خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 8 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
IMG_6732.jpeg

تقارن مفهومی کاربردی در بسیاری از علوم و فنون می باشد که به همراه بیانی ساده ، امکان ساختارمندی و سازماندهی یک مجموعه را فراهم می آورد. تقارن در معماری یکی از وجوه مشترک درجوامع مختلف بوده که امروزه نیز به شکل های متنوعی نشان داده می شود. تقارن در نخستین نگاه یکی از مفاهیم نظم است و شالوده معماری کلاسیک به شمار می رود.

تقارن یکی از اصول طراحی به شمار می رود که در دوران باستان در بسیاری از بناهای عمومی و مذهبی به کار رفته است. اصل تقارن را می توان کامل ترین شکل تعادل به شمار آورد که علاوه بر جنبه های زیبا شناسی از لحاظ ایستایی نیز همواره مورد توجه بوده است. تقارن شامل بر هم گیری یک به یک اجزای یک بنا یا مجموعه در دو طرف خط تقارن محوری بنا یا مجموعه است.
چنانچه انرژي بصري همه عناصر به گونه اي سامان داده شوند كه كه هيچ بخشي انرژي بصري ديگر بخشها را از بين نبرد و باعث اغتشاش بصري نشود تركيبي موزون و متعادل بوجود ميايد.

-تقارن چه زمانی اتفاق می افتد؟

تقارن زمانی اتفاق می‌افتد که در ابعاد، تناسبات و چیدمان همخوانی وجود داشته باشد. حس هماهنگی و تعادل را فراهم می کند. در ریاضیات، تقارن را می توان به عنوان یک شی توضیح داد که از طریق هر تبدیل هندسی مانند بازتاب، چرخش یا مقیاس بندی ثابت است. تقارن ریاضی را می توان به عنوان گذر زمان، یک رابـ*ـطه فضایی و یک عنصر زیبایی شناختی که در اشیاء انتزاعی، مدل های نظری، زبان، موسیقی و حتی خود دانش یافت می شود، توضیح داد.


مفهوم تقارن در طبیعت و معماری(• •)!

 
  • عالی
Reactions: MARIA₊✧

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 8 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
تقارن را می توان از سه دیدگاه اصلی مشاهده کرد – ریاضیات. به ویژه هندسه، علم. طبیعت و در هنرهای شامل معماری، هنر و موسیقی. تقارن دقیقاً مخالف عدم تقارن است.

«تقارن در طبیعت»

تقارن یکی از ارکان اصلی زیبایی شناسی و ویژگی های بصری است که در تمامی فرم های طبیعی می توان مشاهده کرد.نمونه بارز آن را در بدن انسان می توان نام برد، مانند دو چشم، دو گوش، دو بازو، دو پا و به همان اندازه در جانواران و گیاهان قابل مشاهده است.


«کاربرد تقارن در معماری»

در معماری، مقصود از تقارن، هندسه یک ساختمان می‌باشد؛ یعنی ساختمانی مشابه به ساختمانی دیگر در طرف دیگر محور ساخته می شود. تقارن در دو نوع متقارن‌ الطرفین و شعاعی است. تقارن در معماری، به طور معمول، با ساخت ساختمان‌ها در دو طرف که آینه یکدیگر باشند، به کار گرفته می‌شود و می‌تواند افقی (در امتداد محور) و عمودی (محور بالا و پایین) باشد.




IMG_6733.jpeg


IMG_6734.jpeg


مفهوم تقارن در طبیعت و معماری(• •)!

 
  • عالی
Reactions: MARIA₊✧

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 8 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
«تقارن در دوران باستان»

تقارن در دوران باستان در بسیاری از بناهای عمومی و مذهبی به کار رفته است. اصل تقارن را می توان کامل ترین شکل تعادل به شمار آورد که علاوه بر جنبه های زیبا شناسی از لحاظ ایستایی نیز همواره مورد توجه بوده است. تقارن شامل بر هم گیری یک به یک اجزای یک بنا یا مجموعه در دو طرف خط تقارن محوری بنا یا مجموعه است.
چنانچه انرژی بصری همه عناصر به گونه ای سامان داده شوند که که هیچ بخشی انرژی بصری دیگر بخشها را از بین نبرد و باعث اغتشاش بصری نشود ترکیبی موزون و متعادل بوجود می آید.


«تقارن در معماری امروز»

تقارن در آثار هنری و بناهای معماری هنوز هم همانند گذشته به آسانی برای انسان نوعی رضایت و حسی از کلیت واحد را ایجاد نموده و با تاثیرگذاری بر زمینه اثر اوج یک تفکر استوار را به منصه ظهور می رساند. اما از دیدگاه انسان عصر حاضر، نامتقارن های متعادل نیز حائز اهمیت بوده،جذابیت و عمرتماشای بالاتری دارند و چه بسا مطلوبیت بیشتری ایجاد می نمایند. به علاوه اینکه روش های نوین ساخت در عصر حاضر امکان اجرای چنین طرح های نامتقارن و متنوعی را نیز فراهم کرده است.

-انواع تقارن:

تقارن در معماری به سه صورت جلوه گر می شود:

  • انعکاسی
  • محوری
  • انتقالی

IMG_6735.jpeg




منبع:معمار گلد


مفهوم تقارن در طبیعت و معماری(• •)!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا