خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

zhina-

عضو جدید انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/4/24
ارسال ها
1
امتیاز واکنش
25
امتیاز
3
سن
17
زمان حضور
15 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام حق

در فرهنگ کُردی وقتی پسر و دختری عاشق همدیگه میشن بهترین و بزرگ ترین سیب رو انتخاب می کنند و به اصطلاح کردی اونو میخک ریز یا میخک کوب می کنند و به همدیگر هدیه میدن و این نماد عشق در فرهنگ کردیِ.


بعد از فرو رفتن میخک ها در سیب، آب سیب از طریق میخکها خارج میشه و سیب تبدیل به یک گوی چوبین میشه. این پروسه یک ماه طول میکشه اما بعد از خشک شدن، این سیب بیشتر از ۱۰۰ سال به همون شکل اول باقی میمونه.جالب که حتی اگر بعد از ۵۰ سال هم کمی آب به سیب بپاشاید بوی خوب میخک فضا رو پر میکنه و یادآور عشق اولِ.

میخک ها دارای سر تیزی هستند که به راحتی درون سیب فرو میرن و به همین راحتیا ازش جدا نمیشن . بعضی از پژوهشگران بر این باورند که نام میخک از کلمه‌ی تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شده؛ چون این گل٬ یکی از گل‌هایی که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده میشده.

این گل٬ امروزه بیشتر نشونه عشق، افتخار، برتری و جذابیت.ِ میخک قرمز کم رنگ، نشونگر تحسین و میخک قرمز پر رنگ نشونگر عشق و احساسات خیلی عمیق، که در فرهنگ کردی معمولا سیب های سرخ رو با گل میخک تزیین می کنند و بە نشونه عشق و وفاداری بە دلدادە خودشون هدیه میدن.

سیب میخک کوب در فرهنگ و سنت کُردها معناهای متمایزی داره.در بیشتر نقاط به اون قسم خورده میشه و حرف های خیلی با ارزش و گران بهایی در موردش وجود داره.در بیشتر داستان های کهن عاشقانه نقش مهمی داره.

وقتی که دختری دلش رو به پسری می بازه و نمیتونه عشق و دوست داشتن خودش رو با پسر در میون بذاره روش های زیادی رو در جلوی خودش میبینه تا جهت آگاه کردن پسر از عشق خودش اونارو امتحان میکنه.

هدیه دادن سیب میخکی، یکی از این روش هاست. در زمان های دور به زبان آوردن و نشان دادن عشق و علاقه به طرف مقابل خیلی رواج نداشت. ازین رو دو طرف مجبور بودن که اونو ابراز کنند. به این دلیل که راه ها و شیوه های مختلفی وجود داشت تا عشق و علاقه خودش رو بروز کنه.

این هم یکی از این هدیه هاست که دخترها براساس علاقشون به پسرها هدیه میدادن.

زمان زیادی که این رسم قدیمی مثل بقیه رسومات از یاد رفته یا خیلی از مردم بهش توجه نمی کنند اما خوشبختانه باز هم در برخی مناطق هنوز رواج داره.

این هدیه دادن تنها برای ابراز علاقه نیست. اگر دلتنگی و قهر و دوری ای بین عاشق و معشوق به وجود بیاد با هدیه دادن سیب میخکی دلتنگی و قهر تموم میشه. یعنی سیب میخک کوب به عنوان وسیله ای برای تموم شدن قهر و دلتنگی به کار میره.




منبع|roghandoon


سیب میخک کوب نماد عشق در کردستان

 
  • عالی
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: -FãTéMęH-، Delvin22، ~MobinA~ و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا