خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
شته گیاهان آپارتمانی حشرات ریز و معمولا سبز رنگ و یا زرد، قهوه ای، مشکی هستند که مایع عسل مانندی را ترشح می کنند.

شته گیاهان آپارتمانی با مکیدن شیره جوانه های جدید گیاه به آن آسیب می رسانند. آن ها در انتهای رشد کرده ساقه قرار گرفته و خود را به قسمت های سبز و جوان می چسبانند. در نتیجه جوانه تازه چروکیده و پلاسیده به نظر می رسد.

این حشره موجودی موزی و بسیار زیر است که علاقه شدیدی برای تغذیه از گیاهان و بذرهای تازه جوانه زده سبزیجات دارد. همچنین شته ها با فرا رسیدن زمستان و فصل سرد سال از بین نمی روند. تخم های شته با چسبیدن به بافت چوب زنده می مانند. در بهار، تخم ها در بدن ماده ها قرار می گیرند.

ماده ها بدون وجود نرها نوزادها را به دنیا آورده و این نوزادها به سرعت به شته های بالغ تبدیل می‌شوند (در عرض 10 روز). در این مقاله ما قصد داریم با راه هی مقابله با شته گیاهان آپارتمانی و سوالاتی راجع به این مسئله می پردازیم:

راه هایی برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی:

اگر شما علاقمند به نگهداری گیاهان و گل ها در خانه دارید به احتمال با معضل شته گیاهان آپارتمانی آشنا هستید و از آسیب های آن ها را به چشم دیده اید. ما در ادامه سعی داریم تمامی راه های از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی را برای شما ارائه دهیم:

شستن گیاه:

اولین و ساده ترین روش برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی شستن گیاهان است. شستن گیاهان اگر به روش درست انجام شود علاوه بر این که باعث از بین بردن گرد و خاک سطح برگ ها می شود، روش کارآمدی برای از بین بردن شته گیاهان می باشد.

برای این کار آب را به صور اسپری ولی با فشار بالا به ساقه ها و زیر برگ بگیرید. البته توجه داشته باشید این روش بیشتر برای شته گیاهان آپارتمانی که به تازگی آلوده شده باشند کاربرد دارد.


چگونه شته گیاهان آپارتمانی را از بین ببریم؟

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
استفاده از مایع ظرفشویی:

مایع ظرف شویی یک روش دیگر برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی می باشد. به این منظور یک قاشق غذا خوری مایع ظرف شویی را با یک فنجان روغن پخت و پز خوب مخلوط کنید و به صورت اسپری به قسمت هایی از گیاه که دچار شته شده است، بزنید. مایع ظرف شویی قسمت های از بدن شته که نرم است را از بین می برد و شته کشته می شود.

البته برای درست کردن این محلول،می توان از آب به جای روغن استفاده کرد. در واقع یک قاشق مایع ظرفشویی را در یک فنجان سر پر آب بریزید و کامل به هم بزنید و در نهایت به قسمت های که شته قرار دارد اسپری کنید.


استفاده از سرکه:

سرکه برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی یک روش با کارآمد و ارگانیک می باشد. همه حشرات ریز و موزی کوچک مانند شته ها علاقه زیادی به مزه ترش دارند. بوی غذاهای ترش مانند سرکه سریعاً آنها را به سمت خود جذب می نماید.

از این رو می توان به راحتی از چنین غذاهایی مانند سرکه به عنوان یک دام بزرگ برای آنها استفاده کرد. البته در طرح ریزی این دام نیاز به استفاده از ابزارهای دیگری هم خواهید داشت. نباید که یک وعده غذایی برای آنها فراهم نمایید.در این روش مقداری صابون را در سرکه ریخته و با هم مخلوط کنید و در یک ظرف در بسته قرار دهید و درب ظرف را سوراخ کنید.

لیز بودن و چسبنده بودن صابون عاملی برای به دام افتادن شته ها و سایر حشرات شده و مانع از خروج آنها از دام می شود. البته استفاده از سرکه خالی هم می تواند روشی برای همین دام باشد. سرکه را در ظرفی دربسته با چند سوراخ روی درب آن قرار دهید. همچنین می توانید از این ترکیب برای سمپاشی گیاهان خود نیز استفاده کنید.


استفاده از حشره کش:

برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی استفاده از احشره کش نیز می تواند موثر باشد. در این روش یک قاشق چای خوری از حشره کش را با یک گالن آب مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. سپس مایع حاصل را به قسمت هایی از گیاه که شته وجود دارد، اسپری کنید. البته توجه داشته باشید که در این روش از حشره کش های بدون عطر استفاده کنید تا به گیاه آسیب وارد نشود.

استفاده از الکل:

از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی با الکل یک روش به نسبت وقت گیرتر ولی موثر است. در این روش یک پنبه را با الکل آغشته کنید و قسمت هایی از گیاه که شته موجود دارد را پاک کنید و به این صورت گیاه را از شته پاک کنید.

استفاده از روش تله چسبان:

می‌توانید از کاغذ یا ورق‌های چسبناک در اطراف گیاهان خود استفاده کنید. این ورقه‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های باغبانی یا ابزار فروشی‌ها تهیه کرد.

سم خانگی:

چند حبه سیر را در آب و یک روغن طبیعی بندازید و بگذارید تا ۲۴ ساعت بماند. میتوانید کمی صابون و زردچوبه و آب گوجه فرنگی هم به آن اضافه کنید و سپس روی شته ها بپاشید

پیشگیری از شته گیاهان آپارتمانی:

پیشگیری از شته گیاهان آپارتمانی بهتر از راه های از بین بردن و درمان آن است. در هنگام شته ، گیاهان محتمل آسیب های جدی می شوند که گاهی بازگرداندان آن ها به حالت سبز و با طروات کار دشوار و حتی گاهی غیر قابل امکان است. برای پیشگیری باید بدانید که گیاهان سالم و برومند نسبت به گیاهان ضعیف و پلاسیده کمتر در معرض آفت و شته قرار می‌گیرند.

به طور کلی، اگر گیاهان خود را سالم نگه داشته و از آن‌ها مراقبت کنید، احتمال آفت و شته زدن آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که شته گیاهان آپارتمانی ممکن است از یک گلدان آلوده به گلدان دیگر پرواز کند و منتقل شود. به همین دلیل گلدانی که آلوده شده است را گلدان های دیگر جدا کنید.

تا از انتقال شته به گلدان های دیگر پیشگیری کنید. در پیشگیری شته همچنین در صورت مشاهده یک ساقه آلوده می توانید آن را ببرید تا از منتقل شدن آن به سایر قسمت های گل جلوگیری کنید.

منبع: behfarmkala


چگونه شته گیاهان آپارتمانی را از بین ببریم؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا