خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
زیر ساخت و یا زیر کار در حقیقت یک تعریف جامع دارد. یعنی هر سطحی اعم از صاف، گرد، منحنی (داخلی و یا خارجی)، مدور، افقی و یا عمودی که باید روی آن نقش و طرح را پیاده کرد زیرکار نام دارد و از هر جنــسی می‌تواند باشد فقط این خصوصیت را باید داشته باشد که قطعات به آن نچسبند و پس از اتمام کار با انقباض و انبساط تغییر اندازه ندهند.

برای مثال زیر ساخت می‌تواند سطح یک تابلو باشد، روی یک میز، در یک کمد، در اتاق، سطح استون یک سالن (ستون می‌تواند مدور و یا مستطیل باشد)، پایه‌ی یک آباژور، و یا سطح خارجی یک تنبک، دسته‌ی تار، دسته‌ی سه تار، دسته‌ی کمانچه، سطح خارجی یک صندوق و یا حتی سقف یک محل باشد و یا پارتیشن (دیوارک) درون یک حال و یا دفتر کار و یا هر گونه چوبی که دوام نسبی خوبی داشته باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. البته نمونه‌های بزرگتر و زیادتری وجود دارد اما همین مقدار که مفهوم را برساند کافی به نظر می‌رسد. زیر کار در تابلوهایی که در حال حاضر کار می‌کنند چوب، نئوپان، و یا سه لایی ۱۸ میلیمتری است.

انواع معرق
در این قسمت ما سعی داریم با انواع معرق چوب آشنا شویم و پس از آن یک روش ساده‌ی ساخت که اصول کار را آموزش دهد توضیح خواهیم داد پس باید توجه داشت که هر نوع از معرق که ما نام می‌بریم شگردها و تکنیک‌های ساختش با دیگری متفاوت است اما تمام آنها در رعایت یک سری اصول مشترک هستند و ما اینجا قصد آموزش ساخت انواع آن را نداریم و فقط آنها را با کمی توضیح فهرست‌وار می‌شماریم. لازم به ذکر است که در اصطلاح فضای مثبت و فضای منفی که در این قسمت تکرار می‌شوند را تعریف کنیم منظور ما تقسیم‌بندی خود طرح است. فضای مثبت یعنی تکه‌هایی ‌که اصل تصویر را می‌سازند و ما آنها را اول می‌بریم و فضای منفی قسمتی از طرح است که زمینه‌ی تابلو محسوب می‌شود و در بیشتر انواع معرق وجود دارد و فقط در معرق زمینه رنگ روی این قسمت کار نمی‌شود که در حقیقت فضای منفی تابلو همان زمینه تابلو است که رنگ با پلی‌استر پر می‌شود.

معرق جایگزین
در این نوع که در حقیقت اولین روش معرق چوب به صورت امروزی بوده است و محل جدا شدن معرق از منبت را به خوبی نشان می‌دهد، ساخت آن به این صورت است که ابتدا طرح را روی چوب چسبانده و یا کشیده و فضاهای مثبت را گود می‌کنند تا یک عمق مشخص و با یک سطح داخلی صاف، بعد با استفاده از کاغذ کالک طرح قسمت‌های گرده کوچک را برداشته و روی چوب دیگری با آب چسب (یعنی چسبی که با آب خیلی رقیق شده باشد) می‌چسبانند و بعد از برش تکه مزبور را در حفره خودش که الگوبرداری شده جای می‌دهند و به این علت آن را معرق جایگزین می‌گویند و پس از پایان برش تمام اجزاء طرح را برای رنگ آماده می‌کنند. قسمت‌هایی ‌از طرح که گود نمی‌شوند در حقیقت فضای منفی تابلو بوده‌اند ‌که دست نخورده می‌مانند. فقط در قسمت رنگ کاری مثل بقیه معرق‌ها با آن رفتار می‌شود. یعنی کل سطح سمباده خورده و رنگ خواهد شد.

معرق زمینه رنگ
در این نوع پس از چسباندن قسمت‌ها و اجزاء فضای مثبت طرح، فضای منفی کنار گذاشته می‌شود و پس از سمباده پوستی آماده رنگ ریختن می‌شود. یک نکته که در مورد این نوع معرق باید توجه داشت این است که ابعاد تابلوهایی که به این روش ساخته می‌شوند نباید بیشتر از پنجاه (۵۰) سانتیمتر در پنجاه (۵۰) سانتیمتر باشد و یا اگر کار ما دایره است به شعاع دایره نباید بیشتر از بیست و پنج (۲۵) سانتیمتر و اگر بیضی بود فاصله کانونی نباید بیشتر از سی (۳۰) سانتیمتر باشد علت این اندازه آن است که اگر بیشتر از این اندازه‌های تقریبی باشد پلی‌استر ترک بر می‌دارد و می‌شکند. جهت یادگیری اصول کار معرق در پایان این فصل یک نمونه را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

معرق زمینه چوب
در این نوع کار وقت بیشتری باید صرف کرد چون زمینه کار هم از چوب‌های رنگی تشکیل می‌شود که همان فضای منفی طرح است. این زمینه را می‌توان یکپارچه از یک چوب کار کرد و یا پازل باشد که خود پازل را به چند دسته تقسیم می‌کنند:

الف) پازل تکه تکه، قطعات شکل‌های نامنظم هندسی دارند.

ب) پازل آجری، قطعات مانند آجر نمای ساختمان بریده می‌شوند و از دو رنگ چوب استفاده می‌شود.

پ) پازل پارکتی، قطعات مانند آجر و یا به یک شکل هندسی منظمی بریده می‌شوند و به طریقه چوب‌های پارکت کف ساختمان کنار هم با آرایش‌های متفاوت چیده شده و چسبانده می‌شوند.

همان‌طور که وقت بیشتری می‌برد نتیجه کار هم گرانبهاتر است به این صورت که از ابتدا طرح خرد شده (همان تخته سه لایی) را روی زیرکاری که به وسیله نایلون پوشیده شده می‌چینند و پس از برش الگوها یا همان قطعات چوب رنگی را دوباره روی همان نایلون می‌چینند و به یکدیگر می‌چسبانند. بعد از فضای مثبت، فضای منفی را به همان شکل خرد کرده و قطعات چوبی را سر جای خود قرار می‌دهند و در پایان چسب و گل اُمرا را مخلوط کرده و روی تمام درزها می‌مالند و پس از خشک شدن چسب‌ها كل طرح را از زیر کار جدا کرده و با زیرکار اصلی برای پرس می‌فرستند به کارگاه پرسکاری که خود پرسکاری هم دو نوع است: پرس گرم و پرس سرد که در هر کدام چسب مخصوصی استفاده می‌شود و مدت زمان ماندن کار زیر دستگاه متفاوت است.

معرق زمینه چوب و رنگ
در این نوع که ترکیبی از دو نوع قبلی است کار ساخته می‌شود با این تفاوت که قسمت رنگ‌خور طرح کمتر است و بیشتر زمینه چوب غلبه دارد و پس از پرس آن قسمت‌هایی ‌که به ریختن رنگ نیاز دارد با خمیر پلی‌استر پر می‌شود و بعد کار را برای اتاق رنگ آماده می‌کنند.

معرق زمینه خاتم
در این نوع که از معرق‌های گران قیمت محسوب می‌شود قسمت فضای منفی طرح را از ورقه‌های خاتم پر می‌کنند و باید دور آن را فیبر سفید گرفت تا از هم نپاشد، در این نوع هم باید اول فضای مثبت طرح کار شود و بعد فضای منفی و یا زمینه را دست به کار شد.

معرق زمینه چوب‌های روکش
در این نوع از چوب‌های بسیار نازک روکش استفاده می‌کنند، روش کار به این صورت است که روکش‌ها را بین دو تخته سه لایی قرار می‌دهند و با دو سوزن ته گرد سه لایی‌ها را با لایه‌های روکش به هم متصل می‌کنند تا جابجا نشوند و استفاده از سوزن به جای میخ سایه به خاطر اثر گذاری میخ روی روکش و در نتیجه روی تابلو است، اما اثر سوزن قابل جبران است.

در حقیقت با خارج شدن سوزن از روکش سوراخ ایجاد شده به حالت قبل بر می‌گردد. پس از برش مثلا ۱۰ لایه روکش، ما ۱۰ عدد گل، ۱۰ عدد برگ، ۱۰ عدد ساقه خواهیم داشت و اگر ما روکش‌ها را با رنگ‌های مختلف بگذاریم و یا پشت به پشت و یا رو به رو جفت کنیم پس از برش گل‌های رنگی به دست می‌آوریم که قرینه خواهند بود یعنی با یک بار برش ۱۰ برش انجام داده‌ایم ‌و به خاطر همین این نوع از معرق زود تمام می‌شود و بیشتر برای کارهای سری مناسب است مثل در کمدها، نقش روی میزهای سری کاری و از این دست کارها بهتر است از این نوع استفاده شود. در حقیقت این نوع جنبه کاربردی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. در این نوع اکثر اوقات برای بهتر شدن نقش‌ها و یا برای ایجاد نقش کار از قلم و راپید استفاده می‌کنند.


روش ساخت انواع آثار معرق

 

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرق منبت
در این نوع که بعضی اوقات منبت معرق هم خوانده شده همان‌طور که از کلمه بر می‌آید معرفی است که آمیخته به منبت است و کمی شبیه معرق جایگزین می‌باشد با این تفاوت که در این تابلو برجستگی طرح کاملا محسوس است و دقیقا چشم را جذب می‌کند.

معرق مشبک
در این نوع که در قدیم بیشتر استفاده می‌شد برای ساختن صندوق‌های امامزاده‌ها و یا منبرهای مساجد به کار می‌رفت و باز از خود کلمه می‌توان فهمید که ترکیب دو هنر معرق و مشبک سازی است، مثلا جعبه‌ای را می‌سازند و کل حاشیه‌اش را معرق می‌کنند.

معرق گره چینی
این نوع هم در صنعت در سازی کاربرد داشته است و در و پنجره‌های چوبی به روش گره چینی ساخته می‌شد و با معرق زینت داده می‌شدند.

معرق خاتم
در این نوع معرق از ورقه‌های خاتم برای کل طرح استفاده می‌شود و برای خوب در آوردن کار باید انواع خاتم را خوب شناخت و خوب ساخت تا بتوان طرح در دست را با کیفیت بالا کار کرد.

معرق ساقه گندم و جو
در این نوع به جای چوب از ساقه‌های آماده شده گندم و جو جهت پیاده کردن طرح استفاده می‌شود. آماده کردن ساقه‌ها هم به این صورت است که آنها را در آب می‌جوشانند و باز می‌کنند تا از حالت لوله‌ای خارج شود و سپس به اندازه‌های مورد نیاز می‌برند و بر روی زیرکار می‌چسبانند و پس از اتمام تابلو را سیلر، کیلر و یا پلی‌استر می‌پاشند.

معرق سطوح منحنی و کروی زمینه چوب
در این نوع شما یک گنبد را در نظر بگیرید تا تصور آسان شود، می‌خواهیم سطح داخلی و خارجی این گنبد را بپوشانیم، پس قطعات تابلو تا حد امکان باید ظریف و ریز باشند تا انخناها را خوب نشان دهند، ترفندهایی برای سهولت در این نوع به کار می‌روند که خود تجربه‌ی سال‌ها کار را می‌طلبد.

معرق نیم برجسته
این نوع مثل معرق منبت کار شروع می‌شود اما می‌تواند قسمتی از طرح از سطح تابلو بیرون بزند و حتی روی آن هم معرق کار کرد. برای مثال یک سیمرغ را در نظر بگیرید که از تابلو نصف سر و یک بالش بیرون زده و طرف دیگر بدنش روی سطح تابلو چسبیده است و زمینه تابلو هم می‌تواند معرق زمینه چوب آشیانه سیمرغ را نشان دهد و حتی قسمتی از آشیانه هم می‌تواند بیرون زده باشد و بعد می‌توان روی قسمت‌های بیرون زده معرق کاری کرد. مثلا بال و سر پرنده را از پرهای چوبی پر کرد و یا چوب‌های آشیانه‌اش را دقیقا چوب‌های تکه تکه به هم چسبانید و حتی می‌شود برای چشم سیمرغ از مهره سیاه استفاده کرد.

معرق تمام برجسته
در این نوع معرق که عموما مجسمه سازی است اول پیکره‌ها را با مُغار و یا کارد می‌تراشند و بعد روی آن معرق کاری می‌کنند در حقیقت معرق حجم است. یعنی حجمی است در فضا که سطح خارجی آن را معرق می‌کنند. مثلا: پیکره چوبی یک پرنده که آماده شده است خطوط بال‌ها و اعضایش را و همین‌طور پرهای کوچک و بزرگش را و ... همه را معرق کار می‌کنند. در نهایت یک پرنده ای به دست می‌آید که پرهایش قابل لمس کردن است و فلس پاهایش را می‌شود شمرد.

روش ساده آموزشی ساخت معرق
امروزه در شهرها کارها برای یک معرق کار ساده‌تر شده و دیگر زحمات تهیه چوب و وسایل زیاد نیست و با کمترین زحمت هر دو قابل دسترسی هستند.

ما در اینجا قصد داریم روند منطقی ساخت یک تابلوی معرق زمینه رنگ را شرح دهیم و با این منظور که اصول و نکات لازمه را بیان کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد و در ذهن شمای خواننده بنشیند.

در این باره سعی کرده‌ایم از یک طرح (تصویر) که همگان با آن آشنایی قبلی داریم و همه ما ایرانی‌ها یک پیش زمینه (بک گراند) ذهنی از آن داریم، استفاده کنیم. فکر می‌کنیم تصویر یک خانه آشنا باشد، خانه‌ی ویلایی با سقف شیروانی، یک در ورودی، دو پنجره، یک دودکش که دود آن به آسمان صاف و آبی می‌رود و چند پرنده در آسمان دیده می‌شود و پشت خانه چند کوه بلند و خورشیدی که در بالای آنها می‌درخشد و در جلوی خانه چند درخت، یک فرش گسترده و وسایل بازی زیر درختان، یک ماشین و یک راه که به جاده منتهی می‌شود و هر کدام به سلیقه کودکی‌مان برای کشیدن این نقاشی چیزهایی را کم یا زیادتر می‌کرده‌ایم. خب امیدواریم طرح مورد نظر برای شما جالب باشد تا به جزئیات آن بپردازم.

مرحله اول پس از مهیا کردن ابزار مصرفی کار و پوشیدن لباس کار در کارگاه مجهز اولین کار شما (یک معرق کار) انتخاب طرح است و یا اگر دستتان به قلم می‌رود و استعداد نقاشی دارید اولین کار شما کشیدن یک طرح خوب است، طرحی که جهت تابلوی معرق مناسب باشد چرا که نکاتی وجود دارد که هر طرح را نمی‌شود مستقیما برای معرق به کار برد و باید یک سری تغییراتی در آن ایجاد کرد حتی آثار نگارگری که مورد استفاده قرار می‌گیرند در بعضی مواقع کمی آن را ساده‌تر می‌کنند چون کار یک معرق کار محدودتر از یک نقاش یا یک نگارگر است. بعد از آن که یک طرح را برای یک تابلو معرق انتخاب کردید به فکر مواد دیگری که ندارید و باید تهیه کنید می‌افتید پس لطفا بروید آنها را تهیه کنید تا بقیه کار را بگوییم، راستی یک کپی یا زیراکس هم از طرحتان تهیه کنید اگر بود دو تا یا بیشتر، مطمئن باشید لازم می‌شود.


روش ساخت انواع آثار معرق

 

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
برای شروع کار آماده شدید؟ خب، طرح اصلی را جلوی چشمانتان روی دیوار جلوی میز کارتان نصب کنید. معمولا در کارگاه‌های معرق یک ضلع میز کار به دیوار چسبیده است امیدواریم کارگاه شما هم همین‌طور باشد اگر نیست این طورش کنید چرا که هر چیز دلیلی دارد و دلیل این کار این است که باید با کوچک‌ترین حرکت سر شما کارتان را با تصویر اصلی مقایسه کنید حالا که این کار را کردید روی صندلی بنشینید و کپی طرح را با چشم دقیقا مطالعه کنید و تمام خطوط طرح را طی کنید (بپیمایید). اگر جایی خطوط ضعيف و یا کمرنگ بود و یا حس کردید تغییری لازم دارد اصلاح کنید (توصیه می‌شود در کفش بزرگان پا نکنید) و به اصطلاح معرق کارها طرح را قرص کنید.

این کار را بعضی کارگاه‌ها که امکانات بیشتری دارند روی میز و یا اتاق جداگانه‌ای انجام می‌دهند ولی شما از این بابت ناراحت نباشید. حالا باید یک زیر کار از هر نوع که در دسترس دارید دقیقا اندازه ابعاد طرح مورد نظرتان تهیه کنید و یک تخته سه لایی ۳ میلیمتری دقیقا به ابعاد طرح آماده کنید این تخته سه لایی است که آغاز کار را اعلام می‌کند بله کار شما از اینجا شروع می‌شود.

مرحله دوم
حال باید طرح را روی تخته سه لایی فیکس کنید اما همین‌طور که نمی‌شود راه دارد، بهترینش این است که با قلموی ظرف چسب تینری پشت طرح را حسابی چسب بزنید و به دقت آن را روی تخته سه لایی بچسبانید (از پایین به بالا و یا از چپ به راست و یا برعکس هر دو جهت پیشنهاد می‌شود) در هر صورت باید طوری بچسبانید که بین تخته سه لایی و طرح هیچ فاصله‌ای نباشد و به اصطلاح هوا نداشته باشد که باعث چروک شدن طرح روی تخته شود. برای انجام هر چه بهتر این کار روی طرح را یک کاغذ می‌گذارید و با کف دست طرح را ماساژ دهید تا مطمئن شوید که تمام نقاط طرح به تخته سه لا چسبیده و خیالتان از این بابت راحت شود.

مرحله سوم
حالا بلند شوید و تخته‌ی زیر کارتان را آماده کنید و آن را در گوشه‌ای از میز کار ثابت کنید طوری که تا پایان کارتان جایش مناسب باشد و نیازی به جابجایی نداشته باشید و بهتر است در حالت تراز باشد.

مرحله‌ی چهارم
وقت آن رسیده است که پشت پیشکار خود بنشینید و شروع به برشکاری کنید و تخته سه لایی را دقیقا از روی خطوط طرح برش دهید تا طرح شما به تکه‌های کوچک تبدیل شود. برای شروع ابتدا شکل‌های بزرگ را از طرح جدا کنید که اصطلاحا می‌گویند دوربری کردن و بعد آنها را به اجزاء کوچکتر برش دهید، حتما از روی خطوط طرح، مثلا همین طرح خودتان را که چسبانیده‌اید ابتدا زمین باغ جلوی خانه را جدا کنید بعد درختان، فرش، ماشین، خانه، کوه‌ها و آخر خورشید را برش دهید و در نهایت می‌بینید که فضای منفی خود به خود جدا شده است.

حالا که فضای منفی جدا شده است بهتر است آن را روی زیرکار به وسیله میخ سایه فیکس کنید در این کار دقت لازم را به کار ببرید. حالا برای این که جای قطعات را اشتباه نکنید، بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع کنید تمام قطعات را با مداد کد گذاری کنید و این کد گذاری سلیقه‌ای است بعضی‌ها با عدد نویسی این کار می‌کنند و بعضی با حروف اول قطعه مثلا در طرح فعلی حرف "خ" اول کلمه خانه را روی اجزاء خانه می‌نویسند و یا حرف "ک" اول حرف کوه را به ترتیب حفظ جهت روی کوه می‌نویسند، بعد شروع به خرد کردن تمام قطعات بزرگتر به کوچکتر کنید و هیچ خطی را به حال خود رها نکنید.

با تیغه اره خدمت همه خط‌ها برسید همه را بپیمایید مثلا همین خانه را به اجزاء کوچکتر خرد کنید، سقف را جدا، در را جدا، دیوار را جدا، دودکش را جدا، پنجره‌ها را جدا، اگر پنجره‌ها پرده دارند آنها را جدا کنید و همین عمل را برای تمام قطعات تصویر انجام دهید. در اینجا اجازه دهید یک مطلب را تذکر دهیم و آن این است که اگر طرح شما دارای چهره بود خطوط چهره را با دقت بیشتری باید کار کرد و بهتر است با اره کار کنید یعنی خط لـ*ـب و دهان و یا بینی را با اره مشخص کنید و ارزش کارتان را بالا ببرید و به اصطلاح "خط اره″ باشند ولی امروزه صورت را با قلم راپید کار می‌کنند که خود شاید زیباتر شود اما ملاحت کار اره را ندارد. فعلا که این طرح شما چهره ندارد پس خودتان را زیاد درگیر این مطلب نکنید.


روش ساخت انواع آثار معرق

 

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
مرحله پنجم

حالا شما ماندید و یک عالم سه لایی خرد شده، تکه‌ها را به ترتیب شکل و یا هر قطعه را روی چوب مناسب با رنگ مناسب بچسبانید با خال‌چسب و یا اگر قطعه بزرگ است از ۳ عدد میخ سایه استفاده کنید و سعی کنید میخ‌ها از لحاظ موقعیت قرار گرفتن (توپولوژی) همواره سه رأس یک مثلث متساوی‌الاضلاع باشند و یا هر مثلث دیگر چرا که این حالت باعث می‌شود که قطعه الگو که حکم شابلون شما را دارد با چوبی که انتخاب کرده‌اید در طول زمان برش تکان نخورند.

آنجا که گفتیم به ترتیب شکل بدون حکمت نیست چرا که ساختن تابلوی معرق بی‌شباهت به ساختن یک خانه نیست و آن عبارت "خشت اول چون نهد معمار کج / تا ثریا می‌رود دیوار کج" نیز این جا کاملا صدق می‌کند پس یادتان باشد برای اینکه اشتباه نکنید بهتر است برش را هم از قطعات پایین شروع کنید البته در مرحله برش هیچ محدودیتی نیست اما مرحله‌ای که می‌خواهید قطعات بریده شده را به زیر کار نصب کنید باید این کار را حتما از پایین تابلو شروع کنید.

مرحله ششم
در این مرحله باید قطعات چوب‌های رنگی را روی تخته‌ی زیرکار نصب کنید، و نکته‌ای که لازم است در مرحله چسباندن الگوهای سه لایی به روی چوب‌های مورد نظرتان توجه کنید در انتخاب صحیح رنگ و بافت چوب‌ها است همان‌طور که قبلا گفتیم اساس کار معرق، نقاشی با رنگ طبیعی چوب است پس این انتخاب از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که علاوه بر ارزش هنری کار توفیق فروش کار هم در گرو این انتخاب‌ها است به این عمل در معرق کاری رنگ‌بندی می‌گویند (در حقیقت همان کمپوزیسیون طرح را بیان می‌کند) اینجاست که خلاقیت شما باید خودی نشان دهد و بفهمانید که استعداد هنری در شما وجود دارد.

در حین انتخاب رنگ چوب حواستان به نقش و بافت چوب هم باشد چون در چوب‌ها نقش‌های بسیار زیبا و بسیار زیادی وجود دارد باز حس هنری شماست که باید نقش آفرینی کند چرا که دنیای چوب دنیای سکوت و زیبایی‌ها است، مثلا برای تنه درخت طرح شما قسمت‌های تیره چوب گردو مناسب‌تر است و یا برای دیوار خانه که نور خورشید خورده بهتر است از قسمت دو رنگ در تکه چوبی از عناب استفاده کنید در کل این انتخاب‌های ذهنی نباید باشد و یادتان باشد که شما یک تصویر راهنما به دیوار کارگاهتان نصب کرده‌اید و در هر انتخاب به آن رجوع کنید البته ما شما را یک معرق کار نیمه حرفه‌ای فرض کرده‌ایم ‌و بعضی از کارهای روتین را ننوشته‌ایم ‌و باز فرض کرده‌ایم ‌آن نکات را می‌دانید و در حال حاضر دارید با ما همکاری می‌کنید.

در موقع اره کاری طریقه نشستن باید راحت باشد و شما بر کارتان مسلط باشید نه برعکس (کار بر شما مسلط باشد) و فاصله صندلی شما با میز کار و همین‌طور ارتفاع صندلی با پیشکار و با قد شما همه باید متناسب باشند و طريق برشکاری را باید صحیح انجام دهید و طرح را همیشه باید نگاه کرد. همچنین در هنگام برشکاری با کمان اره مواظب حالت دست و سرعت دست خود باشید چرا که اگر در کارگاه استادکار بد اخلاقی کار می‌کنید ناگهان تیزک را در پشت دست خود کنار رگ‌های پرخونتان حس خواهید کرد پس دقت کنید، حالا که چنان شخصی نزدیکتان نیست کارتان خوب شود، دقیقا حرکت دست خود را کنترل کنید عمودی و با سرعت یکنواخت و هر از چند گاهی صابون یادتان نرود (جهت روان‌تر بریدن و خشک شدن تیغه و جلوگیری از شکستن آن) و نکاتی هستند که در حین کار تجربه خواهید کرد ولی نکته‌ای که حتما باید رعایت کنید عمود بودن دست و تیغه اره است چرا که پیرو این عمود بودن قطعه بریده شده هم لبه‌های عمودی خواهد داشت. به طور مثال خورشید تصویرتان را اگر بریدید باید به راحتی درون دایره‌ای که روی تخته سه لایی ایجاد شده بازی کند (هم عمودی و هم افقی) در هنگام برش شما باید فقط خط جلوی تیغه اره را ببینید و هر زمان که احساس خستگی کردید بهتر است کمان اره را زمین گذاشته و استراحت کنید چون این کار با خستگی جور در نمی‌آید و کارهای هنری همیشه حوصله می‌طلبند.

مرحله هفتم
پس از خرد کردن طرح شما دو جزء اصلی دارید ۱- قسمت خرد شده که به آن فضای مثبت گفتیم و کار اصلی را روی این قسمت انجام دادید ۲- قسمت پس زمینه تابلو که به آن فضای منفی گفتیم که در همان آغاز کار آن را روی چوب زیر کار فیکس کردید (در اینجا آسمان تصویر شماست). در این قسمت از کار باید قطعات بریده شده را از سه لایی‌های مربوطه جدا کنید (قطعات نسبت به هم قرینه محوری هستند فقط رنگشان متفاوت است) و فضای مثبت را دقیقا مطابق با تصویری که به دیوار نصب کرده بودید، به یکدیگر بچسبانید (مانند چیدن بازی پازل) هر قطعه در جای خود و باز یادآور شوم که از پایین تابلو شروع کنید به این ترتیب که مثلا قطعه شماره یک (۱) گوشه‌ی پایین سمت چپ تابلو را با چسب چوب بچسبانید بعد پشت و لبه سمت چپ قطعه شماره دو (۲) را چسب می‌زنید و بعد روی زیرکار کنار قطعه‌ی قبلی می‌نشانید همین کار را با توجه به طرح اصلی ادامه می‌دهید تا به فرض به ردیفی از قطعات بالاتر در شکل می‌رسید حالا باید پشت، لبه‌ی چپ و لبه‌ی پایینی قطعه را هم چسب بزنید تا قطعات تمام شوند و به فضای منفی (که در این تابلو آسمان است) برسید.

در حین این کار اگر قطعه‌ای با تصویر اصلی همخوانی نداشت چه از لحاظ رنگ چه از لحاظ بافت قبل از چسباندن حتما آن را عوض کنید به ترتیب که اول خشک (بدون چسب) کنار هم بچینید و با تصویر اصلی مقایسه کنید اگر مناسب نبود آن را با تیزک بردارید و یک چوب دیگر انتخاب کنید تا قبل از آن که بچسبانید این حق انتخاب را دارید اما بعد از آن کار به دشواری انجام خواهد شد. وقتی تمام قطعات را با این وسواس کار کردید بدانید کارتان خوب از آب در خواهد آمد. حالا که تمام قطعات بریده شده را با همان روش که گفته شد نصب کردید و به فضای منفی تابلو رسیدید، جهت محکم کاری و زیباتر شدن کار تمام درزهای (البته درزی نباید دیده شود در اینجا خلل و فرج ریز بین چند اتصال و احیانا در سطح چوب‌های انتخاب شده شما منظور نظر است) موجود بین قطعه‌ها را با مخلوط چسب چوب و گل اُمرا پر کنید با این کار تمام خطوط تصویرتان پر‌تر شده و تصویر ترکیب محکم‌تری به خود می‌گیرد.

پس از خشک شدن چسب‌ها و اطمینان از محکم بودن قطعه‌ها روی زیر کار حالا نوبت آن می‌رسد که میخ‌های فضای منفی را بکشید از روی زیرکار جدا کنید و تابلو را برای کارگاه رنگ کاری آماده کنید. برای این کار باید تمام قطعه‌ها از لحاظ ضخامت در یک سطح باشند و اگر چنین نیست با کاغذ سمباده به این نتیجه برسید.


روش ساخت انواع آثار معرق

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا