خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,821
امتیاز واکنش
10,924
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
45 روز 23 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
هواپیماهای پیشرفته کنونی از فناوری‌های جدید بهره می‌گیرند و دستگاه‌های ناوبری که در کابین روبه روی خلبان قرار دارد، موقعیت باند فرودگاه را نشان می‌دهد و می‌گوید که آیا هواپیما در راستای باند است یا به چپ و راست منحرف شده است. به همین دلیل امروزه خلبان ماهر، فردی است که بیشترین آگاهی و مهارت را در استفاده از تجهزات دقیق الکترونیکی و کامپیوتری موجود در کابین دارد. وسایلی که ایمنی پرواز در گرو سلامتی و دقت عمل آن‌ها است و باز به همین دلیل در سازمان هواپیمایی کشورها نصب، راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر سیستم‌های الکترونیکی و کمک ناوبری و مخابراتی موجود در هواپیما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

گرایش‌های مقطع کاردانی
این رشته در چهار گرایش زیر تدریس می‌شود:
اویونیک هواپیما
اویونیک، الکترونیک هواپیمایی به معنای تخصصی آن است. یعنی متخصص این رشته اطلاعات لازم را در زمینه دوره‌های ILS ،VOR ،DME و دوره‌های تخصصی دیگر به دست می‌آورد. برای مثال تعمیر و نگهداری سیستم ILS که کمک می‌کند تا هواپیما، مسیر باند را تشخیص دهد و بر روی آن بنشیند، در رشته تخصصی اویونیک هواپیما آموزش داده می‌شود.

الکترونیک هواپیما
دروس رشته الکترونیک هواپیما به‌ویژه در مقطع کارشناسی شباهت بسیاری به دروس رشته مهندسی برق گرایش مخابرات دارد. یعنی حدود ۹۰ درصد دروس این دو رشته مشابه است و ۱۰ یا حداکثر ۱۵ درصد از دروس نیز دروس تخصصی الکترونیک هواپیما مثل دوره های تخصصی ILS ،VOR یا دوره‌های مقررات ناوبری است. به همین دلیل فارغ‌التحصیل این رشته به غیر از صنعت هواپیمایی می‌تواند در صنعت مخابرات نیز مشغول به فعالیت شود.


معرفی رشته کاردانی هواپیما

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,821
امتیاز واکنش
10,924
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
45 روز 23 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مخابرات هواپیما
کاردانی مخابرات هواپیما، بیشتر اپراتوری هواپیما است و فارغ‌التحصیلان این رشته اطلاعات و توانایی لازم را برای مبادله پیام و اطلاعات هوانوردی، استفاده از سامانه‌های سوئیچینگ، مدارهای رادیو تله‌تاپ، S.S.B، میکروویو و ماهواره بین دو مرکز هواپیمایی یا بین مرکز سوئیچینگ که در تهران است و فرودگاه شهرستان‌های مختلف پیدا می‌کنند. تخصصی که در حد کاردانی است.

تعمیر و نگهداری هواپیما
متخصص این رشته توانایی‌های ذیل را دارد:

• داشتن مهارت لازم برای کار در صنعت
هوانوردی و استفاده از رهنمودهایی که کارشناسان این رشته ارائه خواهند کرد
• انجام امور محوله در سطح استانداردهای بین‌المللی توصیه شده از طرف ایکائو
• تشخیص عیوب و تعمیر سیستم‌ها، ساختمان موتور، تجهیزات دقیق و غیره
• سرویس و نگهداری سامانه‌ها، ساختمان موتور، تجهیزات دقیق و غیره
• بازرسی فنی هواپیما بر طبق دستورالعمل صادره از سوی استاندارد پرواز
• ساخت قطعات، مونتاژ و آزمایش هواپیما و هلیکوپتر
• شرکت در گروه‌های طراحی و ساخت قسمت‌هایی از صنایع هوایی و هواپیمایی
• انجام بررسی‌های برنامه‌ای هواپیما (از انواع مختلف A ،B ،C ،D) و تعمیرات و بازرسی فنی هواپیماها بر طبق دستورالعمل‌های صادره از کارخانه سازنده هواپیما مورد تائید هواپیمایی کشوری (استاندارد پرواز)
• تهیه گزارش‌های فنی


معرفی رشته کاردانی هواپیما

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,821
امتیاز واکنش
10,924
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
45 روز 23 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آینده شغلی و بازار کار
آمارها نشان می‌دهند ۶۸ درصد حوادث هوایی به هنگام بر خاستن و فرود هواپیما رخ می‌دهد. همچنین برخاستن و فرود آمدن فقط ۶ درصد از عملیات هوایی را تشکیل می‌دهد.

آمار فوق بیانگر آن است که تخصص‌های اویونیک، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی در سازمان هواپیمایی هر کشوری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و جذب نیروی کارآمد و توانمند در زمینه‌های یاد شده یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز برای تامین نیروی ماهر و توانمند در تخصص‌های مورد نیاز، سالانه تعدادی دانشجو در رشته‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی جذب می‌کند که تعداد قابل توجهی از این دانشجویان، به‌ویژه در رشته‌های مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی، اویونیک هواپیما، مخابرات هواپیمایی، در صورت داشتن توانایی و دانش لازم، جذب سازمان هاپیمایی کشوری می‌شوند.

برای مثال سازمان هواپیمایی کشوری برای سیستم‌های زمینی که در فرودگاه‌ها نصب می‌شود یا نقاط کور داخل کشور مانند کویر که هواپیما از آنجا عبور می‌کند و باید بتواند موقعیت خود را در این مناطق نیز به فرودگاه گزارش کند، نیاز به متخصصان الکترونیک برای تعمیر، نگهداری و سرویس سیستم‌های الکترونیکی موجود دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌های اویونیک، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی نیز نباید تصور کنند که چون در سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می‌کنند. «ایران‌ایر» زیر نظر آن‌هاست و بلیط رایگان برای سفر به داخل یا خارج از کشور خواهند داشت یا درآمد بسیار بالایی کسب خواهند کرد. البته باید گفت که درآمد کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری از متوسط جامعه صنعتی ما بالاتر است اما حقوق بسیاری بالایی ندارند.

منبع: آی استخدام


معرفی رشته کاردانی هواپیما

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا