خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
512
امتیاز واکنش
1,071
امتیاز
168
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 2 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
فتوشاپ یکی از نرم‌افزارهایی پرکاربرد در دنیای ادیت عکس و طراحی گرافیک است. یکی از حوزه‌هایی که کاربرد فتوشاپ در آن بسیار اساسی است، تصویرسازی و ارائه طرح‌های معماری است. با کمک امکانات و ابزارهای فتوشاپ می‌‌توان بر جلوه بصری طرح و کیفیت آن افزود. در این مطلب به فتوشاپ در معماری و کاربردهای مختلف آن در این حوزه می‌پردازیم.

فتوشاپ در معماری
در مراحل مختلف طراحی و ارائه معماری، نرم‌افزارهای متنوعی به کمک طراح می‌آیند. از ایده‌پردازی تا مدل‌سازی سه‌بعدی، تهیه نقشه‌ها و تولید تصاویر، همه با کمک برنامه‌های کامپیوتری انجام‌شدنی است. در ایده‌پردازی اولیه و مدل‌سازی حجمی برنامه‌هایی مثل اسکچاپ و 3D MAX و در تولید نقشه‌ها برنامه‌هایی چون اتوکد به کمک طراح می‌آیند.
اما هنگامی که نوبت به ارائه طرح معماری می‌رسد، به برنامه‌ای نیاز است تا به کمک آن بتوان بر جلوه‌های بصری طرح افزود و تصاویر نزدیک به واقعیت ایجاد کرد. در این مرحله فتوشاپ یکی از برنامه‌هایی است که به شدت مورد استفاده طراحان است و به آن‌ها در انواع مراحل ارائه طرح کمک می‌کند.


کاربرد فتوشاپ در معماری
فتوشاپ در معماری اغلب برای ایجاد تصاویر و طراحی گرافیک به کار می‌رود و به کمک آن می‌توان رندرهای معماری ساخت، تصویرسازی کرد و دیاگرام کشید. کاربرد دیگر فتوشاپ نیز در حوزه عکاسی معماری است که می‌توان عکس‌های ساختمان‌ها را با ابزارهای مختلف ویرایش کرد. بنابراین، کاربردهای فتوشاپ در معماری را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد.

  • پست پروداکشن
  • شیت‌بندی معماری
  • تولید دیاگرام
  • عکاسی معماری

پست پروداکشن معماری در فتوشاپ

مهم‌ترین استفاده فتوشاپ در معماری، «پست پروداکشن» (Post-Production) است که در واقع مرحله بعد از مدل‌سازی و گرفتن رندرهای اولیه است.

پست پروداکشن چیست؟


از فتوشاپ می‌توان برای ایجاد رندرها و تصویرسازی معماری استفاده کرد. در این فرایند می‌توان یک مدل یا رندر ساده اسکچاپ را به تصویری نزدیک به واقعیت تبدیل کرد، رنگ و نور آن را اصلاح کرد و افکت‌های مختلف به تصویر نهایی افزود. این کارها طی مرحله‌ای با عنوان پست پروداکشن انجام می‌شود.

فرایند پست پروداکشن با سه هدف اصلی انجام می‌شود.

  • بهبود تصویر
  • انجام ویرایش‌های سریع بدون نیاز به رندر گرفتن دوباره
  • افزودن افکت‌هایی که نمی‌توان با رندر سه‌بعدی ایجاد کرد یا فرایندی پیچیده و زمان‌بر دارد.
برای انجام پست پروداکشن روی تصویری که در برنامه‌ای متفاوت مثل Vray یا Corona Render تولید شده است، می‌توان از فتوشاپ استفاده کرد و تصویر را با افزودن بافت و المان‌های مختلف بهبود بخشید.


فتوشاپ در معماری

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
512
امتیاز واکنش
1,071
امتیاز
168
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 2 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
مزیت پست پروداکشن معماری در فتوشاپ چیست؟

بزرگترین مزیت پست پروداکشن در فتوشاپ این است که بدون نیاز به رندر گرفتن مجدد امکان ایجاد تغییرات در تصویر را فراهم می‌کند. اگر بخواهیم برای ایجاد هر تغییری در تصویر از اول رندر بگیریم باید زمان بسیار زیادی صرف کنیم. همچنین سیستمی که از آن استفاده می‌کنیم ممکن توانایی انجام ساعت‌های متوالی رندر گرفتن را نداشته باشد.

با ترکیب کردن رندر با پست پروداکشن و دستکاری تصاویر در برنامه‌هایی مثل فتوشاپ می‌توان بهینه کار کرد و در صورت نیاز به تغییر به سادگی آن را اعمال کرد. چه این تغییر افزودن گل و گیاه به تصویر باشد و چه تغییر رنگ یا مصالح بخشی از ساختمان.


پست پروداکشن برای رندرهای خارجی

برای رندر گرفتن از سایت و محیط بیرون ساختمان، بهتر است لایه‌های گیاهان و درختان و آسمان را خاموش کنیم. زیرا رندر این عناصر ممکن است ساعت‌ها به زمان فرایند اضافه کند. این عناصر را می‌توان در پست پروداکشن به تصویر اضافه کرد. هنگام انجام پست پروداکشن به نکات زیر توجه کنید.


به تصویر فیگور انسانی اضافه کنید

هنگامی که فیگورهای انسانی را در جای مناسبی در تصویر قرار دهید، می‌توانید تصویر را به یک صحنه زنده تبدیل کنید. برای انتخاب این فیگورها نیز کمی زمان صرف کنید و آن‌هایی را انتخاب کنید که با تصویر شما هماهنگ هستند. این فرایند می‌تواند کمی سخت به بهترین نتیجه برسد، اما هنگامی که در آن حرفه‌ای شوید می‌تواند تصویر شما را بسیار واقعی‌تر جلوه دهد.

هنگام افزودن این عناصر همیشه باید این لایه‌ها و «شفافیت» (Opacity) آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که بیشتر از عناصر معماری به چشم نیایند.


نورپردازی و آب و هوا

تکنیک‌های مختلف نور و آب و هوا به شدت در پست پروداکشن کاربردی هستند. وقتی درباره حال و هوای تصویر تصمیم گرفتید، به آن آسمان اضافه کنید و هر نور و سایه‌ای را هماهنگ با آن تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که تمام این عناصر در یک شرایط آب و هوایی مشترک هستند.


فتوشاپ در معماری

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
512
امتیاز واکنش
1,071
امتیاز
168
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 2 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
با صرف اندکی زمان، جزئیات تصویر را کامل کنید. این کار به گیرایی و کیفیت کار شما اضافه می‌کند. برخی از این جزئیات شامل موارد زیر است.

  • پرتوهای نور
  • برگ درختان
  • انعکاس سطوح
  • سایه‌ها، به خصوص برای اینکه افراد معلق به نظر نرسند.

محیط اطراف را فراموش نکنید

بسیار مهم است که هنگام ارائه، طرح خود را در بسـ*ـتر مکانی آن نشان دهید. با این کار طرح شما حرفه‌ای‌ و حساب شده به نظر می‌رسد و شیت معماری جذاب‌تری خواهید داشت.


پست پروداکشن برای رندرهای داخلی

هنگام رندر گرفتن از فضای داخل ساختمان نیز می‌توان لایه‌هایی مثل گیاهان، برخی از وسایل و المان‌هایی که بافت‌های خاص دارند مثل فرش و پرده و فیگورهای انسانی را خاموش کرد. سپس در فتوشاپ آن‌ها را با تنظیمات مناسب به تصاویر افزود. آبجکت‌های نورانی مثل شمع یا چراغ را نیز می‌توان پس از رندر به تصویر اضافه کرد چون رسیدن به تنظیمات مناسب برای رندر آن‌ها نیز می‌تواند سخت و زمان‌بر باشد.


بیشتر برنامه‌های رندر به شما امکان ذخیره «المان‌های رندر» (Render Elements) را به صورت فایل‌های جداگانه می‌دهند. یعنی انعکاس‌ها، توزیع رنگ‌ها و نور و سایه‌ها را می‌توان به صورت لایه‌های جداگانه وارد فتوشاپ کرد. این کار به شما مقدار زیادی انعطاف پذیری هنگام افزودن جلوه‌های نهایی می‌دهد.

به طور کلی، تصاویر رندر شده خام، به خصوص رندرهای خارجی ساختمان، اغلب بی‌روح و مصنوعی به نظر می‌رسند. راه حل این موضوع استفاده از فتوشاپ برای افزودن پس‌زمینه، آسمان یا پرتوهای نور است تا به ساختمان در میان محیط اطراف جلوه بدهد.

در فتوشاپ همچنین می‌توان برای ترسیم‌های سه‌بعدی جلوه‌های ویژه ایجاد کرد، برای مثال می‌توان آن را به صورت یک ترسیم اسکیسی درآورد.


رندر نقشه‌های دوبعدی


افزودن مصالح و بافت برای ایجاد عمق و جلوه بهتر در ترسیم‌های دوبعدی یکی دیگر از کاربردهای فتوشاپ در معماری است. نقشه‌های دوبعدی می‌تواند به طور کامل رنگی یا رندر شده باشد، یا اینکه ترسیم‌هایی ساده و سیاه سفید خطی باشد.


فتوشاپ در معماری

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
512
امتیاز واکنش
1,071
امتیاز
168
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 2 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
در بسیاری از مواقع، چه برای طراحان حرفه‌ای و چه برای دانشجویان معماری، رندر کردن ترسیم‌های دوبعدی ضروری لازم است. فتوشاپ با داشتن سیستم لایه و انوع «Blending Mode» بهترین برنامه برای این کار است.

بسیاری از معماران معتقدند که پلان‌ها و برش‌های افقی بهتر است ساده بمانند. کافی است ضخامت دیوارها را با رنگی یکدست پر کرد و برای افزودن عمق سایه ترسیم کرد.



تمرین رندر نقشه معماری در فتوشاپ

این آموزش برای افرادی در نظر گرفته شده است که در حال تولید نقشه‌های CAD از طرح های خود هستند و دانش اندکی از فتوشاپ دارند. در این تمرین پلان ساده سمت چپ را به رندر سمت راست تبدیل می‌کنیم.


گام اول: پی دی اف طراحی CAD را به فتوشاپ بیاورید

ابتدا یک سند جدید فتوشاپ (PSD) به اندازه کاغذ طراحی خود باز کنید. در این تمرین، سندی که ایجاد کردیم به اندازه کاغذ A3 بود که طرح روی آن تنظیم شده بود. سپس فایل طرح را وارد فتوشاپ کنید. برای این کار به File > Place Embedded بروید. PDF نقشه پلان خود را پیدا و آن را در برنامه وارد کنید.


گام دوم: برای کف یک لایه ایجاد کنید

اکنون که نقشه پلان را در فایل دارید، باید یک لایه جدید ایجاد کنید. این لایه کف پلان را نشان می‌دهد. با کلیک روی آیکون «Create New Layer» در پنل لایه‌ها یک لایه جدید ایجاد کنید. بهتر است از ابتدا لایه‌ها را ساماندهی کنید، بنابراین با دوبار کلیک روی نام لایه آن را به «Floor» تغییر دهید.

حالا باید به طور موقت قسمت هایی از نقشه که نیاز به کفپوش دارند را رنگ کنیم. برای این کار، از ابزار «Magic Wand» استفاده می کنیم. لایه نقشه اصلی را انتخاب کنید، سپس با ابزار Magic Wand روی تمام قسمت های طراحی که کفپوش هستند کلیک و آن‌ها را انتخاب کنید. کلید «Shift» را نگه دارید تا به انتخاب اضافه کنید.
هنگامی که تمام نواحی کفپوش را انتخاب کردید، لایه Floor را انتخاب کنید تا فعال شود. در حالی که این لایه و انتخاب شما هنوز فعال است، ابزار «Paint Bucket» را انتخاب کنید. سپس «رنگ پیش‌زمینه» (Foreground Color) را انتخاب و با این ابزار روی ناحیه فعال کلیک کنید. در این محله می‌توانید از هر رنگی استفاده کنید، چون در ادامه تصویر کفپوش آن را پنهان می‌کند. طراحی شما اکنون چیزی شبیه به تصویر بالا خواهد بود.


فتوشاپ در معماری

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
512
امتیاز واکنش
1,071
امتیاز
168
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 2 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
گام سوم: برای کف یک بافت ایجاد کنید

اکنون باید یک الگو برای کف ایجاد کنید. برای افزایش بازده و صرفه‌جویی در زمان، بهتر است از قبل تمام بافت‌هایی را که نیاز داریم در پوشه‌ای مشخص ذخیره کنیم. در این طرح، از یک کف چوبی استفاده می‌کنیم. برای اینکه این تصویر را به صورت الگو درآورید، فقط باید تصویر را در فتوشاپ باز کنید. سپس به منوی «Edit» رفته و «Define Pattern» را انتخاب کنید. وقتی الگو را ایجاد می‌کنید، یک نام مشخص نیز برای آن بگذارید.


گام چهارم: بافت کف را اعمال کنید

اکنون که تصویر کفپوش را به عنوان یک Pattern تعریف کرده‌اید، فقط باید آن را به عنوان یک افکت اعمال کنید. برای اعمال الگو، لایه کف را انتخاب کنید، روی آیکون «fx» در پنل لایه‌ها کلیک کنید، سپس «Pattern Overlay» را انتخاب کنید. در اینجا می توانید الگویی که ایجاد کرده‌اید را انتخاب کنید تا روی لایه کفپوش اعمال شود. البته باید جهت و مقیاس را متناسب با طرح خود تنظیم کنید. وقتی روی OK کلیک کنید، الگو در سراسر لایه کفپوش اعمال می شود.

در ادامه مراحل دو تا چهار را برای سایر بافت‌هایی که باید روی طرح اعمال شوند انجام دهید.


گام پنجم: اضافه کردن فرش و رنگ و مصالح

همه بافت‌ها در یک طرح، الگوی تکراری مانند کفپوش چوبی ندارند و می‌توان آن‌ها را به سادگی به عنوان تصویر به رندر اضافه کرد. در اینجا، با رفتن به File > Place Embedded دو فرش اضافه می‌کنیم. فایل تصویری فرش را انتخاب و وارد برنامه می‌کنیم. با استفاده از کادر دور تصویر اندازه آن را تغییر می‌دهیم تا با طرح مطابقت داشته باشد.

ممکن است نیاز باشد برخی از قسمت های دیگر پلان را با رنگ پر کنیم. برای این کار یک لایه جدید ایجاد می کنیم، سپس در لایه طرح اصلی با ابزار Magic Wand مناطق را انتخاب و با استفاده از ابزار Paint Bucket آن‌ها را پر می‌کنیم.


گام ششم: افزودن سایه‌های اصلی

بخش اعظم طرح اکنون رنگ و بافت خود را دارد، اما تا زمانی که جلوه‌های نوری را اضافه نکنیم، همچنان تـ*ـخت به نظر می‌رسد. ساده‌ترین راه برای افزودن سایه‌های اصلی، اعمال یک «سایه داخلی» (Inner Shadow) بر روی لایه کف است.

برای این کار در حالی که لایه Floor انتخاب شده روی آیکون fx در پنل لایه‌ها کلیک کنید، سپس Inner Shadow را انتخاب کنید. برای اینکه سایه مناسب به نظر برسد، باید شفافیت، زاویه و فاصله را تنظیم کنید. با این کار می‌توانید عمق زیبایی به کل نقشه اضافه کنید.



گام هفتم: افزودن سایر جلوه‌های نوری

اکنون می خواهیم چند افکت نوری دیگر اضافه کنیم. برای انجام این کار، ابتدا تمام لایه‌هایی که ایجاد کرده‌ایم (به جز نقشه اصلی) را گروه می‌کنیم. همه لایه‌ها را در پنل انتخاب کنید، سپس کلیدهای Ctrl + G  را فشار دهید.

حالا برای اینکه تمام لایه‌ها و اطلاعات آن‌ها را حفظ کنیم، با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl + J  گروه را کپی می‌کنیم. سپس، گروه لایه‌های کپی شده را ادغام می‌کنیم. برای این کار روی گروه کلیک راست کرده و «Merge Group» را انتخاب کنید.


فتوشاپ در معماری

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
512
امتیاز واکنش
1,071
امتیاز
168
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 2 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
حالا در حالی‌ که لایه ادغام‌شده فعال است، از ابزارهای «Dodge» و «Burn» برای ایجاد «نقاط روشن» (Highlight) و «تیره» (Lowlight) در پلان استفاده می‌کنیم. Dodge Tool ابزاری است که مناطقی از نقاشی را روشن می‌کند. Burn Tool نواحی مختلف را تاریک می‌کند. در اینجا، از این ابزارها برای نشان دادن اختلاف سطوح، نشان دادن انحنای کوسن‌ها و اضافه کردن سایه‌های بیشتر در مبلمان و حتی سینک ظرفشویی استفاده می‌کنیم.

گام هشتم: ویرایش نهایی

اکنون باید ویرایش‌های نهایی را انجام دهیم. برخی از تنظیمات معمولی که می‌توان در این مرحله انجام داد، تنظیم روشنایی و کنتراست و همچنین تنظیم نور است. برای انجام این کار، روی آیکون Adjustment Layer در پایین پنل لایه‌ها کلیک و سپس Brightness/Contrast را انتخاب کنید و تنظیمات آن را انجام دهید. در ادامه Hue/Saturation را تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود رنگ و بافت برای ارائه جذاب‌تر به نظر برسند.

نکته نهایی دیگر اضافه کردن «Style» به نقشه است. اگر نقشه روی پس‌زمینه تیره‌تری قرار می‌گیرد، بهتر است رنگ دیوارها را سفید نگه دارید. با این حال، در این تمرین، چون نقشه قرار است روی صفحه سفید بماند، دیوار را با رنگ دیگری پر کنید. برای این کار یک لایه جدید ایجاد کنید، سپس در لایه نقشه اصلی دیوارها را با ابزار Magic Wand انتخاب کنید. در ادامه از ابزار Paint Bucket برای پر کردن این انتخاب در لایه جدید استفاده کنید.


گام نهم: خروجی گرفتن

در این مرحله کار تمام شده و آماده ذخیره و ارائه طرح خود هستید. می‌توان فایل‌ها را با فرمت JPG یا PNG ذخیره کرد. اما گاهی اوقات هم لازم است از فرمت‌های «TIFF» یا «Photoshop PDF» استفاده کنید.

برای خروجی گرفتن، به منوی File بروید، روی «Save As» کلیک و گزینه مربوط را انتخاب کنید. به این ترتیب، در کمتر از ۳۰ دقیقه، می‌توانید تصویر سیاه و سفید ساده خود را از طرح بگیرید و به یک نقشه گویا و آماده ارائه تبدیل کنید تا به مخاطب ایده بهتری از طرح پیشنهادی خود بدهید.



افزودن افکت‌های دوربین

در آخرین مرحله در پست پروداکشن، می‌توانید افکت‌هایی به آن اضافه کنید که تصویر شما را مانند یک عکس واقعی با دوربین عکاسی می‌کند.

  • Grain یا Noise: افزودن مقداری نویز گاهی کمک می‌کند که تصویر به عکس دوربین شباهت بیشتری پیدا کند.
  • Vignetting: این افکت لبه‌های تصویر را محوتر و تیره‌تر می‌کند و توجه را به سوژه تصویر جذب می‌کند.
  • Bloom، Glare و Glow: افکت «Glare» به براق شدن یک شی کمک می‌کند. Glare در واقع اثر تابش خیره‌کننده است که بخشی از تصویر را پنهان می‌کند. در واقعیت، این حالت زمانی ایجاد می‌شود که نور روی یک سطح بازتابنده بتابد. «Bloom» نیز هاله‌های محو نوری را ایجاد می‌کند که از لبه‌های نواحی روشن در تصویر بیرون می‌زنند.

  • Motion blur: این افکت از طریق محو کردن برخی از اشیاء در یک صحنه آنها را متحرک نشان می‌دهد. در تجسم سه بعدی معماری، زمانی که یک مدل از یک ساختمان در کنار یک وسیله نقلیه سریع در حال حرکت قرار می گیرد، بسیار تاثیرگذار است. این باعث می‌شود رندر شبیه عکس دوربین با «نوردهی طولانی» (Long Exposure) باشد.
  • The Depth of Field: افکت عمق میدان به محو شدن پس‌زمینه کمک می‌کند و با پیش‌زمینه کنتراست ایجاد می‌کند. به این ترتیب مشخص می‌کند که چه قسمت هایی از یک تصویر در فوکوس هستند.


فتوشاپ در معماری

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا