خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,338
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
جهان واژه ای است که معمولا برای اشاره به مجموعه‌ای بزرگ استفاده می شود مثل جهان طبیعت.
مجموعه پدیده های اجتماعی ، جهان اجتماعی را شکل می‌دهد . برای شناخت بهتر ، می‌توان جهان اجتماعی را با پدیده هایی مثل موجودات زنده مقایسه کرد.

مقایسه جهان اجتماعی با موجود زنده

در موجودات زنده ، اعضا انـ*ـدام های مختلفی دارند که به یکدیگر وابسته‌اند به کدام نیاز دیگری را تامین می‌کند . در جهان اجتماعی اعضای مختلفی دارند که در ارتباط با هم از نوعی نظم برخوردارند .

عضویت در موجودات زنده تکوینی است و بر اساس اراده آگاهی به وجود نمی‌آید و عضویت ، با ارادهٔ اعضا تغییر نمی‌کند . جهان اجتماعی با اراده اعضای تعریف می‌شود که بر اساس قرارداد آنها به وجود می‌آید . نقش ها ، حقوق و تکالیف اعضا به ارادهٔ خودشان است و نظم آن اعتباری و آگاهی و شناختی که بر اساس آن شکل می‌گیرد ،عمومی و مشترک( فرهنگ) است.

شیوه تداوم موجودات زنده طریق زاد و ولد در طول زمان است که از طریق وراثت ویژگی ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود . جهان اجتماعی با انتقال فرهنگ به نسل های بعد تداوم می‌یابد که از طریق تعلیم و تربیت و آموزش منتقل می‌شود . اگر یک نسل نتواند فرهنگ خود را حفظ نکند یا نتواند فرهنگ خود را به نسل بعد انتقال بدهد ، جهان اجتماعی آنها دگرگون می‌شود.

گسترهٔ جهان اجتماعی

درون جهان اجتماعی ، پدیده های اجتماعی که شامل کنش ها و پیامد هایی هستند که مثل خانواده و... را شامل می شود .

بیرون جهان اجتماعی ، پدیده های طبیعی را شامل می شود که تاثیرات تعیین کننده بر کنش اجتماعی انسان ندارند مثل کهکشانها و....

بعضی پدیده های تکوینی بیرون از جهان اجتماعی هستند که تاثیرات تعیین کننده در جهان اجتماعی دارند. مثل پدیده های جهان طبیعت مثل زلزله که تاثیر فراوانی بر زندگی انسان دارند و پدیده های جهان ماوراء طبیعی مثل خدا و فرشتگان که شناخت این موارد آرمان‌ها و زندگی انسان را تغییر میدهد و کنش های اجتماعی آن را دگرگون می کند.

هر یک از موجودات بیرون جهان اجتماعی شامل طبیعی و ماوراء طبیعی به واسطهٔ ارتباطی که با زندگی اجتماعی انسان پیدا می‌کند در گستره جهان اجتماعی می گیرند .

پدیده های اعتباری شامل کنش و پیامدهای آن است و پدیده‌های تکوینی شامل پدیده هایی است که به وسیله ارتباطی که با زندگی انسان دارند به جهان اجتماعی راه پیدا می کند .

منبع: کتاب جامعه شناسی دهم


جهان اجتماعی چیست؟

 
  • جذاب
Reactions: (SINA)
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا