خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب «نظریه اجتماعی کلاسیک» مقدمه ای است بر نظریه پردازان اجتماعی کلاسیک مثل کارل مارکس، امیل دورکیم، ماکس وبر و گئورگ زیمل. از میان چهار نظریه پردازی که در این کتاب بررسی می شوند، حتی بدبین ترین آنها - وبر و زیمل - همچنان روش روشنگری یعنی مورد تردید قرار دادن مدام و جست وجوی دانش را به منزله چیزی فی نفسه «خوب» دنبال می کنند.

«نظریه اجتماعی کلاسیک» از سه بخش تشکیل شده است. «یان کرایب» نویسنده این کتاب در این سه بخش به چگونگی مطالعه جامعه، دریافت از ساختار جامعه و تاریخ و تغییر اجتماعی پرداخته است. نویسنده همچنین در بخش های مختلف کتاب ارزش بررسی اندیشمندان کلاسیکی چون مارکس، وبر، دورکیم و زیمل را همراه با پرسش های عام و امروزی تر جامعه شناسی نشان می دهد. ساختار موضوعی «نظریه اجتماعی کلاسیک» با شیوه نگارش شخصی و روشن آن به خواننده کمک می کند به طرزی منظم به مقایسه نظریه پردازان بپردازد.

جامعه چیست و چگونه آن را مطالعه می کنیم

عنوان بخش نخست کتاب «جامعه چیست و چگونه آن را مطالعه می کنیم» است. هر یک از متفکرانی که در این بخش از کتاب بررسی شده اند، پاسخی متفاوت به این پرسش ارائه می کنند ولی همه آنها به طور ضمنی یا تلویحی در یک چیز سهیم اند؛ توجه به اینکه آنچه جامعه نامیده می شود موضوعی خاص برای تحقیقات علمی است، اگرچه منظور آنها از مفهوم «علمی» و جامعه برای هر یک متفاوت است.
این بخش با بررسی اندیشه های دورکیم که به عقیده نویسنده ساده ترین دریافت را از چیستی جامعه و چگونگی فهم آن ارائه می دهد، آغاز می شود.
در مرحله بعدی یان کرایب به سراغ مارکس می رود و می نویسد: «مارکس روش پیچیده تری برای درک کردن جامعه و وارسی آن ارائه می دهد.»
دیگر اندیشمندی که در بخش نخست کتاب بررسی می شود «وبر» است. فهم متعارف وبر درباره جهان و عقاید او دراین باره یکی از مواردی است که نویسنده این کتاب به بحث پیرامون آن پرداخته است. نظریه های گئورگ زیمل و شیوه نگرش وی به «جامعه»، موضوع پایانی بخش اول کتاب «نظریه های اجتماعی کلاسیک» است.

دریافت هایی از ساختار اجتماعی
عنوان بخش دوم کتاب نظریه های اجتماعی کلاسیک، «دریافت هایی از ساختار اجتماعی» است. این بخش به معنای دقیق کلمه، درباره الگوهای جامعه بحث نمی کند. با وجود این، استعاره مفیدی است به منظور اقدام به اندیشیدن درباره جنبه ها یا مولفه های اساسی جامعه و شیوه ای که با آن، این جنبه ها به یکدیگر مرتبط می شوند. این نظریه ها حیات خود را با اقداماتی برای فهم دگرگونی های اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم جامعه اروپا و آمریکای شمالی آغاز می کنند.
میان بخش دوم و بخش سوم که درباره نظریه های تغییر اجتماعی است، قدری تداخل وجود دارد و خواننده باید بداند که این تقسیم بندی اختیاری و به گمان نویسنده مفید است. بخش دوم الگوهای مختلف جامعه را که نظریه پردازان کلاسیک عنوان کرده اند، شرح می دهد و این شامل مکانیسم هایی هست که آنها را منسجم کرده و کارکرد آنها را حفظ می کند. بخش سوم به بررسی دریافت های گوناگون از تاریخ و تحولات بعدی - ایده های آنان درباره اینکه ما همگی به کجا می رویم - می پردازد.
در صفحه های آغازین این بخش، نویسنده آرای دورکیم را بررسی می کند و می نویسد: «(نگاه) دورکیم در میان چهار متفکر غکه در این کتاب بررسی می شوندف جامعه شناختی ترین آنان بود به این مفهوم که مشکلات اجتماعی و فلسفی را تابع تحلیل و راه حل جامعه شناختی می دانست. او برای تبیین اغلب به «جامعه» اشاره می کرد و برای راه حل سخن از تغییر در جامعه به میان می آورد.»
جامعه شناسی دین و شناخت موضوع دیگر بخش بررسی آرای دورکیم است.
دورکیم در طول زندگی حرفه ای خود نظر خود را در مورد ویژگی های دین تغییر داد. او ماهیت جبری عقاید را رها کرد و به تمایز میان «مقدس» و «دینوی» پرداخت. همچنین بررسی نظریات دورکیم درباره دین از دیدگاه استیون لوکس، قسمت دیگر این بخش را تشکیل می دهد. استیون لوکس معتقد است دورکیم سه فرضیه در باب دین ارائه می دهد؛ علی، تفسیری و کارکردی.
جامعه شناسی اخلاق و آموزش و پرورش با رویکرد دورکیمی هم در این بخش موشکافی شده است. از نظر یان کرایب، دوسویه متفاوت در کار دورکیم موجود است؛ محافظه کاری مکارانه و اصلاح گرایی رادیکال تر.
سنت مدرن به قیمت می پردازد، سنت کلاسیک به ارزش.
تعریف هایی از بورژوازی، خرده بورژوازی، پرولتاریا، لمپن پرولتاریا و... ادامه این بخش را در برمی گیرد.

تاریخ و تغییر اجتماعی
«تاریخ و تغییر اجتماعی» عنوان بخش سوم کتاب است که در آن نویسنده واژه تاریخ را برای دلالت بر فرآیندی طولانی به کار می گیرد که گستره آن از زمانی غیرقابل نفوذ در گذشته تا زمان حاضر امتداد دارد.
تمثیل ارگانیک دورکیم و نظریه تاریخ وی با نگاهی به تقسیم کار و انواع اجتماعی در نظریه های او مقدمه ای است تا محافظه کاری و سوسیالیسم دورکیم به بوته نقد در این کتاب نشیند.مارکس و مفهوم تاریخ موضوع دیگر بررسی شده بخش سوم «نظریه های اجتماعی کلاسیک» است. در زیرمجموعه این عنوان کمونیسم ابتدایی، شیوه تولید آسیایی - استبداد شرقی، شیوه تولید ژرمنیک، شیوه تولید باستانی، فئودالیسم و گسترش سرمایه داری، تکامل از فئودالیسم به سرمایه داری و پیچیدگی های تحلیل طبقاتی تاریخ شرح مفصل داده شده اند.
پویایی سرمایه داری و گرایش رو به افت میزان سود و تغییرات در سطوح دیگر مثل کمونیسم پایان بخش بررسی اندیشه های مارکس درباره مفهوم تاریخ است.
«وبر لیبرالی به شیوه تراژدی: ظهور غرب» با نگاهی به مذاهبی چون آیین کنفسیوس و تائوئیسم، آیین هندو و مذهب بودا، یهودیت باستان در فلسطین و اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری مواردی است که در فصل دیگر بخش سوم، یان کرایب به آنها پرداخته است اما وقتی یان کرایب درباره نظریه زیمل درباره تاریخ سخن می گوید، این چنین آغاز می کند: «فلسفه پول زیمل متضمن تمام آن چیزی است که زیمل درخصوص نظریه تاریخ ارائه می دهد و اینجا او ظهور و تاثیرات آنچه را فرهنگ عینی می نامد، نشان می دهد.»
نویسنده در پایان کتاب نتیجه می گیرد: «بحث هایی که در مورد سوسیالیسم و سرمایه داری در آرای متفکران کلاسیک می یابیم، این پرسش ها را مطرح می کند که چه نوع تغییراتی ممکن یا مطلوب است و ما تا چه حد بر جهانی که در آن زندگی می کنیم، نظارت داریم. حتی اگر دشوار باشد که انقلاب سوسیالیستی را به شیوه ای که مارکس و لنین تصور می کردند، تصور کرد، نباید این امکان را از نظر دور بداریم که شیوه های دیگری برای زیستن و شیوه های دیگری برای ساماندهی مان وجود دارد.»
پایان بخش کتاب فهرست افراد مهم در کتاب همراه با توضیحاتی درباره آنها است. واژگان و کتابنامه و نمایه نیز به طور کامل در انتهای این کتاب آورده شده است.کتاب «نظریه های اجتماعی کلاسیک» نوشته یان کرایب برای آ نانی که علاقه مند به مطالعه و تحقیق درباره جامعه و اقتصاد کلاسیک هستند، توصیه می شود.نشر آگه این کتاب را به تازگی با قیمت 5800 تومان و در 482 صفحه منتشر کرده است.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


تضادهای دوگانه اجتماعی

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: yeganeh yami و gandom
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا