خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,284
امتیاز واکنش
36,279
امتیاز
473
زمان حضور
270 روز 13 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
با این وجود ممکن است خواهان یا زوجه و وکیل وی بدون انجام مراتب یاد شده قرار تامین خواسته نسبت به جهیزیه را با اصل خواسته آن مبنی بر استرداد جهیزیه با لزوم تقویم آن به جهت مالی بودن خواسته مطروحه ضمن یک دادخواست واحد مطالبه نماید. دادگاه یا مرجع قانونی ذیربط در صورت کامل بودن دادخواست تقدیمی و ضمائم ضمن صدور قرار تامین خواسته نسبت به جهیزیه به منظور ایجاد امکان توقیف آن و هدایت پرونده جهت انجام تشریفات قانونی مربوطه به شرح مذکور با صدور دستور تعیین وقت رسیدگی و احضار طرفین مبادرت به صدور حکم به الزام زوجه به استرداد و تحویل جهیزیه خواهان با احتساب خسارات قانونی (مورد درخواست وی) خواهد نمود.



دادخواست استرداد جهیزیه و وسایل شخصی
مشخصات طرفیننامنام خانوادگینام پدرشغلمحل اقامت: شهرستان- دهستان- خیابان- کوچه- شماره
خواهانمشخصاتزوجه
خواندهمشخصاتزوج
وکیل یا نماینده قانونیدر صورت وجود
تعیین خواسته و بهای آناسترداد جهیزیه و وسایل شخصی مقوم به ..... ریال، بدواً صدور قرار تامین خواسته، با احتساب خسارات دادرسی
دلائل و منضمات دادخواست
  1. تصویر مصدق عقد‌نامه ۲- سیاهه مورخ ........ ۳- اظهارنامه شماره ....... ۴- تصویر مصّدق صورتجلسه تحویل جهیزیه ۵- فهرست وسایل شخصی
ریاست محترم دادگاه خانواده .......
با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:
۱- اینجانبه به دلالت سند نکاحیه شماره ....... ، تنظیمی در دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره ...... تهران/ ...... در تاریخ ...... به عقد نکاح رسمی و قانونی خوانده درآمده‌ام.
۲- وفق سیاهة تنظیمی مورخ ........ ، تمامی اقلام مندرج در آن به عنوان جهیزیه اینجانب، به طور امانی به منزل مشترک منتقل و به خوانده تحویل و سپرده شد، به نحوی که با امضای ذیل آن، اقرار و اعتراف به دریافت آن نموده است.
۳- علاوه بر این، هدایای تقدیمی اقوام اینجانب در مراسم پاتختی نیز به عنوان وسایل شخصی (جهیزیة تکمیلی اینجانب)، به همراه طلاجات و وسایل شخصی به ترتیب فوق، به منزل مشترک، منتقل و به نامبرده سپرده شده است، به نحوی که اظهارنامه ابلاغی شماره ..... مورخ ...... به خوانده و گواهان، مؤید این مدعاست و وی با وجود ابلاغ رسمی مراتب از استرداد آنها به اینجانب خودداری کرده است.
علیهذا، به جهت خوف تعدّی و تفریط نسبت به جهیزیه، طلاجات و وسایل شخصی بنده ، تقاضای استرداد جهیزیه، طلاجات و وسایل شخصی اینجانب، به شرح مندرج در سیاهه و فهرست اعلامی، بدواً صدور قرار تامین خواسته مستنداً به بند ب ماده ۱۰۸ و قسمت اخیر ماده ۱۱۷ قانون آئین دادرسی مدنی، با احتساب کلیه خسارات و هزینه‌های دادرسی مورد استدعاست.
با احترام( خواهان : زوجه)
محل امضاء – مهر – انگشت
شماره و تاریخ ثبت دادخواست
شماره
..............................................
تاریخ
شعبه ............................... دادگاه عمومی ........................ رسیدگی فرمائید
نام و نام خانوادگی مقام ارجاع‌کننده ......................................................
تاریخ ............................................ امضاء


جهیزیه و ماهیت حقوقی آن

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,284
امتیاز واکنش
36,279
امتیاز
473
زمان حضور
270 روز 13 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
صدور حکم جهیزیه و اجرای آن
طبق ماده ۲ قانون آئین دادرسی مدنی «هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوایی رسیدگی کند، مگر اینکه شخص یا اشخاص ذینفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی آنها، رسیدگی به دعوا را برابر با قانون درخواست نموده باشند» بر این اساس و برابر ماده ۴۸ همان قانون «شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست» به ترتیب ذیل می‌باشد. در دعاوی مربوط به ازدواج و طلاق نیز خواهان (مدعی) باید ضمن تهیه و تدوین دادخواست مزبور باید در دادگاه محل اقامت خوانده (زوج) و یا به دادگاه محل وقوع عقد نکاح و شوراهای حل اختلاف مربوطه یا دفاتر الکترونیکی ذیربط از حیث حقوقی مراجعه و به ترتیب ذکر شده در مقام تقدیم و تعقیب دادخواست استرداد جهیزیه خویش و قرار تامین خواسته مربوطه برآید. پس از تعیین وقت رسیدگی بنا به دستور دادگاه و ابلاغ مراتب به طرفین دادگاه در موعد مقرر نسبت به رسیدگی و صدرو حکم قانونی مربوطه اقدام می‌نماید. حکم صادره در صورت غیابی بودن رسیدگی به لحاظ عدم حضور خوانده برابر ماده ۳۰۵ قانون مزبور در همان مرجع از سوی محکوم‌علیه غیابی (زوج) ظرف مدت ۲۰ روز قابل واخواهی بوده و در صورت عدم انجام واخواهی یا صدور رای واخواسته و ابلاغ آن به طرفین ظرف همان مدت قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان خواهد بود.

در صورت عدم واخواهی یا عدم تجدیدنظرخواهی و قطعیت دادنامه صادره یا صدور حکم دادگاه تجدید نظر مبنی بر تائید رای بدوی صادره به استرداد جهیزیه محکوم لها (زوجه) باید برابر قانون اجرای احکام مدنی مبادرت به تقاضای صدور اجرائیه و ابلاغ آن به محکوم‌علیه (زوج) با انجام تشریفات قانون مزبوطه نماید. طبق ماده ۱ قانون اجرای احکام مدنی مصوب آبان ۱۳۵۶، «هیچ حکمی از احکام دادگستری به موقع اجرا گذاشته نمی‌شود، مگر اینکه قطعی شده یا قرار اجرای موقت آن در مواردی که قانون تعیین می‌کند، صادر شده باشد.»


جهیزیه و ماهیت حقوقی آن

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,284
امتیاز واکنش
36,279
امتیاز
473
زمان حضور
270 روز 13 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
اجرای احکام دادگاه‌ها نیز وفق ماده ۲ همان قانون زمانی است که به محکوم‌علیه یا وکیل یا قائم مقام قانونی او ابلاغ شده و محکوم‌له یا نماینده و یا قائم مقام قانونی او کتبا آن را از دادگاه تقاضا نمایند. همچنین طبق ماده ۱۵ لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص: «اجرای حکم دادگاه طبق مقررات اجرای احکام مدنی با دایره اجرای احکام دادگاه‌های عمومی دادگستری می‌باشد» بنابراین متعاقب حکم و ابلاغ آن به ترتیب مزبور اجرای حکم بدوا منوط به درخواست محکوم‌له ‌یا نماینده قانونی وی از دادگاه می‌باشد. اجرای حکم برابر ماده ۴ قانون مزبور با صدور اجرائیه در خصوص دعاوی مالی مانند مهریه و نفقه صورت می‌پذیرد. بدین منظور محکوم‌له باید ضمن تدوین لایحه‌ای مراتب را از دادگاه صادرکننده رای بدوی به ترتیب ذیل درخواست نماید:
بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه .... دادگاه خانواده تهران

موضوع: تقاضای صدور اجرائیه در پرونده کلاسه ............ به لحاظ قطعیت حکم و ابلاغ به محکوم‌علیه

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:

نظر به قطعیت دادنامه شماره .... صادره از آن شعبه محترم در پرونده کلاسه شماره ........... خواهشمند است، دستور فرمایند ضمن صدور اجرائیه، اقدام لازم جهت ابلاغ مراتب به محکوم‌علیه معمول گردد.

با احترام / محکوم لها (زوجه

بدین ترتیب، در دعاوی مالی مربوط به حقوق خانواده مانند مهریه، اجرت المثل ایام زناشویی، نفقه و استرداد جهیزیه و ...، به شرح مزبور مستلزمِ تقاضای صدور اجرائیه از سوی محکوم له/ محکوم لها (زوجه) و ابلاغ آن به محکو علیه می باشد. در این مرحله(اجرای احکام)، پرونده اجرایی حاضر با پرونده اجرایی قبلی اجرای تامین خواسته نسبت به جهیزیه تجمیع گشته و عملیات اجرایی مربوطه در راستای حکم قطعی الصدور و لازم الاجرای مربوطه از سوی دادورز اجرای احکام مورد اجرا گذارده می شود.


جهیزیه و ماهیت حقوقی آن

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,284
امتیاز واکنش
36,279
امتیاز
473
زمان حضور
270 روز 13 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
وضعیت حقوقی و نظام حقوقی جهیزیه در ایران با نگاهی نظری و کاربردی به موضوع و مسائل مبتلابه، به اجمال مورد بررسی قرار گرفت. صرفنظر از عدم الزام قانونی زوجه به آوردن جهیزیه به منزل شوهر و مشترک، مگر به موجب شروط ضمن عقد لازم- تمکین زوجه به زوج نیز ملازمه به داشتن جهیزیه و آوردن آن از سوی وی به منزل شوهر نداشته و وی می تواند متعاقب وقوع نکاح، ضمن اعلام آمادگی خویش به تمکین به همسر خود، ولو با ارسال یک اظهارنامه و ابلاغ به وی، مراتب مزبور را به زوج/ وی رسماً ابلاغ و بر لزوم تهیه اسباب تمکین و لوازم زندگی مشترک در این رابـ*ـطه نیز تاکید نماید. بااین وجود، علی رغم وضعیت حقوقی یا عرفی مشترک بین مرد و زن، اساس زندگی مشترک برمبنای صداقت، راستی، درستی و عشق و محبّت بوده و خودخواهی ها و زیاده خواهی احتمالی هر یک از زوجین، در تعارض با مبانی اخلاقی، فلسفی و عقلانی زندگی مزبور بوده و دارای پیامدهای غیر قابل جبرانی نیز برای آنها و زندگی مشترک آنان خواهد بود. نظر به آنکه، زندگی مشترک به هر یک از زن و شوهرهای جوان تعلق داشته و ضروری است ضمن احساس تعلق و پایداری نسبت به آن و یکدیگر، با احترام به احساس و نظرات یکدیگر، نسبت به تامین و تکمیل وسایل زندگی مشترک خویش اقدام کرده و از هرگونه گرو کشی یا مرز بندی ریاضی و حقوقی احتمالی و متعارف در بین خانواده ها، در سرای عشق و ایثار و محبّت به یکدیگر و فرزندان خویش خودداری کرده و جامِ جهان نما و تمام نمای عشق و پاکی و راستی و درستی خویش را در راهروها و طبقات دادگاهها و مراکز قانونی و انتظامی ندیده و نبینند.


منبع: عصر عدالت آریا


جهیزیه و ماهیت حقوقی آن

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا