خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
پدافند هوایی


AIM-9D Sidewinder​

با توجه به این که در این سامانه موشک هوا به هوای AIM-9D از روی زمین شلیک می‌شد، به دلیل سرعت اولیه صفر، غلبه بر جاذبه و پرواز در محیطی با فشار بیشتر نسبت به ارتفاع بالا، بردش از حالت شلیک از هواپیما کمتر ‌می‌شد. در نمونه اولیه چپرال برد موشک ۹ کیلومتر و ارتفاع پروازش نیز ۳ کیلومتر بود. موشک موتور راکتی کمکی نداشت و تنها با موتور راکتی خود شلیک و پرواز می‌کرد. سرعت آن نیز ۱.۵ ماخ بود. در حال که AIM-9D هوا پرتاب ۲.۵ ماخ سرعت و ۲۰ کیلومتر برد داشت.



موارد معرفی شده در بالا، تمامی پدافندهایی هستند که از ابتدا تا پایان دهه ۱۹۶۰ وارد خدمت شدند. پیشرفت در عرصه ساخت پدافند همچنان ادامه یافت و دیگر کشورها نیز اقدام به طراحی و ساخت چنین سامانه‌هایی کردند. سامانه‌های مدرن‌تر نیز از اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ به وضعیت عملیاتی رسیدند. مثلا S-300 شوروی در ۱۹۷۸ و MIM-104 پتریوت (Patriot) آمریکایی در سال ۱۹۸۱ وارد خدمت شدند که هر دو از مشهورترین پدافندها به شمار رفته و نمونه‌های جدیدتر آن‌ها همچنان در خدمت هستند. شوروی همچنین در سال ۱۹۷۱ نخستین پدافند پاد بالستیک خود موسوم به A-35 را وارد خدمت اولیه کرد و پس از آمریکا، دومین سازنده این چنین سامانه‌هایی شد.


پدافند هوایی


آواکس و جنگنده

اگر دقت کنید در می‌یابید غرب و به ویژه آمریکا بیشتر سامانه‌های دریاپایه و شوروی نیز بیشتر سامانه‌های زمین پایه طراحی کرد. چرا که آمریکا از گذشته تاکنون نیروی دریایی بسیار بزرگی دارد که باید از آن محافظت کند. در خشکی نیز جنگنده‌ها با پشتیبانی آواکس،‌ رادارهای زمینی و هواپیماهای سوخت رسان حلقه اول دفاع هوایی هستند و پدافند نیز از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل آمریکا از گذشته جنگنده‌های بسیار بیشتر و بهتری دارد و ناوگان هواپیماهای پشتیبانی هوایی آن (همچون هواپیمای سوخت رسان) نیز همواره بسیار قدرتمندتر بوده است.


پدافند هوایی


پدافند S-300 روسی (С-۳۰۰ Фавори)​

در طرف دیگر شوروی و پس از آن روسیه نیروی دریایی کوچک‌تر و خاکی بسیار وسیع و گسترده‌تر دارد که امکان حراست از آن به دلیل کم بودن تعداد جنگنده‌ها و دیگر هواپیماهای پشتیبانی وجود ندارد. به همین دلیل شرق پدافندهای زمین پایه بیشتری طراحی کرد. در شرق پدافند هوایی خط اول دفاع است و جنگنده‌ها و نیز آن را تکمیل می‌کنند. همچنین شوروی پدافندهای متحرک بیشتری ساخت که دلیل آن نیز محافظت از خودروهای به شدت پرشمار و نیروی زمینی قدرتمند خود در برابر جنگنده‌ها و هلیکوپترهای بی شمار غرب بود. این سامانه‌های متحرک همراه خودروهای زرهی حرکت می‌کردند تا هنگام تهاجم احتمالی به اروپا، در برابر حملات هوایی وسیع ناتو بی دفاع نباشند.

امروزه نیز پدافندهای دیگری توسط کشورهای مختلف در حال توسعه هستند و سازندگان سعی دارند برای مقابله با چالش‌های جدید همچون هواگردهای پنهانکار یا موشک‌های هایپرسونیک،‌ سامانه‌های جدیدتری طراحی کنند. پدافند پاد بالستیک نیز امروزه بسیار تکامل یافته و کشورهای رقیب همواره مشغول ساخت نمونه‌های جدید ارتقا و بهسازی نمونه‌های فعلی هستند. سامانه‌ها پدافند لیزری نیز از دیگر جنگ افزارهای امروزی و در حال تکامل فعلی هستند.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


نگاهی به موشک‌های پدافند هوایی پس از جنگ جهانی دوم

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا