خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,275
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع

چرا کلید بهشت، نماز است؟



جواب:

هدف آفرينش انسان برای بندگی و معرفت خدای متعال است و در سايۀ پرستش خداوند است كه انسان به كمال و مقام قرب الاهی می رسد. نماز، بهترين صورت اظهار عبوديت و بندگی خالق متعال است. التزام به نمازهای پنج گانه، سبب فضيلت روان و قدرت روحى است كه انسان را از ارتكاب گـ ـناه و رفتار ناشايسته باز می دارد و نيروى تقوا را در روان انسانى قوی تر می کند. در این صورت است که می توان فهمید چرا نماز، كليد دروازۀ بهشت است.

ناگفته نماند که نماز، یکی از اعمال عبادی است که ثوابی همچون کلید بهشت برای آن در نظر گرفته شده است؛ زیرا در روایات، محبّت به ائمه اطهار (ع)، ذکر لا إله إلا الله، صبر و ... نیز کلید بهشت شمرده شده اند. همچنین از این روایات فهمیده می شود که نماز با ایمان به توحید و یگانگی خداوند و محبّت اهل بیت (ع) عجین شده و وابستگی ویژه ای دارد.


در برخی از منابع اسلامی آمده است که پيامبر (ص) فرمود: «کلید بهشت، نماز است».

با توجّه به آیۀ شریفۀ «و نماز را برپا دار، كه‏ نماز (انسان را) از زشتی ها و گـ ـناه باز مى ‏دارد».و برخی احادیث دیگر در بارۀ نماز، می توان فهمید که چرا نماز، كليد بهشت است. چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمود: «نماز ستون دين است. هر كس آن را انجام ندهد، دين خود را از بين بـرده است».

همچنین فرمود: «هيچ نمازى وقتش فرا نمى ‏رسد، مگر آن كه فرشته ‏اى در برابر مردم ندا مى‏ دهد كه بپا خيزيد و آتش هايى را كه بر پشت خويش برافروخته ‏ايد، با نماز خود خاموش كنيد».

توضیح آن که: هدف آفرينش انسان برای بندگی و معرفت خدای متعال است، و در سايۀ پرستش خداوند است كه انسان به كمال و مقام قرب الاهی می رسد. نماز، بهترين صورت اظهار عبوديت و بندگی خالق متعال است. به علاوه، اصل پرستش و نيايش در فطرت هر انسانی قرار دارد، و او با انجام واجباتی مانند نماز، اين حقيقت را در وجود خويشتن إحیا و زنده و پرورش داده و خود را در مسير نيكی ها و پرهيز از زشتی ها قرار می دهد. التزام به نمازهای پنج گانه، سبب فضيلت روان و قدرت روحى است كه انسان را از ارتكاب گـ ـناه و رفتار ناشايسته باز می دارد و نيروى تقوا را در روان انسانى قوی تر می کند. در این صورت است که می توان فهمید چرا نماز، كليد دروازۀ بهشت است.

ناگفته نماند که نماز، یکی از اعمال عبادی است که ثوابی همچون کلید بهشت برای آن در نظر گرفته شده است؛ زیرا در روایات محبّت به ائمه اطهار (ع)، ذکر لا إله إلا الله ، صبر و ... نیز کلید بهشت شمرده شده است؛ از این رو، کلید بهشت بودن، منحصر به نماز نیست، ولی چون نماز از واجباتی است که انسان بیشتر از عبادات دیگر با آن سر و کار دارد و به بیانی از عبادات غیر موسمی است، انجام آن به عنوان یکی از مهم ترین واجبات، با شرایط آن دارای ثوابی همانند بهشت است. همچنین از این روایات فهمیده می شود که نماز با ایمان به توحید و یگانگی خداوند و محبّت اهل بیت (ع) عجین شده و وابستگی ویژه ای دارد.


چرا نماز کلید بهشت است؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا