خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,097
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 13 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
حقوق مالی و موضوعاتی که در زمان طلاق باید تعیین تکلیف گردد

طلاق به هر روشی که انجام شود چه به صورت یک‌طرفه از ناحیه زوج یا زوجه و چه به صورت توافقی می‌بایست درخصوص حق و حقوق مالی زوجه اعم از(نفقه، مهریه، جهیزیه، اجرت المثل ایام زوجیت، نحله)،تنصیف اموال، حضانت فرزندمشترک، هزینه نگهداری فرزند مشترک، ملاقات فرزند تعیین تکلیف گردد.

در طلاق توافقی از آنجایی زن مرد برای جدایی توافق دارند غالباً قبل از طلاق یک توافق نامه تنظیم می‌شود و زوجین نیز در خصوص حقوق مالی و سایر مسائل غیر مالی توافق می‌نمایند. این توافق نامه ضمن دادخواست طلاق توافقی به دادگاه ارائه می‌گردد و دادگاه نیز توافقات صورت گرفته فی مابین زوج و زوجه را در دادنامه (گواهی عدم امکان سازش) منعکس می‌نماید.

در طلاق به درخواست زوج، مرد باید دادخواست تقدیمی نحوه پرداخت حقوق مالی زوجه را معیین نماید. مطابق ماده 29 قانون حمایت خانواده جدید، دادگاه در رای خود با توجه به شروط ضمن عق و مندرجات سند نکاح، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه و اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت را تعیین می‌نماید.

مطابق تبصره 3 ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق و ماده 29 قانون حمایت خانواده جدید، در مواردی طلاق به درخواست شوهر باشد مرد باید قبل از اجرای عقد طلاق تمامی حق‌وحقوق مالی زن را پرداخت نماید و ثبت طلاق موکول به تادیه کلیه حقوق مالی زوجه است مگر در طلاق خلع ومبارات (در حدآنچه بذل شده) و یا رضایت زوجه و یا صدور حکم قطعی اعسار شوهر از پرداخت حقوق فوق‌الذکر.

تنصیف اموال
یکی از مواردی که درزمان طلاق یکطرفه به درخواست زوج باید به آن توجه نمود شرط “تنصیف اموال” ضمن عقد نکاح است که غالباٌ در سند ازدواج چنین شرطی برای زوج به صورت ثابت و چاپی درج شده است و در صورت امضای آن، زمانی که مرد بخواهد زن را طلاق بدهد کلیه اموال وی با زن بالسویه تقسیم می‌شود مگر اینکه طلاق زن به دلیل تخلف وی از وظایف زناشویی باشد البته این امری‌اید در دادگاه اثبات و احراز گردد در صورت عدم اثبات آن، اموال مرد نصف می‌شود.

حضانت فرزند
مطابق قانون مدنی و قانون حمایت خانواده جدیدالتصویب، حضانت فرزند مشترک خواه دختر باشد یا پسر تا 7 سن سالگی با ماجراست پس از آن نیز در صورت وقوع طلاق، حضانت دختر تا سن 9 سالگی و حضانت پسرها سن 15 سالگی با پدرمی باشد بعد از آن نیز فرزند از حضانت خارج شده و دیگر حضانت موضوعیت ندارد. فرزند خود می‌تواند تصمیم بگیرد با مادری پدر خویش زندگی کند.
بر اساس ماده 29 قانون حمایت خانواده، دادگاه در زمان رسیدگی برای طلاق در خصوص حضانت فرزند، هزینه نگهداری فرزند مشترک و ملاقات فرزند تعیین تکلیف می‌نماید و درمورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

تصمیم دادگاه در خصوص حضانت فرزند مشترک، هزینه نگهداری و همچنین ملاقات فرزند بعد از طلاق، نیز قابل‌تغییر است. مطابق ماده 13 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 و همچنین مستفاد از ماده 41 قانون حمایت خانواده جدید، در هر مورد حسب اعلام یکی از والدین یا اقربای طفل یا اشخاص دیگر دادگاه خانواده تشخیص بدهد که تغییر در وضع حضانت طفل ضرورت دارد چه قبلاً تصمیمی دراین مورد اتخاذ شده باشد یا توافقی فی‌مابین زن و شوهر وجود داشته باشد دادگاه می‌تواند پس از رسیدگی، حضانت طفل را به هرکسی که مقتضی بداند محول نماید؛ لذا تغییر وضعیت حضانت طفل یا رجوع از دادن حضانت به مادر، در طلاق توافقی ازطریق دادگاه امکان پذیرمی باشد.

بر اساس ماده 14 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 و ماده 41 قانون حمایت خانواده جدید، هرگاه دادگاه خانواده تشخیص دهد کسی که حضانت طفل به او محول شده از انجام تکالیف مربوط به حضانت خودداری کرده یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذار امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.
پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه بعد از طلاق
غالبا اشخاص بعد از طلاق تمایل دارند نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف نمایند این خواسته مخصوصا برای اشخاصی که در زمان عقد، طلاق می‌گیرند شایع‌تر است. امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه بعد از وقوع طلاق امکان‌پذیر می‌باشد ولی دارای شرایط و محدودیت‌هایی است. چنانچه خانم دوشیزه باشد و در زمان عقد نزدیکی فی مابین زوجین صورت نگرفته باشد با اخذ گواهی پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن خانم، امکان حذف نام همسر سابق بعد از طلاق وجود دارد. همچنین در صورتی که خانم یا آقا ازدواج مجدد نمایند نیز می‌توانند برای حذف نام همسر سابق خود اقدام نمایند.

منبع : دادارمنش


حقوق مالی و موضوعاتی که در زمان طلاق باید تعیین تکلیف گردد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا