خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

!MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/10/19
ارسال ها
1,150
امتیاز واکنش
10,424
امتیاز
323
زمان حضور
73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
تصور کنید که در وسط فصل تابستان باران بیاید. به نظر شما این اتفاق خوبی برای شما است یا خیر؟ اگر کشاورز باشید احتمالا از وجود چنین بارشی خوشحال خواهید شد و اگر قرار بود در یک باغ مهمانی را ترتیب دهید احتمالا از بارش باران ناراحت خواهید شد.

باور اصلی آن در ان ال پی این است که معنای همه چیز به متن اصلی آن اتفاق بستگی دارد. با متفاوت دیدن و با دیدگاه‌های جدید می‌توانید احساسات مثبت و انتخاب‌های جدیدی داشته باشید. شما می‌توانید توسط ان ال پی چارچوبی نو برای موقعیتی که دارید تعریف کنید. به این ترتیب باعث ایجاد یک واکنش درست در موقعیت خواهد شد.

چگونه نظر خودمان را تغییر دهیم

اگر جایگاه موقعیت، چارچوب زمانی و متن را عوض کنید در آن صورت برداشت‌های شما از موقعیت نیز تغییر خواهد کرد. زیرا تمام معانی برداشت شونده به متن مربوط بستگی دارند. لطیفه‌ها، داستان‌های جن و پری و داستان های کودکان مملو از قاب‌های نو هستند، در برخی از داستان‌های پریان موقعیتی پیش می‌آید که از دید خواننده وحشتناک است، اما بعد از مدتی با پایانی خوش مواجه می‌شویم.

تغییر دیدگاه

کلماتی که انتخاب می‌کنیم، به عنوان چارچوبی برای اشاره به معانی مورد نظرمان به کار برده می‌شوند:

  • متاسفانه … کارش را از دست داد.
  • او کارش را از دست داد، فوق العاده است می تواند…
  • قیمتش ۱۹۹ دلار است، یعنی زیر ۲۰۰ دلار.
  • قیمتش ۱۹۹ دلار است، یعنی حدود ۲۰۰ دلار.
شما می‌توانید چارچوب متن خود را به دو بخش زیر تقسیم کنید:

  • متن
  • معانی
هر یک از این دو مورد به شما می‌گویند توجه کنید، اگر به رفتار خود با دیدگاهی متفاوت نگاه کنید، آن رفتار ارزش و معنی متفاوتی پیدا می‌کند.

چارچوب متن

در اینجا عباراتی را می‌خوانید که می‌توانید به عنوان چارچوب متن استفاده کنید.

  • بیش از حد … هستم.
  • او بیش از حد … هست.
وقتی کسی این کلمات را به کار می‌برد، در واقع شاکی است که خود یا دیگری به شیوه‌ی خاصی در موقعیت خاص رفتار کند. وی این رفتار را تعمیم می‌دهد و در واقع حقیقتی را حذف می‌کند. در این مرحله شما باید تعمیم‌های خود فکر کنید.

  • او بیش از حد در این کار به جزئیات اهمیت می‌دهد.
  • بیش از حد راحت به کارمندانش مرخصی می‌دهد.
می‌توانید با توجه با این مساله که با همان رفتار ممکن است در موقعیتی دیگر مفید واقع شوید، چارچوب جدیدی برای موقعیت یا متن بسازید.

همچنین مطالعه کنید: چارچوب انگار چیست؟

چارچوب معنی

وقتی می‌خواهید واکنشتان نسبت به چیزی مثبت به نظر آید، می‌توانید از چارچوب معنی برای آن استفاده کنید. برای مثال اگر با حرفی مواجه شدید به خودتان بگویید این حرف چه معنای دیگری ممکن است داشته باشد؟ به اتفاقاتی در زندگی بیندیشید که می‌خواهید آنها را با دیدگاه مثبت تحلیل کنید، به‌طور مثال، اتفاقی که آن را اشتباه نامیده‌اید را چارچوبی نو برای آن موقعیت یا معنی در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید که این موقعیتی که قرار دارید چه نکات مثبتی می‌تواند برای شما داشته باشد؟ با تغییر زاویه دید می‌توانید در هر شرایطی نکات مثبت و ارزنده‌ای دریافت کنید واکنشان را به شکلی مطلوب تغییر دهید.
انجمن رمان ۹۸


ایجاد یک چارچوب جدید توسط ان ال پی

 

!MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/10/19
ارسال ها
1,150
امتیاز واکنش
10,424
امتیاز
323
زمان حضور
73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
چارچوب انگار برای چیره شدن مردم بر مقاومت ها و محدودیت‌های موجود در نقشه‌ی ذهنی‌ خود از جهان، روش بسیار مناسبی است. چارچوب انگار، معمولا باورهای محدود کننده را با ایجاد مثال های نقض و گزینه های دیگر، به چالش می‌کشد.

رهایی از محدودیت‌ها با چارچوب‌های انگار

چارچوب انگار به ما کمک می‌کند تا درک کنونی خود را از محدودیت های واقعی کنار بگذاریم و کاملا از نیروی تخیل و تصور خود استفاده کنیم. علاوه بر این، اجازه می دهد توانایی های ذاتی فرد رشد و شکوفا شود.

چارچوب انگار این امکان را می‌دهد تا فرد از مرز باورهای خود عبور کند. در واقع چارچوب انگار عبارت من را به‌جای یک عبارت کلی خالی، به صورت یک عملکرد می‌نگرد.

نکته‌ی قابل توجه این است که بسیاری از فرایندها و تکنیک‌های ان ال پی از چارچوب انگار استفاده می کنند. مثلا در فرآیندهای هدف سازی و راه حل و رویاپردازی، فرد ابتدا به صورت چنان که این‌ها ممکن باشند عمل می‌کند و با چشم ذهنی از آن‌ها تصویر می‌سازد و کیفیت مطلوب خود را به آن تصویر می‌دهد.

رهایی از محدودیت‌ها

سپس با استفاده از چارچوب انگار، به آن تصویر جان می دهد تا بتواند آن تجربه را احساس کرده و رفتار ویژه‌ای را تمرین کند که مناسب آن آرزو و هدف باشند. چارچوب انگار از این نظر بسیار مهم است که می‌توان فضایی خلق کرد که موجع به علاقه‌مند دستگاه اعصاب مفید برای میل به هدف شود.

میلتون اریکسون درباره این موضوع گفته است:



شما می‌توانید هر چیزی را وانمود و آن را کنترل کنید.



تکنیک چارچوب انگار ابزاری کلیدی برای مربیان و مشاوران است تا بتوانند برای افراد فضایی خلق کنند تا شخص مورد نظر درک وضعیت فعلی خود را فراموش و به هدف‌های آینده فکر کند. تمرین‌های بعدی کاربرد چارچوب انگار را برای عبور از باورهای محدود کننده نشان می‌دهند.

تمرین چارچوب انگار

شخص وضعیت یا هدفی را در نظر می‌گیرد که در آن تردید دارد. وی باورهای محدود کننده را به‌صورت دقیق به مربی خود توضیح می‌دهد:

  • برای من امکان پذیر نیست که انجام‌اش دهم
  • باور دارم که نمی‌توانم
  • من لیاقت انجام کار را ندارم
مربی با احترام، شخص را با عباراتی از این دست تشویق می کند:
چه اتفاقی می‌افتد اگر این کار برای شما امکان پذیر باشد؟ چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر شما توانایی انجام این کار را داشته باشید. به چه چیزهایی فکر می کنید یا عمل می کنید یا معتقدید چه چیزهایی متفاوت هستند؟
چنانچه فرد اعتراض یا تداخل دیگری را به مربی بیان کرد، مربی باید با طرح پرسش زیر ادامه دهد:
فکر کنید در حال حاضر این موضوع را با بیان اعتراض حل کرده‌اید؟
چه تفاوتی احساس می کنید؟
با پرسیدن سوال های مناسب می توانید شخص را در موقعیت مناسبی قرار دهید و به این ترتیب به او کمک کنید.
انجمن رمان نویسی


ایجاد یک چارچوب جدید توسط ان ال پی

 
  • پوکر
Reactions: ~HadeS~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا