- عضویت
- 16/7/20
- ارسال ها
- 2,693
- امتیاز واکنش
- 9,215
- امتیاز
- 233
- محل سکونت
- گلنمکستان
- زمان حضور
- 63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش اول: اهداف نگارش
امامان شیعه و شاگردان ایشان، بسیار کوشیدند تا حدیث را از گزند غالیان، منحرفان و بدخواهان در امان بدارند، نام بردن از جاعلان بزرگ، بیان روشِ جعل آنان و چگونگی دست بردن در کتابهای حدیثی، اعلام موضوع جعل و محورهای آن و حتی گاه، بیانِ حدیث ساختگی از جمله تلاشهای ائمه هدی(ع) در این راستاست. در مقابل، اصحاب و شاگردان ایشان، با به کار بستن این رهنمونها و پیراستن احادیث از خرافه ها و سخنان نادرست و مبارزه با جاعلان حدیث و عرضه کتابهای اصحاب به ائمه(ع) دَینِ خود را به حدیث شیعه ادا کردند. شاگردانی چون زراره، محمد بن مسلم، ابوبصیر، مومن طاق و... که امام صادق(ع) تلاش آنان را ضامن بقا و سلامت احادیث پدر بزرگوارشان دانستند.
این در حالی بود که چنین تمهیدات و مراقبتهایی نسبت به احادیث به یادگار مانده از رسول خدا(ص) وجود نداشت. پس از ایشان، خلفا و حکام وقت، با منع از نگارش احادیث آن حضرت، زمینه جعل حدیث و نسبت دادن آنها را به رسول خدا(ص) فراهم آوردند.
از سوی دیگر، تفاوت جایگاه احادیث ائمه(ع) و رسول خدا(ص) از نظر سـ*ـیاسی و اجتماعی و در نتیجه پیامدهای مالی، سـ*ـیاسی و اجتماعی در جامعه اسلامی آن روزگار، همه و همه باعث شد تا احادیث رسول خدا(ص) بسیار بیش تر از سخنان ائمه(ع) که بیش تر در انزوا بودند، مورد توجه جاعلان قرار گرفته و دست اندازی شود.
باوجود تمام تلاشهایی که امامان شیعه(ع) و اصحاب ایشان به کار بستند، باز هم جاعلانی فرصت یافته و در احادیث دست اندازی کردند. غالیان و منحرفان و معاندان، هر کدام، سهمی در این ظلم بزرگ داشتند. از این روست که شناخت حدیث سره از ناسره و مجعول از غیرمجعول، یکی از دغدغه های فکری محدثان و فقهای شیعه بوده و یکی از نشانه های فقاهت به شمار می رود.
کتاب ارزنده "مشرعة بحارالانوار" نوشته عالم فرهیخته آیت اللّه محمدآصف محسنی، نمودی از این تلاشها و دغدغه هاست. وی در بیان انگیزه نگارش این اثر به پاره ای از پیامدهای مفسده انگیز جدا نشدن روایات سره از ناسره پرداخته و می نویسند:
"بسیاری از مبلغان و نویسندگان تقلید پیشه را می بینی که منقولات غالیان و مجهولان را از زبان رسول خدا(ص) و اوصیای پاکش نقل می کنند، به طوری که گویی در ارزش و اعتبار بسان سنت قطعیه یا آیات قرآنی هستند، تنها به این خاطر که آن را در "بحارالانوار"، یا مجموعه حدیثی دیگری یافته اند.
پس آن را بر فراز منبرها و در کتابها و مجله ها با تعبیرهای شیوا و اثرگذار ترویج می کنند. با کلمه ها و جمله های جذاب و شیرینی که مانند سحر در جان خوانندگان و شنوندگان اثر می گذارد. بویژه زمانی که جلد و ورق و شکل کتاب، زیبا و تزیین شده باشد. مردمان عوام از مسلمانان، باورشان می شود که آن، از اصل دین و متن شریعیت است و از زبان رسول خدا(ص) و اوصیای پاکش صادر شده است. در حالی که شاید از جعل، جاعلان و دجالان و بدعتهای جاهلان بوده باشد. پس چگونه آنها را بسان سخنان سیدالمرسلین می گیرند که خداوند فرمود:
"آیا خدا به شما اجازه داد، یا بر او افترا می زنید!. "1
"و این که چیزی را به خدا نسبت می دهید که نمی دانید. "2
"و جز حق را به خدا نسبت ندهید. "3
"و به زبانهای تان چیزی می گویید که نسبت به آن علم ندارید. "4
و جای تأسف است که مسأله تألیف و تبلیغ در برخی موارد به دست افرادی افتاده است که استحقاق آن را ندارند و تنها قصد کسب و درآمد دارند.
"پس وای بر کسانی که کتاب را به دست خود می نویسند و سپس می گویند: این از جانب خداست تا آن را به اندک مالی بفروشند. وای بر آنان از آن چه دستان شان می نویسد و وای بر آنان از آن چه کسب می کنند. "5
انجمن رماننویسی
رمان۹۸
امامان شیعه و شاگردان ایشان، بسیار کوشیدند تا حدیث را از گزند غالیان، منحرفان و بدخواهان در امان بدارند، نام بردن از جاعلان بزرگ، بیان روشِ جعل آنان و چگونگی دست بردن در کتابهای حدیثی، اعلام موضوع جعل و محورهای آن و حتی گاه، بیانِ حدیث ساختگی از جمله تلاشهای ائمه هدی(ع) در این راستاست. در مقابل، اصحاب و شاگردان ایشان، با به کار بستن این رهنمونها و پیراستن احادیث از خرافه ها و سخنان نادرست و مبارزه با جاعلان حدیث و عرضه کتابهای اصحاب به ائمه(ع) دَینِ خود را به حدیث شیعه ادا کردند. شاگردانی چون زراره، محمد بن مسلم، ابوبصیر، مومن طاق و... که امام صادق(ع) تلاش آنان را ضامن بقا و سلامت احادیث پدر بزرگوارشان دانستند.
این در حالی بود که چنین تمهیدات و مراقبتهایی نسبت به احادیث به یادگار مانده از رسول خدا(ص) وجود نداشت. پس از ایشان، خلفا و حکام وقت، با منع از نگارش احادیث آن حضرت، زمینه جعل حدیث و نسبت دادن آنها را به رسول خدا(ص) فراهم آوردند.
از سوی دیگر، تفاوت جایگاه احادیث ائمه(ع) و رسول خدا(ص) از نظر سـ*ـیاسی و اجتماعی و در نتیجه پیامدهای مالی، سـ*ـیاسی و اجتماعی در جامعه اسلامی آن روزگار، همه و همه باعث شد تا احادیث رسول خدا(ص) بسیار بیش تر از سخنان ائمه(ع) که بیش تر در انزوا بودند، مورد توجه جاعلان قرار گرفته و دست اندازی شود.
باوجود تمام تلاشهایی که امامان شیعه(ع) و اصحاب ایشان به کار بستند، باز هم جاعلانی فرصت یافته و در احادیث دست اندازی کردند. غالیان و منحرفان و معاندان، هر کدام، سهمی در این ظلم بزرگ داشتند. از این روست که شناخت حدیث سره از ناسره و مجعول از غیرمجعول، یکی از دغدغه های فکری محدثان و فقهای شیعه بوده و یکی از نشانه های فقاهت به شمار می رود.
کتاب ارزنده "مشرعة بحارالانوار" نوشته عالم فرهیخته آیت اللّه محمدآصف محسنی، نمودی از این تلاشها و دغدغه هاست. وی در بیان انگیزه نگارش این اثر به پاره ای از پیامدهای مفسده انگیز جدا نشدن روایات سره از ناسره پرداخته و می نویسند:
"بسیاری از مبلغان و نویسندگان تقلید پیشه را می بینی که منقولات غالیان و مجهولان را از زبان رسول خدا(ص) و اوصیای پاکش نقل می کنند، به طوری که گویی در ارزش و اعتبار بسان سنت قطعیه یا آیات قرآنی هستند، تنها به این خاطر که آن را در "بحارالانوار"، یا مجموعه حدیثی دیگری یافته اند.
پس آن را بر فراز منبرها و در کتابها و مجله ها با تعبیرهای شیوا و اثرگذار ترویج می کنند. با کلمه ها و جمله های جذاب و شیرینی که مانند سحر در جان خوانندگان و شنوندگان اثر می گذارد. بویژه زمانی که جلد و ورق و شکل کتاب، زیبا و تزیین شده باشد. مردمان عوام از مسلمانان، باورشان می شود که آن، از اصل دین و متن شریعیت است و از زبان رسول خدا(ص) و اوصیای پاکش صادر شده است. در حالی که شاید از جعل، جاعلان و دجالان و بدعتهای جاهلان بوده باشد. پس چگونه آنها را بسان سخنان سیدالمرسلین می گیرند که خداوند فرمود:
"آیا خدا به شما اجازه داد، یا بر او افترا می زنید!. "1
"و این که چیزی را به خدا نسبت می دهید که نمی دانید. "2
"و جز حق را به خدا نسبت ندهید. "3
"و به زبانهای تان چیزی می گویید که نسبت به آن علم ندارید. "4
و جای تأسف است که مسأله تألیف و تبلیغ در برخی موارد به دست افرادی افتاده است که استحقاق آن را ندارند و تنها قصد کسب و درآمد دارند.
"پس وای بر کسانی که کتاب را به دست خود می نویسند و سپس می گویند: این از جانب خداست تا آن را به اندک مالی بفروشند. وای بر آنان از آن چه دستان شان می نویسد و وای بر آنان از آن چه کسب می کنند. "5
انجمن رماننویسی
رمان۹۸
مشرعه بحار الانوار
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: