خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,976
امتیاز واکنش
11,425
امتیاز
328
زمان حضور
48 روز 1 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
امروزه در اكثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمی توان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نــادیده گرفت . انــــواع خودروی سواری، موتور سیكلت ها، اتوبوس ها و مینی‌بـ*ـو*س‌ها در شهرها و اتوبوس ها، كامیون ها و تانكرها در بین شهرها، تراكتورها، انواع ادوات كشاورزی در روستاها، و كامیونها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرك، از جمله كاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب می‌شوند. البته كلمه خودرو معادل فارسی كلمه Vehicle است كه قطارها، كشتی‌ها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل می‌شود. اما مهندسی خودرو، به‌طور خاص با مواردی سروكار دارد كه بر روی زمین حركت می‌كنند و دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.
بدین ترتیب خودروهای مورد بحث از قسمت های مختلفی تشكیل شده‌اند: قوای محركه، شاسی و چرخها، سیستم تعلیق و سازه و بدنه. البته تجهیزات دیگری متناسب با نوع خودرو به آن اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال سیستم های برقی، سیستم های ایمنی و تجهیزات ظاهری و امكانات رفاهی از جمله موارد دیگر است كه در انواع خودرو متناسب با كاربرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مهندسی خودرو، رشته‌ای است كه طراحی، ساخت، بهینه‌سازی و تعمیر انواع مختلف خودرو را در برمی‌گیرد. اما از آنجا كه خودرو، ابزاری است كه از مجموعه‌های مختلف تشكیل شده‌است و دارای كاربردهای متفاوتی است، این رشته، مخلوطی از علوم مختلف است. در حقیقت مهندسی‌خودرو یك رشته میان‌رشته‌ای و فراگیر است. چنین رشته‌هایی نتیجه پیشرفت های بشر در اواخر قرن بیستم است.


معرفی رشته مهندسی خودرو

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,976
امتیاز واکنش
11,425
امتیاز
328
زمان حضور
48 روز 1 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
در ابتدای قرن بیستم كه علم و فناوری به آرامی در كنار هم حركت را شروع نمودند رشته‌های دانشگاهی همچون فیزیك، ریاضی و زیست شناسی عموما با مبنای علمی آغاز شدند . بعضا برخی از علوم مهندسی مانند مكانیك، برق، عمران كه از دل علوم پایه منفك شده بود، نیز سربرآوردند. علوم و فنون در اواخر قرن با پیشرفت های سریع رایانه و فناوری اطلاعات به سرعت رشد نمود، به گونه‌ای كه تقریبا هر پنج سال یكبار حجم دانش تولید شده در دنیا دو برابر كل گذشته می‌شد. لذا در دهه‌های منتهی به قرن بیست‌ویكم، ابتدا گرایش های مختلف در رشته‌ها بوجود آمد و سپس رشته‌های جدید ایجاد شد . به عنوان مثال رشته‌مهندسی مكانیك، به رشته‌های حرارت و سیالات، طراحی كاربردی، هوافضا، كشتی‌سازی، راه‌آهن، مهندسی خودرو و حتی بیومكانیك تقسیم شد . در قرن اخیر این گرایش ها متناسب با كاربرد گسترده و نیاز به استفاده از علوم مختلف از دل دانشكده‌های سنتی جدا شده و دانشكده‌های مستقلی را بوجود آوردند.
دانشكده مهندسی خودروی دانشگاه علم‌وصنعت اولین دانشكده‌ای در ایران و خاورمیانه است كه ابتدا این رشته را در سطح كارشناسی‌ارشد تعریف نمود و هم‌اكنون بعد از پنج دوره ارائه فارغ‌التحصیلان ماهر به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی كشور، دوره كارشناسی و دكترا را آغاز نموده است. البته در كشورهای پیشرفته ای همچون انگلیس و آمریكا نیز دانشكده های مشابهی دارد.

تاسیس دانشكده مهندسی خودرو
دانشكده مهندسی خودرو به منظور تربیت نیروی متخصص برای صنایع خودروسازی كشور و صنایع وابسته به آن طراحی و تاسیس شده است و هم‌اكنون با شركت های بزرگ كشور همچون ایران‌خو‌درو و سایپا همكاری نزدیك دارد.


معرفی رشته مهندسی خودرو

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,976
امتیاز واکنش
11,425
امتیاز
328
زمان حضور
48 روز 1 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسیاری از دانشجویان دانشكده بورسیه مستقیم خود این گروههای صنعتی بوده‌اند و هم‌اكنون مستقیما در آنجا مشغول به كار هستند. برخی نیز كه علاقه به ادامه تحصیل در مقطع دكترا داشته‌اند، در رشته مهندسی خودرو و یا مكانیك ویا دیگر رشته‌های معتبر به خارج از كشور رفته‌اند و یا در برخی دانشگاههای داخلی مشغول به تحصیل هستند.
این رشته كاربردی و كاملا عملی و جذاب است به طوری كه دانش آموخته آن می‌تواند متناسب با علایق خود به حل مسائل كاملا ریاضی و پیچیده بپردازد و یا اینكه در یك كارخانه مدیریت خط تولید را برعهده گیرد. گستردگی این رشته باعث شده است كه فارغ‌التحصیلان این رشته با خیال آسوده‌تر نسبت به آینده كاری و یا علمی خود بنگرند و آزادی انتخاب بیشتر را تجربه نمایند.
رشته مهندسی خودرو
رشته مهندسی خودرو، رشته‌ای است كه به مسائل مختلفی در خودرو می‌پردازد و البته دارای سه گرایش مختلف قوای محركه، سیستم تعلیق و سازه و بدنه خودرو می‌باشد. دروس پایه این رشته شامل دروس عمومی دیگر رشته‌های مهندسی، از جمله ریاضیات و فیزیك می‌باشد و شخص را برای رویكرد علمی با مسائل و قوانین آماده می‌سازد. افراد با گذراندن دروسی همچون مكانیك سیالات، ترمودینامیك، انتقال حرارت و مبانی مهندسی برق با اصول اولیه مكانیك و مهندسی آشنا می‌شوند. آنان سپس با دروس تخصصی‌تری همچون مبانی مهندسی خودرو، مبانی دینامیك خودرو، سیستم های شاسی و بدنه، و آیرودینامیك خودرو به عرصه صنعت خودرو وارد می شوند . علاوه براین با ارائه مباحثی همچون اقتصاد مهندسی در صنعت خودرو و مدیریت صنعتی در خودرو، شخص با مسائل مدیریتی و اقتصادی خودرو كه ضامن پیشبرد كارها و طرح های صنعتی در دنیای واقعی است، آشنا می‌شود.


معرفی رشته مهندسی خودرو

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,976
امتیاز واکنش
11,425
امتیاز
328
زمان حضور
48 روز 1 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
همچنین در این رشته انواع كارگاهها و آزمایشگاهها برای آشنایی عملی دانشجو با علوم پایه ، مهندسی و مخصوصا خودرو ارائه می‌شود. ضمنا با كار در آزمایشگاه های پژوهشی و همچنین همكاری با مراكز تحقیقاتی صنعت خودروی كشور، تحقیقات بنیادی نابی در این زمینه انجام می‌شود.

گرایش قوای محركه
قوای محركه خودروها، هم‌اكنون موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ای و یا اشتعال فشاری می‌باشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است كه می‌توان از دیدگاههای متفاوتی آنها را دسته‌بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای كاربراتوری و انژكتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الكلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محركه است كه برمبنای احتراق داخلی عمل می‌نماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاك و همچنین انرژی‌های الكتریكی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محركه است. همچنین مباحثی همچون انتقال قدرت و سیستم های خنك‌كاری موتور و سیستم های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است كه نظر افراد خلاق و علاقمند به نوآوری را به خود جلب می‌كند.


معرفی رشته مهندسی خودرو

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,976
امتیاز واکنش
11,425
امتیاز
328
زمان حضور
48 روز 1 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
گرایش سیستم تعلیق
امروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یك فنربندی ساده منتهی نمی‌شود. مبحث تعلیق مبحث پیچیده‌ای است كه راحتی و ایمنی خودروها را در برمی‌گیرد. خودوریی كه می‌خواهد با سرعت 200 كیلومتر در ساعت حركت كند و به خوبی در شرایط مختلف آب‌وهوایی ترمز كند، نیاز به سیستم های تعلیق فعال و همچنین سیستمهای ترمز با كنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت سختی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد . لذا بهینه‌سازی این سیستم ها به كمك مدارهای مختلف مكانیكی، هیدرولیكی، نیوماتیكی و الكترونیكی توسط مهندسان خبره در حال انجام است.

گرایش سازه و بدنه
بدنه محكم تر، زیباتر و سبك تر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستم و یكم خواهد بود. همانطور كه مشاهده می‌شود امروزه طراحان كارخانجات بزرگ توانسته اند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی همچون كامپوزیت ها، میكروكامپوزیت ها، میكرو آلیاژها، سرامیك ها و انواع پلیمر طرح هایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه نمایند كه تا كنون نظیرش دیده نشده است بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت می شد . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش كامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مكانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید می‌باشد. مسلم است آینده از آن كسانی خواهد بود كه دارای دانش و توانایی بیشتری در كاربرد این موارد دارند .

منبع: تبیان


معرفی رشته مهندسی خودرو

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا