خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیا امکان دارد گوشی هوشمند جایگزین دوربین عکاسی شود؟

صریح و قاطعانه می‌توان گفت نه امکانش نیست. هرگز نمی‌توان یک عکاس را قانع کرد که دوربین عکاسی خود را کنار بگذارد و از گوشی موبایل برای عکاسی استفاده کند. البته نمی‌توان غافل شد که در حال حاضر محبوب‌ترین دوربین در بین افراد دوربین گوشی‌ هوشمند است و آن هم به دلیل قیمت مناسب و چند کاره بودن آن (ماهیت تلفن همراه) است.
کمبودهای دوربین موبایل در مقایسه با دوربین دیجیتال


۱- نداشتن لنز متحرک
یکی از بدترین کمبود دوربین گوشی‌های هوشمند نداشتن لنز متحرک است. برخی از گوشی‌های هوشمند دارای زوم هوشمند، لنز دوم و حتی سوم برای افزایش فاصله کانونی هستند و برخی امکان نصب لنز مبدل را نیز دارند. اما هیچیک از این امکانات نمی‌تواند باعث شود که دوربین گوشی موبایل جایگزین دوربین دیجیتال شود.

۲- سرعت فوکوس
یکی از موارد مهم برای عکاسان حرفه ای سرعت فوکوس است. گوشی هوشمند حتی با وجود قدرت پردازش رایانه‌ای، باز هم در هنگام فوکوس کردن سرعت قابل قبولی ندارند و علاوه بر سرعت پایین فوکوس، در شاتر هم تاخیری مابین نیم تا یک ثانیه دارد. این کندی شاید برای افراد عادی مساله‌ای نباشد اما برای کاربران حرفه ای بسیار عذاب آور است.

۳- نداشتن شاتر مکانیکی و دیافراگم فیزیکی
امروزه به دلیل کوچک ساختن دوربین های گوشی قسمت های مهم را از ساختار دوربین حذف کرده‌اند. شاتر الکترونیکی امروزه جاگزین شاتر مکانیکی شده است و لنز همیشه باز است و گزینه ای برای کنترل دیافراگم وجود ندارد. استفاده از شاتر الکترونیکی مشکلات خاص خود را دارد، چرا که تصویر در ایزوی بالا دچار نویز می‌شود و هنگام عکاسی از سوژه های متحرک عکس تار می‌شود و همچنین نمی‌توان از آب روان و یا ماشین در حین حرکت و در شب عکس گرفت چون که دیافراگم F1.8 برای پایین آوردن سرعت شاتر بیش از حد درخشان است.
از طرف دیگر، اساسا امکان کاهش سرعت شاتر نیز وجود ندارد. به‌عنوان عکاس اگر بخواهید با فلش عکس بگیرید، لازم است سرعت شاتر را کاهش دهید؛ نبود شاتر مکانیکی و فقدان کنترل دیافراگم فیزیکی، در دنیای عکاسی دو کاستی بزرگ به شمار می‌روند که استفاده از فلش دوگانه در گوشی‌های هوشمند هیچ کمکی به پوشش آن‌ها نمی‌کند.

۴- سایز حسگر
این مورد از دیگر نقایص دوربین گوشی‌های هوشمند دارای اهمیت کمتری است. اگر تولید کنندگان گوشی هوشمند بتوانند دوربینی با اندازه‌ی حسگر یک اینچ را در گوشی‌های خود جای دهند حرکت عظیمی به حساب می‌آید. در این میان رزولیشن کمترین اهمیت را دارد و هنوز هم کاربران موبایل در هنگام خرید به میزان رزولیشن اهمیت می‌دهند، اما حقیت این است اگر دوربین ۸ مگاپیکسل را خوب طراحی کنند می‌تواند از دوربین ۴۰ مگاپیکسلی هم بهتر عمل کند.

۵- کیفیت لنز
امروزه در دنیای گوشی‌های هوشمند گشودگی دیافراگم دوربین‌ها به F1.7، F1.6 و اخیرا F1.5 افزایش پیدا کرده است. این فاکتور شاید دست‌مایه‌ی مانورهای تبلیغاتی شرکت‌ها قرار گرفته باشد و توانسته باشد توجه‌های زیادی را به خود جلب کند، اما به واقع F1.7 در مقایسه با F1.6 فرق چندانی ندارد
چیزی که اهمیت دارد کیفیت اپتیکال یا ساختار لنز است. اگر لنز باکیفیت باشد، گشودگی دیافراگم اهمیت چندانی نخواهد داشت. یک لنز خوب با گشودگی دیافراگم F2.8 ولی شفافیت و وضوح عالی و کنتراست و کنترل‌های فنی خوب به مراتب بهتر از یک لنر F1.8 با کاستی‌های زیاد است؛ کاستی‌هایی که اگر گشودگی دیافراگم اینقدر زیاد نبود راحت‌تر قابل رفع بودند.
موبایل یا دوربین عکاسی؟

تفاوت قیمت این دو محصول بحث مهمی است که جای بحث دارد. دوربن دیجیتال ابزاری حرفه ای است که برای عکاسان طراحی شده است که تمام استاندارد‎‌های یک دوربین که در بالا در مورد آن صحبت کردیم در آنها رعایت شده است. تنها برتری که گوشی هوشمند نسبت به دوربین عکاسی حرفه ای دارد اندازه و وزن و قیمت پایین آن است.
سخن آخر:
دوربین گوشی‌های هوشمند امروزه با کیفیت و کاربردی هستند و به دلیل وزن کم و قیمت مناسبی که دارند بیشتر از دوربین‌های کاربرد دارند و کاربران یک وسیله چندکاره را که ماهیت عکاسی دارند را به یک دوربین دیجیتال حرفه ای ترجیح می‌دهند. اما دوربین دیجیتال در بسیاری از موارد که در بالا در مورد آن گفتیم برتری دارد.
استفاده از مدل دوربین بستگی به خودتان دارد که چقدر به عکاسی وارد هستید و هدفتان از عکاسی چه چیزی است. برای فرد عادی که از دوربین فقط برای گرفتن عکس‌های معمولی و روزمره استفاده می‌کند، دوربین هوشمند گوشی بهترین گزینه است، اما برای افرادی که عکاسی تخصص و حرفه اوست نوع دوربین بسیار اهمیت دارد.
#لنزوکم


مقایسه دوربین موبایل با دوربین عکاسی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا