- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
دلهاي آدمي مخزن حب الهي است، دلي را که هر روز به چيزي غير خدا تعلق پيدا کند، قلبي بد*کاره و بيادب است. انسان بايد تمام ابعاد وجودياش؛ يعني عقل، قلب، نفس، اعضا و جوارحش را ادب کند. اين موضوع در روايات هم آمده است. اميرالمومنين عليهالسلام ميفرمايد: زک قلبک بالأدب کما يذکىالنار بالحطب.
دلهاي آدمي مخزن حب الهي است، دلي را که هر روز به چيزي غير خدا تعلق پيدا کند، قلبي بد*کاره و بيادب است. انسان بايد تمام ابعاد وجودياش؛ يعني عقل، قلب، نفس، اعضا و جوارحش را ادب کند. اين موضوع در روايات هم آمده است. اميرالمومنين عليهالسلام ميفرمايد: زک قلبک بالأدب کما يذکىالنار بالحطب. (بحارالأنوار/74/207)
در اينجا دو تا مطلب را به طور خلاصه عرض ميکنم؛ يک بحث در باب تطهير قلب است و يک بحث در باب تزکيه نفس. تزکيه، هم شامل تطهير ميشود و هم شامل رشد. انسان، هم وظيفه دارد دلش را پاک کند و هم وظيفه دارد آن را رشد بدهد.
ادب قلب
قلبي که تطهير نشده است بيادب است. ما در باب ادب و تربيت گفتيم که ادب الهي، عبارت از مرزشناسي و مرزداري است. در اين باب از روايت هم استفاده کرديم. مرزشناسي يعني اوامر الهي و دستورات خدا. مرزداري يعني به کار بستن اوامر و دستورات الهي، که مصرف نيرو در مرزداري است. خلاصه بحث اين است که انسان، اگر نيرويي که در هر بعدي از ابعاد وجودي اش دارد، در راه رضاي خدا مصرف کند، آن بعد وجودياش را مؤدب کرده است و اگر در راه غير رضاي الهي مصرف کند آن بعد وجودياش بيادب است.
قلب، يک بعد از ابعاد وجودي انسان است. بحث در اين است که کارايي قلب در چيست که انسان از او کار ميکشد. اگر کاري را که انسان از قلب کشيد، در راه رضاي خدا بود، آن قلب ميشود باادب. اما اگر در راه رضاي خدا نبود، آن قلب ميشود بيادب.
دلهاي آدمي مخزن حب الهي است، دلي را که هر روز به چيزي غير خدا تعلق پيدا کند، قلبي بد*کاره و بيادب است. انسان بايد تمام ابعاد وجودياش؛ يعني عقل، قلب، نفس، اعضا و جوارحش را ادب کند. اين موضوع در روايات هم آمده است. اميرالمومنين عليهالسلام ميفرمايد: زک قلبک بالأدب کما يذکىالنار بالحطب. (بحارالأنوار/74/207)
در اينجا دو تا مطلب را به طور خلاصه عرض ميکنم؛ يک بحث در باب تطهير قلب است و يک بحث در باب تزکيه نفس. تزکيه، هم شامل تطهير ميشود و هم شامل رشد. انسان، هم وظيفه دارد دلش را پاک کند و هم وظيفه دارد آن را رشد بدهد.
ادب قلب
قلبي که تطهير نشده است بيادب است. ما در باب ادب و تربيت گفتيم که ادب الهي، عبارت از مرزشناسي و مرزداري است. در اين باب از روايت هم استفاده کرديم. مرزشناسي يعني اوامر الهي و دستورات خدا. مرزداري يعني به کار بستن اوامر و دستورات الهي، که مصرف نيرو در مرزداري است. خلاصه بحث اين است که انسان، اگر نيرويي که در هر بعدي از ابعاد وجودي اش دارد، در راه رضاي خدا مصرف کند، آن بعد وجودياش را مؤدب کرده است و اگر در راه غير رضاي الهي مصرف کند آن بعد وجودياش بيادب است.
قلب، يک بعد از ابعاد وجودي انسان است. بحث در اين است که کارايي قلب در چيست که انسان از او کار ميکشد. اگر کاري را که انسان از قلب کشيد، در راه رضاي خدا بود، آن قلب ميشود باادب. اما اگر در راه رضاي خدا نبود، آن قلب ميشود بيادب.
راههاي تطهير قلب
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com