خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
از مضمون روایات و اشاره به یکایک رویدادها چنین برمی آید که نویسنده از آثار اسلاف در این باب نیک آگاهی داشته است. آثار احمدی نوشته ای است مربوط به سده های اخیر و آغاز دوران رونق و قدرت تشیع در سرزمین های شرقی ایران؛ ازاین رو، تضادها و دوگانه گویی های موجود در آن نه نماینده تسامح مذهبی مورخان سده های نخستین اسلام است و نه سازگار با جانب گیری های فرقه ای رایج از روزگار صفویان تا زمان ما. به این دلیل، در تصویر چهره صحابه و تابعین و ترسیم موضع گیری های درست یا نادرست آنان، دادوستدهای امتیازی او با شیوه تاریخ نگاری و امانت داری خصوصا از نوع روایی آن سازگار نمی نماید.

مؤلف جز در مواردی اندک، در استناد به واقدی و راویانی مبهم چون ابوالقاسم، یا ابن مزاحم. چنان که خود یادآور شده و مصحح محترم نیز به آن اشاره کرده است، بیشترین بهره را از کتاب روضة الأحباب جمال الدین عطاءالله دشتکی شیرازی، گرفته است؛ علاوه بر این، در چندین جا از «سیر» کمال الدین حسین خوارزمی.به عنوان مأخذ مورد استفاده خود یاد کرده است که مصحح در فهرست کتاب های وارده در متن.

به توضیح آن پرداخته و در فهرست ها و تذکره ها نیز از سیره نویسی به این نام ذکری نیامده است و فقط از نام حسین خوارزمی، ملقب به کمال الدین مقتول (840ق) مشخص است که شارح قصیده برده و مثنوی مولوی به فارسی بوده است.

کوشش مصحح ارجمند در ضبط درست و دقیق اعراب کلمات آیات و احادیث و عبارات عربی و ارجاع به سوره ها و شماره آیات، بسیار ریزبینانه و عالمانه است؛ ازاین رو، شیوه تصحیح و عاری بودن کتاب از اغلاط چاپی درخور ستایش است. درعین حال، پیش از اشاره به مواردی اندک درباره متن یا تصحیح، یادآوری دو نکته ضروری می نماید: نخست اینکه ارجاعات در زیرنویس ها بیشتر به منابع امروزی است تا کهن؛ برای مثال در صفحات: 43، 135، 139، 163، 180، 193، 207، 228، 233، 236 و... ارجاع فقط به تاریخ پیامبر اسلام است و ارجاعات در زیرنویس های صفحات 43 و 57 به مروج الذهب مسعودی و تاریخ یعقوبی است که در فهرست منابع.به منابع تصحیح و مشخصات پیاپی آن اشاره ای نشده است. دوم آنکه رسم الخط صحیح «اب» در زبان فارسی، به صورت رفعی است که باید به صورت «ابو» نوشته شود؛ حال آنکه در جای جای متن اغلب به صورت «ابی» یا «ابا» نوشته شده است.
منبع: حوزه


تاریخ (سیره ى اجتماعى معصومان(علیهم السلام))

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا