خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

zxxf17

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
2/6/23
ارسال ها
48
امتیاز واکنش
722
امتیاز
108
سن
15
زمان حضور
3 روز 16 ساعت 31 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: چتر سیاهی
نویسنده: zxxf17
منتقد: M O B I N A
ژانر: عاشقانه، تراژدی، اجتماعی
خلاصه:
بااین‌که ما در جامعه‌ای به سر می بریم که فکرها و اندیشه‌ها تغییر کرده و یا به روایتی دیگر، عصر افکار و عقاید مدرن است؛ اما هنوز افرادی هستند که به خاطر تعصبات کورکورانه زندگی را برای خود و اطرافیان زهر کرده و به جز منفعت خود به فکر هیچ چیز دیگری نیستند...
همانند تعصبات کورکورانه‌ی پدر و برادری که باعث به تباهیت کشیدن زندگی دختری معصوم خواهد شد...


نقد و بررسی رمان چتر سیاهی | مائده کاربر انجمن ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Essence

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,109
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
به نام‌ او
نقد اثر چترسیاهی | رمان 98
zxxf17
هیچ‌گاه واقعیت‌های جامعه‌ی امروزه و اجتماع، کلیشه نخواهند شد؛ اگر چه شاید این اصول در پی رمان نویسی دید موثر و تیزی را به‌ کار بگیرد؛ لیکن با نگریستن باز و ایجاد ابهام و گره در پلات، می‌توان نقش جذابیت را به اثر تزریق کرده و به عبارتی نقل کلیشه را از دید خواننده با اندکی ابهام و گمراهی به دور سازیم. تا کنون این اثر در حد وسط این انجذاب قرار دارد.
چتر سیاهی روایت دختری محدود در خانواده‌ای با افکار کهن و مذهبی که گوییا با دخترک اثر زاویه دارند افشا شده است و شرح این اتفاقات در فلش‌بک رمان به کار رفته و در شرح حال، گویی با مردی تن به ازدواج داده که عاشق اوست و تشریح اتفاقات مبهم در اثر و سیر حال بسیار امر مطیعی می‌باشد؛ ولکن نقص کار این است که پرش زمانی بیش از حد اثر در گذشته و حال باعث خستگی خواننده و کاستگی از ارزش اثر است که انگار نویسنده از ادامه دادن به رمان و نوشتن اثر فرار می‌کند و همچنین این عمل موجب گمراهی خواننده در اوج تشخیص زمان‌بندی‌ها شده و این بابت در عدم جذابیت اثر نقش بالایی دارد. ایجاد گره و ابهام منظور از فرار کردن ادامه‌ی اثر نبوده و نیست! ایجاد گره همان آهن‌ربایی است که خواننده را به دنبال ادامه‌ی اثر می‌کشاند.
کلیشه‌ها را می‌توان زیبا نوشت؛ لیک اگر زیبا نوشتن را بلعید!
یکی از مهمات اصول و چارچوب رمان‌نویسی انتقال و توصیفات ذهن نویسنده به تجسم خواننده است. رنگ و لعاب و روح اثر به توصیفات نیز نقش می‌پیوندد. در یک اثر اگر مکان و زمان را شرح می‌دهید؛ اصول حکم می‌کند توصیف چهره و حالات کاراکتر نیز جز قوائد است! یک‌سان سازی توصیفات و تعادل در پارت‌ها دیده نمی‌شد. گاه مکان توصیف و قابل تجسم بود و گاه توصیفات به کل فراموش می‌شد!
در این سو ایجاد تعادل در اثر اولویت است و برای بهبود این مورد ویرایشاتی در راستای حل تعادل و افزودن توصیفات کاراکتر و چهره صورت گیرد‌.
نیمه‌ای از شخصیت‌سازی را توصیفات در بر گرفته‌است. چرا که شخصیت زمانی رنگ و لعاب خواهد گرفت که تجسم آن در حضور ذهن آشکارا نهان باشد؛ ولاغیر!
در اثر چتر سیاهی تشخیص کاراکترهای اصلی و فرعی در اوج اثر بسیار سخت است و عملاً تنها اصلی‌ترین کاراکتر راوی یا همان دختر قصه‌ است! در صورتی که اولویت با تمامی کاراکترهای اصلی اثر است. یک شخصیت زمانی به تکامل می‌پیوندد که رایحه‌ای از علایق، سلایق، عقاید و حتی فواید وی را به‌طور مستقیم در دست خواننده آشکار ساخت و نیم‌ دیگر آن را با توصیفات چهره و حالات کاراکتر و انتقال حس به رشد رساند.
اکنون بایستی براقیت بر روی شخیصیت‌های دیگر نشان داد. به‌طور مثال شرح و رسم بیشتر عقاید حاج‌بابا و انتقال خشونت بیشتر وی توسط فرزندش نشان داده و باور پذیری‌ها راحت‌تر شود‌. همچنین به‌ کار گیری این نکات در کاراکترهای دیگر، مادر و برادر وی بسیار مهم است.
ارتباط ژانرهای اثر با ایده و متن به‌طور تقریب سازگاری دارد؛ لیک در تاکید با ژانر تراژدی می‌بایست اندکی بیشتر در پی کار خود حساسیت نشان داد. چرا که تراژدیک همان اوج و تشریح عطوف دمع، سرشک، انتقال حس بالا به خواننده می‌باشد و از رایحه‌ی تراژدی در اثر بی‌داده می‌شد؛ ولکن انتظار بیشتری از اجرای این ژانر و انتقال حس در بُعد کار داریم. به‌طوری‌که خواننده تحت تاثیر رویدادها قرار گیرد و باور پذیری برخی قضایا به‌ نوبه‌ی خود بسیار راحت شود.
همواره در راستای این اثر، نقوص ریزی در اثر قابل رویت و شهود است. زاویه‌ی دید و نثر با ژانر بسیار هم‌خوانی دارد؛ ولیکن پراکند‌گی نثرهای محاوره و ادبی، استفاده از افعال ادبی در جایگاه نادرست و عدم نگارش صحیح علائم نگارشی در بعد کار موجب اشتباهاتی در خوانش برخی جملگی‌ها توسط خواننده شکل خواهد گرفت و اینک همین نقص‌ها بر روی کیفیت اصلی کار تاثیر منفی می‌گذارند و همچنین برقراری تعادل در یکسان‌سازی نثرها و فعل و افعال‌ در کیفیت اثر بایستی تنقیح شوند.
رابط نام‌ اثر با محتوای اثر به طور دید کنون همخوانی ندارد؛ اما در رابـ*ـطه با ژانر سازگاری کاملی دارد و در کل شناسنامه‌ی اثر از نقص به دور است.
سیر اثر با اندکی چشم‌پوشی از پرش‌های زمانی می‌توان گفت سیر کند و مایل به روند عادی دارد؛ چرا که نیم زیادی از اثر فلش‌بک می‌باشد و خبری از حال نداریم.
این‌گاه می‌توان گفت چترسیاهی مانند اغلب آثار نقوص پیوسته به خود را دارد که با اندکی صرف زمان و تنقیح در کار، بهترین اثر را خلق کند. حال اثر یک شما زمانی زیباتر خواهد شد که درس اصلی نگاشتن را یاد بگیرید.
بخوانید، بخوانید و بخوانید!
با خواندن قلم خود را زیباتر کنید؛ چرا که زیبایی‌های نهفته‌ی آثاری شهود است که با تجربه‌ی بینش نگاشته شود؛ اکنون شما هم می‌توانید بهترین را بنویسید!


تیم نقد رمان 98

M O B I N A


نقد و بررسی رمان چتر سیاهی | مائده کاربر انجمن ۹۸

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-، لاله ی واژگون و zxxf17
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا