خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع




«تله حافظه»، کتاب هیجان انگیز جاسوسی که توسط نویسنده بریتانیایی آنتونی پرایس، که در آن نقل قولی از فرودگاه ها آورده شده است:

«شیطان خودش احتمالا دوباره با توجه به اطلاعاتی که از طرح های فرودگاه گرفته بود، جهنم رو دوباره طراحی کرد.»

این که آیا شما با پرایس موافق هستید یا خیر، مشاهدات ما از فرودگاه های مدرن این است: پیچیدگی آن، عظمت آن و البته تراکم جمعیت آن.
هر فرودگاه بزرگ دارای تعداد زیادی از مشتریان است، که بیشتر آنها مسافر هستند. به عنوان مثال، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا در حدود 100 میلیون مسافر را در سال پذیرش می کند. این تعداد تقریبا 20 برابر تعداد افرادی است که در آتلانتا زندگی می کنند. انتقال این افراد به مقصد نهایی آنها نیاز به 34 خطوط هوایی مختلف دارد که مجموعا 2500 ورود و خروج روزانه را انجام می دهد. این تعداد هواپیماها، تعداد زیادی مسافر و بسیاری از کارکنان فرودگاه برای اطمینان از این است که همه چی در مسیر درست قرار دارد.

به طرق مختلف، یک فرودگاه مدرن مانند یک شهر عمل می کند. یک هیئت حاکمه جهت راهنمایی استراتژیک و نظارت بر مدیریت روزمره را فراهم می کند. کادر نظافتی فرودگاه آشغال ها و مواد دور ریختنی را از اماکن مختلف فرودگاه و هواپیما جمع آوری می کنند. پلیس و نیروهای آتش نشانی از زندگی و اموال مردم در فرودگاه محافظت می کنند. و سازمان های مختلف در فرودگاه مسئولیت های اداری را بر عهده دارند که شامل منابع انسانی و روابط عمومی تا امور حقوقی و امور مالی است.

علاوه بر این فعالیت ها، فرودگاه ها نیز باید منابع لازم برای مراقبت از ناوگان هواپیماهای تجاری را فراهم کنند. خطوط هوایی نیاز به فضا برای هواپیما، امکانات برای تعمیر و نگهداری روزانه، سوخت جت و مکان برای مسافران و خدمه پرواز در حالی که هنوز پرواز نکرده اند، در داخل محوطه فرودگاه نیاز دارد. شرکت های حمل و نقل هوایی (فرایت بار) نیاز به فضا برای بارگیری و تخلیه هواپیماهای حمل و نقل دارند. خلبانان و سایر اعضای کادر پرواز داخلی یا خارجی نیاز به باند فرودگاه، سوخت هواپیما، اطلاعات ترافیکی هوایی، امکانات ذخیره سازی و تعمیر و نگهداری هواپیما و مکان هایی برای استراحت قبل از هر پرواز دارند.

نگرانی های امنیتی که بعد از حملات 11 سپتامبر و همچنین الگوهای نامنظم آب و هوا می توانید ببینید که، چرا توصیف شغل مدیران فرودگاه اغلب شامل این نوع توصیف است:

«شما باید دارای رهبری قوی و مهارت های سازمانی، و همچنین ارتباطات عالی و مهارت های بین فردی باشید. این موقعیت برای دلسوزی و مهربان بودن نیست بلکه بسیار استرس زا است و ساعت های طولانی شما را درگیر خود خواهد کرد.»

خوشبختانه، سفر ما در ادامه این مقاله، نگاهی اجمالی به دنیای پنهان فرودگاه ها بدون استرس و ناخن جویدن ها می اندازیم. بیایید اول از بالا به نقشه فرودگاه ها نگاه بیاندازیم.


انواع فرودگاه ها: کوچک، محلی و به طور مسخره ای بسیار بزرگ

اکثر ما وقتی کلمه فرودگاه را می شنویم، این تصویر ذهنی را داریم: سایت های عظیم شامل صدها هکتار که با باند فرودگاه، آشیانه هواپیماها، برج های کنترل و پارکینگ ها پر شده اند. در واقع، بسیاری از فرودگاه ها این توصیف را مناسب نمی دانند.

بعضی ها چیزی بیش از یک نوار چمن، خاک یا آسفالت نیستند که در وسط یک مزرعه یا زمین قرار دارند. این نوع فرودگاه ها، Rural Airstrip (معادل فارسی ان فرودگاه خاکی و بسیار کوچک است) نیز نامیده می شوند که تنها یک یا دو خلبان دارد و تشکیلات بیشتری جز باندهای فرودگاه ندارند. از سوی دیگر، فرودگاه های کوچک ممکن است یک فرودگاه اختصاصی با چندین آشیانه هواپیما و امکانات برای آموزش دانشجویان خلبانانی باشد، هرچند که آنها معمولا برج های کنترل عملیات ندارند.

یک فرودگاه محلی / منطقه ای امکانات بیشتری از جمله برج کنترل و یک ایستگاه هواشناسی اتوماتیک فرودگاهی برای ارائه وضعیت آب و هوا در لحظه به خلبانان است. چنین تاسیساتی معموال دارای چندین آشیانه هواپیما - محوطه های فلزی ساده – است که به صورت دائم توسط هواپیماهایی که خانه انها است و یا هواپیماهایی که به صورت موقت در آنجا قرار می گیرند. یک ساختمان ترمینال با یک سالن خلبان، دستشویی، اتاق پذیرایی و اتاق های کنفرانس اغلب در دسترس است، همانطور که نقش پمپ بنزین هواپیماها را ایفا می کند. به دلیل اندازه بزرگتر آن، یک فرودگاه محلی یا منطقه ای می تواند تعداد بیشتری از هواپیماهای کوچک به جت های محلی با حداکثر 20 مسافر و یا حتی جت های سه موتوره بزرگ مانند Boeing 727 که تا 189 مسافر را می تواند در خود جای بدهد، را شامل شود.

به طور معمول، اکثر فرودگاه های کوچک تر به رده هوانوردی هوایی معمولی می پیوندند. این نوع فرودگاه ها، پرواز نظامی و یا حمل و نقل تجاری معمولی را انجام نمی دهند، بلکه امکانات و منابع خود را برای پرواز خارجی شخصی، پرواز تجاری، پرواز آموزشی و فعالیت های تجاری خاصی از قبیل عکاسی هوایی و چترببازی فراهم می کنند. فرودگاه هایی که هواپیماهای مسافربری توسط شرکت هایی مانند ماهان، ایران ایر، قطری، امارات و ... و شرکت های حمل و نقل هوایی توسط FedEx، DHL و دیگر نهادهای مشابه متعلق به رده هوانوردی تجاری می باشند. این تشکیلات بزرگ تقریبا همیشه در نزدیکی شهرهای اصلی قرار دارد و که می توانند پرواز های ملی و بین المللی را انجام دهند که می توانند از هواپیماهای بزرگی مثل Boeing 747 پشتیبانی کنند.






سایت های فرودگاهی: از دهه 1950 تا الان

فرودگاه های تجاری نیاز به یک زمین بسیار وسیع برای باند فرودگاه ها و امکانات دیگر دارند. در نتیجه و بنا بر نیاز، از دهه 1950 در ایالات متحده آمریکا و اروپا این دست از فرودگاه ها ساخته شده اند، زیرا در شهرهای مهم و اصلی هیچ فرودگاه مناسبی وجود نداشت. حتی فرودگاه هایی که در دهه 1950 در حومه ی شهر ساخته شده اند، امروزه در مرز این شهرها و یا داخل این شهرها هستند.

با این تفاسیر، برخی از شهرهای دیگر هم موفق به اضافه کردن یک فرودگاه تجاری در دهه های گذشته شده اند. برای مثال، دنور، فرودگاه بین المللی خود را در سال 1989 آغاز کرد و پس از تأخیرهای بسیار در ساخت و ساز، این فرودگاه در فوریه سال 1995 افتتاح شد. از آن زمان، آن را به عنوان پنجمین فرودگاه پرجمعیت در ایالات متحده، با بیش از 145،000 مسافر در روز می دانند.


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع




ساختن یک فرودگاه تجاری در مقیاس فرودگاه بین المللی دنور نیازمند سال ها برنامه ریزی و تعدادی از تصمیمات پیچیده است. در اینجا برخی از چیزهایی که سازندگان فرودگاه ها باید در نظر داشته باشند، عبارتند از:

پیش بینی ترافیک فرودگاه: برنامه ریزان فرودگاه از شبیه سازی های کامپیوتری و مدل سازی استفاده می کنند تا ترافیک پیش بینی شده فرودگاه را تخمین بزنند. آنها نیاز به محاسبه ورود و خروج های روزانه با فرودگاه دارند، اما آنها همچنین باید اندازه هواپیما را که می توانند به طور بالقوه از امکانات استفاده کنند، بدانند، زیرا هواپیما های بزرگتر نیاز به باند های طولانی تر دارند.برای خرید بلیط هواپیما داخلی کلیک کنید.به عنوان مثال، جت های بزرگ مانند Boeing 747 یا Airbus A380 برای بلند شدن از روی باند فرودگاه نیاز به فضایی در حدود 10،000 فوت (3300 متر) دارند. بر اساس این پیش بینی ها، برنامه ریزان توصیه هایی در مورد تعداد و طول باند فرودگاه ها و همچنین اندازه ترمینال های فرودگاه ارائه می دهند که این امر میزان زمین مورد نیاز برای یک پروژه امکان پذیر را تعیین می کند.

محل سایت: همان طور که قبلا ذکر شد، اکثر فرودگاه های تجاری در نزدیکی شهرهای بزرگ قرار گرفته است، بنابراین کارگران و مسافران می توانند به راحتی به این مرکز دسترسی پیدا کنند. و در عین حال، اکثر مناطق شهری فضایی برای توسعه در مقیاس وسیعی ای ندارد. برای پیدا کردن یک سایت که بتواند نیازهای فعلی و رشد آینده را برآورده کند، برنامه ریزان ممکن است در حومه شهر به دنبال زمین باشند، به خصوص اگر سیستم های راه آهن و بزرگراه ها می توانند خدمات مناسب بین فرودگاه و مرکز شهر را ارائه دهند. به عنوان مثال، فرودگاه دنور تقریبا 25 مایلی (40 کیلومتر) خارج از مرکز شهر است، اما این سایت به برنامه ریزان مقدار قابل توجهی از زمین برای مانور توسعه می دهد. در حقیقت، با 53 مایل مربع از زمین (85 کیلومتر)، فرودگاه بین المللی دنور بزرگترین فرودگاه در آمریکای شمالی و دومین در جهان است، با فضایی به اندازه کافی برای اضافه کردن 6 باند اضافی، یک ترمینال دیگر و دو سالن ورود و خروج دیگر را دارد.






ارتفاع: ارتفاع فرودگاه می تواند بر طرح کلی آن تأثیر بگذارد. فشار هوا در ارتفاع های بالا کمتر است، بنابراین باندهای بلندتری نیاز است که هواپیما موتورهایش آن قدرت لازم برای بلند شدن را بدست بیاورند. فرودگاه بین المللی دنور 5.431 فوت (1،655 متر) بالاتر از سطح دریا قرار دارد (در مقایسه با فرودگاه بین المللی امام خمینی که در ارتفاع 3.305 فوت یا 1.007 متری قرار دارد که حتما بعد از خرید بلیط هواپیما به آنجا میروید) و این یکی از مرتفع ترین فرودگاه های ایالات متحده در مقایسه با کشورهای دیگر است که در انجا ارتفاع فرودگاه ها بیشتر می باشد. به عنوان مثال، برخی از فرودگاه های آمریکای جنوبی که در کوه های آند قرار دارند تقریبا سه برابر نسبت به دنور بالاتر از سطح دریا هستند.

توپوگرافی یا مکان نگاری: باند فرودگاه نیاز به یک سطح صاف و بدون مانع دارد. برنامه ریزان باید به طور طبیعی مناطق مسطح زمین را پیدا کنند، یا اگر در این مناطق تپه بود آن را مسطح کنند و یا فرورفتگی مانند باتلاق، چشمه و ... را پر کنند. این فعالیت ها می تواند هزینه های ساخت و ساز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

شرایط هواشناسی: فرودگاه هایی که در نزدیکی یک اقیانوس ساخته شده اند، الگو هواشناسی متفاوتی را نسبت به مناطقی که در داخل کشور و یا در کوه ها قرار دارند، تجربه می کنند. به عنوان مثال، خلبانانی که به فرودگاه سانفرانسیسکو پرواز می کنند، اغلب با توده های ضخیم مه سر و کار دارند. در اورلاندو، آنها ممکن است با رعد و برق و برف باد مواجه شوند. برنامه ریزان فرودگاه باید در هنگام ساخت باند فرودگاه ها و سازه های دیگر، شرایط آب و هوایی غالب را تشخیص دهند.

تأثیرات زیست محیطی: فرودگاه ها می توانند تأثیر پایدار بر محیط زیست داشته باشند. آنها آلودگی هوا و سر و صدای تولید می کنند و می توانند بر تالاب ها و رودخانه ها تاثیر بگذارد. فرآیند برنامه ریزی اغلب سال ها طول می کشد تا مذاکره و مشارکت ذینفعان را برای یافتن و تصویب یک سایت که نیازهای اعضای جامعه را برآورده کند (یا حداقل اکثریت آنها).

پس از انتخاب یک سایت، برنامه ریزان باید ساختار اصلی ساختمان فرودگاه را طراحی کنند. بسیاری از تلاش های خود را در مورد چگونگی بهترین پیکربندی باند فرودگاه ها و پایانه ها برای کارآمدترین جریان ترافیک در زمین و فضای هوایی در طی خروج و فرود انجام می دهند.


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع



باندهای فرودگاه: ورود و خروج

در استانداردترین سطح، فرودگاه تنها دو قسمت دارد – Airfield (میدان هوایی) و ترمینال. Airfield (میدان هوایی) شامل باند فرودگاه ها و رمپ ها است که به عنوان taxiways شناخته می شوند که به ترمینال متصل می شوند. هنگام ساخت باند فرودگاه ها، مهندسین قوانینی که در رابـ*ـطه با ناوبری و نقشه خوانی که به جهت خوانی در قطب نما کمک می کند، را مورد استفاده قرار می دهند. به عنوان مثال، موقعیت 0/360 در قطب نما شمال را نشان می دهد؛ 90 درجه شرق را نشان می دهد؛ 180 درجه جنوب را نشان می دهد؛ و 270 درجه سمت غرب را نشان می دهد. هر باند دارای شماره های مختلف است، که به صورت مختصر نمایش داده می شود، که در هر دو سر باند این شماره ها نوشته شده اند. اما به چه معنا است؟


این اعداد جهت نزدیک شدن به باند فرود را نسبت به قطب شمال مغناطیسی زمین نشان میدهد و به خلبان، زاویهی (جهت) قطبنما را برای فرود هواپیما اطلاع میدهد. برای نمونه اگر جهتگیری مغناطیسی باند فرود نسبت به قطب مغناطیسی زاویهی ۱۸۳ درجهای داشته باشد، باند فرود را با عدد ۱۸ مشخص میکنند. با افزودن صفر به این عدد، ۱۸۰ به دست میآید که نشان میدهد تمام هواپیماهایی که قصد فرود در این باند را دارند، باید مسیرشان در جهت ۱۸۰ درجهی جنوبی باشد. با توجه به اینکه شمارهگذاری باندها به ازای هر ۱۰ درجه، یکی زیاد میشود،برای خرید بلیط هواپیما داخلی کلیک کنید باند فرود همیشه بین ۰۱ تا ۳۶ شمارهگذاری میشود. برای نمونه دو سر باند فرودگاه مهرآباد تهران را با اعداد ۲۹ و ۱۱ نامگذاری کردهاند که به معنای این است که زاویه*ی یک سر آن ۲۹۰ درجه و سر دیگر باند ۱۱۰ درجه است.

اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده (FAA)، که دستورالعمل هایی را برای طرح بندی فرودگاه ارائه می دهد، 20 راه مختلف را برای ترتیب باند فرودگاه مشخص می کند:

تک بانده - هنگام استفاده از این طرح، مهندسان فرودگاه باند فرودگاه را جهت یابی می کنند تا هواپیما بتواند از باد غالب استفاده کند.

باند های موازی - فاصله بین دو باند فرودگاه بستگی به اندازه و تعداد هواپیماهایی دارد که از Airfield استفاده می کنند. نزدیکی بین باندهای موازی نباید کمتر از 2500 فوت باشد؛ به طورمتوسط بین دو باند موازی 2500 تا 4200 پا (762 و 1310 متر) فاصله می باشد.

باندهای Open-V - دو باند که همگرا هستند، اما یکدیگر را قطع نمی کنند، یک طرح open-V را ایجاد می کنند. این ترتیب باعث می شود انعطاف پذیری بیشتری در کنترل ترافیک هواپیما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر باد نوزد، آنها از هر دو باند فرودگاه استفاده می کنند. اما اگر باد در یک جهت قوی شود، آنها یک باند را تعطیل می کنند و از آن استفاده می کنند که اجازه می دهد که هواپیما در این باند بتواند از روی فرودگاه بلند شود.

باندهای متقاطع - باند فرودگاه هایی که یکدیگر را قطع می کنند، در فرودگاه هایی رایج است که باد می تواند در طول سال تغییر کند. نقطه تقاطع می تواند در وسط هر باند، نزدیک آستانه (که در آن هواپیما به زمین می نشیند) و یا دور از آستانه (که در آن هواپیما از روی بلند می شود)، باشد.

برای تعیین طول باند، برنامه ریزان فرودگاه تعدادی از عوامل را که شامل افزایش ارتفاع فرودگاه، دما، سرعت باد، وزن عملیاتی هواپیما، تنظیمات فلاپ فرود و برخاستن و شرایط سطح باند (خشک یا مرطوب) را در نظر می گیرند. یک باند معمولی در یک فرودگاه تجاری که باید بتواند چند Boeing 747 را در خود جای دهد، بین 10،000 تا 12،000 فوت (3048 و 3658 متر) طول دارد. باند فرودگاه ها در فرودگاه های کوچک، که در آن با هواپیماهایی با 20 صندلی و یا کمتر سر وکار دارند، ممکن است فقط 3،000 تا 4،000 فوت (914 تا 1219 متر) بلند باشد.

طول باند تنها مسئله قابل توجه نیست. سطح باند فرودگاه هم باید بسیار ضخیم تر از سطح یک بزرگراه باشد که بتواند، وزن اضافی هواپیما مدرن را تحمل کند. تصور کنید که بوئینگ 777 با ظرفیت کامل و پر شده و همه از طریق خرید بلیط هواپیما آنلاین باشند، آنوقتی چرخ های آن به زمین برخورد می کند، در حدود 660،000 پوند (299،370 کیلوگرم) فشار سنگین به زمین وارد می شود! باند فرودگاه باید به طور خاصی ساخته شود تا این برخورد با سطح باند بدون ترک خوردن آسفالت و یا بدتر از اون جمع شدن آسفالت باشد. هنگامی که فرودگاه بین المللی دنور ساخته شد، 2.5 میلیون یارد مکعب (1.9 میلیون متر مکعب) بتن برای ایجاد پنج باند 12000 فوت (3658 متر)، به علاوه taxiwayها و صحن فرودگاه استفاده شد.





ابتدا 6 فوت (1.8 متر) خاک فشرده شده روی سطح ریخته می شود و پس از آن، یک فوت لایه ی عمیق (0.3 متر) خاک می ریزند، سپس به اندازه 8 اینچ (20 سانتی متر) بتن ریزی انجام می شود؛ سپس به ضخامت 17 اینچ (43 سانتی متر) روکش بتن ریخته می شود.

پس از فرود، خلبانان از طریق taxiways از باند اصلی به منطقه ترمینال، که گیت های خروجی در آنجا هستند، هدایت می شوند. اینجا، بخش بعدی در فرودگاه است که می خواهیم به آن سر بزنیم!


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع




در مرکز تمام این تشکیلات: سالن ها و ترمینال ها

در فرودگاه شلوغی مانند فرودگاه بین المللی هارتسفیلد آتلانتا، 2500 پرواز هر روز به این فرودگاه وارد و خارج می شوند. به این معناست که هر روز، شاید 250 هزار نفر از طریق فرودگاه پرواز می کنند و ممکن است به خدمات خاصی نیاز داشته باشند. فرودگاه ها این خدمات را در سالن ها و پایانه های خود، که قلب هر فرودگاهی است را ارائه می دهند. در این بخش ها از فرودگاه، شما می توانید کانترهای ایرلاین های فرودگاه را ببینید که مشغول به انجام رویه اداری بلیط هواپیما شما هستند، مسافران را Check-in می کنند، چمدان ها را تحویل می گیرند و درخواست های مسافران را پیگیری می کنند.

پایانه ها در اندازه ها و طرح های مختلف هستند.

در فرودگاه های کوچک، یک ساختمان کوچک معمولی برای خرید بلیط خارجی و منطقه انتظار با چندین خروجی - یا گیت – که شما را به سمت سالن پرواز می برد، جایی که هواپیماها در آنجا پارک کرده اند و منتظر بارگیری مسافران و بار هواپیما هستند.






در دهه 1950 مفهوم خطی به ترمینال های pier-finger تبدیل شد. در این پیکربندی، مسافران در ترمینال اصلی مراحل را طی می کنند و سپس به سمت به یکی از چندین pierها فرستاده می شوند، جایی که هواپیماها در گیت ها منتظر ورود مسافران هستند، با نام finger slot شناخته می شوند. سالن ها، که همان ساختمان ترمینال اصلی هستند که فضایی برای چندین pier، مغازه ها، رستوران ها و سالن تشریفات یا همان لانج را فراهم می کنند.

مجتمع ترمینال در فرودگاه امام خمینی 13.500 هکتار را پوشش می دهد (یعنی 135 کیلومتر مربع)، که این مجتمع سه ترمینال با نام های ترمینال یک (در حدود 9 میلیون مسافر و بیش از 120.000 تُن بار)، ترمینال سلام یا ترمینال 2 که با مساحت 32 هکتار و ظرفیت 5 میلیون مسافر تا اواخر امسال افتتاح می شود و پروازهای داخلی هم در آن انجام می شود و پایانه ایرانشهر که در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و در زمان افتتاح خود باعث خواهد شد که ظرفیت این فرودگاه در سه فاز به 100 میلیون مسافر برسد. تنها در داخل سالن ترمینال یک 10 رستوران و کافی شاپ (که متعلق به شرکت های خصوصی هستند)، 45 اماکن و فروشگاه (که متعلق به شرکت های خصوصی هستند)، 7 بانک و صرافی، کافی نت، دو هتل بین المللی زنجیره ای ibis و Novotel، خدمات بسته بندی بار و فریت بار، جایگاه تشریفات اختصاصی یا CIP حضور دارند.
در فرودگاه های بزرگ، این طراحی اولیه می تواند گسترش یابد، که منجر به یک ترمینال خطی یا منحنی می شود، که اغلب یک ساختمان بسیار طولانی با تعداد زیادی کانتر برای خرید بلیط هواپیما و Check-in و چند دروازه برای سوار شدن به داخل هواپیما است.






روند معمول تعمیر و نگهداری هواپیما، مانند شستشو، یخ زادیی و سوخت گیری، توسط پرسنل خطوط هوایی در حالی که هواپیما در گیت پارک شده است انجام می شود. در بعضی موارد، سایر کارهای تعمیر و نگهداری ممکن است در گیت و زمانی که مسافرین در هواپیما نشسته اند، انجام گیرد – خیلی غیر معمول نیست اگر شما در هواپیما نشسته اید و در همان زمان پرسنل تعمیر و نگهداری ایرلاین در حال تعویض ترمز هیدرولیک هواپیما باشند.


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع


بارگیری و تخلیه هواپیما هواپیماهای تجاری به ندرت خالی پرواز می کنند، به این معنی است که این هواپیماها قبل از اینکه به از زمین بلند شوند باید چند آیتم مهم را همراه خود ببریند. شرکت های کارگو مسئولیت بارگیری هواپیماهای خود را با انواع مختلف بار یا فرایت - بسته ها و نامه ها، اقلام فاسد شدن، حتی بقایای انسان را دارند. هواپیماهای مسافربری؛ مسافران غیرنظامی، بارهایشان (و گاه حیوانات خانگی شان)، تنقلات و نوشیدنی ها را بارگیری می کنند. و البته، هر هواپیما نیاز به سوخت دارد. هنگامی که شما به اندازه یک فرودگاه فکر می کنید و حجم عظیمی از مردمی که در آنجا پذیرش می شود، می توانید تصور کنید که ارائه این خدمات لجستیک (انجام خدمات پیچیده و دقیق که شامل افراد و منابع زیادی می شود)، همانطور که در صنعت نامیده می شود، می تواند یک چالش وحشتناک باشد. به عنوان مثال، مدیریت و پروسه چمدان ها را در نظر بگیرید. شما می تونید رویه کامل بارگیری چمدان ها را مطالعه کنید ولی ما در اینجا فقط بخش های مهم و اساسی سفر چمدانتان را از لحظه ای که چمدان را تحویل کانتر بلیط خارجی می دهید، تا زمانی که به داخل هواپیما بارگیری می شود، برای شما بیان می کنیم. در اولین گام، که به عنوان بخشی از روند Check-in است، ایجاد یک بارکُد است که حاوی اطلاعات مربوط به پرواز شما، از جمله توقف و مقصد نهایی شما است. یک شرکت هواپیمایی این کد را به چمدان شما می چسباند و سپس آن را روی نوار نقاله می گذارند، که آن را به داخل سیستم چمدان حمل می کند. در طرف دیگر نقاله، ماشینی وجود دارد که روی آن یک اسکنر حرفه ای قرار دارد و می تواند بارکد روی چمدان را بخواند و با توجه به اطلاعات گرفته شده چمدان را به مسیر درست هدایت کند. بر اساس این دستورالعمل، چمدان شما زنجیره پیوسته از نوار نقاله ها را طی می کند که در این مسیر چندین اسکنر وجود دارد که در صورت لزوم چمدان به سمت دیگری تغییر جهت می دهد و علاوه بر این، اسکنرها دائم در حال چک کردن بارکدها هستند که چمدان در مسیر درست قرار داده شده باشد. در نهایت، چمدان شما به دست کارکنان بخش بار می رسد، که آن را بر روی یک واگن بارگیری می کند و آن را به هواپیما و قسمت بار هواپیما می برد. در همان زمان، یک شرکت هواپیمایی بایستی پیگیری افرادی را که با ایرلاین آنها پرواز می کنند، را انجام بدهند. در طی فرایند Check-in، یک مامور ایرلاین باید بلیط هواپیما الکترونیکی مسافرین را اسکن یا داده های مسافرین را به صورت دستی در سیستم وارد کند، هر گونه ارتقاء (به عنوان مثال برای فرست کلاس) یا نیازهای ویژه (صندلی چرخ دار، نوزاد، زنان باردار) را هم لحاظ کند. برای پروازهای بین المللی، این ماموران باید اطلاعات گذرنامه مسافر را نیز وارد کنند. تمام این داده ها، به علاوه یک بارکد برای مقصد نهایی، بر روی یک کارت پرواز چاپ می شود و تحویل مسافر داده می شود.






در گیت ورودی، در هنگام سوار شدن، مسافران کارت پرواز خود را به یک مامور دیگر ایرلاین نشان می دهند تا اطلاعات روی کارت با شخص مسافر و لیست پرواز، مجدد تطبیق داده شود. پس از آن تمام مسافرها از طریق در به داخل هواپیما می روند و یا از طریق یک پل متحرک که به در ورودی هواپیما متصل است، به داخل هواپیما وارد می شوند. هنگامی که تمام مسافرین سوار هواپیما می شوند، نماینده ایرلاین یک کپی از لیست مسافرین را چاپ می کند و در اختیار کادر پرواز می گذارد تا مطمئن شوند تمامی مسافران سوار هواپیما شده باشند. هنگامی که همه مسافران با لیست تطبیق داده شدند، ایرلاین آخرین و نهایی ترین لیست پرواز خود را تکمیل می کند. این لیست بعدها اگر در هنگام پرواز سانحه ای رخ داد، برای اطلاع دادن به خانواده های مسافران مورد استفاده قرار می گیرد. پس از بلند شدن هواپیما و ثابت شدن آن، مهمانداران هواپیما ممکن است خدمات غذایی و آشامیدنی ارائه دهند. مواد غذایی که مسافران در این زمان می خورند، معمولا توسط شرکت های خصوصی کترینگ غذا، که با یک یا چند ایرلاین در یک فرودگاه قرار دارند، تامین می شود. غذا در یک ساختمان – که در محوطه فرودگاه است – تهیه شده و به وسیله کامیون به هواپیما حمل و توسط پرسنل همان شرکت بارگیری می شود. به عنوان مثال، سرآشپزهای LSG Sky یکی از پیمانکاران کترینگ در فرودگاه بین المللی دنور هستند. آنها برای خطوط هوایی مختلف، روزانه هزاران وعده غذا آماده می کنند.


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع




ایمنی و امنیت فرودگاه

امنیت فرودگاه های ایالات متحده پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، به شدت تغییر کرد. قبل از حملات تروریستی، شرکت های خصوصی خدمات مانیتورینگ فرودگاه را ارائه می دادند. این شرکت ها تحت نظر اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده کار می کردند و اگر چه ماموران این شرکت ها مسافرین را با استفاده از فلزیاب و چمدان ها را توسط اشعه ایکس اسکن می کردند، اما محدودیت های امنیتی فدرال برای مانیتور محموله ها و چمدان ها وجود داشت. پس از 11 سپتامبر، دولت ایالات متحده اداره امنیتی حمل و نقل را برای بهبود و تقویت امنیت حمل و نقل هوایی تاسیس کرد. تا نوامبر سال 2001، TSA اقدامات امنیتی جدیدی را انجام داد: مأموران هوایی مسلح، محکم کردن درهای ورودی به کابین خلبان و لیست اسامی ممنوع پرواز؛ شناسایی افرادی که می توانند تهدیدی ایجاد کنند و آنها را برای بازرسی بهتر و یا در صورت لزوم، منع آنها را از سوار شدن به هواپیما می باشد.

امروزه TSA، 100 درصد تمامی چمدان های ورودی به فرودگاه را از نظر مواد منفجره بررسی می کند. که البته این اسکن کردن ها در مراحل تحویل چمدان در کانتر خرید بلیط هواپیما تا قسمت بار هواپیما انجام می شود. ترکیب کردن نرم افزار توزیع و هدایت چمدان ها با تکنولوژی مانیتورینگ – توموگرافی کامپیوتری، اشعه ایکس ری و تشخیص و ردیابی مواد منفجره – فرودگاه ها را قادر می سازد که بدون وقفه یا تاخیر در حرکت چمدان ها از کانتر بلیط هواپیما تا قسمت بار هواپیما صورت گیرد.

TSA همچنین مسافران را به روشهای مانیتورینگ دقیق تری که می تواند شامل بازرسی بدنی و اسکن کامل بدن باشد، مورد بررسی قرار دهد. این روش ها شامل فن آوری پیشرفته تصویربرداری است که از سال 2008 در حدود 200 فرودگاه نصب شده اند. این ماشین ها به دو نوع تقسیم می شوند که در هر دو نوع آن بر اساس نوع تشعشع الکترومغناطیسی که برای اسکن استفاده می شود، برنامه ریزی شده اند. دستگاه های Backscatter اشعه X-ray با انرژی پایین تولید می کندف که وقتی با بدن مسافر برخورد می کند برگشت دارد. اسکنرهای Millimeter wave (mmv)، تشعشع انرژی آنها بیشتر با مایکروویو یکسان است. هر دوی این تکنولوژی ها، از فردی که داخل این ماشین قرار دارد، یک تصویر سه بعدی از بدن او می سازد که باعث می شود، هر چیزی را که شخص سعی در پنهان کردن آن داشته باشد را نمایش می دهد. در دستگاه های دیگر، پروسه اسکن کردن شبیه یکدیگر هستند. مسافران باید هر چیزی که در جیب هایشان مانند کیف پول و یا گوشی موبایل و یا جواهراتی که به خود آویزان کرده اند را حتما در بیاورند. سپس داخل یک دستگاه قرار می گیرند که در آنجا، دست های خود را بالا و به پشت سر خود می برند و بدون حرکت در دستگاه می مانند تا اسکن دستگاه کامل شود. برای دستگاه های Backscatter این پروسه 30 ثانیه زمان می برد. برای اسکنرهای mmv در حدود 10 ثانیه زمان می برد.






پلیس فرودگاه، وظیفه تامین امنیت هواپیما و فرودگاه و مسافرینی که چه بلیط داخلی دارند چه خارجی داخل فرودگاه را به عهده دارد. پلیس فرودگاه ایران بر اساس مصوبات شورای امنیت ملی و قانون مجلس شورای اسلامی مسئولیت حفاظت از اماکن، تاسیسات، ابنیه و برقراری نظم و تامین امنیت و پیشگیری، کشف جرائم، شناسایی و مقابله با قاچاق مواد مخدر، ارز، انسان و ... در فرودگاه های غیر نظامی بر عهده دارد. در پرتال پلیس پیشگیری ایران آمده است:

«با این اوصاف واضح است که تامین امنیت و حفاظت این سیستم پیچیده، مهم و رو به گسترش اهمیتی فزاینده دارد و باید اذعان کرد که سازمانی قادر خواهد بود، از تاسیسات و تجهیزات آن حفاظت و امنیت مطلوب را در پهنه فرودگاه های سراسر کشور برقرار نماید که خود نیز همگام و هم طراز با روند رو به رشد سازمان حفاظت شونده به تمامی ابزارها، امکانات و تجهیزات فنی و تکنولوژی روز مورد نیاز تجهیز شده باشد و از نظر تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد احساس ضعف و کمبود ننماید. کارکنان آن نیز آموزش های لازم و تخصصی در حوزه پلیس هواپیمایی را مطابق با استاندارهای بین المللی فرا گرفته باشند.»

در حال حاضر پلیس فرودگاه در 58 فرودگاه کشور ایران، مسئولیت تامین حفاظت و امنیت فرودگاه های کشور و تجهیزات ناوبری سازمان هواپیمایی را عهده دار می باشد.

در داخل فرودگاه چند ایستگاه آتش نشانی و اورژانس پزشکی تعبیه شده است. چرا که در فرودگاه نیاز است که در عرض 3 تا 5 دقیقه این نیروها خودشان را به بانده های فرود برسانند. ایستگاه های آتش نشانی وسایل و ماشین های بسیار ویژه ای دارند که مجهز به خاموش کردن آتش سوخت جت، با هزاران گالون از فوم (کف) هستند. این ماشین های 44 تُنی، شش چرخه مسافت 0 تا 80 کیلومتر را در کمتر از 35 ثانیه طی می کنند و مجهز به انواع پله متحرک، پمپ آب و سایر موارد مقابله با آتش و محافظت از مسافران در حال فرار می باشد.


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع



حمل و نقل زمینی: Palne Train یا متروهای داخل فرودگاه؟ شاتل؟ خودرو اجاره ای؟

فرودگاه در شرایط ایزوله بودن نمی تواند وجود داشته باشد. این بستگی به یک سیستم حمل و نقل عظیم دارد تا مردم بتوانند به فرودگاه داخل یا خارج شوند و در داخل خود فرودگاه بتوانند به جاهای مختلف آن از طریق ساختمان ها و تجهیزات آن بروند. در حالی که اولین فکر شما در مورد یک فرودگاه سفر هوایی است، حمل و نقل زمینی نیز بسیار مهم است.

شلوغ ترین فرودگاه در جهان، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد آتلانتا است. شما می توانید خدمات حمل و نقل زمینی فرودگاه بین المللی هارتسفیلد آتلانتا را در وب سایت فرودگاه ببینید، اما در اینجا برخی از نکات برجسته در مورد حمل و نقل زمینی وجود دارد:

جاده ها اجازه دسترسی به / از فرودگاه را می دهند: در تهران، به فرودگاه امام می توان از طریق اتوبان قم – تهران و ساوه – تهران دسترسی داشت

پارکینگ ها، ظرفیت نگه داری کوتاه مدت و بلند مدت ماشین ها را دارند. این پارکینگ ها می توانند در خارج و یا داخل زمین فرودگاه باشند و می توانند به صورت پیمانکاری به شرکت های خصوصی و تحت نظارت فرودگاه واگذار شوند. ظرفیت پارکینگ فرودگاه امام خمینی بیش از 13 هزار ماشین و در 5 پارکینگ می باشند و برای همه ی افراد چه کسانی که بلیط داخلی تهیه کردند چه بلیط خارجی قابل استفاده است. برای توقف کوتاه مدت پارکینگ طبقاتی پیشنهاد می شود که زیر ترمینال واقع شده است و از طریق آسانسور به سالن های ترمینال دسترسی دارد، و برای توقف های طولانی مدت پارکینگ روباز شماره 3 و شماره 4 پیشنهاد می شود که در فاصله دورتری از ترمینال قرار گرفته اند که در زمان های شلوغ (پیک) اتوبوس های شاتل به صورت رایگان کار انتقال مسافران به / از ترمینال را انجام می دهند. پارکینگ روباز شماره 2 که برای خودروهای توقیفی می باشد در ایام پیک فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد، و پارکینگ روباز شماره 5 که عموماً جهت مراجعین به گمرک فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد و در ایام پیک سفر نیز قابل استفاده مسافرین می باشد. محل این پارکینگ در محدوده گمرک فرودگاه قرار دارد.

محدوده ترمینال مسافری، باعث شده که دسترسی به ترمینال اصلی بسیار راحت تر انجام گیرد. اما این محدوده هم مشکل ترافیکی خود را دارد، به خاطر اینکه تعداد زیادی از مردم در این محوطه در حال رفت و آمد هستند.




شرکت های اجاره اتومبیل در فرودگاه ها شعبه دارند. در فرودگاه امام خمینی، شرکت یوروپکار با دارا بودن ناوگانی متنوع از خودروهای اقتصادی و لوکس دارای ایستگاه می باشد و آماده است که خدمات متنوع و با کیفیت خود را در ایران ارائه نماید. حتی اشخاصی که بلیط تک خریداری کردند هم میتوانند استفاده کنند.

شاتل های درون فرودگاه رفت و آمد مسافرین به / از فرودگاه، پارکینگ ها و هتل های اطراف فرودگاه بسیار آسان می کند.

ترانسفرهای خصوصی در قالب ماشین های لوکس، وَن و تاکسی در دسترس می باشند. شرکت های سیر و سفر، تاکسی لوکس و پاکرو سبز قشم همگی به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته آماده ارائه خدمات ترانسفری به مسافران با استفاده از مدرن ترین ماشین های روز دنیا و با بالاترین امنیت اقدام به ارائه سرویس می نمایند.

حمل و نقل عمومی (مانند اتوبوس های شهری و مترو) ممکن است ایستگاه هایی در یک فرودگاه داشته باشند. در فرودگاه امام خمینی، مترو شهر تهران تا روبروی محدوده مسافری با نام ایستگاه مترو امام خمینی قرار دارد که از قطار آن به طور متوسط هر 80 دقیقه یکبار به فرودگاه می رسد و یا حرکت می کند.

قطارهای مترو داخلی و تراموا دسترسی مسافرین را از گیت ترمینال تا سالن اصلی فرودگاه آسان می کند.




به طرق مختلف، فرودگاه ها به عنوان قطب های حمل و نقل برای کل مناطق عمل می کنند. یک فرد از تهران به مشهد پرواز می کند، بعد از اینکه رسید با استفاده از تاکسی فرودگاه و یا مترو فرودگاه به مرکز شهر و محل جلسه خود می رود. در واقع این فرد سفر از تهران به مشهد که با قطار در حدود 12 ساعت و با اتوبوس در حدود 20 ساعت است را با هواپیما در کمتر از 3 ساعت طی می کند. اما وقتی این فرد به این فکر میکند که فرآیندها و شیوه های حمل و نقلی فکر می کند تا سفر خود را سریع تر انجام دهد. این یک سیستم بسیار پیچیده است که دارای صدها یا هزاران قسمت متحرک و رشته های متصل است. مدیریت همه اینها، همانطور که بعدا خواهیم دید، یک تعهد عظیم است.


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع




در تعطیلات از خرید بلیط هواپیما اجتناب کنید

وقتی به دنبال پرواز داخلی هستید، این مورد کاملا واضح است که نباید در تاریخ تعطیلات به دنبال بلیط ارزان گشت. بهتره که سعی نکنید 7 روز قبل یا بعد از یک دوره تعطیلات شلوغ و مهم پرواز کنید. با این حال، برخی از استراتژی هایی مانند پرواز در روز یلدا، روز تحویل سال هم می تواند حتی 10 هزار تومان در خرید بلیط هواپیما شما صرفه جویی کند.

و همه ما از اصطلاح «فصل توریستی» را شنیده ایم.

تابستان در اروپا، فصل اوج توریست است. اگر به جای تابستان در فصل های دیگر به اروپا سفر کنید، مطمئنا قیمت بلیط هواپیما و هتل ها پایین تر خواهد بود، ولی آب و هوا سردتر خواهد بود و در مکان های محبوب گردشگری تعداد افراد کمتری را خواهید دید. فقط مطمئن شوید که تمام سایت های توریستی در این ماه ها مشغول به فعالیت باشند.

به ترازیت های بالا هم فکر کنید

پروازهایی که ترازیت بالا دارند، معمولا ارزان تر هستند. به دنبال پروازهایی که توقف بالاتری در فرودگاه های مابین دارند باشید.

در برنامه های پروازهای مکرر ایرلاین ها شرکت کنید!

چرا نه؟ این برنامه ها رایگان هستند و هر چه شما بیشتر با ایرلاین مورد نظر پرواز کنید، امتیاز بیشتری می گیرید و می توانید از آفرهایی نظیر تخفیف های بالا، ارتقا پرواز مثل اکونومی به بیزنس و بالاتر، بلیط رایگان همراه و حتی پرواز رایگان استفاده کنید! در ایرلاین امارات این برنامه Skyward نام دارد، در ایرلاین قطر Privilege Club نام دارد و ...

مهم

برنامه های پرواز مکرر اغلب توسط مایل محاسبه می شود. بنابراین حتی اگر شما کسی نیستید که زیاد مسافرت می کند، فقط کافی است یکبار پرواز طولانی مدت داشته باشید که همین هم به امتیازات شما اضافه می کند.

اگر شما یک وضعیت ویژه مانند مشتری طلایی یا نقره ای داشته باشید، شما معمولا به سالن های lounges ایرلاین دسترسی خواهید داشت، حتی اگر صندلی اکونومی داشته باشید. شما در check-in کردن، امنیت و سوار شدن به هواپیما هم اولویت خواهید داشت.

اگر تنها یک یا دو بار در سال سفر کنید، احتمالا بهتر است که از یک موتور جستجوی پرواز استفاده کنید تا بهترین آفرهای خرید بلیط هواپیما را برای شما، نمایش دهد.

با این حال، اگر شما خیلی پرواز می کنید، بهتر است به یک ایرلاین خاص و یا یک کارتل هوایی (متشکل از چند ایرلاین بزرگ) استفاده کنید و در برنامه پرواز مکرر آنها با پرداخت هزینه بیشتری در آینده در مزایایی که به شما ارائه می دهند، شریک شوید و استفاده کنید!






در خبرنامه ایمیلی ایرلاین ها و آژانس هواپیمایی سام سیر برای دریافت آفرهای خرید بلیط هواپیما، ثبت نام کنید!

آفرهای هواپیماها وقتی خیلی زیاد و خوب باشد معمولا اعلام عمومی نمی شود. ایمیل خودتان را برای دریافت خبرنامه ایرلاین مورد علاقه خود ثبت کنید، چون ایرلاین ها در وهله اول آفرها، کدهای تخفیف را فقط و فقط برای مشترکان خبرنامه خود می فرستند. همین طور هم از تخفیفات لحظه آخری بلیط هواپیما ارزان هم با خبر می شوید.

سن شما و یا وضعیت دانشجویی و دانش آموزس شما

اگر دانش آموز/ دانشجو و یا زیر 26 سال هستید، به تخفیف های دانشجویی نگاه کنید.

درباره بلیط هواپیما ریفاندی مراقب باشید

این کار ریسک کامل هستش. اگر شما یک سفر کوتاه می رید و زیاد پولی بابت بلیط هواپیما خودتون نپرداختید، از بابت ریفاند و یا بیمه مسافرتی خودتون برای برگشت پول زیاد نگران نباشید.

اما اگر پول زیادی بابت خرید بلیط هواپیما خودتون پرداختید و با ریسک کنسل شدن این بلیط روبرو هستید، مانند شرایط بد آب و هوایی در مقصد، شرایط بد پزشکی خودتون و ... بلیط هواپیما با قابلیت ریفاند و بیمه های مسافرتی، ایده های خوبی هستند!

حواستون به هزینه های اضافی هواپیما باشه

اکثر ایرلاین این روزها، شما رو به خاطر کوچکترین مورد هم شارژ می کنند و اگر شما 2 چمدان و یا بیشتر دارید، باید انتظار این را داشته باشید که شارژ شوید. سعی کنید سعی کنید تمام وسایل خودتون رو در یک چمدان بگذارید و مطمئن شوید که اضافه بار نمی خورید.

به همین ترتیب، به دنبال ایرلاینی باشید که شما را بابت هزینه های جانبی شارژ نکند. برخی از ایرلاین ها از اینگونه هزینه ها برای اعضای کلوب مشتریان خودشان (برنامه های پرواز مکرر) چشم پوشی می کنند.

اگر بار را همراه بلیط در زمان خرید بلیط هواپیما رزرو کنید، بسیار ارزان تر از زمانی می شود که بخواهید در فرودگاه بابت ان پول بپردازید.






کدام صندلی در پرواز بهتر است؟

ممکن است پول شما را نجات ندهد، اما خوش فکریتون می تونه اینکار رو انجام بده، به خصوص اگر شما با بچه ها و یا وسایل جانبی مسافرت می کنید و داخل پرواز خارجی هستید.

سایت Seatguru به شما بهترین و بدترین صندلی ها در هواپیما، نظرات کاربران و عکس ها را نشان می دهد. شرایط صندلی ها را بخوانید: صفحه نمایش شخصی، سبد مخصوص نوزاد، جایی برای عوض کردن پوشک بچه و ... وجود دارد یا خیر.

حواستون به مایل مسافرت هواییتون باشه!

بعضی از افرادی که با یک ایرلاین مسافرت زیادی را انجام می دهند، از طرف ایرلاین به آنها خدمات ویژه ای طی سال ارائه می شود. این افراد اصولا فقط به دنبال بلیط ارزان هواپیما هستند و مهم نیست که این بلیط ها یکروزه باشند و یا کل تعطیلات آخر هفته را دربر بگیرند. این پرداخت های کوچک و کم باعث می شود که تا می توانند برای خودشان مایل بگیرند تا بتوانند از این خدمات ویژه استفاده کنند.

زمانی که در حال جست و جو برای پرواز هستید، cookies/history مرورگر خودتون رو پاک کنید.

بعضی از وبسایت ها اطلاعات جستجوی خود را ذخیره می کنند و اگر شما بلیط هواپیما خاصی را دائما در این وب سایت جست و جو می کنید، قیمت پرواز را افزایش می دهند. بنابراین هنگامی که شما دوباره جست و جو می کنید و این دفعه بسیار مصمم تر هستید تا حتما بلیط هواپیما خودتون رو بخرید با قیمت بالاتری روبرو خواهید شد.

پس توصیه می شه:

قبل از هر جست و جو پرواز cookies/history مرورگر خودتون رو پاک کنید.
یا از incognito مرورگر خودتون در هر بار جست و جو استفاده کنید.


فرودگاه چگونه کار میکند

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع



علاوه بر یادگیری نحوه ی یافتن هتل ارزان قیمت، یادگیری نحوه ی یافتن بلیط ارزان به هر جای دنیا، به کاهش هزینه سفرها، کمک بزرگی می کند.

خوشبختانه استراتژی ها و راهنمایی هایی وجود دارد که ما می توانیم اعمال کنیم، بنابراین ما مجبور نیستیم که مبلغ بالایی را پرداخت کنیم و می توانیم بلیط ارزان قیمتی را پیدا کنیم!

شاید باور کردنی نباشه، اما تا همین چند سال پیش تنها راه برای خرید بلیط هواپیما، مراجعه به دفتر آژانس هواپیمایی و یا دفتر ایرلاین در شهرتون بود. اما اوضاع فرق کرده، این روزها موتورهای جستجو رزرو بلیط هواپیما و خرید آنلاین را داریم که، تنها با چند کلیک دنیایی از انتخاب ها را پیش روی شما می گذارند.

وقتی فکر می کنید که چگونه می توانید بلیط ارزان قیمت را آنلاین پیدا کنید، بلیط ارزان پیدا کردن تنها بخشی از کاهش هزینه ها است ولی اگر شما به همراه کودکانتان پرواز می کنید، بجای بلیط ارزان هواپیما باید به دنبال بلیط هواپیمایی باشید که ارزش پرداخت پول داشته باشد.

وقتی شما تنها سفر می کنید و یا به عنوان یک زن و شوهر و یا دو دوست و ... سفر می کنید، خیلی راحت تر و راضی تر می توانید بلیط ارزان هواپیما و یا بلیط های آخر شب را بخرید، ولی اگر همراه کودک باشید نیازها و اولویت های شما برای خرید بلیط هواپیما تغییر خواهد کرد!

اگر پرواز شما طولانی است، ترجیح شما باید این باشد که با سریعترین و بی دردسرترین پرواز ممکن، که حداکثر امکانات و راحتی را برای شما داشته باشد را انتخاب کنید که البته باید با بودجه شما هم بخواند!

و اگر این سفر، تنها سفر شما در سال است و برای آن برنامه ریزی کرده اید و تعطیلات کوچکی است، پیشنهاد می شود که کمی بیشتر پول پرداخت کنید و با ایرلاین های معتبرتر و به صورت مستقیم به مقصد خودتون پرواز کنید!

سفر همیشه نیمی از لـ*ـذت است. اولویت ها، راحتی و بودجه خودتون رو بدانید و یک تصمیم درست و آگاهانه بگیرید - گاهی اوقات کمی عقلانیت ارزش پول بیشتر خرج کردن را دارد.

اگر شما به صورت انفرادی یا به عنوان یک زوج و یا دوست هستید، می توانید یک بلیط ارزان هواپیما را با یک توقف بیشتر و طول پروازی بیشتر خریداری کنید.

انعطاف پذیری در وقتی که شما به دنبال بلیط ارزان هواپیما هستید، بسیار مهم است.

اگر به تاریخ سفر شما ثابت و تغییرناپذیره و یا فقط می توانید در آخر هفته ها و یا در طول تعطیلات عمومی پرواز کنید، این موضوع بیشتر شما را برای پیدا کردن یک بلیط ارزان هواپیما به چالش می کشه، ولی غیر ممکن نیست!

چگونه می توانم یک بلیط ارزان هواپیما رزرو کنم؟ نکات زیر را دنبال کنید و شانس خودتون رو امتحان کنید!


جست و جو برای پرواز، هر چی زودتر بهتر!


خطوط هوایی معمولا بلیط هواپیما را حداکثر از 11 ماه قبل باز می کنند. وقتی مقصدتون مشخص شد، جست و جو خودتون رو شروع کنید و این چک کردن رو هفته ای یکبار ادامه دهید.

قیمت های پرواز آنی است به طور مدام به دلیل عرضه و تقاضا، نوسان دارد. بنابراین آن قیمتی را که شما می توانید پرداخت کنید را در ذهنتان داشته باشید و هر زمان که حدود همین قیمت را دیدید، سریعا رزرو کنید.

البته که بلیط هواپیما لحظه آخری هم می تواند گزینه خوبی باشد که در این صورت بهتر است که تنها یک مقصد ثابت نداشته باشید و بین چند مقصد در حال جست جو باشید.


زمان خرید بلیط هواپیما؟


در حقیقت هیچ المانی و یا هیچ راه مشخصی برای بهترین زمان خرید بلیط هواپیما وجود ندارد. با این حال اگر به دنبال بلیط ارزان هواپیما هستید، چند روند کلی وجود دارد.

فصل شلوغی و تعطیلات آخر هفته بیشترین تقاضا را دارند، بنابراین انتظار می رود که قیمت ها بالاتر برود. با این حال، با خرید در یک زمان خاص، می توانید در خرید بلیط هواپیما شانس خودتون رو امتحان کنید.

بر طبق تحقیقی بر پایه 560 میلیون جستجو پرواز آنلاین، زمان بهینه برای خرید بلیط داخلی به طور متوسط 7 هفته پیش از تاریخ پرواز مورد نظرتان می باشد و دیگر پروازها بین 3 تا 7 هفته قبل از تاریخ پرواز پیشنهاد می شود.

بدترین زمان ها هم برای خرید بلیط هواپیما، 14 روز قبل از پرواز و 5 ماه و یا بیشتر مانده به پرواز می باشد.

برای پرواز خارجی، این تحقیق بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان هواپیما را 11 تا 12 هفته مانده به پرواز نشان می دهد. در مورد روز هفته ای که خرید می کنید، این تحقیق عنوان می کند که روز خاصی وجود ندارد و خرید در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تا حدودی از افسانه است.




بهترین روز برای پرواز؟

تعجب می کنید که چه روزهایی پرواز کنید تا بلیط ارزان هواپیما داشته باشید؟

شاید موقع خرید بلیط هواپیما زیاد این موضوع مهم نباشد، اما پروازهای ارزان قیمت کاملا به روزهایی که شما انتخاب می کنید تا پرواز کنید، ربط مستقیم دارند.

توافق کلی این است که بهتر است در روزهای سه شنبه، چهارشنبه یا شنبه پرواز کنید. اینها روزهای معمولی و تعطیلی هستند که هواپیماهای مسافربری مسافران تجاری کمتری دارند، و معمولا هزینه های پایین تر و صندلی های بیشتری دارند. شما با خرید در این روزها از بسیاری از ایرلاین ها مایل بیشتری کسب می کنید که، مسلما همه شما این موضوع را دوست دارید.

جمعه ها و روزهای تعطیل معمولا گران ترین روزهای پرواز هستند.

این ایده با خرید بلیط هواپیما در یک روز خاص که باعث بلیط ارزان هواپیما خواهد شد، اشتباه گرفته می شود که در کل این دو موضوع از هم جداگانه هستند!

و در کل، همچین ترکیبی پیشنهاد می شود:

بلیط داخلی: رفت شنبه، برگشت در دوشنبه.
بلیط خارجی: رفت سه شنبه، برگشت در چهارشنبه.

با تاریخ پرواز خود انعطاف پذیر باشید!

همانطور که قبلا ذکر شد، بهترین روش برای پیدا کردن پروازهای ارزان قیمت به سرتاسر دنیا، انعطاف پذیری تاریخ سفر شما است. اگر شما بتوانید چند روز و یا حتی یک تا چند هفته رفت و برگشت خود را تغییر دهید، ممکن است بتوانید بلیط ارزان هواپیما خود را بخرید. در غیر اینصورت کمی برای پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما با مشکل روبرو خواهید شد.

وقف دادن ساعات پروازی

اگر شما نمی توانید تاریخ پرواز خود را تغییر دهید، با ساعت پرواز بازی کنید، که در بسیاری از مواقع می تواند بلیط هواپیما خود را به طور چشمگیری ارزان بخرید. پرواز در ساعت های غیرمعمول، مانند red-eye (پروازهایی که آخر شب پرواز می کنند و صبح روز بعد می رسند) یا در صبح های زود به جای ساعات 10 تا 12 صبح، شانس خود را برای بلیط ارزان هواپیما افزایش بدهید. اکثر زمان ها، بلیط ارزان هواپیما یا صبح خیلی زود است و یا آخر شب.

روش پرداخت هزینه بلیط هواپیما خود را عوض کنید

در حال حاضر، بخش آنلاین جست و جوی پرواز آژانس هواپیمایی سام سیر، تمامی بلیط های جست و جو شده از طریق سایت انلاین خود را با تخفیف فوق العاده استثنایی به فروش می رساند.

فرودگاه های مبدا و مقصد خودتان را تغییر دهید

اگر در مبدا و یا مقصد خودتان، فرودگاه های بیشتری وجود دارند، آنها را هم قبل از خرید بلیط هواپیما خود بررسی کنید. هر چه در جستوجویتان تاریخ ها و فرودگاه ها انعطاف پذیرتر باشند، شانس پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما شما هم بالاتر می رود. پرواز از چند شهر هم می تواند به عنوان استراتژی برای ارزان شدن بلیط هواپیما بکار رود.

مهم:

از فرودگاه ای که در مبدا و مقصد انتخاب می کنید، اطمینان حاصل کنید که در نزدیکی محل زندگی شما و یا در نزدیکی مقصد نهایی شما باشد. اگر اشتباه انتخاب کنید، مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای اتوبوس/تاکسی به مرکز شهر مورد نظرتان می شوید و زمان بیشتری را از دست خواهید داد.

به مقاصدی پرواز کنید که پروازهای آن ارزان قیمت هستند

این یکی از بهترین راهنمایی های سفر ما در مورد چگونگی پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما به هر کجای دنیا می باشد!

به جای انتخاب یک مقصد و سپس صرف چند هفته برای پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما، جایی را انتخاب کنید که مقصد ارزانتری است.

مقصدی را انتخاب کنید که می توانید راحت هزینه آن را بپردازید و از آن لـ*ـذت ببرید.

بلیط هواپیما را، رفت و برگشت بگیرید!

بلیط هواپیما یک طرفه گرانتر از بلیط هواپیما دو طرفه می باشد. در بعضی مواقع اگر شما به صورت یک طرفه می خواهید پرواز کنید، سعی کنید بلیط هواپیما دو طرفه خریداری کنید و تنها جریمه کنسل کردن مسیر برگشت را بدهید. خیلی به صرفه تر می باشد.







از خطوط هوایی مختلف استفاده کنید

سعی کنید در مواقع خرید بلیط داخلی هواپیما، در هر سمت از ایرلاین های مختلف استفاده کنید که در برخی از مواقع باعث کاهش نرخ خرید بلیط هواپیما می شود. به نمونه زیر توجه کنید:




خرید بلیط هواپیما از یک ایرلاین



فرودگاه چگونه کار میکند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا