خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YaSnA_NHT๛

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
میکسر انجمن
کاربر V.I.P انجمن
  
  
عضویت
21/2/22
ارسال ها
2,773
امتیاز واکنش
13,817
امتیاز
373
محل سکونت
کنار موتورم!
زمان حضور
130 روز 15 ساعت 54 دقیقه
نویسنده این موضوع
اين ساز از نوع ساز‌هاي بادي است و در شيوه‌ نواختن با روش نفس‌گردان بدون انقطاع مورد استفاده قرار مي‌گيرد. نواختن اين ساز با توجه به اينكه با دميدن بدون انقطاع است، بسيار دشوار و البته منحصر بفرد است.
درباره پيشينه تاريخي ايجاد قوشمه همچون بسياري از ادوات موسيقي، چيزي در دست نيست اما درباره وجه تسميه آن گفته شده كه قوشمه از استخوان‌هاي پاي قوش ساخته مي شود و بر اين اساس گفته مي شود در ابتدا به ' قوش ني' معروف بوده و نام اين ساز بادي بتدريج به قوشمه تغيير يافته است.
احتمال ديگر در وجه تسميه قوشمه بر گرفته مفهوم ديگري شامل قوش است كه معناي در كنار هم بودن و به هم چسباندن و در كنار يكديگر بودن را مي‌دهد.
فيزيك قسمت استخواني قوشمه به گونه‌اي است كه صوت نوازنده با فركانس بسيار بالا و پرطنين ايجاد مي شود از اين رو در مجالس مختلف بسيار كارآمد بوده است.
قشمه سازی است مضاعف که اندازه آن بستگی به کوچک و بزرگی استخوان پرنده دارد. بر روی هرکدام از لوله های صوتی آن یک سرپیکه (قمیش) سوار می شود، دو لوله ی صوتی قوشمه معمولاً بطور هم صدا کوک می شود. اما ممکن است به ندرت شاهد کوک های مأنوس دیگری مانند کوک سوم و حتی گاه دوم باشیم.
این کوک ها که اغلب توسط نوازندگان زبردست قوشمه استفاده می شود، در نظر اول ممکن است به حساب ناتوانی نوازنده در کوک کردن دقیق ساز گذاشته شود درحالیکه استفاده از این کوکهای نامأنوس کاملاً آگاهانه و برای ایجاد تحرک و کسب دینامیسم بیشتر صورت می گیرد. همچنین نوازندگان قوشمه باز به منظور ایجاد تحرک و دینامیسم گاه دو صدای مختلف و اغلب مجاور یکدیگر را توسط لوله های صوتی مضاعف ساز ایجاد می کنند


قوشمه | معرفی ساز

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

YaSnA_NHT๛

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
میکسر انجمن
کاربر V.I.P انجمن
  
  
عضویت
21/2/22
ارسال ها
2,773
امتیاز واکنش
13,817
امتیاز
373
محل سکونت
کنار موتورم!
زمان حضور
130 روز 15 ساعت 54 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساختمان قوشمه تشکیل شده است از دو قسمت اصلی:
  • سرپیک (سرپیق): سرپیک را معمولاً از لوله ای فلزی از جنس برنج می سازند که درگذشته از نی استفاده می شد. این لوله در اندازه های 30 تا 40 میلیمتر است. روی این لوله را برشی به صورت موازی با آن می زنند و در آخر آن نخ های را به دورش می پیچند و محکم می کردند. هرچه تنظیم سرپیک ها دقیق تر باشد، صدای آن هم دلنشین تر می شود. پس از آن این سرپیک ها را به لوله ها متصل و اطراف آن را با چسب محکم می کردند.
  • لوله های صوتی قوشمه: جنس این لوله ها از استخوان بال قوش یا درنا و در موارد محدود از نی و حتی از لوله های فلزی (آنتن تلویزیون) ساخته می شود. لوله ها معمولاً در اندازه های 145 تا 170 میلیمتر تهیه می شود. البته در لوله های استخوانی که از پرندگان تهیه می شود طول لوله ها بستگی به طول بال پرنده موردنظر است. بر روی هر یک از این لوله ها، سوراخ هایی در اندازه های نسبتاً مساوی ایجاد می شود. این سوراخ ها در قوشمه ها بین پنج تا هفت سوراخ است. این لوله ها به وسیله سیم های به هم متصل می شوند که در اصطلاح محلی بست می گویند.
منبع: سورنا موزیک


قوشمه | معرفی ساز

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا