خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


سه شنبه گذشته مصادف با پنجم آگوست 2014 ، مریخ نورد کنجکاوی ( Curiosity ) جشن تولد دو سالگی حضور خود در سیاره مریخ را جشن گرفت.درست دو سال قبل از این تاریخ بود که کاوشگر کنجکاوی ناسا در دهانه گودال گیل سیاره مریخ فرود آمد و برگ جدیدی از داستان کاوش بشر در سیارات بیگانه ورق خورد.


این کاوشگر با قدرت هسته‌ای، در اولین سال ماموریت خود، عملیات زیادی را به عهده داشت. تا قبل از ساخت کنجکاوی که لقب بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مریخ‌نورد تا به حال ساخته شده را به خود اختصاص داده، هیچ وسیله فضایی مشابه دیگری به فضا فرستاده نشده بود، از این رو در اولین ماه‌های حضور آن بر روی سطح مریخ، تست‌های سیستمی زیادی بر روی آن انجام شد، پیش از آنکه کنجکاوی اولین حرکات خود بر روی ماسه‌های مریخ را به سمت کوه شارپ آغاز کند.البته ناسا قبلا هم 2 کاوشگر دیگر با نام های روح و فرصت را به مریخ فرستاده بود اما هیچکدام از آنها به پیشرفتگی و کارامدی کنجکاوی نبوده اند.(مریخ نورد فرصت همچنان در سیاره مریخ در حال انجام ماموریت است )



ماموریت کنجکاوی، یافتن مکانی‌ بر روی سطح مریخ است که شاید زمانی در آن حیات وجود داشت. در این ماموریت، کنجکاوی نسبتا موفق عمل کرده است. منطقه‌ای نزدیک به جایگاه بردبوری با نام یلونایف بی (Yellowknife Bay) بسیار به یک بسـ*ـتر رودخانه‌ی خشک‌شده‌ی قدیمی شبیه است. بنا به اعلام ناسا، این بسـ*ـتر دریاچه‌ای شاید میلیاردها سال پیش جایگاه حیات بوده است، زیرا دارای تمامی پیش‌نیازهای لازم مانند آب، عناصر شیمیایی و منبع انرژی شیمیایی می‌باشد.



یکی از محققان پروژه‌ی کنجکاوی با نام جان کراتزینگر می‌گوید: “قبل از فرود، انتظار طی مسافت بیشتری را برای یافتن مکانی مناسب جهت پاسخ‌گویی به سوال‌های خود داشتیم. اما توانستیم در یک فاصله‌ی خیلی نزدیک به محل فرود به مکان مورد نظر خود دست یابیم. اکنون می‌خواهیم نحوه‌ی تاثیر شرایط محیطی را بر روی مریخ مطالعه کنیم.”



سال اول حضور کنجکاوی بر روی مریخ موجب شکل‌گیری اولین‌های زیادی شد، مانند اولین عملیات حفاری بر روی مریخ، اولین گرمایش لیزری و اولین اسکن شبانه‌ی فرابنفش. اما دومین سال حضور کنجکاوی بر روی سیاره‌ی سرخ با عملکرد طبیعی‌تری همراه بود، با این حال خالی از حادثه نبوده است. در ماه فوریه این مریخ‌نورد توانست تپه‌ای را که مسیر پیش‌روی‌اش را مسدود کرده بود، هموار کند و در ماه جولای مسیر انحرافی حول یک سطح صخره‌ای در فلات Zabriskie Plateau را طی نمود.



در نظر دانشمندان، سال دوم ماموریت کنجکاوی هم شگفتی‌های خود را به دنبال داشت. بزرگ‌ترین شگفتی این سال، فقدان گاز متان در اتمسفر مریخ بود. از آنجایی که متان نقش کلیدی در حیات بیولوژیکی دارد، این فقدان شانس یافتن حیات بر روی مریخ را کاهش داد.

کنجکاوی به نظارت سطح تشعشات بر روی سطح مریخ به عنوان پیش‌درآمدی برای سفرهای احتمالی سرنشین‌دار آینده می‌پردازد. ناسا اعلام کرده اگرچه سطح این تشعشات بالا است، اما ثابت می‌باشند.



در حال حاضر، کنجکاوی مسیر خود را به سمت مکان جدید خود که در دو مایلی (3.2km) موقعیت فعلی قرار دارد، طی می‌کند. محل توقف بعدی این مریخ‌نورد، برآمدگی با نام Pahrump Hills می‌باشد.​


جشن تولد 2 سالگی مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ

 
  • تشکر
Reactions: Parya_n و Shahin_79
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا