خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
با این حال، برخی از خاخام‌ها خودشان «جادو» می‌کردند یا این موضوع را آموزش می‌دادند. به عنوان مثال، راوا (آمورا) یک گولم ایجاد کرد و آن را به راو زیرا فرستاد، و حنینا و هوشیا هر جمعه با هم درس می‌خواندند و گوساله‌ای کوچک برای خوردن در شبات ایجاد می‌کردند. در این موارد، "جادو" بیشتر به عنوان معجزات الهی (یعنی ناشی از خدا به جای نیروهای "نج.س") تلقی می‌شد تا جادوگری.

یهودیت روشن می‌کند که یهودیان نباید سعی کنند راه جادوگران را بیاموزند و جادوگران باید به قتل برسند.

مشهورترین اشاره یهودیت به یک رسانه بدون شک جادوگر اندور است که شائول با او مشورت می‌کند، همانطور که در اول سموئیل 28 ذکر شده است.


اسلام

فال و جادو در اسلام طیف وسیعی از اعمال را در بر می‌گیرد، از جمله جادوی سیاه، دفع چشم بد، تولید حرز و سایر وسایل جادویی، تذکر، قرعه کشی و طالع بینی.

مشروعیت انجام جادو مورد مناقشه است. بیشتر روایات اسلامی بین جادوی خوب و جادوی سیاه تمایز قائل می‌شوند. معجزه متعلق به جادوی مجاز است و از موهبت‌های خداوند محسوب می‌شود. افسون‌های جادویی برای اهداف شفابخش معمولاً تا زمانی که حاوی شرک نباشند مورد حمایت قرار می‌گیرند. رازی و ابن سینا توصیف می‌کنند که سحر صرفا یک ابزار است و تنها نتیجه آن تعیین می‌کند که آیا عمل سحر مشروع بوده یا نه. غزالی اگرچه به واقعیت سحر اعتراف می‌کند، اما آموختن انواع سحر را حرام می‌داند. ابن الندیماستدلال می‌کند که قدرت‌های ماوراء طبیعی خوب پس از تطهیر روح از خدا دریافت می‌شود، در حالی که جادوگران شیاطین را خشنود می‌کنند و اعمال نافرمانی و قربانی برای شیاطین انجام می‌دهند. اینکه آیا سحر و جادو با اعمال تقوا یا نافرمانی قابل دسترسی است یا نه، اغلب به عنوان یک شاخص برای حلال یا حرام بودن سحر تلقی می‌شود. ابن قیم جوزیه، شاگرد ابن تیمیه، منبع اصلی وهابیت، سحر و جادو، از جمله جن گیری، را کاملا به عنوان خرافه نادیده می‌گیرد. ابن خلدون سحر، طلسم و حیثیت را حرام و غیرقانونی می‌نامد. طبسی به چارچوب عقلانی سحر و جادو اکثریت نپذیرفتمتکلمان اشاعره، و طيف وسيعي از مناسک براي انجام سحر ارائه مي‌کردند. با این حال او قبول دارد که فقط سحر و جادو مطابق شرع جایز است.

حقیقت سحر توسط قرآن تأیید شده است. گفته می‌شود که خود قرآن بر اساس اسراء به شنوندگان نعمت‌های جادویی می‌دهد و آن‌ها را شفا می‌دهد. سلیمان قدرت صحبت با حیوانات و جن و فرمان دادن به شیاطین را داشت که تنها به اذن خداوند به او داده شده است. سوره فلق به عنوان دعایی برای خدا برای دفع جادوی سیاه استفاده می‌شود و بر اساس ادبیات حدیثی، برای محافظت از او در برابر جن، جد جنیان، بر محمد نازل شده است. قرآن همچنین گزارش می‌دهد که محمد توسط مخالفانش به جادوگری متهم شده است و این اتهامات را نادرست می‌داند. این عقیده که شیاطین سحر می‌آموزند در بقره تأیید شده است. از یک جفت فرشته سقوط کرده به نام هاروت و ماروت نیز نام برده شده است تا مردم را به یادگیری جادوگری وسوسه کنند.

محققان تاریخ دینی چندین عمل جادویی در اسلام را با آداب و رسوم ترکی پیش از اسلام و آداب و رسوم شرق آفریقا مرتبط کرده‌اند. مهمترین این آداب و رسوم زر است.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
بر اساس منطقه
آفریقا


بخش عمده‌ای از آنچه که جادوگری در آفریقا نشان می‌دهد مستعد سوء تفاهم و سردرگمی بوده است، به لطف تمایل دانشمندان غربی از زمان مارگارت موری که اکنون عمدتاً بی‌اعتبار شده است، به این موضوع از طریق یک لنز مقایسه‌ای در مقابل اروپایی‌ها نزدیک شود.

جادوگری در حالی که برخی از استعمارگران تلاش کردند تا شکار جادوگر را با معرفی قانونی برای منع اتهامات جادوگری ریشه کن کنند، برخی از کشورهایی که در آن‌ها چنین بود، به طور رسمی واقعیت جادوگری را از طریق قانون به رسمیت شناختند. این محیطی را ایجاد کرده است که آزار و اذیت جادوگران مشکوک را تشویق می‌کند.

کامرون

در شرق کامرون، اصطلاحی که برای جادوگری در میان ماکاها استفاده می‌شود، djambe است و به نیرویی در درون شخص اشاره دارد. قدرت‌های آن ممکن است مالک را آسیب پذیرتر کند. شامل غیبت، تحول، کشتار و شفا است.

جمهوری آفریقای مرکزی

هر ساله صدها نفر در جمهوری آفریقای مرکزی به جرم جادوگری محکوم می‌شوند. شبه نظامیان مسیحی در جمهوری آفریقای مرکزی زنانی را که متهم به «جادوگر» بودن در مراسم عمومی هستند، ربوده، سوزانده و زنده به گور می‌کنند.

جمهوری دموکراتیک کنگو

از سال 2006 بین 25000 تا 50000 کودک در کینشاسای جمهوری دموکراتیک کنگو به جادوگری متهم شده و از خانه‌های خود بیرون رانده شده بودند. این کودکان در جریان جن‌گیری‌ها مورد آزار و اذیت اغلب خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند. سایر کشیش‌ها و فعالان مسیحی به شدت با این اتهامات مخالف هستند و سعی می‌کنند کودکان را از شر همکاران بی‌وجدان خود نجات دهند. اصطلاح معمول برای این کودکان، جادوگران نوزاد ("کودک جادوگران") یا نوزادان دیتس جادوگران ("کودکان متهم به جادوگری") است. در سال 2002، USAIDبودجه ساخت دو فیلم کوتاه در مورد این موضوع را که در کینشاسا توسط روزنامه نگاران آنجلا نیکوآرا و مایک اورمزبی ساخته شده بود، تامین کرد.

در آوریل 2008، در کینشاسا، پلیس 14 قربانی مظنون ( قاپیدن انـ*ـدام بدن) و جادوگران متهم به استفاده از جادوی سیاه یا جادوگری برای دزدی (ناپدید کردن) یا کوچک کردن آلت مردان برای اخاذی پول نقد برای درمان، در میان موجی از وحشت دستگیر کرد.

طبق یک مطالعه، اعتقاد به فن‌آوری‌های جنگ جادویی (مانند "ضد گلوله") در جمهوری دموکراتیک شرقی کنگو عملکردی در سطح گروهی دارد، زیرا کارایی گروهی را در جنگ افزایش می‌دهد، حتی اگر در سطح فردی کمتر از حد مطلوب باشد. نویسندگان این مطالعه استدلال می‌کنند که این یکی از دلایلی است که اعتقاد به جادوگری ادامه دارد.

اظهارات تکمیلی درباره جادوگری توسط یک بومی کنگو:

از جادوگری [...] ممکن است دارویی (کیمبوکی) ایجاد شود که بیشترین کار را برای اعتلای کشور ما خواهد کرد. جادوگری [...] سزاوار احترام است [...] می‌تواند آراسته یا بازخرید کند (ketula evo vuukisa).» اجداد به جادوی محافظ قبیله (kindoki kiandundila kanda) مجهز بودند. [...] آن‌ها همچنین می‌توانستند هر زمان که نیاز داشتند قدرت حیوانات را در دستان خود جمع کنند [...] اگر ما می‌توانستیم از این نوع جادوگری‌ها استفاده کنیم، کشور ما به سرعت در دانش از هر نوع پیشرفت می‌کرد. ای جادوگران (زیندوکی) نیز، علم خود را به روشنی بیاورید تا مکتوب شود تا [...] منافع در آن [...] به نژاد ما عطا کند.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
غنا

در غنا ، زنان اغلب به جادوگری متهم می شوند و توسط همسایگان مورد حمله قرار می گیرند. [140] به همین دلیل، شش اردوگاه جادوگران در کشور وجود دارد که زنان مظنون به جادوگری می توانند برای امنیت فرار کنند. [141] اردوگاه های جادوگران، که فقط در غنا وجود دارد، تصور می شود که در مجموع حدود 1000 زن را در خود جای دهد. [141] برخی از اردوگاه ها تصور می شود که بیش از 100 سال پیش ایجاد شده اند. [141] دولت غنا اعلام کرده است که قصد دارد کمپ ها را ببندد. [141]

دستگیری ها در تلاشی برای جلوگیری از خونریزی انجام شد که یک دهه پیش در غنا مشاهده شد، زمانی که دوازده نفر متهم به قبای انـ*ـدام بدن توسط اوباش تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. [142] در حالی که برای مردم مدرن رد کردن چنین گزارش‌هایی آسان است، اوچنا اوکجا استدلال می‌کند که سیستم اعتقادی که در آن چنین اعمال جادویی ممکن تلقی می‌شود، مزایای بسیاری را برای آفریقایی‌هایی که این گزارش‌ها را دارند ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، این باور که یک جادوگر انـ*ـدام بدن مرد را «دزدیده است» به عنوان یک مکانیسم کاهش اضطراب برای مردانی که از ناتوانی **** رنج می برند، عمل می کند، در حالی که به طور همزمان توضیحی ارائه می دهد که با باورهای فرهنگی آفریقا همخوانی داشته باشد تا اینکه با تصورات علمی غربی جذاب باشد. در چشم بسیاری از آفریقایی ها که به تاریخ استعمار آلوده شده اند. [143]


کنیا

گزارش شد که گروهی در کنیا حداقل یازده نفر را که متهم به جادوگری در سال 2008 بودند، سوزاندند.

مالاوی

در مالاوی معمول است که کودکان را به جادوگری متهم کنند و بسیاری از کودکان در نتیجه رها شده، مورد آزار و اذیت قرار گرفته و حتی کشته شده‌اند. مانند سایر کشورهای آفریقایی، هم تعدادی از پزشکان سنتی آفریقایی و هم برخی از همتایان مسیحی آن‌ها سعی در امرار معاش از جن گیری کودکان دارند و فعالانه در معرفی کودکان به عنوان جادوگر مشارکت دارند. سازمان‌های مختلف سکولار و مسیحی تلاش‌های خود را برای رسیدگی به این مشکل ترکیب می‌کنند.

به گفته ویلیام کامکوامبا، جادوگران و جادوگران از پول می‌ترسند که آن را شر رقیب می‌دانند. هر گونه تماس با پول نقد، طلسم آن‌ها را از بین می‌برد و جادوگر را برهنه و گیج می‌کند، بنابراین قرار دادن پول نقد، مانند کواچا، در اطراف یک اتاق یا تشک تـ*ـخت، از ساکنین در برابر طلسم‌های بدخواهانه آن‌ها محافظت می‌کند.

نیجریه

در نیجریه، چندین کشیش پنطیکاستی برند انجیلی خود را از مسیحیت با باورهای آفریقایی در جادوگری مخلوط کرده‌اند تا از تجارت پرسود جادوگری و جن گیری - که در گذشته در حوزه انحصاری به اصطلاح پزشک جادوگر یا شفا دهنده های سنتی بود، بهره مند شوند. این کشیش‌ها در شکنجه و حتی کشتن کودکان متهم به جادوگری دست داشته اند. در طول دهه گذشته، [چه زمانی؟]حدود 15000 کودک متهم و حدود 1000 کودک به قتل رسیده‌اند. تعداد کلیساها در نیجریه بسیار زیاد است و رقابت برای جماعت سخت است. برخی از کشیش‌ها سعی می‌کنند با "کشف" جادوگران کودک، معمولاً به دنبال مرگ یا از دست دادن شغل در خانواده، یا اتهام کلاهبرداری مالی علیه کشیش، شهرت خود را برای قدرت معنوی ایجاد کنند. در جریان "جن گیری"، کودکان متهم ممکن است گرسنگی بکشند، کتک بخورند، مثله شوند، آتش بزنند، مجبور به مصرف اسید یا سیمان کنند، یا زنده به گور شوند. در حالی که برخی از رهبران کلیسا و فعالان مسیحی به شدت علیه این سوء استفاده‌ها صحبت کرده‌اند، بسیاری از کلیساهای نیجریه در این سوء استفاده قرار دارند، اگرچه اداره کلیساها اطلاع از آن را انکار می‌کنند.

در ماه مه 2020، پانزده بزرگسال، عمدتاً زن، پس از متهم شدن به جادوگری، از جمله مادر عامل حمله، توماس اوبی تاو، سیاستمدار محلی، به آتش کشیده شدند.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
سیرا لئون

در میان مندها (از سیرالئون) محاکمه و محکومیت برای جادوگری برای محکومین اثر مفیدی دارد. "جادوگر به تمام روستا هشدار داده بود که رفاه نسبی متهمان را تضمین کند و... افراد مسن را محکوم کرد... شش ماه بعد، همه افراد... متهم، امن، سیر و احتمالاً خوشحال تر از آنچه در آن زمان بود. هر زمان، آنها به سختی اشاره می‌کردند و مردم با غذا یا هر چیز دیگری که لازم بود می‌آمدند... به جای این که چنین افراد پیر و بیوه بی‌پناه رها شوند یا (مانند جامعه غربی) در خانه های سالمندان نهادینه شوند، اینها بودند. مجدداً در جامعه ادغام شده و در دوران پیری امن رها شده‌اند... افراد مسن کاندیدای «مناسب» برای این نوع اتهامات هستند به این معنا که منزوی و آسیب پذیر هستند. در زبان کورانکو، اصطلاح جادوگری suwa'ye است که به «قدرت‌های خارق‌العاده» اشاره دارد.

تانزانیا

در تانزانیا در سال 2008، رئیس جمهور Kikwete به طور علنی جادوگران را به دلیل کشتن آلبینوها به خاطر اعضای بدنشان محکوم کرد، که تصور می‌شود باعث خوش شانسی می‌شود. 25 آلبینو از مارس 2007 به قتل رسیده‌اند. در تانزانیا، آلبینوها اغلب به خاطر اعضای بدنشان به توصیه پزشکان جادوگر به قتل می‌رسند تا طلسم‌های قدرتمندی تولید کنند که اعتقاد بر این است که در برابر جادوگری محافظت می‌کند و صاحبش را در زندگی موفق می‌کند.

زولو

در فرهنگ زولو، شفا دهنده‌های گیاهی و معنوی به نام سانگوما از مردم در برابر ارواح شیطانی و جادوگری محافظت می‌کنند. آن‌ها با ارواح اجدادی فال و شفا می‌دهند و معمولاً حدود پنج تا هفت سال با بزرگان تمرین می‌کنند. با این حال، در شهرها، برخی آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند که فقط چند ماه طول می‌کشد، اما نگرانی در مورد "سانگوما"های ناکافی آموزش دیده و تقلبی وجود دارد که از افرادی که ممکن است برای کمک به آنها مراجعه کنند، سوء استفاده کرده و به آن‌ها آسیب برساند. نوع دیگری از شفا دهنده، اینیانگا است. که افراد با اجزای گیاهی و حیوانی را شفا می‌دهد. این حرفه‌ای است که ارثی است و از طریق خانواده منتقل شده است. در حالی که قبلاً تمایز بیشتری بین دو نوع شفا دهنده وجود داشت، در عمل معاصر، این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

قاره آمریکا
آمریکای بریتانیایی و ایالات متحده آمریکا
ماساچوست


در سال 1645، اسپرینگفیلد، ماساچوست، زمانی که زن و شوهر هیو و مری پارسونز یکدیگر را به جادوگری متهم کردند، اولین اتهامات آمریکا را در مورد جادوگری تجربه کرد. در اولین محاکمه جادوگران آمریکا، هیو بی گنـ*ـاه شناخته شد، در حالی که مری از جادوگری تبرئه شد، اما به دلیل مرگ فرزندش به دار آویخته شد. او در زندان درگذشت.

در سال 1648 مارگارت جونز (ماما پیوریتن) اولین کسی بود که به جرم جادوگری در مستعمره خلیج ماساچوست اعدام شد. از سال 1645 تا 1663، حدود هشتاد نفر در سراسر مستعمره خلیج ماساچوست انگلستان متهم به انجام جادوگری شدند. سیزده زن و دو مرد در یک شکار جادوگران اعدام شدند که از سال 1645 تا 1663 در سراسر نیوانگلند ادامه یافت. این محاکمه جادوگران معروف‌ترین در آمریکای شمالی بریتانیا بود و در شهرک های ساحلی نزدیک سالم، ماساچوست انجام شد.. قبل از محاکمه‌های جادوگران، نزدیک به سیصد مرد و زن مظنون به مشارکت در جادوگری بودند، و نوزده نفر از این افراد به دار آویخته شدند و یک نفر "مرگ تحت فشار قرار گرفت".


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
علیرغم اینکه عموماً به عنوان محاکمه جادوگران سالم شناخته می‌شود، جلسات مقدماتی در سال 1692 در شهرهای مختلفی در سراسر استان برگزار شد: روستای سالم (در حال حاضر دانورز)، شهر سالم، ایپسویچ و آندوور. شناخته شده‌ترین محاکمه‌ها توسط دادگاه اویر و ترمینر در سال 1692 در شهر سالم انجام شد. The Crucible اثر آرتور میلر یک داستان دراماتیزه شده و تا حدی داستانی از محاکمه جادوگران سالم است که در مستعمره خلیج ماساچوست طی سال‌های 1692 - 1693 اتفاق افتاد.

مریلند

در مریلند، افسانه‌ای از مول دایر وجود دارد که از آتش سوزی که توسط دیگر مستعمره نشینان ایجاد شده بود نجات یافت و در دسامبر 1697 جان خود را از دست داد. سوابق تاریخی دایر اندک است زیرا تمام اسناد رسمی در آتش سوزی دادگاه سوزانده شدند، اما دادگاه شهرستان سنگی را که جسد یخ زده او در آن پیدا شد به نمایش گذاشته است. نامه ای از یک مستعمره نشین آن دوره او را با نامطلوب ترین واژگان توصیف می‌کند. یک جاده محلی به نام دایر نامگذاری شده است، جایی که گفته می‌شود محل سکونت او در آنجا بوده است. بسیاری از خانواده‌های محلی نسخه مخصوص به خود را از ماجرای مول دایر دارند و نام او در مناطق روستایی جنوب با دقت صحبت می‌شود.

پنسیلوانیا

مارگارت ماتسون و زن دیگری در سال 1683 به اتهام جادوگری در استان پنسیلوانیا محاکمه شدند. آن‌ها پس از محاکمه در فیلادلفیا توسط ویلیام پن تبرئه شدند. اینها تنها محاکمه‌های شناخته شده برای جادوگری در تاریخ پنسیلوانیا هستند.

برخی از همسایگان مارگارت ادعا کردند که او گاوها را جادو کرده است. اتهامات انجام جادوگری در فوریه 1683 (بر اساس تقویم جولیان) به شورای استانی پنسیلوانیا مطرح شد. این نوزده سال پس از تبدیل شدن قلمرو سوئد به مستعمره قانون عرفی بریتانیا و مشمول قانون جادوگری انگلیسی 1604 رخ داد. جنایات متسون که توسط چندین همسایه و همچنین عروس خود متهم شده بود، شامل تهدید همسایگان، واداشتن گاوها به دادن شیر کمی، جادو کردن و کشتن دام‌ها و ظاهر شدن در برابر شاهدان به شکل طیفی بود. در 27 فوریه 1683، اتهامات علیه متسون و همسایه گرترو (معروف به یشرو) جاکوبسون، همسر هندریک جاکوبسون، توسط دادستان کل به هیئت منصفه 21 مردی که توسط مالک مستعمره، ویلیام پن نظارت می‌شد، مطرح شد. هیئت منصفه بزرگ همان روز بعدازظهر یک کیفرخواست واقعی را برگرداند و پرونده‌ها به محاکمه رفتند. یک هیئت منصفه کوچک متشکل از دوازده مرد توسط پن انتخاب شد و یک مترجم برای زنان فنلاندی که به انگلیسی صحبت نمی‌کردند منصوب شد. پن استفاده از وکلای دادگستری و دفاعی را ممنوع کرد، خود بازجویی را انجام داد و اجازه ارائه شنیده‌های غیرمستند را داد. خود پن مسئولیت پایانی و دستورات را به هیئت منصفه داد، اما آنچه به آن‌ها گفت رونویسی نشد. طبق صورتجلسه شورای استانی مورخ 27 فوریه 1683، هیئت منصفه با حکم "مجرم به داشتن شهرت مشترک یک جادوگر، اما به شیوه و شکلی که Shee است محکوم شده مجرم نیست" بازگشت.

بنابراین متسون به دلیل داشتن شهرت یک جادوگر مجرم شناخته شد، اما در مورد جادو کردن حیوانات مقصر شناخته شد. هیچ یک از زنان به جادوگری محکوم نشدند. "از این رو خرافات به اندازه کافی توانستند تفکر خود را تأیید کنند. آن‌هایی که کمتر خرافه‌گرا بودند و عدالت اندیش بودند، به آنچه می‌خواستند رسیدند." متهمان به دلیل ارسال اوراق به رسمیت 50 پوندی توسط شوهرانشان و قول رفتار خوب شش ماهه آزاد شدند.

یک افسانه مشهور از ویلیام پن می‌گوید که با تأیید حق قانونی خود برای پرواز با جارو بر فراز فیلادلفیا، اتهامات علیه متسون را رد کرد و گفت: "خب، من هیچ قانونی علیه آن نمی‌دانم." این گزارش نمی‌تواند چنین تفسیری را نشان دهد، اما داستان احتمالاً منعکس کننده دیدگاه های رایج در مورد ارزش های کواکر اجتماعی مترقی پن است.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
تنسی

اتهامات جادوگری و جادوگری منجر به محاکمه مردی در تنسی در سال 1833 شد.

آمریکای لاتین

هنگامی که در سال 1524 راهیان فرانسیسکن از اسپانیای جدید وارد قاره آمریکا شدند، دیابولیسم - اعتقاد به شیطان مسیحی - را به مردم بومی قاره آمریکا معرفی کردند. Bartolomé de las Casas معتقد بود که قربانی کردن انسان شیطانی نیست، در واقع دور از آن، و نتیجه طبیعی بیان مذهبی است. سرخپوستان مکزیکی با کمال میل اعتقاد به دیابولیسم را پذیرفتند و همچنان توانستند اعتقاد خود را به خدایان خالق-ویرانگر حفظ کنند.

جادوگری بخش مهمی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی مکزیک اواخر دوران استعمار، در دوران تفتیش عقاید مکزیک بود. تفتیش عقاید اسپانیایی، جادوگری را مشکلی می‌دانستند که به سادگی از طریق اعتراف قابل درمان است. با این حال، همانطور که روت بهار، انسان شناس می‌نویسد، جادوگری، نه تنها در مکزیک، بلکه در آمریکای لاتین به طور کلی، «حدسی از تمایلات ****، جادوگری، و مذهب بود که در آن فرهنگ‌های اسپانیایی، بومی و آفریقایی به هم نزدیک شدند». علاوه بر این، جادوگری در مکزیک به طور کلی به شبکه‌ای بین قومی و بین طبقاتی از جادوگران نیاز داشت. با این حال، به گفته لورا لوئیس، پروفسور مردم‌شناسی، جادوگری در مکزیک مستعمره‌ای در نهایت نشان‌دهنده «تأیید هژمونی» زنان، هندی‌ها و به‌ویژه زنان هندی بر همتایان مرد سفیدپوست خود در نتیجه سیستم کاستا بود.

حضور جادوگر در تاریخ قوم نگاری برزیل استعماری ثابت است، به ویژه در طی چندین محکومیت و اعتراف به جماعت دکترین ایمان باهیا (1591-1593)، پرنامبوکو و پارایبا (1593-1595).

بروجریا، که غالباً شکلی از جادوگری در آمریکای لاتین نامیده می‌شود، یک سنت ترکیبی آفریقایی-کارائیب است که شیوه‌های مذهبی و جادویی بومی را از آروبا، بونایر و کوراسائو در کارائیب هلندی، کاتولیک و جادوگری اروپایی ترکیب می‌کند. سنت و اصطلاحات را شامل اعمال مفید و مضر می‌دانند. به یک تمرین‌کننده مرد، بروژو، تمرین‌کننده زن، بروجا گفته می‌شود. شفا دهنده‌ها را می‌توان با عبارات kurioso یا kuradó ، مرد یا زنی که trabou chikí ("کارهای کوچک") و trabou grandi انجام می دهد، متمایز کرد.("درمان های بزرگ") برای ارتقا یا بازیابی سلامتی، به ارمغان آوردن شانس یا بدبختی، مقابله با عشق نافرجام، و نگرانی‌های جدی‌تر. جادوگری معمولاً شامل ارجاع به موجودی به نام آلماسولا یا هومبر چیکی است.


ناواهو

انواع مختلفی از جادوگران ناواهو وجود دارد. رایج‌ترین گونه‌ای که در داستان‌های ترسناک توسط افراد غیر ناواجو دیده می‌شود، Yee naaldlooshii (نوعی از 'ánti'įhnii) است، که در انگلیسی به عنوان skin-walker شناخته می‌شود. اعتقاد بر این است که آنها برای سفر مخفیانه و آسیب رساندن به افراد بی گنـ*ـاه به شکل حیوانات هستند. در زبان ناواهو، yee naaldlooshii به "با آن، چهار دست و پا می رود" ترجمه می‌شود. پودر جسد یا سم جسد (ناواهو : áńt'į́، به معنای واقعی کلمه "جادوگری" یا "آزار") ماده‌ای است که از اجساد پودر شده ساخته می‌شود. این پودر توسط جادوگران برای نفرین قربانیان خود استفاده می‌شود. ناواهوهای سنتی معمولاً در بحث درباره موضوعاتی مانند جادوگران و جادوگری با غیر ناواخوها تردید دارند. مانند سایر فرهنگ‌های سنتی، اصطلاح "جادوگر" هرگز برای شفا دهندگان یا دیگرانی که در مراسم و کارهای معنوی خود به جامعه کمک می‌کنند استفاده نمی‌شود.


آسیا: جادوگری آسیایی


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
هندوستان

اعتقاد به ماوراءالطبیعه در تمام نقاط هند قوی است و هر از گاهی در مطبوعات گزارش‌های لینچ برای جادوگری منتشر می‌شود. حدود 750 نفر در آسام و بنگال غربی بین سال‌های 2003 و 2008 به عنوان جادوگر کشته شدند. یک فعال محلی اظهار داشت که تنها کسری از موارد سوء استفاده گزارش شده است. در اساطیر هندی، تصور رایج از جادوگر موجودی است که پاهایش به سمت عقب است.

نپال

در زبان نپالی، جادوگران با نام بوکسی (به نپالی: बोक्सी) شناخته می‌شوند. جدا از انواع دیگر خشونت علیه زنان در نپال، سوء استفاده از زنان به نام جادوگری نیز برجسته است. طبق آمار در سال 2013، در مجموع 69 مورد آزار و اذیت زنان به دلیل اتهام جادوگری گزارش شده است. عاملان این قصور معمولاً همسایگان، به اصطلاح پزشکان جادوگر و اعضای خانواده هستند. علت اصلی این بدرفتاری‌ها، عدم آموزش، عدم آگاهی و خرافات است. طبق آمار INSEC گروه سنی زنانی که قربانی خشونت جادوگری در نپال می‌شوند 20 تا 40 سال است.

ژاپن

در فولکلور ژاپنی، رایج‌ترین انواع جادوگر را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: آن‌هایی که از مارها به عنوان آشنا استفاده می‌کنند و آن‌هایی که از روباه استفاده می‌کنند. جادوگر روباه، تا حد زیادی، رایج‌ترین چهره جادوگر در ژاپن است. باورهای منطقه ای متفاوت، کسانی را که از روباه استفاده می‌کنند به دو نوع مجزا تقسیم می‌کند: کیتسونه-موچی و تسوکیمونو-سوجی. اولین آن‌ها، کیتسون موچی، یک شخصیت منفرد است که روباه خود را با رشوه دادن با غذاهای مورد علاقه‌اش به دست می‌آورد. کیتسونه -موچیسپس با روباه معامله می‌کند و معمولاً وعده غذا و مراقبت روزانه را در ازای خدمات جادویی روباه می‌دهد. روباه فولکلور ژاپنی به خودی خود یک شیاد قدرتمند است که با قدرت تغییر شکل، تصاحب و توهم آغشته شده است. این موجودات می‌توانند بدجنس باشند. برای به دام انداختن مردان خود را به عنوان زنان در می‌آورند، یا می‌توانند مانند داستان «روباه‌های سپاسگزار» نیروهای خوش خیم باشند. تا کنون، شایع‌ترین موارد گزارش شده جادوگری روباه در ژاپن مدرن توسط خانواده‌های tsukimono-suji ، یا "جادوگران ارثی" اجرا می‌شود.

فیلیپین

در فیلیپین، مانند بسیاری از این فرهنگ‌ها، جادوگران به عنوان افرادی مخالف امر مقدس در نظر گرفته می‌شوند. در مقابل، انسان‌شناسانی که در مذاهب عامیانه بومی فیلیپین درباره شفادهنده‌ها می‌نویسند یا از اصطلاحات سنتی این فرهنگ‌ها استفاده می‌کنند یا از اصطلاحات گسترده مردم‌شناختی مانند شمن استفاده می‌کنند.

جادوگران فیلیپینی استفاده کنندگان جادوی سیاه و اعمال مربوط به آن از فیلیپین هستند. آن‌ها شامل انواع مختلفی از افراد با مشاغل و مفاهیم فرهنگی متفاوت هستند که به گروه قومی که با آن‌ها مرتبط هستند بستگی دارد. آن‌ها کاملاً با تصور غربی در مورد اینکه جادوگر چیست متفاوت هستند، زیرا هر گروه قومی تعریف و اعمال خاص خود را دارد که به جادوگران نسبت داده می‌شود. نفرین‌ها و دیگر جادوهای جادوگران اغلب توسط شمن‌های فیلیپینی مرتبط با ادیان عامیانه بومی فیلیپین مسدود، مقابله، درمان یا رفع می‌شوند.

در طول دهه 1580 در مانیل ، فیلیپین، همسر فرماندار سابق فیلیپین (گویدو د لابزاریس)، اینس آلوارز د جبلالئون و دخترشان آنا د مونتری به اتهام جادوگری و جادوی سیاه محاکمه شدند. این منجر به دو محاکمه شد، اما به دلیل عدم وجود تحقیقات شخصی، تحقیقات کلیسایی نتیجه شنیده‌ها بود. سابقه این محاکمه در آرشیو ژنرال د لا ناسیون در مکزیکو سیتی وجود دارد. با این حال، دادگاه مدنی مربوط به آنا دو مونتری و همسرش کاپیتان خوان دی مورون ناپدید شد.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
عربستان سعودی

عربستان سعودی همچنان از مجازات اعدام برای جادوگری و جادوگری استفاده می‌کند. در سال 2006 فوزا فالح محمد علی به دلیل انجام جادوگری به اعدام محکوم شد. در عربستان سعودی هیچ تعریف قانونی برای جادوگری وجود ندارد، اما در سال 2007 یک داروساز مصری که در آنجا کار می کرد متهم، محکوم و اعدام شد. مقامات سعودی همچنین حکم اعدام یک مجری تلویزیون لبنانی به نام علی حسین سباط را در حالی که وی در حال انجام مراسم حج (زیارت اسلامی) در این کشور بود، صادر کردند.

در سال 2009، مقامات سعودی واحد ضد جادوگری کمیته خود را برای ترویج فضیلت و جلوگیری از معاون پلیس راه اندازی کردند. در آوریل 2009، آمنه بنت عبدالحلیم نصار، زن سعودی به دلیل انجام جادوگری و جادوگری دستگیر و بعداً به اعدام محکوم شد. در دسامبر 2011، او سر بریده شد. یک مرد سعودی به اتهام جادوگری و جادوگری در ژوئن 2012 سر بریده شد. سر بریدن برای جادو در سال 2014 اتفاق افتاد.

دولت اسلامی

در ژوئن 2015، یاهو گزارش داد: دیده بان حقوق بشر سوریه روز سه شنبه اعلام کرد: " گروه داعش دو زن را در سوریه به اتهام "جادوگری" سر برید که اولین اعدام غیرنظامیان زن در سوریه است.


اروپا

اعتقاد بر این بود که جادوگری در اروپا بین سال‌های 500 تا 1750 ترکیبی از جادوگری و بدعت است. در حالی که سحر و جادو تلاش می‌کند تا از طریق فرمول‌ها و تشریفات، اثرات ماوراء طبیعی منفی ایجاد کند، بدعت سهم مسیحی در جادوگری است که در آن فرد با شیطان پیمان می‌بندد. علاوه بر این، بدعت، جادوگران را به رسمیت شناختن ارزش های مهم مسیحی مانند غسل تعمید، نجات، مسیح، و مقدسات را انکار می‌کند. آغاز اتهامات جادوگران در اروپا در قرن‌های 14 و 15 اتفاق افتاد، اما با بروز نابسامانی‌های اجتماعی در قرن شانزدهم، محاکمه‌های جادوگری تشدید شد.

در سنت اروپای مدرن اولیه، جادوگران به طور کلیشه‌ای، هرچند نه منحصرا، زنان بودند. اعتقاد بت پرستان اروپایی به جادوگری با الهه دیانا مرتبط بود و توسط نویسندگان مسیحی قرون وسطی به عنوان "خیالات شیطانی" رد شد. در سراسر اروپا، حدود 110000 محاکمه جادوگری بین سالهای 1450 و 1750 (با 1560 تا 1660 اوج آزار و شکنجه) انجام شد، که نیمی از موارد متهم را اعدام کردند. شکار جادوگران برای اولین بار در طول قرن‌های 14 و 15 به تعداد زیادی در جنوب فرانسه و سوئیس ظاهر شد. سالهای اوج شکار جادوگران در جنوب غربی آلمان از 1561 تا 1670 بود.

عموماً اعتقاد بر این بود که افراد با قدرت و اعتبار در اعمال جادوگری و حتی آدم خواری دست دارند. از آنجایی که اروپا قدرت زیادی بر افراد ساکن در غرب آفریقا داشت، اروپایی‌هایی که در موقعیت‌های قدرت بودند اغلب به شرکت در این اعمال متهم می‌شدند. اگرچه بعید است که این افراد واقعاً در این اعمال شرکت داشته باشند، اما به احتمال زیاد به دلیل دخالت اروپا در اموری مانند تجارت برده، که تأثیر منفی بر زندگی بسیاری از افراد در جهان اقیانوس اطلس در طول قرن پانزدهم تا هفدهم داشته است، مرتبط بوده‌اند.

اولین کسانی که به مسیحیت گرویدند، به روحانیون مسیحی نگاه می‌کردند که به طور مؤثرتر از روش‌های قدیمی تحت بت پرستی رومی، جادو کنند، و مسیحیت روشی را ارائه کرد که شامل قدیسان و یادگاران می شد، شبیه به خدایان و طلسم‌های دنیای بت پرستی. با تبدیل شدن مسیحیت به دین مسلط در اروپا، نگرانی آن نسبت به جادو کاهش یافت.

توضیح مسیحیان پروتستان برای جادوگری، مانند آنچه در اعترافات جادوگران پندل مشخص شده است، معمولاً شامل یک پیمان شیطانی یا حداقل توسل به مداخله ارواح شیطانی است. جادوگران یا جادوگرانی که در چنین اعمالی مشغول بودند، ادعا می‌شد که عیسی و مقدسات را رد می‌کردند. " سابات جادوگران " را رعایت کنید (اجرای مراسم جهنمی که اغلب قدرت‌های توده‌ای یا دیگر مراسم مقدس کلیسا را تقلید می‌کند). به شاهزاده تاریکی عزت الهی بدهید . و در ازای آن، از او ماقبل طبیعی دریافت کنید قدرت‌ها این یک باور فولکلور بود که نشان شیطان، مانند مارک روی گاو، توسط شیطان بر روی پوست جادوگر قرار داده شد تا نشان دهد که این پیمان بسته شده است.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
بریتانیا

در شمال انگلستان، خرافات تا حد غیرقابل تصوری باقی مانده است. لنکاوی سرشار از پزشکان جادوگر است، مجموعه‌ای از حیله‌گران، که وانمود می‌کنند بیماری‌های ناشی از شیطان را درمان می‌کنند... جادوگری که به آن اشاره می‌شود، بیشتر با نام مرد حیله‌گر شناخته می‌شود و در شهرستان‌های این کشور فعالیت زیادی دارد. لینکلن و ناتینگهام _

مورخان کیت توماس و شاگردش آلن مک فارلین با ترکیب تحقیقات تاریخی با مفاهیم برگرفته از انسان شناسی به مطالعه جادوگری می‌پردازند. آن‌ها استدلال کردند که جادوگری انگلیسی، مانند جادوگری آفریقایی، بومی است تا اپیدمی. زنان مسن هدف مورد علاقه بودند زیرا آنها اعضای حاشیه‌ای و وابسته جامعه بودند و بنابراین احتمال بیشتری داشت که احساس خصومت و گنـ*ـاه را برانگیزند و کمتر مدافعان مهمی در جامعه داشته باشند. اتهامات جادوگری واکنش روستا به فروپاشی جامعه داخلی آن، همراه با ظهور مجموعه جدیدی از ارزش‌ها بود که استرس روانی ایجاد می‌کرد.


ولز

در ولز، ترس از جادوگری در حدود سال 1500 افزایش یافت. زنگ خطر فزاینده‌ای از جادوی زنان به عنوان سلاحی علیه دولت و کلیسا به گوش رسید. کلیسا تلاش‌های بیشتری برای اجرای قانون شرعی ازدواج انجام داد، به‌ویژه در ولز که سنت به طیف وسیع‌تری از مشارکت‌های ج**ی اجازه می‌داد. یک بعد سـ*ـیاسی نیز وجود داشت، زیرا اتهامات جادوگری علیه دشمنان هنری هفتم، که کنترل هر چه بیشتر بر ولز اعمال می‌کرد، مطرح شد. در سال 1542، اولین قانون از بسیاری از قوانین جادوگری به تصویب رسید که در آن جادوگری به عنوان جرمی که مجازات آن با مرگ و مصادره اموال است تعریف شد.

سوابق دادگاه های جلسات بزرگ ولز، 1536-1736 نشان می‌دهد که عرف ولز از قوانین انگلیس مهم‌تر بود. عرف چارچوبی برای پاسخگویی به جادوگران و جادوگران فراهم کرد به گونه‌ای که هماهنگی بین فردی و جمعی حفظ شود. حتی زمانی که مجرم شناخته شد، اعدام انجام نشد.

اسکاتلند و انگلیس

جیمز ششم‌ و من در سال 1567 که پادشاه شدیم، توضیحات قاره‌ای درباره جادوگری به انگلستان و اسکاتلند آوردیم. هدف او م**رف کردن سوء ظن از هم***گرایی مردانه در میان نخبگان و تمرکز ترس بر جوامع زنانه و تجمعات بزرگ زنان بود. او فکر می‌کرد که آن‌ها قدرت سـ*ـیاسی او را تهدید می‌کنند، بنابراین پایه و اساس سـ*ـیاست‌های جادوگری و غیبت را، به‌ویژه در اسکاتلند، گذاشت. نکته این بود که اعتقاد گسترده به توطئه جادوگران و سبت جادوگران با شیطان، زنان را از نفوذ سـ*ـیاسی محروم کرد. قدرت غیبی ظاهراً یک ویژگی زنانه بود زیرا زنان ضعیف تر و مستعدتر در برابر شیطان بودند.

آخرین افرادی که در انگلستان به دلیل جادوگری اعدام شدند، به اصطلاح جادوگران بیدفورد در سال 1682 بودند. آخرین فردی که به دلیل جادوگری در بریتانیا اعدام شد، جانت هورنای بود، در اسکاتلند در سال 1727. قانون جادوگری 1735 مجازات را لغو کرد. اعدام برای جادوگری، جایگزینی آن با زندان. این قانون توسط قانون رسانه‌های متقلب 1951 لغو شد.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
جاری

امروزه در بریتانیا کودکانی که تصور می‌شود جادوگر هستند یا توسط ارواح شیطانی تسخیر شده‌اند، ممکن است در معرض ضرب و شتم شدید، جن‌گیری آسیب‌زا، و/یا آزارهای دیگر قرار بگیرند. حتی قتل های کودکان مرتبط با باورهای جادوگری نیز وجود داشته است. این مشکل به ویژه در میان جوامع مهاجر یا مهاجران سابق آفریقایی جدی است، اما جوامع دیگر، مانند جوامع آسیایی نیز درگیر هستند. فرزندان ناتنی و کودکانی که به دلایل مختلف متفاوت دیده می‌شوند، به ویژه در معرض خطر اتهامات جادوگری قرار دارند. کودکان ممکن است در طول جن گیری مورد ضرب و شتم قرار گیرند یا فلفل قرمز به چشمانشان مالیده شود. این نوع سوء استفاده اغلب پنهان است و می‌تواند شامل شکنجه نیز باشد. توصیه‌ای در سال 2006 برای ثبت پرونده‌های سوءاستفاده مرتبط با اتهامات جادوگری به طور متمرکز هنوز اجرا نشده است. فقدان آگاهی در میان مددکاران اجتماعی، معلمان و سایر متخصصان که با کودکان در معرض خطر سروکار دارند، مانع از تلاش برای مبارزه با این مشکل می‌شود.

پلیس متروپولیتن گفت تا کنون 60 جنایت مرتبط با ایمان در لندن [در سال 2015] وجود داشته است. این گزارش شاهد دو برابر شدن گزارش‌ها از 23 در سال 2013 به 46 در سال 2014 بود. نیمی از نیروهای پلیس بریتانیا چنین مواردی را ثبت نمی‌کنند و بسیاری از مقامات محلی نیز قادر به ارائه ارقام نیستند. NSPCC گفت که مقامات "باید اطمینان حاصل کنند که قادر به تشخیص نشانه‌های این نام تجاری خاص از سوء استفاده هستند". لندن در داشتن یک تیم پلیس، پروژه ویولت، منحصر به فرد است که به این نوع سوء استفاده اختصاص داده شده است. ارقام آن مربوط به گزارش‌های جنایی است که در آن افسران پرونده ای را به عنوان سوء استفاده مرتبط با ایمان یا اعتقاد علامت گذاری کرده‌اند. بسیاری از موارد مربوط به کودکان است. (...) یک سخنگوی NSPCC گفت: «در حالی که تعداد موارد کودک آزاری مربوط به جادوگری نسبتاً کم است، اغلب شامل سطوح وحشتناکی از ظلم می‌شود.

یک "کلاهبرداری پول سازی" درگیر است. کشیش‌ها یک کودک را به جادوگری متهم می‌کنند و بعداً خانواده هزینه جن گیری را پرداخت می‌کنند. اگر کودکی در مدرسه بگوید که کشیش او کودک را جادوگر خطاب کرده است که باید به موضوع محافظت از کودک تبدیل شود.

ایتالیا

یک منبع غنی از اطلاعات در مورد جادوگری در ایتالیا قبل از وقوع شکار بزرگ جادوگران در رنسانس، موعظه‌های واعظ محبوب فرانسیسکن، برناردینو اهل سینا (1380-1444)، است که این موضوع را یکی از مهم‌ترین مسائل اخلاقی و اخلاقی می‌دانست. چالش‌های اجتماعی زمان خود و در نتیجه موعظه‌های زیادی در این زمینه موعظه کرد، و بسیاری از دولت‌های محلی را برانگیخت تا علیه آنچه او «خادمان شیطان» می‌خواند، اقداماتی انجام دهند. مانند اکثر کشورهای اروپایی، زنان در ایتالیا بیشتر از مردان مشکوک به جادوگری بودند. زنان به دلیل بی‌ثباتی ج**ی، مانند هنگام برانگیختگی، و همچنین به دلیل قدرت خون قاعدگی، خطرناک تلقی می‌شدند.


تعریف جادوگر و جادوگری!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا