خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

mahaflaki

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
693
امتیاز واکنش
16,996
امتیاز
303
محل سکونت
Golestan
زمان حضور
100 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماهی-هامور-600x420.jpg



ماهی هامور دارای بدن مستطیل شکل و کشیده، رنگ بدن آن زرد نخودی با نوارهای تیره عمودی است. این ماهی در بسـ*ـترهای نرم ساحلی زندگی می کند. جالب است بدانید که در عمق صد متری دریا نیز هامور مشاهده شده است. به دلیل اینکه این ماهی کف زی بوده برای صید آن از ترال کف، گرگور و یا قلاب دستی استفاده می شود.
ارتفاع بدن این ماهی بیشتر از طول سر است و باله پشتی دارای ۹ شعاع سخت و ۱۷ تا ۱۸ شعاع نرم می‌باشد. باله مخرجی نیز دارای ۳ شعاع سخت و ۹ شعاع نرم و باله دمی تـ*ـخت می‌باشد. دهان بزرگ و دارای ۳ یا ۴ رده دندان بر روی فک پائین است، بدن پوشیده از فلسهای شانه‌ای، خط جانبی دارای ۴۸ تا ۵۵ عدد فلس می‌باشد. هامور اسم خانوادگی تعداد زیادی ماهی خلیج فارس و دریای عمان است. در این میان، هامور قهوه‌ای را معمولا برای مهمانی، درسته کباب می کنند.
هامور دارای گوشت سفت ولی خوشمزه ای می باشد. پوست آن بسیار لعاب دار است و در تهیه خورشت از آن استفاده می شود. در جنوب کشور معتقدند هیچ قلیه ماهی خوشمزه تر از قلیه هامور نمی شود و جزء ماهیان درجه یک جنوب محسوب می شود و در گویش محلی به آن حمور نیز گفته می شود.
ارزش غذایی بسیار بالا، دارا بودن املاح و ویتامین های مفید، فسفر و پتاسیم از دیگر فواید این ماهی می باشد که باعث تقویت سلول های مغزی و در نتیجه سلامت عمومی بدن می شود.
ماهی هامور هم مانند سایر ماهی های حوزه ی خلیج فارس از طبع سرد و تری برخوردار است، توصیه می شود افرادی که مزاج خود را نمی‌دانند، خوردن مواد غذایی گرم همراه این ماهی را فراموش نکنند. بهترین طعم‌دهنده برای این ماهی آب نارنج است. نارنج تنها طعم ‌دهنده ترشی است که مزاج گرمی دارد. این ماهی خوشمزه و لذیذ کمترین تیغ و خار رو بین ماهی های جنوب ایران دارند.
ارزش غذایی ماهی هامور

ترکیبات تقریبی 100 گرم ماهی هامور تازه


  • انرژی: 75.21 کیلوکالری
  • پروتئین: 16.84 گرم
  • کربوهیدرات: 0.85 گرم
مواد معدنی

  • کلسیم: 1452.41 میلی گرم
  • فسفر: 326.96 میلی گرم
  • آهن: 28.46 میلی گرم

WWW.forum.roman98.com
WWW.ROMAN98.COM


◘ ماهی هامور ◘

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K، ^moon shadow^ و Mana
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا