- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
بر اساس کتاب منشاء خانواده و مالکیت خصوصی و دولت "فردریش انگلس"
تنظیم کنندگان: مهر نوش نصیری، مائده جلایی، مهدیه خواجهوندی، محبوبه شاهنده، میلاد معینی
بنابر گفتهی انگلس: اولین فردی که کوشید تا نظم معینی در ما قبل تاریخ انسان وارد کند مورگان بود که به سه دوران عمده توحش، بربریت و تمدن توجه داشت او هر یک از این دورانها را بر حسب پیشرفتی که در تولید و وسائل معاش پیدا شده بود به مراحل پائینی، میانی و بالای تقسیم می کند.
1)توحش
مرحله پائینی: کودکی نسل بشر ،بشر هنوز در جنگلهای مناطق حاره و تحت حاره زندگی می کرد. میوه جات،دانه ها و هسته ها و ریشه گیاهان غذای اصلی بشر را تشکیل می دهد. انسان این دوره گردآورنده بوده است .
مرحله میانی: (تیره) در این مرحله از ماهی و آبزیانی دیگر با استفاده از آتش برای خوراک مورد مصرف قرار گرفتند.
مرحله بالائی : این مرحله با اختراع تیرمکان شروع شد که شکار حرفه و اشتغال معمولی مردم شده بود.
2-بربریت:
مرحله پائینی: با سفالگری شروع می شود. ویژگی مشخص دوران بربریت اهلی کردن و دام پروری و کشت گیاهان است.
مرحله میانی: در نیمکره شرقی با اهلی کردن حیوانات شروع می شود در نیمکره غربی با پرورش گیاهان خوردنی به وسیله آبیاری آغاز می گردد و نیز از خشت و سنگ برای ساختمانسازی استفاده می کردند.
مرحله بالایی: با ذوب و تصفیه سنگ آهن شروع می شود و با اختراع نوشتن الفبایی و استفاده از آن برای نوشته های ادبی به مرحله تمدن می رسد و همچنین برای اولین بار شخم آهنی که توسط احشام کشیده می شد
تیره در مرحله میانی توحش به وجود آمد، در مرحله بالائی آن تکامل بیشتری یافت و در مرحله پائینی بربریت به اوج خود رسید. بنابراین بررسی خود را با این مرحله آغاز می کنیم. البته پس از اشارهی مختصری در مورد خصوصیات و رسوم کلی تیره ها .
افراد در تیره شخصاً آزاد و مدافع آزادی یکدیگرند و امتیازات و حقوق مساوی دارند آزادی ,برابری,برادری از اصول اساسی تیره است.
هر تیره ساچم(ریس صلح ) و رئیس (رهبر زمان جنگ) خود را انتخاب می کردند قدرت ساچم خصلتی پدرانه و مطلقا" معنوی بود, ابزاری برای سرکوبی در اختیار نداشتند. رئیس جنگ خارج از تیره انتخاب می شد, او فقط در ماموریت های نظامی فرمان می داد.
تیره هر زمانی می توانست ساچم و رئیس جنگ را برکنار کند. آنها در زمان برکناری به صورت یک جنگجوی ساده و شخص معمولی در می آمدند
دارایی های شخص فوت شده,میان اعضاء تیره تقسیم می شدو افراد برای حفظ امنیت خود به حمایت تیره متکی بودند. اگر به فردی صدمه می زدند مثل این بود که به تیره صدمه زده اند.
هر تیره می توانست بیگانگان را به درون خود بپذیرد و آنها را وارد قبیله کند,اسرای جنگی که کشته نمی شدند با پذیرفته شدن به درون یک تیره ,عضو قبیله می شدند و حقوق کامل قبیله ای و تیره ای را کسب می کردند(عضو جدید برای مردان به صورت خواهر یا برادر و برای زنان در حکم فرزند بود.که در طی یک مراسم تشریفاتی بدرون قبیله وارد می شدند.)
تیره یک شورا دارد که همگی آرای مساوی دارند.این شورا می تواند ساچم ها و روسای جنگی و سایر "نگهدارندگان ایمان" را خلع یا انتخاب کند. درمورد تاوان یا انتقام خونی برای اعضا ء مقتول می توانند تصمیم بگیرند و بیگانگان را به تیره می پذیرند.در واقع قدرت عالیه در تیره اند.
در این مرحله– پائینی بربریت – ما سیستم تیرهای را در تکامل می بینیم. یک قبیله به چند – در غالب موارد به دو – تیره تقسیم می شد؛ با ازدیاد جمعیت، این تیرههای اصلی مجدد؛ به چند تیره دختر تقسیم شدند، که تیره مادر در رابـ*ـطه با آنها به صورت فراتری در آمد، خود قبیله به چند قبیله تقسیم شد، که در آنها در غالب موارد، مجدداً تیرههای قدیمی را باز می یابیم. لااقل در بعضی موارد یک کنفدراسیون، قبیله های خویشاوند را با هم متحد می کرد. این سازمان ساده برای شرایطی اجتماعی که آن را به وجود آورده بود، کاملا مکفی بود. این سازمان چیزی نبود جز یک گروهبندی طبیعی خاص، که قادر بود تمام منازعات داخلی – که می توانست در یک جامعه سازمان یافته بر مبنای این خطوط به وجود آید – را رفع کند. در عرصه خارجی، منازعات توسط جنگ حل می شدند، که می توانست به نابودی یک قبیله منجر شود، ولی هیچگاه به انقیاد آن منجر نمی گشت. عظمت، و در عین حال محدودیت، نظام تیره ای این بود که در آن هیچ تمایزی بین حقوق و وظائف وجود نداشت؛ این سؤال که آیا شرکت در امور عمومی یک حق یا یک وظیفه است، هیچگاه برای یک سرخ پوست مطرح نشد. برای او چنین سؤالی همانقدر بیهوده و پوچ بود که این سوال که آیا خوردن، خوابیدن یا شکار یک حق است یا یک وظیفه. تقسیم قبیله یا تیره به طبقات مختلف نیز به همین سان غیر ممکن بود. این امر ما را به بررسی پایه اقتصادی آن شرایط می کشاند.
تنظیم کنندگان: مهر نوش نصیری، مائده جلایی، مهدیه خواجهوندی، محبوبه شاهنده، میلاد معینی
بنابر گفتهی انگلس: اولین فردی که کوشید تا نظم معینی در ما قبل تاریخ انسان وارد کند مورگان بود که به سه دوران عمده توحش، بربریت و تمدن توجه داشت او هر یک از این دورانها را بر حسب پیشرفتی که در تولید و وسائل معاش پیدا شده بود به مراحل پائینی، میانی و بالای تقسیم می کند.
1)توحش
مرحله پائینی: کودکی نسل بشر ،بشر هنوز در جنگلهای مناطق حاره و تحت حاره زندگی می کرد. میوه جات،دانه ها و هسته ها و ریشه گیاهان غذای اصلی بشر را تشکیل می دهد. انسان این دوره گردآورنده بوده است .
مرحله میانی: (تیره) در این مرحله از ماهی و آبزیانی دیگر با استفاده از آتش برای خوراک مورد مصرف قرار گرفتند.
مرحله بالائی : این مرحله با اختراع تیرمکان شروع شد که شکار حرفه و اشتغال معمولی مردم شده بود.
2-بربریت:
مرحله پائینی: با سفالگری شروع می شود. ویژگی مشخص دوران بربریت اهلی کردن و دام پروری و کشت گیاهان است.
مرحله میانی: در نیمکره شرقی با اهلی کردن حیوانات شروع می شود در نیمکره غربی با پرورش گیاهان خوردنی به وسیله آبیاری آغاز می گردد و نیز از خشت و سنگ برای ساختمانسازی استفاده می کردند.
مرحله بالایی: با ذوب و تصفیه سنگ آهن شروع می شود و با اختراع نوشتن الفبایی و استفاده از آن برای نوشته های ادبی به مرحله تمدن می رسد و همچنین برای اولین بار شخم آهنی که توسط احشام کشیده می شد
تیره در مرحله میانی توحش به وجود آمد، در مرحله بالائی آن تکامل بیشتری یافت و در مرحله پائینی بربریت به اوج خود رسید. بنابراین بررسی خود را با این مرحله آغاز می کنیم. البته پس از اشارهی مختصری در مورد خصوصیات و رسوم کلی تیره ها .
افراد در تیره شخصاً آزاد و مدافع آزادی یکدیگرند و امتیازات و حقوق مساوی دارند آزادی ,برابری,برادری از اصول اساسی تیره است.
هر تیره ساچم(ریس صلح ) و رئیس (رهبر زمان جنگ) خود را انتخاب می کردند قدرت ساچم خصلتی پدرانه و مطلقا" معنوی بود, ابزاری برای سرکوبی در اختیار نداشتند. رئیس جنگ خارج از تیره انتخاب می شد, او فقط در ماموریت های نظامی فرمان می داد.
تیره هر زمانی می توانست ساچم و رئیس جنگ را برکنار کند. آنها در زمان برکناری به صورت یک جنگجوی ساده و شخص معمولی در می آمدند
دارایی های شخص فوت شده,میان اعضاء تیره تقسیم می شدو افراد برای حفظ امنیت خود به حمایت تیره متکی بودند. اگر به فردی صدمه می زدند مثل این بود که به تیره صدمه زده اند.
هر تیره می توانست بیگانگان را به درون خود بپذیرد و آنها را وارد قبیله کند,اسرای جنگی که کشته نمی شدند با پذیرفته شدن به درون یک تیره ,عضو قبیله می شدند و حقوق کامل قبیله ای و تیره ای را کسب می کردند(عضو جدید برای مردان به صورت خواهر یا برادر و برای زنان در حکم فرزند بود.که در طی یک مراسم تشریفاتی بدرون قبیله وارد می شدند.)
تیره یک شورا دارد که همگی آرای مساوی دارند.این شورا می تواند ساچم ها و روسای جنگی و سایر "نگهدارندگان ایمان" را خلع یا انتخاب کند. درمورد تاوان یا انتقام خونی برای اعضا ء مقتول می توانند تصمیم بگیرند و بیگانگان را به تیره می پذیرند.در واقع قدرت عالیه در تیره اند.
در این مرحله– پائینی بربریت – ما سیستم تیرهای را در تکامل می بینیم. یک قبیله به چند – در غالب موارد به دو – تیره تقسیم می شد؛ با ازدیاد جمعیت، این تیرههای اصلی مجدد؛ به چند تیره دختر تقسیم شدند، که تیره مادر در رابـ*ـطه با آنها به صورت فراتری در آمد، خود قبیله به چند قبیله تقسیم شد، که در آنها در غالب موارد، مجدداً تیرههای قدیمی را باز می یابیم. لااقل در بعضی موارد یک کنفدراسیون، قبیله های خویشاوند را با هم متحد می کرد. این سازمان ساده برای شرایطی اجتماعی که آن را به وجود آورده بود، کاملا مکفی بود. این سازمان چیزی نبود جز یک گروهبندی طبیعی خاص، که قادر بود تمام منازعات داخلی – که می توانست در یک جامعه سازمان یافته بر مبنای این خطوط به وجود آید – را رفع کند. در عرصه خارجی، منازعات توسط جنگ حل می شدند، که می توانست به نابودی یک قبیله منجر شود، ولی هیچگاه به انقیاد آن منجر نمی گشت. عظمت، و در عین حال محدودیت، نظام تیره ای این بود که در آن هیچ تمایزی بین حقوق و وظائف وجود نداشت؛ این سؤال که آیا شرکت در امور عمومی یک حق یا یک وظیفه است، هیچگاه برای یک سرخ پوست مطرح نشد. برای او چنین سؤالی همانقدر بیهوده و پوچ بود که این سوال که آیا خوردن، خوابیدن یا شکار یک حق است یا یک وظیفه. تقسیم قبیله یا تیره به طبقات مختلف نیز به همین سان غیر ممکن بود. این امر ما را به بررسی پایه اقتصادی آن شرایط می کشاند.
روند نکامل اجتماعی طبقات و دولت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: