خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
آغازیان چیست؟


در همهٔ روش‌های آرایه‌شناسی زیست‌شناسی، آغازیان دربرگیرنده تعداد زیادی از یوکاریوت‌های میکروارگانیسم و همچنین پروکاریوت‌ها بودند، به‌ویژه تک‌یاخته‌های جانوری و تک‌یاخته‌های گیاهی. آغازیان یک دسته‌بندی نافراگیر (پارافایلتیک) هستند یعنی یک خوشه (کلاد) تشکیل نمی‌دهد.







این جانداران همانند بقیه یوکاریوت‌ها توانایی رشد و حرکت و تنفس دارند.

آن‌ها ممکن است از نظر خصوصیات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی خاصی، با جانوران یا گیاهان یا هر دو آن‌ها، اشتراک داشته باشند.
یوکاریوت های تک سلولی و پر سلولی ک برخی از ویژگی های گیاهان و بعضی از ویژگی های جانوارن را دارند ولی جزو هیچ کدام از این دسته ها طبقه بندی نمی شوند را در فرمانرو ای دیگر به نام فرمانرو آغازیان طبقه بندی می کنند. آغازیان مانند سایر یوکاریوت ها دارای هسته، غشا و اندامک های غشا دار هستند، اکثر این جانداران در آب زندگی می کنند و در خاک های مرطوب نیز یافت می شوند. نام دیگر آغازیان پروتیست ها است. پروتیست ها جانداران بسیار متنوعی هستند به طوری که حدود ۳۵۰۰ گونه از آن ها تا کنون شناخته شده است و دانشمندان بر این گمان اند که هنوز گونه های زیادی از این جانداران وجود دارد که کشف نشده است.


همه چیز درباره‌ آغازیان

 
آخرین ویرایش:
  • عالی
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه‌ی طبقه‌بندی آغازیان

در دهه ۱۸۶۰ برای اولین بار فردی به نام ارنست هاینریش هاکل، پروتیست ها را تحت عنوان گروهی مستقل از جانداران طبقه بندی کرد. در اوایل کشف پروتیست ها گمان می شد که این جانداران از شکل های اولیه گیاهان و جانوران هستند.


ویژگی‌های آغازیان


بیشتر آغازیان تک سلولی هستند، این جانداران تک سلولی یک یاخته دارند که درون آن هسته و اندامک های غشا دار قرار دارند، این اندامک ها با انجام فعالیت های مختلف موجودی تخصصی و سازمان یافته را ایجاد کرده اند. گونه های کمی از آغازیان پرسلولی هستند، بین سلول های این جانداران اتصالاتی وجود دارد ولی ارتباط پیچیده ای بین سلول های مختلف برای انجام فعالیت های حیاتی جاندار وجود ندارد. به همین دلیل آغازیان پر سلولی، پست ترین و آغازی ترین جانداران پر سلولی محسوب می شوند.

تغذیه

گروهی از آغازیان اتوتروف و گروهی دیگر هتروتروف هستند. اتوتروف ها با رنگدانه های مخصوص خود انرژی نور خورشید را گرفته و آن را به کربوهیدرات تبدیل می کنند. آغازیان هتروتروف نیز غذای خود را از دیگر جانداران و محیط اطرافشان تامین می کنند، مثل آمیب ها. گروهی از آغازیان تک یاخته نیز وجود دارند که می توانند بسته به شرایط هم هتروتروف و هم اتوتروف باشند

طبقه‌بندی آغازیان بر اساس نوع تغذیه

گونه های مختلف آغازی ها می توانند هتروتروف یا اتوتروف باشند. آغازیان هتروتروف یا پروتوزوئرها که متحرک هستند، بسته به نوع حرکتشان دسته بندی می شوند. وجود تاژک، مژک یا تشکیل پا های کاذب از جمله راه های حرکتی این جانداران است.
محل زندگی

پروتیست‌ها در هر مکان و شرایط آب و هوایی زندگی می کنند. از گرم ترین نقاط مثل چشمه های آب گرم تا سرد ترین نقاط کره زمین که قطب ها هستند، می‌توانیم گونه هایی از آغازیان را بیابیم. این جانداران حتی در مکان‌های عمیق اقیانوس‌ها نیز دیده شده‌اند.

منبع: ویکی پدیا و سایر سایت‌ها و پی‌دی‌اف کتاب‌های جانوران‌وگیاهان


همه چیز درباره‌ آغازیان

 
  • تشویق
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع آغازیان

آغازیان را می‌توان با توجه به شکل، اندازه، ماهیت و تعداد ساختارهای هسته‌ای، اندامک‌های سیتوپلاسمی، وجود سازه‌های اسکلتی (استخوان‌بندی درونی یا بیرونی) و غیره طبقه‌بندی کرد. با این حال، با توجه به ماهیت و تنوع آن‌ها، طبقه‌بندی غیررسمی ‌اغلب مبتنی بر روش تغذیه و نوع حرکت این موجودات انجام می‌شود.


براساس طبقه‌بندی کلی که برای جانداران آغازی وجود دارد، می‌توان آن‌ها را در گروه‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

آمیب‌ها (Amoeba)
روزن‌داران (Foraminifera)
دیاتوم‌ها (Diatoms)
جلبک‌های سبز (Green Algae)
جلبک‌های قرمز (Red Algae)
جلبک‌های قهوه‌ای (Brown Algae)
تاژکداران چرخان (Dinoflagellates)
تاژکدارن جانور مانند (Zooflagellate)
اوگلناها (Euglena)
مژک‌داران (Ciliates)
کپک‌های مخاطی سلولی (Cellular Slime Molds)
کپک‌های مخاطی پلاسمودیومی (Myxogastria / Myxogastrea)
هاگ‌داران (Apicomplexa)
در ادامه به معرفی انواع جانداران آغازی براساس نوع تغذیه آن‌ها می‌پردازیم:


اتوتروف
اتوتروف‌ها (Autotrophs) موجوداتی غیرمتحرک و اغلب شبیه گیاهان هستند، اما برخلاف گیاهان فاقد ساختارهای بافتی هستند. براساس مطالعات انجام شده در مورد اتوتروف‌های آغازی تخمین زده می‌شود که اعضای این گروه نزدیک به 40٪ فعالیت فتوسنتزی روی زمین را به خود اختصاص داده‌اند. این ارگانیسم‌ها را می‌توان بیشتر بر اساس رنگدانه مورد استفاده در فتوسنتز، در دسته‌های مختلف قرار داد:

کلروفیل (جلبک‌های سبز) (Chlorophyll)
فوكوگزانتین (جلبك‌های قهوه‌ای) (Fucoxanthin)
فیكوئتریتین (جلبك‌های قرمز) (Phycoerythrin)
بسیاری از این رنگدانه‌ها به عنوان رنگدانه‌های جانبی به همراه کلروفیل در اتوتروف‌ها ظاهر می‌شوند.



هتروتروف‌ها
برخی از آغازیان «هتروتروف» (Heterotroph) و متحرک هستند، همان‌ طور که در بالا اشاره شد، به این نوع از آغازیان پروتوزوئرها نیز می‌گویند. آن‌ها بر اساس نوع حرکت خود طبقه‌بندی می‌شوند. برخی مانند آمیب، از تشکیل پای کاذب برای حرکت استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از تاژک یا مژک برای تحرک بهره می‌گیرند. این هتروتروف‌های آغازی زندگی آزاد دارند و مواد غذایی خود را از محیط با روش آندوسیتوز دریافت می‌کنند و در ایجاد تنوع گونه‌ها در بسیاری از اکوسیستم‌ها نقش دارند. از انواع آغازیان هتروتروف می‌توان به روزن‌داران، مژک‌داران، کپک‌های مخاطی سلولی و پلاسمودیومی و هاگ‌داران اشاره کرد.


همه چیز درباره‌ آغازیان

 
  • عالی
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نمونه‌های آغازیان

آمیب‌


آمیب‌ها تک سلولی‌های یوکاریوتی هستند که با ایجاد پاهای کاذب در محیط اطراف خود حرکت می‌کنند. این آغازیان در آب و خاک‌های مرطوب یافت می‌شوند. آمیب‌ها به دلیل نداشتن دیواره سلولی از تمام بخش‌های سلول خود می‌توانند پاهای کاذب تشکیل دهند. به دلیل این که آمیب‌ها به صورت انگل می‌توانند وارد بدن انسان شده و بیماری ایجاد کنند، بررسی و مطالعه این جانداران آغازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در آمیب‌ها تقسیم میتوز به عنوان راه تولید مثل شناخته می‌شود و این موجودات تقسیم میوز و **** ندارند. برخی از گونه‌های آمیب‌ها به عنوان عوامل بیماری‌زا وارد دستگاه گوارش انسان شده و بیماری‌هایی نظیر اسهال آمیبی را در بدن ایجاد می‌کنند.


کلپ غول‌پیکر

اشنه دریایی یا «کلپ غول پیکر» (Giant kelp) از پروتیست‌های جلبکی اتوتروف است که این گروه از جلبک‌ها می‌توانند جنگل‌های گسترده‌ای در زیر آب ایجاد کنند. آن‌ها علاوه بر کلروفیل، رنگدانه‌های فوكوگزانتین را نیز در سلول خود حمل می‌كنند كه به ایجاد رنگ قهوه‌ای در آن‌ها كمک می‌كند. اشنه‌های دریایی در اقیانوس‌های کم عمق یافت می‌شوند که نور و مواد مغذی کافی دارند و قادر به حفظ حیات خود در اکوسیستم‌های پیچیده هستند.


همه چیز درباره‌ آغازیان

 
  • تشویق
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا