خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تجربه دینی
“تجربه دینی” چیست؟ این پرسش از مسائل دیگر فلسفه دین است. تجربۀ دینی در نظر برخی متألهین زمانی رخ می‌دهد که انسانی با امری قدسی مواجه شود. “تجربه دینی” هم از جهت وجودی و هم از جهت ماهوی، محورِ کاوش است. هر انسانی ممکن است با امر قدسی رو به رو شود. برخی در تعریف آن نوشته اند: تجربه دینی نوعی مواجهه با خداوند یا امور ماوراء طبیعی یا مقدس است. مواجهه به معنای شناخت مستقیم، حضوری و بی واسطه است. احساس عجز و محدودیت و وابستگی به یک قدرت و کمال برتر، و احساس وجود آن قدرت و میل به او نمونه‌هایی از “تجربه دینی” است. بحث از وحی و بررسی امکان و چگونگی آن نیز در این بخش مطرح می‌شود. (رجوع کنید به: وحی؛ پدیده وحی: تصویرها و ابهامها)

د – مسأله شر / عدل الهی
از دیگر مسائل فلسفه دین، مسئلۀ “شر” است. از این مسأله در بسیاری از موارد به‌ عنوان مهم‌ترین مناقشه علیه وجود خداوند استفاده می‌شود. شرّ می‌تواند اخلاقی یا طبیعی باشد. منظور از شرّ اخلاقی کاری از قبیل دزدی یا آدم‌کشی است. “شرّ طبیعی”، امری مانند وقوع زلزله است. بنیان این استدلال چنین است: اگر خدا خیر محض است و توانای مطلق می باشد، چرا شر را آفرید؟ چرا عالم را به‌گونه‌ای نیافرید که شر در آن رخ ندهد؟ یکی از نظرات مهمی که در ‌برابر وجود شر ارائه شده است، “نظریۀ عدل الهی” است. این نظریه امروزه در بین متکلّمین طرفدار زیادی ندارد. آن‌ها بیشتر سعی می‌کنند به ‌جای نظریه‌پردازی کلی دربارۀ مسئلۀ شرّ، تنها دفاعیه‌هایی در ‌برابر انتقادات مشخص در این زمینه فراهم کنند. (رجوع کنید به: نظریه عدل الهی و مسأله شرور و خدا)

ه – زندگانی پس از مرگ
آیا بعد از مرگ برای انسان حیات دیگری وجود دارد؟ اگر وجود دارد چگونه است؟ پاسخ بسیاری از ادیان به سؤال نخست مثبت است. در این ادیان چگونگی زندگی پس از مرگ نیز تشریح شده است. آیا دلایلی برای اثبات وجود حیات پس از مرگ هست؟ چه برداشت هایی از مفهوم “حیات پس از مرگ” می تواند وجود داشته باشد؟ اینها مسائلی است که در فلسفه دین مورد بررسی قرار می گیرد.

و – اعجاز
بررسی مفهوم معجزه و امکان آن از دیگر مسائلِ فلسفه دین است. ماهیت “معجزه” چیست؟ خداوند چگونه در امور طبیعی دخالت می‌کند؟ آیا این دخالت، خارج از نظم علّیِ طبیعت است؟ یا با آن هماهنگ است؟ اگر هماهنگ است، این هماهنگی چگونه می باشد؟

ز – نسبت علم و دین
“علم” را با “دین” چه نسبتی است؟ آیا “دین” و “علم” متعارضند؟ هماهنگ‌اند؟ یا مکمل‌اند؟ این سؤال را می توان درباره نسبت “دین و فلسفه” و “دین و عرفان” هم مطرح کرد.

ح – انحصار گرایی / کثرت گرایی
آیا رستگاری و حقیقت منحصر در یک دین خاصّ است یا هر دینی بهره‌ای از حقیقت دارد؟ مکاتبِ انحصارگرایی (monism) و کثرت‌گرایی (pluralism) و شمول گرایی (Inclusivism) هر کدام پاسخی برای این سؤال دارند.

ط – زبان دین
اعتقادات دینی همواره از راه زبان بیان می شوند. بررسی منطقی زبان دینی یکی از بحث‌های مهم فلسفۀ دین است. از پرسش هایی که در این مورد مطرح می شود موارد زیر است: ملاک صدق و اعتبار زبان دینی چیست؟ چگونه می‌توان به ‌نحوی معنادار از خداوند سخن گفت؟
منبع: p4e


فلسفه دین در منظرصدرالدّین

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا