- عضویت
- 21/4/19
- ارسال ها
- 5,684
- امتیاز واکنش
- 25,043
- امتیاز
- 473
- زمان حضور
- 82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
زیر ساخت و یا زیر کار در حقیقت یک تعریف جامع دارد. یعنی هر سطحی اعم از صاف، گرد، منحنی (داخلی و یا خارجی)، مدور، افقی و یا عمودی که باید روی آن نقش و طرح را پیاده کرد زیرکار نام دارد و از هر جنــسی میتواند باشد فقط این خصوصیت را باید داشته باشد که قطعات به آن نچسبند و پس از اتمام کار با انقباض و انبساط تغییر اندازه ندهند.
برای مثال زیر ساخت میتواند سطح یک تابلو باشد، روی یک میز، در یک کمد، در اتاق، سطح استون یک سالن (ستون میتواند مدور و یا مستطیل باشد)، پایهی یک آباژور، و یا سطح خارجی یک تنبک، دستهی تار، دستهی سه تار، دستهی کمانچه، سطح خارجی یک صندوق و یا حتی سقف یک محل باشد و یا پارتیشن (دیوارک) درون یک حال و یا دفتر کار و یا هر گونه چوبی که دوام نسبی خوبی داشته باشد میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. البته نمونههای بزرگتر و زیادتری وجود دارد اما همین مقدار که مفهوم را برساند کافی به نظر میرسد. زیر کار در تابلوهایی که در حال حاضر کار میکنند چوب، نئوپان، و یا سه لایی ۱۸ میلیمتری است.
انواع معرق
در این قسمت ما سعی داریم با انواع معرق چوب آشنا شویم و پس از آن یک روش سادهی ساخت که اصول کار را آموزش دهد توضیح خواهیم داد پس باید توجه داشت که هر نوع از معرق که ما نام میبریم شگردها و تکنیکهای ساختش با دیگری متفاوت است اما تمام آنها در رعایت یک سری اصول مشترک هستند و ما اینجا قصد آموزش ساخت انواع آن را نداریم و فقط آنها را با کمی توضیح فهرستوار میشماریم. لازم به ذکر است که در اصطلاح فضای مثبت و فضای منفی که در این قسمت تکرار میشوند را تعریف کنیم منظور ما تقسیمبندی خود طرح است. فضای مثبت یعنی تکههایی که اصل تصویر را میسازند و ما آنها را اول میبریم و فضای منفی قسمتی از طرح است که زمینهی تابلو محسوب میشود و در بیشتر انواع معرق وجود دارد و فقط در معرق زمینه رنگ روی این قسمت کار نمیشود که در حقیقت فضای منفی تابلو همان زمینه تابلو است که رنگ با پلیاستر پر میشود.
معرق جایگزین
در این نوع که در حقیقت اولین روش معرق چوب به صورت امروزی بوده است و محل جدا شدن معرق از منبت را به خوبی نشان میدهد، ساخت آن به این صورت است که ابتدا طرح را روی چوب چسبانده و یا کشیده و فضاهای مثبت را گود میکنند تا یک عمق مشخص و با یک سطح داخلی صاف، بعد با استفاده از کاغذ کالک طرح قسمتهای گرده کوچک را برداشته و روی چوب دیگری با آب چسب (یعنی چسبی که با آب خیلی رقیق شده باشد) میچسبانند و بعد از برش تکه مزبور را در حفره خودش که الگوبرداری شده جای میدهند و به این علت آن را معرق جایگزین میگویند و پس از پایان برش تمام اجزاء طرح را برای رنگ آماده میکنند. قسمتهایی از طرح که گود نمیشوند در حقیقت فضای منفی تابلو بودهاند که دست نخورده میمانند. فقط در قسمت رنگ کاری مثل بقیه معرقها با آن رفتار میشود. یعنی کل سطح سمباده خورده و رنگ خواهد شد.
معرق زمینه رنگ
در این نوع پس از چسباندن قسمتها و اجزاء فضای مثبت طرح، فضای منفی کنار گذاشته میشود و پس از سمباده پوستی آماده رنگ ریختن میشود. یک نکته که در مورد این نوع معرق باید توجه داشت این است که ابعاد تابلوهایی که به این روش ساخته میشوند نباید بیشتر از پنجاه (۵۰) سانتیمتر در پنجاه (۵۰) سانتیمتر باشد و یا اگر کار ما دایره است به شعاع دایره نباید بیشتر از بیست و پنج (۲۵) سانتیمتر و اگر بیضی بود فاصله کانونی نباید بیشتر از سی (۳۰) سانتیمتر باشد علت این اندازه آن است که اگر بیشتر از این اندازههای تقریبی باشد پلیاستر ترک بر میدارد و میشکند. جهت یادگیری اصول کار معرق در پایان این فصل یک نمونه را به طور کامل توضیح خواهیم داد.
معرق زمینه چوب
در این نوع کار وقت بیشتری باید صرف کرد چون زمینه کار هم از چوبهای رنگی تشکیل میشود که همان فضای منفی طرح است. این زمینه را میتوان یکپارچه از یک چوب کار کرد و یا پازل باشد که خود پازل را به چند دسته تقسیم میکنند:
الف) پازل تکه تکه، قطعات شکلهای نامنظم هندسی دارند.
ب) پازل آجری، قطعات مانند آجر نمای ساختمان بریده میشوند و از دو رنگ چوب استفاده میشود.
پ) پازل پارکتی، قطعات مانند آجر و یا به یک شکل هندسی منظمی بریده میشوند و به طریقه چوبهای پارکت کف ساختمان کنار هم با آرایشهای متفاوت چیده شده و چسبانده میشوند.
همانطور که وقت بیشتری میبرد نتیجه کار هم گرانبهاتر است به این صورت که از ابتدا طرح خرد شده (همان تخته سه لایی) را روی زیرکاری که به وسیله نایلون پوشیده شده میچینند و پس از برش الگوها یا همان قطعات چوب رنگی را دوباره روی همان نایلون میچینند و به یکدیگر میچسبانند. بعد از فضای مثبت، فضای منفی را به همان شکل خرد کرده و قطعات چوبی را سر جای خود قرار میدهند و در پایان چسب و گل اُمرا را مخلوط کرده و روی تمام درزها میمالند و پس از خشک شدن چسبها كل طرح را از زیر کار جدا کرده و با زیرکار اصلی برای پرس میفرستند به کارگاه پرسکاری که خود پرسکاری هم دو نوع است: پرس گرم و پرس سرد که در هر کدام چسب مخصوصی استفاده میشود و مدت زمان ماندن کار زیر دستگاه متفاوت است.
معرق زمینه چوب و رنگ
در این نوع که ترکیبی از دو نوع قبلی است کار ساخته میشود با این تفاوت که قسمت رنگخور طرح کمتر است و بیشتر زمینه چوب غلبه دارد و پس از پرس آن قسمتهایی که به ریختن رنگ نیاز دارد با خمیر پلیاستر پر میشود و بعد کار را برای اتاق رنگ آماده میکنند.
معرق زمینه خاتم
در این نوع که از معرقهای گران قیمت محسوب میشود قسمت فضای منفی طرح را از ورقههای خاتم پر میکنند و باید دور آن را فیبر سفید گرفت تا از هم نپاشد، در این نوع هم باید اول فضای مثبت طرح کار شود و بعد فضای منفی و یا زمینه را دست به کار شد.
معرق زمینه چوبهای روکش
در این نوع از چوبهای بسیار نازک روکش استفاده میکنند، روش کار به این صورت است که روکشها را بین دو تخته سه لایی قرار میدهند و با دو سوزن ته گرد سه لاییها را با لایههای روکش به هم متصل میکنند تا جابجا نشوند و استفاده از سوزن به جای میخ سایه به خاطر اثر گذاری میخ روی روکش و در نتیجه روی تابلو است، اما اثر سوزن قابل جبران است.
در حقیقت با خارج شدن سوزن از روکش سوراخ ایجاد شده به حالت قبل بر میگردد. پس از برش مثلا ۱۰ لایه روکش، ما ۱۰ عدد گل، ۱۰ عدد برگ، ۱۰ عدد ساقه خواهیم داشت و اگر ما روکشها را با رنگهای مختلف بگذاریم و یا پشت به پشت و یا رو به رو جفت کنیم پس از برش گلهای رنگی به دست میآوریم که قرینه خواهند بود یعنی با یک بار برش ۱۰ برش انجام دادهایم و به خاطر همین این نوع از معرق زود تمام میشود و بیشتر برای کارهای سری مناسب است مثل در کمدها، نقش روی میزهای سری کاری و از این دست کارها بهتر است از این نوع استفاده شود. در حقیقت این نوع جنبه کاربردی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. در این نوع اکثر اوقات برای بهتر شدن نقشها و یا برای ایجاد نقش کار از قلم و راپید استفاده میکنند.
برای مثال زیر ساخت میتواند سطح یک تابلو باشد، روی یک میز، در یک کمد، در اتاق، سطح استون یک سالن (ستون میتواند مدور و یا مستطیل باشد)، پایهی یک آباژور، و یا سطح خارجی یک تنبک، دستهی تار، دستهی سه تار، دستهی کمانچه، سطح خارجی یک صندوق و یا حتی سقف یک محل باشد و یا پارتیشن (دیوارک) درون یک حال و یا دفتر کار و یا هر گونه چوبی که دوام نسبی خوبی داشته باشد میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. البته نمونههای بزرگتر و زیادتری وجود دارد اما همین مقدار که مفهوم را برساند کافی به نظر میرسد. زیر کار در تابلوهایی که در حال حاضر کار میکنند چوب، نئوپان، و یا سه لایی ۱۸ میلیمتری است.
انواع معرق
در این قسمت ما سعی داریم با انواع معرق چوب آشنا شویم و پس از آن یک روش سادهی ساخت که اصول کار را آموزش دهد توضیح خواهیم داد پس باید توجه داشت که هر نوع از معرق که ما نام میبریم شگردها و تکنیکهای ساختش با دیگری متفاوت است اما تمام آنها در رعایت یک سری اصول مشترک هستند و ما اینجا قصد آموزش ساخت انواع آن را نداریم و فقط آنها را با کمی توضیح فهرستوار میشماریم. لازم به ذکر است که در اصطلاح فضای مثبت و فضای منفی که در این قسمت تکرار میشوند را تعریف کنیم منظور ما تقسیمبندی خود طرح است. فضای مثبت یعنی تکههایی که اصل تصویر را میسازند و ما آنها را اول میبریم و فضای منفی قسمتی از طرح است که زمینهی تابلو محسوب میشود و در بیشتر انواع معرق وجود دارد و فقط در معرق زمینه رنگ روی این قسمت کار نمیشود که در حقیقت فضای منفی تابلو همان زمینه تابلو است که رنگ با پلیاستر پر میشود.
معرق جایگزین
در این نوع که در حقیقت اولین روش معرق چوب به صورت امروزی بوده است و محل جدا شدن معرق از منبت را به خوبی نشان میدهد، ساخت آن به این صورت است که ابتدا طرح را روی چوب چسبانده و یا کشیده و فضاهای مثبت را گود میکنند تا یک عمق مشخص و با یک سطح داخلی صاف، بعد با استفاده از کاغذ کالک طرح قسمتهای گرده کوچک را برداشته و روی چوب دیگری با آب چسب (یعنی چسبی که با آب خیلی رقیق شده باشد) میچسبانند و بعد از برش تکه مزبور را در حفره خودش که الگوبرداری شده جای میدهند و به این علت آن را معرق جایگزین میگویند و پس از پایان برش تمام اجزاء طرح را برای رنگ آماده میکنند. قسمتهایی از طرح که گود نمیشوند در حقیقت فضای منفی تابلو بودهاند که دست نخورده میمانند. فقط در قسمت رنگ کاری مثل بقیه معرقها با آن رفتار میشود. یعنی کل سطح سمباده خورده و رنگ خواهد شد.
معرق زمینه رنگ
در این نوع پس از چسباندن قسمتها و اجزاء فضای مثبت طرح، فضای منفی کنار گذاشته میشود و پس از سمباده پوستی آماده رنگ ریختن میشود. یک نکته که در مورد این نوع معرق باید توجه داشت این است که ابعاد تابلوهایی که به این روش ساخته میشوند نباید بیشتر از پنجاه (۵۰) سانتیمتر در پنجاه (۵۰) سانتیمتر باشد و یا اگر کار ما دایره است به شعاع دایره نباید بیشتر از بیست و پنج (۲۵) سانتیمتر و اگر بیضی بود فاصله کانونی نباید بیشتر از سی (۳۰) سانتیمتر باشد علت این اندازه آن است که اگر بیشتر از این اندازههای تقریبی باشد پلیاستر ترک بر میدارد و میشکند. جهت یادگیری اصول کار معرق در پایان این فصل یک نمونه را به طور کامل توضیح خواهیم داد.
معرق زمینه چوب
در این نوع کار وقت بیشتری باید صرف کرد چون زمینه کار هم از چوبهای رنگی تشکیل میشود که همان فضای منفی طرح است. این زمینه را میتوان یکپارچه از یک چوب کار کرد و یا پازل باشد که خود پازل را به چند دسته تقسیم میکنند:
الف) پازل تکه تکه، قطعات شکلهای نامنظم هندسی دارند.
ب) پازل آجری، قطعات مانند آجر نمای ساختمان بریده میشوند و از دو رنگ چوب استفاده میشود.
پ) پازل پارکتی، قطعات مانند آجر و یا به یک شکل هندسی منظمی بریده میشوند و به طریقه چوبهای پارکت کف ساختمان کنار هم با آرایشهای متفاوت چیده شده و چسبانده میشوند.
همانطور که وقت بیشتری میبرد نتیجه کار هم گرانبهاتر است به این صورت که از ابتدا طرح خرد شده (همان تخته سه لایی) را روی زیرکاری که به وسیله نایلون پوشیده شده میچینند و پس از برش الگوها یا همان قطعات چوب رنگی را دوباره روی همان نایلون میچینند و به یکدیگر میچسبانند. بعد از فضای مثبت، فضای منفی را به همان شکل خرد کرده و قطعات چوبی را سر جای خود قرار میدهند و در پایان چسب و گل اُمرا را مخلوط کرده و روی تمام درزها میمالند و پس از خشک شدن چسبها كل طرح را از زیر کار جدا کرده و با زیرکار اصلی برای پرس میفرستند به کارگاه پرسکاری که خود پرسکاری هم دو نوع است: پرس گرم و پرس سرد که در هر کدام چسب مخصوصی استفاده میشود و مدت زمان ماندن کار زیر دستگاه متفاوت است.
معرق زمینه چوب و رنگ
در این نوع که ترکیبی از دو نوع قبلی است کار ساخته میشود با این تفاوت که قسمت رنگخور طرح کمتر است و بیشتر زمینه چوب غلبه دارد و پس از پرس آن قسمتهایی که به ریختن رنگ نیاز دارد با خمیر پلیاستر پر میشود و بعد کار را برای اتاق رنگ آماده میکنند.
معرق زمینه خاتم
در این نوع که از معرقهای گران قیمت محسوب میشود قسمت فضای منفی طرح را از ورقههای خاتم پر میکنند و باید دور آن را فیبر سفید گرفت تا از هم نپاشد، در این نوع هم باید اول فضای مثبت طرح کار شود و بعد فضای منفی و یا زمینه را دست به کار شد.
معرق زمینه چوبهای روکش
در این نوع از چوبهای بسیار نازک روکش استفاده میکنند، روش کار به این صورت است که روکشها را بین دو تخته سه لایی قرار میدهند و با دو سوزن ته گرد سه لاییها را با لایههای روکش به هم متصل میکنند تا جابجا نشوند و استفاده از سوزن به جای میخ سایه به خاطر اثر گذاری میخ روی روکش و در نتیجه روی تابلو است، اما اثر سوزن قابل جبران است.
در حقیقت با خارج شدن سوزن از روکش سوراخ ایجاد شده به حالت قبل بر میگردد. پس از برش مثلا ۱۰ لایه روکش، ما ۱۰ عدد گل، ۱۰ عدد برگ، ۱۰ عدد ساقه خواهیم داشت و اگر ما روکشها را با رنگهای مختلف بگذاریم و یا پشت به پشت و یا رو به رو جفت کنیم پس از برش گلهای رنگی به دست میآوریم که قرینه خواهند بود یعنی با یک بار برش ۱۰ برش انجام دادهایم و به خاطر همین این نوع از معرق زود تمام میشود و بیشتر برای کارهای سری مناسب است مثل در کمدها، نقش روی میزهای سری کاری و از این دست کارها بهتر است از این نوع استفاده شود. در حقیقت این نوع جنبه کاربردی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. در این نوع اکثر اوقات برای بهتر شدن نقشها و یا برای ایجاد نقش کار از قلم و راپید استفاده میکنند.
روش ساخت انواع آثار معرق
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com