خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 8 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
گشتالت در معماری را علم شناخت فرم و شکل معنا میکنند. ولی به علت گسترده بودن مفهوم گشتالت، هيچ ترجمه مستقيمي ‌از آن در هيچ يک از زبان‌ها صورت نگرفته است. اين لغت در زبان آلماني، شکل و گونه معني مي‌دهد؛ در انگليسي، به آن کلِ سازمان يافته يا شکل بندي مي‌گويند. در زبان فارسي مي‌توان آن را معادل مفاهيمي‌ از قبيل «شکل»، «قالب»، «انـ*ـدام»، «هيکل» يا «کل» و «هيئت» قرار داد و بلافاصله بايد افزود که هيچ يک از اين کلمات به تنهايي معناي گشتالت را به طور کامل بيان نمي‌کنند.

مکتب روان شناسی گشتالت در اوایل سده بیستم در آلمان پدیدار گشت . این دوره مصادف بود با اوج گیری هنر مدرن در اروپا جایی که هنرمندان از آن جمله در آلمان ومدرسه باهاوس شیفته یافته های تحسین برانگیز پایه گذاران این مکتب –ماکس ورتایمر کورت کوفکا ولفگانگ کهلر – درزمینه تجربیات ادراک بصری شده بودند این امر به ویژه با اشتیاق متقابل روان شناسان گشتالت ،موجب تعامل وپیوند هر چه بیشتر روان شناسی وهنر شد ودر حوزه معماری ،هنرهای تجاری ، طراحی صنعتی ، طراحی گرافیک و….. تاثیر پایدار وفراگیری به جا گذاشت . برپایه نظریات گشتالت و ارتباط تنگاتنگ آن با معماری واصول معماری ، زمینه رشد و ترقی این هنر اصیل را در بسـ*ـتر روانشناسی فراهم می کند .


گشتالت در معماری ۰_؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 8 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
گشتالت بيانگر روشي است که طبق آن اشيا، «گشتِلِت» يعني جاگذاري و کنار هم چيده مي‌شوند». کپس، نويسنده کتاب « زبان تصوير» معتقد است: «گشتالت کليتي است مادي، رواني يا نهادي، داراي مختصاتي که اجزاي آن به طور منفرد، فاقد چنان مختصاتي هستند».

مطابق نظریه گشتالت، ما تمایل داریم که نقوش و اشکال را در ذهن ساده کرده و محرک های پیچیده را به نقوش ساده تر بدل کنیم و با اجزا آن ارتباط بصری پدید آوریم.

«کاربرد گشتالت در معماری»

بهترین کاربرد این نظریه در معماری ، استفاده از آن جهت به وجود اوردن ساختمان هایی است، باشکل های قابل قبول و قابل شناخت و ارتباط کلی آن با بخش های دیگر به طور اشکار بر مبنای فرم ها، حجم ها، اندازه ها، رنگ ها کیفیت جنس و گرافیک و تولید. نظریه گشتالت در کل و به طور خلاصه می گوید: کل، چیزی بیش از اجزای آن است و این اصل است که در تمام پژوهش ها ، آزمایش ها و قانون های تعریف شده توسط صاحب نظران مورد تاکید قرار گرفته است.

پس از مطالعه جزئیات این نظریه آنچه به ذهن القا می‌شود این است که:

1- ساختمان و خصوصیات تاثیر گذار و تاثیر پذیر آن به خوبی توسط معماران شناخته شوند و یک نگاه کلی، با توجه به شناخت و ادراک کل آن و با تمام جزئیات، فرم ها، حجم ها، اندازه ها، رنگ ها، انعکاس نور و خطای دید از کسب اطلاعات وجود داشته باشد.


گشتالت در معماری ۰_؟

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 8 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
2- هر قسمت از یک ساختمان، جزئی از یک ساختمان کامل است که برای عملکرد صحیح و حرکت در جهت هدف های کل آن، خود باید به عنوان یک کل نظام مند و هماهنگ وجود داشته باشد.

3- یک جزء کوچک از یک ساختمان کامل در سایه ترکیب و انسجام هدف ها، فرایند ها و غایت ها خود به تنهایی میتواند تاثیر گذارترین جزء ساختمان که باعث پویایی، سرزندگی و رشد آن ساختمان میباشد، باشد.

4- برای ساختن یک ساختمان، ساختمند و پویا جهت رسیدن به یک نظام هدف‌مند،اصیل و پایدار فقط باید برنامه ریزی کرد.

«نظریه گشتالت و جزء بینی»

دریافت پیام‌های بینایی اصولاً از دو طریق جزء بینی و یا به صورت گشتالت است .جزء بینی مثل دیدن تلویزیون و یا خواندن کتاب و گشتالت نیز که به صورت کلی بینی و یک روند کل به جزء است در معماری کاربرد دارد.قانون برجستگی یا قانون شکل و زمینه اساس نظریه گشتالت است.

«قوانین گشتالت»

قوانین گشتالت شامل موارد زیر است که البته به عناوین مختلف مطرح است ولی به طور کل همه بیانگر همین اصول است.

-قانون زیاده نمایی یا قانون شکل خوش
-قانون مجاورت
-قانون بستگی
-قانون مشابهت
-قانون تجربه

«گشتالت از دیدگاه علم روان شناسی»

گشتالت را علم روان شناسی شناخت فرم و شکل معنا می کنندکه از سال 1920 در بین روانشناسان آلمانی مطرح شد. نظریه گشتالت بیان می کند که مغز انسان برای درک موضوعات پیچیده ای که از اجزای گوناگون تشکیل شده اند، این روش را در پیش می گیرد که تمام اجزاء را در قالب یک موضوع واحد جمع بندی کند و در ابتدا یک درک کلی از آن موضوع حاصل کند.

هرچقدر که اجزای این مجموعه وابستگی و ارتباط منطقی تری با یکدیگر داشته باشند، گشتالت آن مجموعه مستحکم تر است و درک پیچیدگی آن نیز با تلاش کمتر و راحت تر صورت می پذیرد.




منبع:معمار گلد


گشتالت در معماری ۰_؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا