خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

لاله ی واژگون

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/23
ارسال ها
56
امتیاز واکنش
572
امتیاز
128
زمان حضور
6 روز 21 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
*** بسمه تعالي ***

نام رمان: به وقت پریشانی
نویسنده: لاله ی واژگون
ناظر: YeGaNeH
منتقد: YeGaNeH
ژانر: تراژدی، عاشقانه
خلاصه: و درست زمانی که زندگی روی خوشش را به من نشان داد، ورق برگشت و سرنوشت طور دیگری رقم خورد!
کسی چه می‌داند که بعد از او بر من چه‌ خواهد گذشت؟
اویی که با رفتنش، دنیایم را به جهنم تبدیل کرد. جهنمی که در آن آشناها با من بیگانگی می‌کنند و بیگانه‌ها، احساس آشنایی!
و حال، من ماندم و دو فرشته‌ی به جا مانده از بهشت...


نقد و بررسی رمان به وقت پریشانی | لاله ی واژگون کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: YeGaNeH، YaSnA_NHT๛، Z.A.H.Ř.Ą༻ و یک کاربر دیگر

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,998
امتیاز واکنش
35,225
امتیاز
473
زمان حضور
260 روز 2 ساعت 35 دقیقه
{ به نام خالق چشمه‌ی ذوق }
نقد و بررسی رمان به وقت پریشانی

تراژدی یکی از ژانرهای ادبی است که در فارسی غم‌نامه یا سوگ‌نامه نیز ترجمه شده است. تراژدی به امور والا می‌پردازد و داستان نبرد انسان با سرنوشت مقدر شده‌اش توسط خدایان است.
در رمان "به وقت پریشانی" این ژانر در نام و خلاصه‌‌ی اثر به خوبی نشان داده شده و غم و سوگ در متن رمان هم حس می‌شد و نویسنده عملکرد خوبی در نشان دادن ژانر تراژدی داشته است، اما در این میان ژانر عاشقانه حضور کمرنگ‌تری داشته و انتظار می‌رود که در‌ آینده بیشتر شاهد حضور‌ آن در رمان باشیم.
آغاز رمان به‌دور از هرگونه کلیشه بود، اما آن هیجان و جذابیت کافی را برای جذب مخاطب به رمان نداشت و می‌تواند جای کار بیشتری داشته باشد و نویسنده هیجان بیشتری را به آن تزریق کند.
شخصیت پردازی شخصیت‌های اصلی یعنی "آیه" و "امیرحسین" خوب بود و مخاطب به آسانی با شخصیت‌ها ارتباط گرفته و حتی نویسنده دیالوگ‌های هوشمندانه و مناسبی را انتخاب کرده که شخصیت‌پردازی را قوی‌تر و بهتر کرده است. اما در مقابل، شخصیت‌پردازی شخصیت‌های فرعی ضعیف بود و نویسنده به خوبی شخصیت‌های اصلی پردازش انجام نداده و از شخصیت‌های فرعی غافل شده بود.
در ابتدای رمان به توصیفات (مکان، زمان، حالات و...) مقداری پرداخته شده بود و این توصیفات‌ رفته‌رفته کمرنگ‌تر شده و به طبع، میزان فضاسازی و ارتباط گرفتن مخاطب‌ با اثر‌ را نیز کاهش داده است.
ایده‌ی رمان چندان جدید نبود، اما توانایی و قلم نویسنده با وجود کلیشه‌هایی که وجود داشت جذابیت خاصی به رمان می‌بخشید و باعث می‌شد که رمان را ادامه بدهم.
تعادل بین دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها رعایت نشده و در بخشی از رمان با حجم زیادی مونولوگ و در بخش دیگه با حجم زیادی دیالوگ مواجه می‌شدیم که باعث خستگی و گاها سر رفتن حوصله می‌شد. در حالت عادی رمان باید شامل ۴۰درصد دیالوگ و ۶۰درصد مونولوگ باشد و در هر بخش به میزان کافی از هر دو مورد استفاده شود و استفاده‌ی پشت سر هم و یک‌جا از هر کدام نادرست است!
نثر انتخابی نویسنده برای مونولوگ‌ها نثر "ادبی" و برای دیالوگ‌ها نثر "محاوره" بود و این انتخاب کاملا مناسب و به جا بود اما گاها در محاوره‌نویسی از لغات و کلمات نثر ادبی استفاده شده بود و نثر دیالوگ‌ها "یک‌دست" نبود.
زاویه دید انتخابی هم "اول شخص" بود و از زبان شخصیت‌های اصلی رمان روایت می‌شد، اما این زاویه دید برای رمان‌هایی با این ژانر چندان مناسب نیست و از اون‌جایی که نثر انتخابی نویسنده نثر "ادبی" بود و مداوم هم راوی تغییر می‌کرد و باعث گیجی مخاطب می‌شد، زاویه دید "سوم شخص" می‌توانست انتخاب مناسب‌تری باشد.
پرش‌های متعدد و زیاد و اتفاقات بدون پیش زمینه و فضاسازی مناسب باعث ایجاد مشکل در تشخص زمان‌بندی و گمراهی مخاطب شده و یکی از اساسی‌ترین ایرادات رمان بود. گاها در یک پارت از رمان شاهد ۳ پرش بودیم و لازم به ذکر است که برای پرش‌های کوتاه در حد یکی دو ساعت نیاز به پرش نیست و می‌توان بدون آن رمان را ادامه داد.
برای مثال در ابتدای پارت ۹ رمان شاهد گم شدن میثم و کوثر هستیم و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ و فضاسازی و پس از یک پرش از پارت قبل اتفاق افتاده (که پرش کوتاهی هم بود) و این اتفاق امکان هم‌ذات‌پنداری و ارتباط مخاطب با اثر‌ را کم می‌کند.
کشمکش و درگیری‌های زیادی در رمان مشاهده نمی‌شد و نویسنده تخته گاز و با سرعت زیاد سیر رمان را پیش برده که این مورد تا حدی باورپذیری رمان را هم تحت شعاع قرار داده است.
پس از چند پارت اولیه و بدون درگیری و یا مقاومت خاصی از سوی شخصیت‌های اصلی شاهد ازدواجشان با یکدیگر هستیم که این مورد از هیجان و کشش رمان برای مخاطب می‌کاهد و انتظار می‌رود که نویسنده سیر را کمی کندتر کرده و بین شخصیت‌ها و اتفاقات کشکمش ایجاد کند.
ایرادات و مشکلات نگارشی فروانی از جمل خطوط خالی میان جملات، استفاده و جایگذاری اشتباه علائم نگارشی، عدم رعایت نیم‌فاصله‌ها و... در رمان دیده می‌شد و بهتر است که نویسنده این مشکلات را به حداقل برساند.
و اما به طور کلی اکثر ارکان‌های اثر نیاز به بازبینی و ویرایش دارند و باتوجه به توانایی و گیرایی قلم نویسنده انتظارات بیشتری در باب این موارد از وی می‌رود.


با تشکر از انتقادپذیری شما نویسنده‌ی عزیز،
تیم نقد انجمن رمان ۹۸

YeGaNeH


نقد و بررسی رمان به وقت پریشانی | لاله ی واژگون کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: لاله ی واژگون، همراز س، -FãTéMęH- و یک کاربر دیگر

لاله ی واژگون

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/23
ارسال ها
56
امتیاز واکنش
572
امتیاز
128
زمان حضور
6 روز 21 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
ممنون عزیزم از وقتی که گذاشتی
امیدوارم بتونم مشکلاتش رو بر طرف کنم:roseb:


نقد و بررسی رمان به وقت پریشانی | لاله ی واژگون کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
Reactions: MaRjAn، -FãTéMęH- و YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا