خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
کلیبر کجاست؟



کلیبر کجاست؟ دیدنی‌ها و زیبایی‌ها در ایران به قدری زیاد است که هرچه بیشتر با آن‌ها آشنا شویم، بیشتر به کشورمان ایران عشق می‌ورزیم. در شمال غرب ایران، استان آذربایجان‌شرقی، شهرستان کلیبر را در خود جای داده است. شهرستان کلیبر در ضلع شمال غربی آذربایجان شرقی قرار دارد که هم مرز جمهوری آذربایجان در میان کوه‌های قره داغ و جنگل‌های ارسباران است. رودخانه ارس از شمال کلیبر می‌گذرد. فاصله تبریز تا کلیبر ۱۷۰ کیلومتر است. برای پیمودن مسافت کلیبر تبریز حدود ۳ ساعت زمان لازم است. شهرستان اهر در ۶۰ کیلومتری جنوب کلیبر و جلفا در ۲۵۰ کیلومتری غرب آن قرار دارد. پارس‌آباد مغان و مشکین‌شهر از شهرهای مستقر در استان آذربایجان‌غربی همسایه‌های کلیبر هستند. با ما در سایت جاده همراه باشید تا با جاهای دیدنی کلیبر که همچون مرواریدی بر تاج نصب شده است، بیشتر آشنا شویم.



قلعه بابک


قلعه بابن کلیبر کجاست؟ در ۱۳ کیلومتری غرب شهرستان کلیبر یادگاری از دوران ساسانیان باقی مانده است که قلعه بابک نام دارد. قلعه بابک به نام‌های قلعه دره سی(درسی)، قلعه و قصر جمهور، قلعه بذ، قلعه جاویدان و دژ بابک نیز خوانده می‌شود. در سفرنامه کلیبر از بابک خرمدین، مبارز قرن چهارم به نیکی یاد شده است. برای رفتن از کلیبر به قلعه بابک از مسیر جاده قلعه بابک اقدام کنید که فاصله جاده تا قلعه حدود ۳ کیلومتر است. مسیر جاده ماشین‌رو است اما برای رسیدن به قلعه بر فراز کوهستان بذ باید کمی کوهنوردی کرد. در غیر این صورت می‌توانید از مسیر پلکانی ساخته شده از جنس سیمان برای رسیدن به ارتفاعات و دیدن قلعه استفاده کنید. ۱۵ تیرماه زادروز بابک خرمدین است که دوستداران وی هر ساله جشنی مختصر به مناسبت بزرگداشت بابک خرمدین در پای بنای مستحکم دژ برگزار می‌کنند.

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


معرفی روستای کلیبر

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad و FaTeMeH QaSeMi

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
پارک جنگلی مکیدی


هرچه از شرق کلیبر به سمت غرب یا شمال آن حرکت می‌کنیم، جنگل‌های کلیبر انبوه‌تر می‌شوند. در فاصله جنگل‌های قلعه دره‌سی تا جنگل‌های آینالو، دره مکیدی قرار دارد که پارک جنگلی مکیدی در آن‌جا، پشت کوهستان‌های جاویدان(بذ) واقع شده است. تمشک، گردو، فندق و زغال اخته از درختان میوه موجود در پارک جنگلی مکیدی است که در میان کلکسیونی از گیاهان دارویی و صنعتی این منطقه خودنمایی می‌کنند. آلاچیق‌ها و نیمکت‌های تعبیه شده در پارک امکان استراحت و تفریح را برای خانواده‌ها فراهم آورده است. همچنین می‌توان شب هنگام در میان صدای شب‌پره‌ها در کمپینگ پارک جنگلی مکیدی اقامت کرد و صبح با صدای پرندگان و گذر جوی آب از خواب برخاست. تا به حال چندین بار جشنواره گردو و زغال اخته در پارک جنگلی مکیدی به عنوان سمبل کلیبر برپا شده است.



آبگرم‌های شهرستان کلیبر



سالیان سال است که فواید و مزایای آب‌های معندی برای مردمان آشکار شده است. چشمه‌های آبگرم همواره از جاذبه های گردشگری مناطق شناخته می‌شود که کلیبراز این موهبت الهی بهره‌مند است. شهرستان کلیبر در بخش آبش احمد روستایی به نام متعلق دارد که شهرت آن به دلیل وجود چشمه آبگرم موتاللیق (موتال‌لیخ) است. روستای قلعه کندی در ۹ کیلومتری جنوب غربی آبش احمد، از مکان‌های دیگری است که آبگرم قلعه کندی را داراست. نزدیکی به جنگل‌های ارسباران، رود ارس، سد خدا آفرین و زیارتگاه شاه قاسم همگی به جاذبه‌ های گردشگری روستاهای دارای آبگرم منطقه کلیبر در تمام فصل‌های سال می‌افزاید. چشمه آب‌معدنی بالاسا نیز در جاده روستای بالاسنگ واقع در ۳۰ کیلومتری شمال‌غرب کلیبر از میان سنگ‌هایی به رنگ مس می‌جوشد که از آبگرم‌های شهرستان کلیبر به شمار می‌آید.



پل‌های خداآفرین



پل‌های خداآفرین کلیبر کجاست؟ شهرستان خداآفرین در ۷۰ کیلومتری شمال کلیبر در کنار رود پر آب ارس قرار دارد. رود ارس از کوه‌های ترکیه سرچشمه می گیرد و با گذر از مرز ایران و جمهوری آذربایجان به دریای خزر می‌ریزد. در نزدیکی سد خداآفرین بر روی رود ارس پل‌هایی قدیمی احداث شده است که قدمت آن به دوران صفویان یا هخامنشیان بازمی‌گردد. نام این پل‌های تاریخی خداآفرین است که به پل حسرت یا حسرت کورپوسی(حسرت کورپوسو) نیز معروف است. یکی از پل‌ها از بین رفته است و با چند دهنه سالم به صورت خرابه‌ باقی مانده است. پل دیگر که در قسمت شرقی پل خرابه قرار گرفته است با داشتن ۱۵ دهنه سالم بوده و به ندرت در ملاقات‌های رسمی و ضروری میان مرزبانان کشور ایران و آذربایجان باز می‌شود.

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


معرفی روستای کلیبر

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad و FaTeMeH QaSeMi

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
منطقه حفاظت شده آینالو

هنگامی که نقشه کلیبر را نگاه می‌کنیم، منطقه حفاظت شده آینالو به چشم می‌خورد. آینالو در ۵۰ کیلومتری غرب کلیبر قرار گرفته است. موقعیت جنگلی، چشمه‌های گوارا، چمنزارهای داخل جنگل و آب و هوای مناسب منطقه آینالو کلیبر، شرایط را برای پرورش و نگهداری مارال و شوکا فراهم آورده است. در منطقه حفاظت شده آینالو هرگونه شکار، صید و قطع درخت ممنوع می‌باشد. قصری بزرگ همچون عمارت از جنس سنگ در منطقه حفاظت شده آینالو در روستای وینق (وینه) وجود دارد که متعلق به شخص ارمنی، سرکیس طومانیانس(تومانیانس) در زمان قاجار است. سقف عمارت که اکنون از بین رفته است به صورت شیروانی و فلزی بوده است که پس از انعکاس نور همچون آینه می‌درخشیده، به همین دلیل این منطقه به آینالو نامیده شده است. از طریق مسیرهای منطقه گردشگری مکیدی و اسکلو، کناره رود ارس از روستای عاشقلو و همچنین روستای پیغام کلیبر می‌توان به منطقه گردشگری آینالی(آینالو) رسید.



کاروانسرای شاه عباسی کلیبر

کاروانسرای شاه عباسی کلیبر کجاست؟ در شمال کلیبر جاده جانانلو – کلیبر وجود دارد که در قدیم تنها مسیر اتصال قفقاز شمالی به تبریز و جاده ابریشم بوده است. تنها کاروانسرای موجود در این مکان، کاروانسرای شاه عباسی بوده است که در ۱۲ کیلومتری جاده جانانلو – کلیبر واقع شده است. از سه سالن آن اکنون فقط ۲ سالن باقی مانده است. در محوطه کاروانسرا بقایای دیواره سنگی متعلق به دوران قبل از صفویه دیده می‌شود. در مسیر جاده کلیبر به طرف جانانلو روستای گلوسنگ قرار دارد که می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی گلوسنگ سایت جاده که میزبان مسافران است استفاده کنید. پل خداآفرین، موزه باستان شناسی خداآفرین، عمارت تومانیانس، برج قارلوجا و قلعه آوارسین(گبر) از جاهای دیدنی کلیبر در نزدیکی کاروانسرای شاه عباسی است.



برج فرخی (قلعه فرخی)

در جنوب غربی شهر کلیبر، برج هشت ضلعی فرخی قرار دارد. قلعه فرخی متعلق به فرخ خان کلیبری از حاکمان وقت بوده است. اکنون فقط دیواره‌های جانبی دژ آن بر بالای بلندی مسلط بر شهر باقی مانده است. قلعه فرخی در قدیم دارای ۳ برج نگهبانی بوده است که دیگر آثاری از آن باقی نمانده است. درون برج فرخی به شکل دایره است که جلوه بیرونی آن ترکیبی از آجر قرمز و سنگ تراشی است. در قسمت بالای بنا، تخته‌ای چوبی قرار دارد که از عمر آن چندین قرن می‌گذرد، با این اوصاف باز هم تخته چوبی کاملا سالم و استوار باقی مانده است.



آب و هوای کلیبر

شهرستان کلیبر با توجه به قرار گیری میان کوه‌ها و تپه‌ها و دارا بودن رودهای ارس، کلیبر و قلعه چای و تعدادی رودخانه‌های فصلی، دارای آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی است. بهترین زمان سفر به کلیبر، در فصل گرم سال به خصوص تابستان است که آب و هوای آنجا خنک و دلپسند است. ایلات و عشایر دشت مغان اردبیل، ارتفاعات کلیبر را به عنوان منطقه ییلاقی خود برگزیده‌اند.


کلیبر کجاست؟

سوغات شهرستان کلیبر

در سفر به هر شهر یکی از موارد مورد توجه که حتی باعث رونق اقتصادی آن شهر می‌شود، خرید سوغاتی است. سوغات شهرستان کلیبر زغال اخته و انار است. فرآورده‌های زغال اخته مانند لواشک، برگه و خشکه، ترشی، ژله و شربت نیز از خوشمزه‌ترین محصولات کلیبر است. ورنی بافی از صنایع دستی عشایر قره باغ کلیبر به شمار می‌آید.



چگونه از تهران به کلیبر برویم؟

از تهران تا کلیبر ۷۷۰ کیلومتر فاصله است که با گذر از اتوبان قزوین – زنجان و سپس تبریز، با دنبال کردن تابلوهای راهنما به کلیبر می‌رسید. در مجموع سفر با خودروی شخصی از تهران تا کلیبر حدود ۹ ساعت طول می‌کشد. در کلیبر فرودگاه یا ایستگاه راه آهن وجود ندارد اما با اتوبوس از طریق ترمینال‌های اتوبوسرانی می‌توان به کلیبر سفر کرد.

انجمن رمان‌نویسی
رمان۹۸


معرفی روستای کلیبر

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad و FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا