارشی و اختصاصی دارد، به سئوالاتی که در زیر می آید پیش خود جواب دهید:

- آیا وب سایتی که می خواهید داشته باشید را نمی توان با سیستم های مدیریت محتوای آماده و رایگان ساخت؟

- آیا می توانید هزینه های بالای طراحی سایت و برنامه نویسی سفارشی را تقبل کنید و بپردازید؟

- آیا پروژه شما یک پروژه خاص است و نظیر آن قبلا پیاده سازی نشده است؟

- آیا ایده اصلی سایت، یک ایده نو و جدید است و نمی توان آن را با سیستم های مدیریت محتوای آماده نظیر وردپرس و جوملا ساخت؟

- آیا زمان کافی برای پیاده سازی وب سایت بصورت کاملا سفارشی یا اختصاصی را دارید؟

- آیا برای وب سایت تان یک سناریو یا داکیومنت یا مستندات پیش از ساخته شدن تهیه کرده اید؟

اینها سئوالاتی می باشند که شما می بایست پیش از اقدام به طراحی سفارشی سایت، از خود پرسیده و به آنها پاسخ مناسبی را بدهید.

طراحی سفارشی با سفارشی سازی فرق دارد
بهتر است پیش از اقدام به طراحی سایت سفارشی، این نکته را در نظر داشته باشید که برنامه نویسی و طراحی سایت سفارشی با سفارشی سازی یک سیستم آماده یا یک سایت ساخته شده فرق دارد.

در سفارشی سازی یک پروژه، طراح المان های سایت را بنا به نیاز و درخواست شما، تغییر می دهد و یا از مکانی به مکان دیگر ی می برد، رنگ ها را تغییر می دهد و بسیاری از کارهایی را که شما نیاز دارید را برایتان انجام خواهد داد. ولی در طراحی سفارشی یک سایت، طراحان و برنامه نویسان، کلیه المان های مورد نیاز در یک پروژه را از صفر تا صد، پیاده سازی و طراحی خواهند کرد.

نکته مهمی که در پایان می خواهیم مجددا به آن تاکید نماییم این است که پیش از اقدام به قرارداد بستن برای پیاده سازی یک سایت سفارشی، حتما مستندات یا سناریوی وب سایت خود را از پیش بنویسید و یا آن را آماده نمایید. چرا که وجود مستندات در طراحی سفارشی یک الزام و باید می باشد. طراحان و برنامه نویسان، سنگ بنای کاری خود را بر مبنای مستندات پروژه شما قرار خواهند داد و چنانچه چنین سناریو را آماده نکرده باشید، آنها با سردرگمی زیادی پروژه شما را به پیش خواهند برد و شما زمان زیادی را صرف توضیح نیازهایتان به طراحان و برنامه نویسان خواهید کرد.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
وب سایت چیست؟
وب سایت اصطلاحا به مکانی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. به بیان دیگر به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، اصطلاحا وب سایت گفته می شود.

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه ای از سرورها، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد.

همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین منوال است. هر سرور ( یا کامپیوتر) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخصی می شود.

  • سرور چیست؟
همانطور که گفته شد، یک سایت، از چندین صفحه تشکیل می شود. تنها سوالی که در اینجا مجهول است آنست که یک صفحه، از چه چیزی تشکیل می شود و چطور می توان آن را ساخت؟

در حالت عمومی، یک صفحه اینترنتی، چیزی فراتر از یک فایل کامپیوتری که در کامپیوتر سرور قرار گرفته است، نمی باشد. این فایل برای آنکه به درستی روی مرورگر شما نشان داده شود، نیاز دارد تا از قوانینی تبعیت کند. و آن قوانین، همان کدهای HTML می باشند. کدهای HTML، سنگ بنای هر صفحه اینترنتی می باشد و سوای از اینکه واقعا از چه زبانی برای برنامه نویسی و طراحی صفحه صفحه اینترنتی استفاده شده باشد، بر ماهیت وجودی و محوری زبان HTML تاثیری نمی گذارد.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه وب 2.0 - قسمت اول
عبارت وب 2.0 در ژانویه سال 1999 توسط خانم دارسی دینوچی، یک مشاور در طراحی اطلاعات الکترونیکی (معماری اطلاعات) بکار گرفته شد. در آن مقاله، که نام آن "آینده تکه تکه شده" نام داشت، دینوچی می نویسد:

شبکه وبی که ما هم اکنون می دانیم، که در پنجره های مرورگر به حالتی ایستا بارگذاری می شوند، تنها جنینی از شبکه وبی است که در آینده خواهند آمد. اولین تشعشات وب 2.0 در حال حاضر شدن است و ما فقط در حال مشاهده آن می باشیم که چطور این جنین ممکن است بزرگ شود. مفهوم وب در آینده به معنی صفحه ای پر از متن و عکس نخواهد بود بلکه مکانیزمی از انتقال است، اتری که توسط آن تعامل اتفاق خواهد افتاد. وب روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر خواهد شد، بر روی صفحه تلویزیون شما، روی داشبورد ماشین شما، بر روی تلفن همراه شما، بر روی بازی های کامپیوتری خانگی و حتی ممکن است بر روی مایکرو ویو شما.

استفاده وی از وب، اساسا مرتبط با طراحی سایت، زیبایی، و ارتباطات روزمره میان اشیای مختلف در اینترنت است. دینوچی می نویسد که وب به دلیل استفاده وافر از برنامه های آماده تحت وب، در حال تکه تکه شدن است. مقاله وی مخاطبانش طراحان هستند و به آنها یاد آوری می کند تا کدهایشان را برای سخت افزارهای گوناگونی بنویسند. به همین خاطر، استفاده وی از وب، بطور نامستقیم اشاره به استفاده های جاری از این عبارت دارد.

عبارت وب 2.0، تا سال 2002 متروک ماند. بسیاری از افراد روی مفهوم وب 2.0 مشغول بکار بودند. مفهومی که امروزه به نام وب 2.0 شناخته شده است. بعنوان مثال اسکات دیتزن اشاره می کند "وب در حال تبدیل به پلتفرمی یکپارچه، جهانی و استاندارد است". جان راب می نویسد: "وب 2.0 چیست؟" سیستمی است که مدل قدیمی از سایت های متحد المرکز هستند در هم می شکند و قدرت اینترنت و وب را به میز کاری کامپیوتر شما می آورد."

در سال 2003، با اولین کنفرانس وب 2.0 به میزبانی O’Reilly Media و MediaLive، شهرت عبارت وب 2.0، رو به فزونی گذاشت. در افتتاحیه، جان باتل و تیم اوریلی، تعاریف خودشان را از "وب بعنوان پلتفرم" ارائه دادند، جاییکه نرم افزارهای تحت وب به جای آنکه برای کامپیوترهای خانگی نوشته شوند، برای سایت ها و تحت وب نوشته می شوند. ویژگی اصلی و مهم این موضوع که در آن کنفرانس آنها بحث می کردند آن بود که "مشتریان، کسب و کار شما را خودشان می سازند". آنها همچنین بحث کردند که فعالیتهای کاربران برای تولید مطالب (به شکل ایده، متن، ویدئو یا عکس)، می تواند بعنوان ارزشمند باشد. O’Reilly و Battelle وب 2.0 را از آنچه که آنها وب 1.0 می نامیدند جدا کردند. آنها وب 1.0 را مدلهای تجارت Netscape و دایره المعارف آنلاین Britannica نامیدند.

بعنوان مثال:
Netscape، وب را بعنوان پلتفرمی در شکل نرم افزارهای قدیمی شکل داد: نرم افزار ارائه شده توسط آنها مرورگر وب بود، یک نرم افزار تحت ویندوز، و استراتژی آنها، استفاده از قبضه کردن بازار مرورگرها برای استقرار بازاری با محصولات گران قیمت بود. کنترل بر روی استانداردها برای نمایش مطالب و نرم افزارها در مرورگر، در تئوری به Netscape قدرت تجاری را می داد که به شرکت مایکروسافت در بازار کامپیوترهای خانگی می داد. درست همانند اتفاقاتی که در صنعت ماشین سازی اتفاق افتاده بود، Netscape، وبتاپ را جایگزین دسکتاپ کرد و تصمیم داشت تا وبتاپ را با بروز رسانی اطلاعات برای مبلغان خود که سرورهای Netscape را خریداریکرده اند، آن را همه گیر کند.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه وب 2.0 - قسمت دوم
بطور خلاصه، Netscape بر روی ساخت نرم افزار، بروز رسانی آن، و توزیع آن به کاربران تمرکز کرده بود. O’Reilly، این موضوع را با گوگل مقایسه می کند، شرکتی که در آن زمان، بر روی تولید نرم افزاری تمرکز نداشت، نظیر مرورگرها، ولی در عوض بر روی ارائه سرویسهایی بر پایه داده هایی، نظیر لینک های صفحاتی که نویسندگان بین سایت ها می سازند، تمرکز داشت. گوگل از این مطالب تولید شده توسط کاربران، برای ارائه موتور جستجوی تحت وبی استفاده کرد که شهرت آن بر مبنای الگوریتم پیج رنک می باشد. برخلاف نرم افزارها، که با نسخه هایی در زمانهای خاصی بیرون داده می شوند، چنین سرویس هایی دائما در حال بروز رسانی هستند و چنین روندی، "بتای دائمی" نام دارد.

تفاوت مشابهی می تواند بین دایره المعارف آنلاین Britannica و ویکیپدیا مشاهده شود: در حالیکه Britannica به متخصصین برای نوشتن مقالات تکیه دارد، و آنها را بطور دوره ای منتشر می کند، ویکیپدیا بر روی کاربرانی با نامهایی مستعار تکیه دارد تا به سرعت و پیوسته مطالب را تولید کنند. ویکیپدیا بر مبنای متخصصین نمی باشد بلکه بر ضرب المثلی در دنیای نرم افزارهای سورس باز تکیه دارد که می گوید "هر چشم می تواند یک خطای برنامه نویسی را بگیرد" و بر پایه همین امر، آنها بطور دائم مقالاتشان را بروز می کنند. کنفرانس وب دو O’Reilly، از سال 2003، بطور پیوسته هر سال برگزار می شود و مشتاقان، شرکتهای بزرگ، و گزارشگران زیادی را بخود معطوف می کند.

در دید عموم، عبارت وب 2.0، بطور وسیعی توسط وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران و نویسندگان مورد استفاده قرار می گیرد. در سال 2006، روزنامه تایمز، شخص سال را خود شما معرفی می کند. به این معنی که شما همان فرد مهمی هستید که از بین همه کسانیکه در تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، ویکی ها، و سایت های اشتراک گذاری رسانه ای، شرکت کرده اند، برگزیده شده اید. در جلد مجله، Lev Grossman توضیح می دهد که:

این داستانی در مورد جامعه و شرکت در اجتماعی است که قبلا دیده نشده بود. این داستانی است در مورد خلاصه ای از دانش در ویکیپدیا و شبکه میلیون نفری یوتیوب، و کلان شهر MySpace، است. این داستانی است از قدرت بسیار انسانهایی اندک که بخاطر هیچ، انسان های بسیاری را کمک کرده اند. آنها نه تنها دنیا را تغییر داده اند بلکه روشی را که دنیا تغییر می کند را نیز تغییر داده اند.

از آن زمان، وب 2.0، بعنوان واژه ای وارد دایره المارف ها شد. در سال 2009، موسسه ادبیات جهانی، این عبارت را یک میلیونیوم مین کلمه انگیلیسی معرفی کرد.


همه چیز درباره طراحی وب

 
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا