خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقد بر هنر اسلامی

هنر اسلامی از آن جهت که مسیر و اصول خاص خود را دارد مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. از جمله این که غربی ها معتقد هستند که هنر اسلامی، محدودیت و کوچک بودن را وارد هنر کرده است. اینکه هنر را در جهت تعالی روح به شیوه خاصی مورد استفاده قرار دهی، را نباید محدودیت نام نهاد. اهل دل با این هنر ارتباط های خود را می گیرند. آنچه بسیار اهمیت دارد این است که در هیچ جای قرآن کریم از مانع پیشرفت شدن و محدودیت سخنی به میان نیامده است. تعبیرها چالش برانگیز هستند. اما هنر مخاطبان خود را دارد. شاید به جرات بتوان گفت ویژگی فوق العاده هنر این است که اجباری نیست و نمی شود آن را بر کسی تحمیل کرد. ذات هنر، رهاست. نمی شود هنر را بر کسی تحمیل کرد. چرا که روح و روان هر کس در دست خودش است. گاه نگاه کردن به تزئینات اسلامی بکار رفته در دیوار مساجد آرامشی را در دل بوجود می آورد ولو اینکه فرد حتی به خدا نیز ایمان نداشته باشد.

انواع هنر اسلامی

نقوش اسلامی
البته که هنر اسلامی شاخه ای جدا و تفکیک شده نیست، همان هنر است اما پیام ها و اصول خود را دارد.

1- هنر معماری
2- هنر خوشنویسی
3- هنر سفالگری
4- هنر نقاشی
5- هنر موسیقی
و دیگر شاخه های هنری

مبانی هنر اسلامی

هنر اسلامی بخش زیادی از پایه های خود را از هنرهای بیزانسی ، رومی، و هنر دوران ساسانی گرفته است. هنر اولیه ی مسیحی نیز در پیدایش هنر اسلامی دخیل بوده است. بعدها هنر کشورهای چین و هند نیز تا حدودی به دلیل جنگ ها در هنر اسلامی تاثیرات خود را گذاشتند. اما درون مایه و اصل ماجرا همچنان بر قوت خود باقی ماند.



عناصر هنر اسلامی

در هنر اسلامی خلوص زیاد به چشم می خورد. دیوار مساجد از ابتدا خالی بوده و چیزی بر روی آنها نبوده است تزیینات زیاد در هنر اسلامی وجود ندارد. تقلید در هنر اسلامی به هیچ وجه روا نیست. هندسه و مبانی آن بسیار در هنر اسلامی کاربرد داشته و دارد. همانطور که در هنرهای ایرانی هندسه همیشه مهم و اساسی بوده است. حتی اصطلاح هندسه اسلامی نیز وجود دارد. عباراتی اسلامی از آیه های مختلف که به خط نسخ بر روی جداره های مساجد نوشته می شود از هندسه ی خاص خود تبعیت می کند.


هنر اسلامی

 
  • تشکر
Reactions: Essence

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
خطاطی اسلامی

تاریخ هنر اسلامی
اگر بخواهیم تاریخ هنر اسلامی را بگوییم در حوصله ی بحث نمی گنجد. تنها اینکه هنر اسلامی در طول دوران پرفراز و نشیب خود تغییرات زیادی را متحمل بوده است. در ابتدا با پیدایش حکومت های اسلامی، توجه چندانی به این هنر نوپا نمی شد. هنر تازه شکل گرفته بود و متخصصی وجود نداشت که آن را شاخ و برگ دهد. مساجد بسیار ساده بودند. خانه خدا چهار دیواری بود که هیچ تزییناتی در داخل و خارج آن کار نشده بود. اما به مرور زمان پایه های این هنر شکوه و خاصیت خود را پیدا کرد. به طوریکه در دوران صفویه و تیموریان به اوج خود رسید. هنر اسلامی بسیار گسترده است و در کشورهای مختلف اسلامی متفاوت است. از عناصر زیبا و با ارزشی که در طول دوران اسلامی به هنر اسلامی اضافه شدند می توان به گنبدهای دوپوسته و تذهیب در خوشنویسی اشاره کرد.

همه چیز در مورد هنر اسلامی

در یک جمع بندی می توان گفت، هنر اسلامی را به ادبیات، اجرا و هنرهای بصری کشورهای مسلمان خاورمیانه و دیگر جاها گفته می شود که بر پایه ی آموزه های دین اسلام است که از قرن هفتم میلادی به بعد می باشد. پیروی هنر اسلامی از ایمان به اسلام باعث شده است که نتوان تعریف کامل و شاملی برای آن ارائه داد. چرا که آموزه های اسلام محدود به تعداد خاصی نیستند. اینکه هنر اسلامی توسط هنرمندان مسلمان تنها بوجود می آید یا محدود به هنرمند نیست نیز بحث دیگری است. بهترین کار برای درک و پی بردن به هنر اسلامی این است که هنر دوران اسلامی را با هنر پیش از اسلام در مناطقی که اسلام را پذیرفته اند، مقایسه کرد. از جمله کشورهایی نظیر ایران، عربستان و کشورهای شمال آفریقا.


منبع: britannica،wikipedia


هنر اسلامی

 
  • تشکر
Reactions: Essence
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا