خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,232
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخ ظهور هنر نقاشی
تاریخ هنر نقاشی در ایران به چندین هزار سال پیش باز می‌گردد. به طوری که در استان لرستان، تصاویر نقاشی شده بسیاری از حیوانات و صحنه‌های شکار کشف شده است. نقاشی‌های کشف شده توسط دبلیو سمنر، در ارتفاعات مالیان بر روی دیوارهای ساختمان‌ها، در استان فارس، متعلق به 5000 سال پیش می‌باشد.
همچنین نقاشی‌های کشف شده روی ظروف سفالی در استان لرستان، در سیلک و یا حتی سایر اماکن باستان شناسی، ثابت می‌کند که هنرمندان این منطقه با هنر نقاشی آشنا بوده اند و تفکرات و نظراتی همسو با هنر داشته اند.
همچنین از دوره اشکانی، تعدادی نقاشی بر روی دیوارها که اکثرا در مناطق شمالی رودخانه فرات وجود دارند، به چشم می‌خورد.
یکی از تمامی این نقاشی‌ها نمایش صحنه شکار است که در این اثر، جایگاه سواران و حیوانات در این سبک از مینیاتور دیده می‌شود.
در نقاشی‌های دوره هخامنشی، تناسب و رنگ‌های مورد استفاده در آثار بی نظیر است. رنگ‌ها با توجه به نوع و طرح اثر، بدون سایه هستند. هرچند در برخی از موارد نوارهای سیاه سطوح، رنگارنگ بودن اثر را محدود می‌کردند.
مانی، نقاش ایرانی که حدودا در قرن 3 زندگی می‌کرد، یک نقاش ماهر و متخصص بود. تصور می‌شده که نقاشی‌های وی بخشی از معجزات زندگی او محسوب می‌شوند.
نقاشی‌های تورفان، کشف شده در بیابان گال منطقه ای واقع در استان ترکستان در کشور چین، به 840 تا 860 میلادی تعلق دارد. این نقاشی‌ها معمولا نقاشی‌های دیواری صحنه‌های شکار و یا پرتره‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارند. در این نقاشی‌ها همچنین تصاویری از شاخه‌های درخت نیز در این نقاشی‌ها وجود دارد که به آن‌ها رنگ و بویی طبیعی می‌بخشد. نقاشی‌هایی که در دوره‌های اسلامی به تصویر کشیده شده اند، معمولا ظاهری آرام دارند و نسبت به دیگر آثار کمیاب ترند. مینیاتورهای ایرانی پس از سقوط بغداد جان گرفتند. به همین خاطر بود که از ابتدای قرن چهاردهم میلادی، کتاب‌های دستنویس با صحنه‌هایی از میادین نبرد، اعیاد و صحنه‌های شکار آراسته می‌شدند.
چین، شاید از قرن 7 به عنوان یک مرکز هندی، مهم‌ترین انگیزه هنر نقاشی در ایران بوده است. از آن زمان، بین نقاشان چینی بودایی و هنرمندان ایرانی رابـ*ـطه برقرار شد و آن‌ها توانستند نظرات خود را با هم به اشتراک بگذارند.
از نظر تاریخی، مهم‌ترین تحول در هنر ایران، اتخاذ طرح‌ها و نقاشی‌های چینی است که با تصور خاص هنرمندان ایرانی آمیخته شده است. زیبایی و مهارت فوق العاده نقاشی‌های ایرانی برای توصیف، بی نظیر است. در سده‌های اول، پس از ظهور اسلام هنرمندان ایرانی شروع به زینت بخشیدن به کتاب‌های خود کردند. به همین دلیل مقدمه و حاشیه کتاب‌ها زینت یافته بود. همچنین این طرح‌ها تا سده‌های بعدی و در کنار اصول و قواعد دقیق به هنر روشنایی معروف شد.
در واقع هنر اشراق و آراستگی کتاب‌ها باعث پیشرفت مسیر سلطنت سلجوقیان، مغول و تیموریان شد. نقاشی‌ها از ابتدای دوره اسلامی به دلیل تعلق به مکتب بغداد شهرت داشت. مینیاتورهای مدرسه بغداد، شیوه و روش‌های نقاشی معمول دوره قبل از اسلام را کاملا از دست داده اند.
این نقاشی‌های خلاقانه، دارای ابعاد هنری لازم نیستند. مینیاتورهای مدرسه بغداد نیز متناسب نیستند و پرتره‌های آن‌ها نژاد سامی را نشان می‌دهند و در آن‌ها از رنگ‌های سبک استفاده می‌شود. هنرمندان مکتب بغداد پس از سال‌ها رکود، مشتاق ایجاد و نوآوری بودند. به همین دلیل دیدگاه‌های خاص این مکتب در ترسیم حیوانات و به تصویر کشیدن داستان‌ها است.
اگرچه مکتب بغداد با توجه به هنر پیش از اسلام تا حدودی سطحی و ابتدایی است، اما هنر مینیاتور ایرانی، در همان دوره در هر منطقه ای که در آن تبلیغ می‌شد، گسترده بود. این مناطق عبارت اند از: خاور دور، آفریقا و اروپا.
از میان کتابهای مصور به سبک بغداد می‌توان به "کلیله و دمنه" اشاره کرد. در این کتاب تصاویر بزرگ‌تر از حد معمول بوده و متناسب نیستند. همچنین در این نقاشی‌ها فقط از چند رنگ استفاده می‌شود.
بسیاری از کتاب‌ها و دست نوشته از 13 هفتم قرن‌ها با تصاویر از حیوانات، سبزیجات و تصاویر از افسانه‌ها و داستان‌های غنی شده است.
نمونه ای از قدیمی‌ترین مینیاتورهای ایران کتابی به نام "منافع الحیوان" (1299 ق) است. این کتاب ویژگی‌های حیوانات را شرح می‌دهد. تاریخ طبیعی از طریق داستان‌های باستانی در این کتاب آمیخته و روایت شده است.
موضوعات متنوع این کتاب، به تصاویر بی شماری احتیاج دارد که در آشنایی خواننده با هنر نقاشی ایرانی بسیار مهم است. رنگ‌ها روشن است و بعد از سبک قدیمی مدرسه بغداد است.
پس از حمله مغول، مدرسه جدیدی در ایران ظاهر شد. این مدرسه کاملاً تحت تأثیر سبک چینی و مغول بود. این نقاشی‌ها همه به سبک چینی دقیق، خشک، بی تحرک و خالص هستند.
امپراطوران مغول، پس از حمله به ایران، تحت تأثیر هنر ایرانی قرار گرفتند و نقاشان را ترغیب به ابتکار پادشاهان پیشین ایران کردند.
از جمله خصوصیات هنر ایرانی که در نقاشی‌های سبک مغول نیز قابل مشاهده است، می‌توانیم مواردی مانند ظرافت‌ها، آهنگ‌های تزئینی و خطوط کوتاه را بیان کنیم. سبک نقاشی‌های ایرانی خطی بوده و ابعادی نیست. هنرمندان در این زمینه خلاقیت و اصالت خاصی نشان داده اند.
هنرمندان دربار سلطنتی مغول نه تنها از تکنیک‌ها بلکه از مضامین ایرانی نیز استقبال کردند. بخشی از کار آن‌ها شامل به تصویر کشیدن شاهکارهای ادبی ایران از جمله "شاهنامه" فردوسی بود. هرچند در میان تمامی مضامین، پرتره گرایی مورد توجه واقع شد.
برخلاف مدارس بغداد و مغول، آثار بیشتری از مدرسه هرات باقی مانده است. بنیانگذاران سبک نقاشی به نام مکتب هرات، اجداد تیمور بودند و این مدرسه به دلیل مکانی که در آن تأسیس شده بود نامگذاری شد.
کارشناسان هنری معتقدند که در دوره تیمور، هنر نقاشی در ایران به اوج رسیده بود. در این دوره، استادان برجسته، مانند کمال الدین بهزاد، لمس جدیدی به نقاشی ایرانی داشتند. دوره تیموریان از سال 1370 تا 1405 میلادی ادامه یافت. در این دوره، هنر مینیاتور در کتاب‌ها، به بالاترین درجه پیشرفت رسید و اکثر نقاشان مشهور در این دوره زندگی خود آثار نفیسی را به جهان عرضه داشتند.


تاریخ ظهور هنر نقاشی

 

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,232
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
در بخش قبل در مورد هنر نگارگری و تاریخچه آن در زمان‌های اشکانی، هخامنشی، حمله مغول‌ها به ایران و … صحبت کردیم. در این بخش نیز به ادامه آن مبحث در راستای کشف هنر نقاشی و نگارگری در آن زمان خواهیم پرداخت.
دو کتاب مصور ارزشمند از زمان سلطنت بایسنقر باقی مانده است. یکی، "کلیله و دمنه" و دیگری "شاهنامه بایسنقر" که به عبارتی حماسه پادشاهان را به نمایش می‌گذارد. در نقاشی‌های "شاهنامه"، که در سال 1444 میلادی در شیراز نقاشی شده است، نمونه‌های جالبی از هنر مینیاتوری ایران را می‌توان مشاهده کرد.
یکی از این نقاشی‌ها صحنه زیبایی را از یک دربار ایرانی نشان می‌دهد که به سبک چینی نقاشی شده است. کاشی‌های سفید و آبی و همچنین فرش‌های ایرانی به شکل هندسی ترسیم شده اند و این هنر را به خوبی به تمامی مردم نشان می‌دهند.
در یکی از نسخه‌های خطی کتاب "خمسه نظامی"، سیزده مینیاتور عالی وجود دارد که توسط "میرک"، یکی از نقاشان و خوشنویسان معروف ترسیم شده است.
روحیه غیرقابل توصیف، حساس و هنری نقاشی‌های بغداد در نقاشی‌های جلد دیگری در بین آثار "خمسه نظامی" به نمایش در آمده است که هنوز هم مانند آن‌ها یافت نشده است.
این اثر گران بها در "موزه بریتانیا" نگهداری می‌شود. یکی از زنده‌ترین نقاشی‌های این کتاب، ساخت و ساز کاخی زیبا را نشان می‌دهد. در این نقاشی، استادان و معماران مشغول ساختن کاخ هستند. در کل می‌توان گفت که این مینیاتور در سال 1494 در هرات نقاشی شد. بهزاد، بزرگ‌ترین نقاش مکتب هرات، هنر ظریف مینیاتور را گسترش داد. او الگوهای جدیدی را برای حقایق طبیعی و پرتره گرایی ابداع کرد که پیش از زمان او وجود نداشت.
یکی از شاهکارهای هنر نقاشی ایران کتاب مصور "شاهنامه" است که در کتابخانه کاخ "گلستان" در تهران نگهداری شده است. به طوری که می‌توان گفت این کتاب یکی از ارزشمندترین کتاب‌های طول تاریخ ایران است. این "شاهنامه" نیز تحت عنوان بایسنقر به تصویر کشیده شد. این کتاب برای شاهزاده تیموری بوده و متعلق به مدرسه هرات است. نقاشی‌های این کتاب، از نظر رنگ آمیزی و نسبت اجزای موجود در تصاویر در بالاترین درجه از زیبایی و استحکام قرار دارد. این نشان دهنده آن است که هنرمندان به آثار خود توجه بسیاری داشته اند و برای کار خود احترام خاصی قائل می‌شدند.
در دوره صفوی، مرکز هنر ایران به تبریز منتقل شد. هر چند با توجه به شواهدی که موجود است چندین هنرمند نیز در قزوین ساکن شدند. اما با تمامی این وجود مدرسه نقاشی صفوی در اصفهان تأسیس شد و این به علت پایتخت بودن اصفهان در دوره صفویان بود. مینیاتور ایران، از دوره صفوی در اصفهان، از نفوذ چینی‌ها خارج شد و قدم در جاده جدیدی در تاریخ هنر گذاشت. نقاشان پس از آن تمایل بیشتری به طبیعت گرایی داشتند و آثار ارزشمندتری را خلق کردند. رضا عباسی، "مدرسه نقاشی صفوی" را تأسیس کرد و از آن پس هنر طراحی در دوره صفوی در معرض تحول درخشان قرار گرفت.
از بین تمامی طرح‌های موجود در این حوزه، یکی از طرح‌ها یکی از ظریف‌ترین نقوش ایرانی است، و با استعداد هنرمندان مکتب صفوی امکان پذیر شد. مینیاتورهای ایجاد شده تحت مدرسه صفوی، منحصراً برای تزئین و تصویرگری كتابها نبوده اند بلکه از این آثار در بسیاری از مکان‌ها می‌شد استفاده کرد. سبک صفوی نسبت به سبک‌های مکتب تیموریان، به ویژه سبک مغولی، نرم‌تر و لطیف‌تر است. تصاویر انسانی و رفتار آن‌ها برعکس طبیعت نبوده و به واقعیت بیهوده و مصنوعی نیز ارتباطی ندارد.
نقاشان صفوی نیز تخصص خاصی در نقاشی از خود نشان می‌دادند. باشکوه‌ترین نمونه از نقاشی‌های این دوره در کاخ‌های "چهل ستون" و "علی قاپو" وجود دارد.
در نقاشی‌های صفوی، شکوه و عظمت این دوره از جذابیت‌های اصلی نقاشی‌ها می‌باشد. مضامین نقاشی‌ها و زندگی در دربار سلطنتی، اشراف، کاخ‌های زیبا، خوبی‌های دلپذیر آن زمان، صحنه‌های نبرد و ضیافت‌ها بوده اند و هنرمندان کارهای بسیار متنوعی با مضامین و طرح‌های مختلف تحویل می‌دادند.
در این نقاشی ها، انسان‌ها با لباس‌های مجلل ترسیم می‌شوند. همچنین چهره‌های خوش تیپ و رنگ‌های مجسمه‌ای ظریف و درخشان از ویژگی این آثار در آن زمان می‌باشد.
هنر نقاشی، در دوره صفوی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت گسترش یافت. در آثار این دوره آزادی، مهارت و قدرت بیشتری دیده می‌شود. در آن زمان هنرمندان توجه بیشتری به کلیات داشتند و از جزئیات غیرضروری خودداری می‌کردند، همانطور که در سبک‌های هرات و تبریز نیز به این موارد توجه بسیاری شده است. صاف بودن خطوط، بیان سریع احساسات و تراکم موضوعات از ویژگی‌های سبک نقاشی صفوی است. از اواخر دوره صفوی، چشم انداز و سایه زنی، نتیجه‌ای از سبک اروپایی بود که در نقاشی‌های ایرانی ظاهر شد.
نقاشی‌های دوره قاجار (قرن شانزدهم)، ترکیبی از هنرهای کلاسیک اروپایی و تکنیک‌های مینیاتور صفوی است. در این دوره، محمد غفاری کمال الملک، سبک کلاسیک نقاشی اروپا را در ایران سوق داد.
در زمان قاجارها نوعی نقاشی معروف به نقاشی "قهوه خانه" جای خود را در تاریخ هنر ایران و یا حتی جهان پیدا کرد. این نوع نقاشی، پدیده جدیدی در تاریخ هنر ایران است. نقاشی "قهوه خانه" سنتی و مذهبی است. موضوعات معمول این هنر تصاویر مقدس پیامبران، حماسه‌های مذهبی و نبردهای رزمندگان ملی بود.
"خانه‌های قهوه" یا به عبارتی قهوه خانه‌ها مکان‌هایی را برای مردم عادی فراهم می‌کردند. در این مکان‌ها راویان از داستان‌های مذهبی و حماسی از ایران باستان استفاده می‌کردند. هنرمندان همان داستان‌ها را روی تابلوهای نقاشی و دیوارهای این "قهوه خانه ها" نقاشی می‌کردند.
در این زمان، بر خلاف گذشته، پادشاهان یا اشراف زادگانی نبودند که از هنرمندان و کارهایشان حمایت کنند، بلکه این جمعیت عادی بود که از هنرمندان خواستند صحنه‌هایی را که مورد علاقه خود بودند نقاشی کنند. در این صورت بیشتر صحنه‌هایی که در قهوه خانه‌ها به تصویر کشیده شده است، مطابق با خواسته مردم نقاشی می‌شدند. زیباترین نمونه‌های این نوع نقاشی، در موزه‌های اصلی تهران و در مجموعه‌های خصوصی، در داخل و خارج از کشور نگهداری می‌شود.
نقاشی‌های ایرانی، به واسطه غنای خود، برخلاف هر چیز دیگری، شادی خاصی را ارائه می‌دهند. آنها ارتباط گسترده‌ای با داستان‌های حماسی حفظ می‌کنند. در نقاشی‌های ایرانی بدن برهنه یک انسان راهی برای بیان نیست. نقاشی ایرانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مدارس خارج از آسیا در نظر گرفته می‌شود. درخشندگی در هیچ فرهنگ دیگری بهتر از ایران بیان نشده است. آسمان روشن، زیبایی حیرت انگیز از شکوفه‌های بهاری، و در میان آن ها، انسان‌هایی با لباس‌های پر زرق و برق، مضامین عمومی نقاشی‌های ایران را تشکیل می‌دهند.
پایان
منبع:هنریاب


تاریخ ظهور هنر نقاشی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا