خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,097
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 11 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
شرایط ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج از جمله تصمیمات مهم در زندگی هر انسانی به شمار می ‌رود. در این تصمیم گیری اجازه والدین از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. مطابق با قانون مدنی کشور، ازدواج بدون اجازه پدر چه به صورت دائم و چه به شکل موقت برای دختر باکره بجز مواردی خاص مقدور نمی باشد. دختر باکره مطابق با ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نیاز به اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دارد، در صورتی که پسر برای ازدواج به اجازه والدین نیازی ندارد.

شرایط لازم برای ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین
ازدواج دو فرد علاقه مند به یکدیگر نیازمند طی مراحل قانونی بوده و شرایطی دارد. مهم‌ ترین این شرایط رضایت دو طرف و کسب رضایت والدین می باشد. ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر به خصوص در مورد دختر باکره ناممکن می باشد. البته در مواردی دختر نیز همانند پسر به اجازه پدر نیاز ندارد از جمله:

نداشتن دلیل منطقی پدر برای مخالفت
در مواردی که پدر هیچ دلیل موجهی برای عدم رضایت خود نسبت به ازدواج ندارد، اگر به دادگاه ثابت شود که علت مخالفت صحیح و منطقی نیست حق اجازه از پدر برای عقد ساقط می گردد. در این مورد دختر می تواند برای اثبات این موضوع فردی که قصد ازدواج با او را دارد به دادگاه به طور کامل معرفی نماید. اگر دادگاه فرد مذکور را تایید نماید اجازه عقد برای او صادر می شود.

باکره نبودن
یکی دیگر از شرایط ازدواج بدون اجازه پدر باکره نبودن فرد می باشد. اگر چنانچه دختر قبلا ازدواج نکرده اما به سبب داشتن ارتباط نامعقول باکرگی خود را از دست داده باشد نیاز به اذن پدر برای ازدواج نخواهد داشت. البته اگر به سبب تصادف یا حادثه ای این اتفاق بیفتد کماکان به اجازه پدر نیاز دارد.

نبودن پدر یا جد پدری
اگر چنانچه بنا به فوت یا هر دلیلی پدر و یا جد پدری دختر نباشند، دادگاه به جای آنها این اجازه را صادر می‌کند. در این موارد نیاز به اجازه مادر و سایر اعضای خانواده نیست.

مراحل گرفتن گواهی برای ازدواج بدون اجازه پدر
اگر چنانچه دختر بنا به هر علتی نیاز به دریافت اجازه از دادگاه برای عقد داشته باشد، مراحلی را باید طی کند. برای این کار ابتدا باید یک دادخواست به دادگاه ارائه کند. در این دادخواست باید تقاضای صدور اجازه عقد از سمت دادگاه قید شود. فرد باید به دفاتر خدمات قضایی جهت ثبت این دادخواست مراجعه کند. با مراجعه به این دفاتر هزینه ثبت را پرداخت می نماید. بنابراین نیازی به مراجعه به دفاتر دادگاه نیست.

وکیل ازدواج بدون اجازه پدر
همانطور که گفتیم دختر باکره برای ازدواج موقت و یا دائم نیازمند اجازه پدر و جد پدری خود می باشد. گاهی اوقات ممکن است اجازه از طرف این افراد داده نشود. در این موارد دختر می تواند از یک وکیل خانم و یا یک وکیل برای ازدواج بدون اجازه پدر مشورت بگیرد. استفاده از وکیل پایه یک خانواده ماهر و با تجربه در این زمینه سبب صرفه جویی در زمان و رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد شد.

چرا اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری است؟
همان گونه که گفتیم ازدواج بدون اجازه پدر برای دختر باکره به جز در مواردی خاص امکان پذیر نیست. اما چرا دختر نیاز به اجازه پدر دارد؟ آیا قانونگذار با این کار بین زن و مرد در این زمینه تفاوتی قائل شده است؟ باید گفت علت این محدودیت‌ ها تبعیض جنسیتی نبوده بلکه حساسیت نسبت به جنس دختران می باشد. این مسئله از منظر حمایتی مورد بررسی می باشد. قطعا هدف از این قانون حمایت و ارزش قائل شدن برای دختران می باشد.

در این زمینه سه نظریه در فقه موجود می باشد و مطابق با نظریه های اول دختر در هنگام بلوغ می تواند در موضوعات مهم زندگی از جمله ازدواج به طور مستقل تصمیم بگیرد. در نظریه دوم آمده است که ولایت پدر بر دختر سبب می شود که رضایت پدر در مسائلی چون ازدواج برای دختر مهم باشد. اما مطابق با نظریه سوم در بعضی موارد دختر به طور مستقل در مورد ازدواجش می تواند تصمیم بگیرد، اما گاهی اوقات نیز به اذن پدر نیاز دارد. در ماده ۱۰۴۳ از قانون مدنی این موارد به طور کامل شرح داده شده است.

چرا پسر بدون اذن پدر می تواند ازدواج کند اما دختر نه؟
پسر برای ازدواج نیازی به اجازه والدین ندارد. پسری که رشید و بالغ باشد شرعا و قانونا نیاز به جلب رضایت پدر و مادر برای ازدواج نخواهد داشت. بنابراین در انتخاب همسر خود کاملا آزاد بوده و خانواده نمی تواند او را به ملزم به ازدواج با شخص خاصی کند. اما باید گفت یک ازدواج موفق در گرو راضی بودن خانواده های دو طرف می باشد. بنابراین بهتر است که رضایت خانواده خود را در این زمینه جلب کند. با اینکه در اسلام پسر بالغ نیازی به اخذ اجازه پدر برای ازدواج ندارد، ولی بهتر است رضایت او را جلب کند. همچنین در طرف دیگر این موضوع امر طلاق وجود دارد که زوجینی که پس از مدت زمانی زندگی مشترک تصمیم به جدایی می‌گیرند به دنبال گرفتن وکیل برای طلاق توافقی می‌روند و مراحل طلاق را شروع می‌کنند.

در چه مواردی دختر می‌تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند؟
ازدواج بدون اذن پدر برای دختران نیز در شرایطی مقدور می باشد. از جمله این شرایط می ‌توان به باکره نبودن دختر به سبب رابـ*ـطه نامعقول اشاره کرد. زن در صورت فوت همسر و طلاق برای ازدواج مجدد به اذن پدر نیاز ندارد. زمانی که پدر دختر به او اجازه ازدواج ندهد، دختر می تواند از جد پدری خویش برای ازدواج اجازه بگیرد. همچنین زمانی که پدر دلیل موجه و منطقی برای مخالفت با ازدواج نداشته باشد، دختر می تواند با اجازه دادگاه اقدام به ازدواج با فرد مورد علاقه خویش کند.

منبع : دادارمنش


شرایط ازدواج بدون اجازه پدر

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا