خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,206
امتیاز واکنش
64,080
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آثار بافت و نساجی

همان‌طور که در مطلب هنر بافندگی و نساجی سنتی اشاره کردیم، سابقه دست‌بافی در ايران به هزاره‌های قبل از ميلاد بازمی‌گردد. نخستين نشانه‌ای که از وجود منسوجات در ايران موجود است در شوش به دست آمده است. آثار بافندگی به صورت انواع پارچه (مخمل دوزی، ترمه، کرباس، جاجيم و ...)، انواع فرش ( قالی، گبه، گليم، زيلو و نمد) و انواع حصير بافته می‌شود. اجزای اصلی در بافت شامل تار و پود، گره يا پُرز می‌باشد که به کمک ابزار و امکانات ديگر با يکديگر درگير شده و در هم بافته می‌شود و تنها نمد است که از هم تنيدن الياف پشم به وجود می‌آید.
برخی از دست‌بافت‌ها به صورت داری و برخی ديگر به صورت دستی بافته می‌شوند. روش دستی مانند انواع پوشاک، کلاه، بالاپوش و پای‌پوش و ... است و روش داری مانند انواع قالی و گليم است. همچنين گليم دارای انواعی است که بسته به نوع پودگذاری آن گاهی به‌صورت يک رو و گاه به‌صورت دورو مشاهده می‌شود که در صفحه مربوط به گلیم‌بافی به معرفی انواع گلیم، وسایل مورد نیاز و تاریخچه گلیم بافی به طور جامع پرداخته‌ایم.
قدیمی‌ترین قالی ايرانی شناخته شده به حدود ٢٥٠٠سال پيش برمی‌گردد که به قالی پازيريک شهرت دارد. اين قالی از نواحی جنوبی سيبری به دست آمده است. بنا به نظر هنرشناسان و نوع طرح‌ها و نقشه‌ای به‌کاررفته در اين قالی، اين بافته متعلق به دوره هخامنشی است و توسط شاهزادگان «سکايی» به فرمانروای پازيريک هديه شده است. قالی پازيريک تا به امروز قدیمی‌ترین قالی شناخته شده در جهان است.


قالی در ايران در دوره پس از هخامنشيان نيز همچنان از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده است. از جمله فرش معروف به بهارستان که دارای پود ابريشمين بوده و به زر و سيم و انواع گوهرها نيز آراسته بوده و مربوط به دوران خسرو پرويز در دوره ساسانيان می‌باشد. پس از ظهور دين مبين اسلام، در کتاب‌ها و سفرنامه‌ها اشاره‌های بسياری به قالی‌های گسترده در خانه‌ها شده است و در متون تاريخی از جمله تاريخ بيهقی مربوط به سده پنجم هجری نيز به صراحت از قالی نام برده شده است.

در دوران صفويه طی سده‌های دهم و يازدهم هجری رونق و شکوفايی قالی ايرانی به اوج خود رسيد و شاهکارهای بسياری از اين دوران از جمله قالی معروف به «اردبيلی» و «قالی شکارگاه» بر جای مانده است. قالی معمولا از روی نقشه بافته می‌شود. با بررسی آثار نگارگری سده‌های هفتم و هشتم تصاويری از قالی ديده می‌شود که دارای نقش و رنگ بسيار فاخری هستند. طرح‌های قالی ايران به دليل تنوع بسيار بالايی که دارند تقسیم‌بندی‌های گوناگونی نيز برای آن‌ها ارائه شده است. گاهی طرح‌های قالی‌‌های ايرانی را بر اساس ساختار کلی، گاهی بر اساس ویژگی‌های طرح يا نقش (شکسته و گردان) و گاهی نيز بر اساس موضوع نقش يا طرح تقسیم‌بندی می‌کنند. طرح لچک و ترنج، افشان، شکارگاه، محرمات، قابی، ماهی (ماهی درهم)، محرابی، هندسی، تابلويی (طرح بناهای مذهبی و تاريخی، شخصیت‌ها و …)، تلفيقی و … از مشهورترين آن‌ها هستند.

اين تنوع باعث شده که امروزه برخی از کشورهايی که به توليد فرش دستباف مشغول‌اند همواره از طرح قالی‌های ايرانی اقتباس می‌کنند. بافندگی دستگاهی همواره با عبور دادن رشته‌های پود از لابه‌لای تار به روش‌های گوناگون همراه است. اين بافندگی به سه شيوه ساده، پيچيده و تلفيقی انجام می‌شود. از نمونه روش‌های ساده بافندگی دستگاهی می‌توان به زيلو، جاجيم، کرباس، متقال و غيره اشاره کرد و از شیوه‌های پيچيده آن می‌توان به پارچه‌های زری، ترمه و مخمل اشاره کرد
#پارنون


آثار بافت و نساجی

 
  • تشکر
Reactions: ~ASAL~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا