خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,100
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
همه چیز درباره پاپیه ماشه
پاپیه ماشه چیست؟
پپیه مشه (به فرانسوی : papier-mâché) یکی از انواع صنایع دستی است. همه چیز درباره پاپیه ماشه پاپیه ماشه در لغت معنای کاغذْجویده یا کاغذ جویده‌شده می‌دهد و موادی ترکیبی از تکه‌های کاغذ یا خمیر کاغذ است، که گاهی با پارچه‌ها توسط ماده‌ای چسباننده تقویت و مستحکم می‌شود.
پپیه مشه در ورود به زبان فارسی به مرور زمان و به غلط پاپیه ماشه تلفظ شده است.
علت نامگذاری
پاپیه ماشه در اصل لغتی فرانسوی به معنای کاغذ جویده شده است. علت نامگذاری پاپیه ماشه این است که کاغذ را پس از خمیر کردن با سریش مخلوط می‌کنند و تحت فشار قرار می‌دهند تا زیرساخت کار تولید شود.
ریشه‌ها و گسترش پاپیه ماشه
گمان بر این است که چینی‌ها کاغذ را در آغاز قرن دوم میلادی اختراع کردند و از آن خمیرِ پاپیه ماشه و تخته‌گچ را پیشرفت دادند. سربازات غالباً کلاه ایمنیِ پاپیه ماشه‌ای بر سر داشتند، که برای استحکام بیشتر لاک و الکل خورده بودند. یافته‌های باستان‌شناسی می‌گوید آنها ظروف نیز می‌ساختند.
مردم عرب در سمرقند تکنیک پاپیه ماشه را در طول جنگِ چینیان و پارسیان در قرن 8 میلادی از صنعتگران چینی آموختند؛ کسانی که به آنها نحوهٔ استفاده از خرده‌ریزها و کاغذ باطله را برای ساخت خمیر آموزش دادند. سرانجام، این تکنیک در قرن دهم به مراکش، و بعد به اسپانیا، فرانسه و آلمان می‌رسد. ایتالیایی‌ها مهارت ساخت پاپیه ماشه را از طریق مبادلات ونیز با شرق کسب کردند. این مهارت از ایتالیا به هند و پارس رفت.
فرانسه
فرانسوی‌ها اولین مردمانی بودند که در حدود میانهٔ قرن 17 از پاپیه ماشه به عنوان واسطه‌ای تجاری استفاده کردند. آنها تحت تأثیر واردات محصولات چینی و ژاپنی به این کار روی آوردند.
در فرانسه در سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۸۰ مبلمان پاپیه ماشه محبوبیت داشت ولی انگلستان بزرگ‌ترین تولیدکننده بود و احتمالاً شامل تولیدات ظریف‌ترین یا عالی‌ترین مبلمان پاپیه ماشه می‌شد. همچنین فرانسوی‌ها به زودهنگامیِ قرن شانزدهم کله‌های عروسک می‌ساختند.
این ایده در طول اروپا تا آلمان و انگلستان در قرن نوزدهم پرواز کرد. انواع پُرکننده برای ساخت کله‌های عروسک به خمیر اضافه شدند مانند بلغور چاودار در آلمان، سیب‌زمینی در انگلستان شمالی، شن، ژلاتین، صمغ عربی و غیره. اغلب برای برق انداختن سطح کلهٔ عروسک از رزین استفاده می‌شد. پُتاس نیز برای جلوگیری از خوردن پاپیه ماشه توسط حشرات به خمیر اضافه می‌شد.
آلمان
آلمان در اوایل قرن هجدهم (به جمع) ملحق شد؛ وقتی فردریکِ کبیر که علاقهٔ شدیدی به انفیه‌دانهای پاپیه ماشه داشت، کارخانه‌ای در سال ۱۷۶۵ در برلین تأسیس کرد. صنعتگر آلمانی، جورج سیگموند اِس، کارخانه‌ای به پا کرد و به خاطر انفیه‌دان‌ها و جعبه‌های تنباکوی پاپیه ماشه‌ای گِرد و مسطحش مشهور شد. آلمانی‌ها در ساخت مقادیر زیادی عروسک پاپیه ماشه تنوع به خرج دادند.
روسیه
روس‌ها با به کار گرفتن پاپیه ماشه در ۱۸۳۰ از انگلیسی‌ها تقلید کردند. مصالح پایه شامل کاغذ لایه لایه بود که با حرارت نرم شده بود و روی قالب‌های چوبی شکل گرفته بود و از روغن تخم کتان سه مرتبه اشباع شده بود. بعد از آن اجناس با ترکیب رُس سرخ محلی، دودهٔ هلندی و روغن پر می‌شدند، و سپس خشک شده، لاک و الکل می‌خوردند و جلا می‌گرفتند.


همه چیز درباره پاپیه ماشه

 
  • تشکر
Reactions: Mahii

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,100
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
انگلستان
قرن 17 و 18 در انگلستان افزایش و پیشرفت کالاهای پاپیه ماشهٔ لاک و معتاد را در ساخت مبلمان، تزیینات، و عناصر کوچک مربوط به معماری چون دیوارکوب‌های مُطلا به خود دید. «هِنری کلِی» در ۱۷۷۲ روشی برای ساخت پَنل‌های پاپیه ماشهٔ مقاوم در گرما اختراع کرد. بعد تر این پنل‌ها برای سقف کالسکهٔ اسب‌دار و صندلی سِدان ، اتاق‌ها، درها و کابین عرشهٔ کشتی، میزها، کابینت‌ها، قفسه‌های کتاب و جعبه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. ژاپنی‌سازی به شکلی از هنر بدل گشت که به عنوان دستاوردی برای بانوان جوان در قرن هجدهم ارزش بالایی پیدا کرده بود. در قرن 19 در انگلستان پاپیه ماشه وسیله‌ای برای تزیین و آرایش معماری شد.
حال حاضر
امروزه، پاپیه ماشه را در سرتاسر دنیا می‌توان یافت. از آنجا که مصالح ارزانی است، در کارناوال‌ها و جشن‌ها برای ساخت ماسک‌ها، کله‌ها و لباس‌های عظیم‌الجثه و غیره به کار می‌رود
پيشينهٔ پاپيه‌ماشه در ايران
گمان مى‌رود که پاپيه‌ماشه ابتدا در هند رواج داشته و سپس به اروپا رفته و بعد به ايران آمده است.
در دورهٔ ايلخانى، جلد تاب بسيار معتبر از نوع جلد ساده يا ضرب بوده و تا آن زمان پاپيه‌ماشه در ايران رايج نبوده است. اما مدارک نشان مى‌دهد که اين هنر از دورهٔ صفويه به ايران راه يافته است و به تکامل رسيده است. در آن دوران جلد کتاب و اشياى ديگر از جمله قلمدان را با اين روش مى‌ساخته‌اند که در تزئين آنها اغلب مناظرى از شکار شاهان را نقاشى مى‌کردند. در اين دوره قزوين و اصفهان مرکز عمدهٔ توليد اين محصول بوده‌اند.
در اواخر اين دوره، نقش گل سرخ و گل و برگ‌هاى سايه‌دار طبيعى در پاپيه‌ماشهٔ اصفهان جاى خاصى داشتن، اين هنر در دورهٔ زنديه به اوج کمال رسيده و در دورهٔ قاجار و تا امروز نيز ادامه يافته است.
تهیه کاغذ
برای تهیه کاغذی محکم از پاپیه ماشه که بتوان از آن در ساخت وسایل استفاده کرد ابتدا برگ‌های کاغذ آهار نخورده را از دو طرف با سریش آغشته می‌کنند و بهم می‌چسبانند. سپس در قالب‌های فلزی قرار می‌دهند تا در دمای ۱۰۰ درجهٔ فارنهایت (۳۸ درجهٔ سانتی‌گراد) خشک شود. محصول بدست آمده دارای مقاومت و دوام زیاد در برابر رطوبت است.
انواع کاغذهای مناسب
روزنامه ها:
از روزنامه می توان برای پرکردن داخل مجسمه های پاپیه ماشه استفاده کرد. از آن جایی که روزنامه ها یکی از در دسترس ترین انواع کاغذ می باشند به آسانی می توان از آن ها برای ساخت مجسمه های پاپیه ماشه استفاده کرد.
مجلات:
کاغذهای مورد استفاده در مجلات گزینه مناسبی برای ساخت مجسمه های پاپیه ماشه به شمار می روند.
در این کاغذها از کربن کمتری استفاده شده است و رنگ آن ها نسبت به روزنامه روشن تر می باشد. به همین دلیل می توان از این کاغذها برای ساخت مجسمه های پاپیه ماشه بسیار زیبا بهره برد.
کاغذهای گلاسه:
این کاغذها براق هستند و می توان از آن ها برای قسمت های بیرونی مجسمه پاپیه ماشه استفاده کرد.
مزیت های هنر پاپیه ماشه
ساخت مجمسه های پاپیه ماشه یکی از بهترین راه ها برای بروز خلاقیت فردی می باشد.
با ساختن مجسمه های پاپیه ماشه می توانید ایده های ذهنی و تفکرات خلاقانه خود برای ایجاد آثار هنری زیبا را پیاده سازی کنید.
به این ترتیب آموزش پاپیه ماشه تأثیر بسیار زیادی در تقویت قدرت تخیل شما دارد و از این طریق می توانید راهکارهای مختلف برای ایجاد یک مجسمه پاپیه ماشه را به کار ببرید و در نهایت یک مجسمه بسیار زیبا را خلق کنید.
مجسمه سازی پاپه ماشه یکی از بهترین راه ها برای بهره بردن از ذکاوت فردی شما می باشد؛ زیرا در این رشته هنری به آسانی می توانید با استفاده افکار خود، به پیاده سازی طراحی های ذهنی خود بپردازید و با استفاده از کاغذهای باطله که در دسترس ترین مواد اولیه هستند، آثار هنری بسیار زیبایی را ارائه دهید.

#مارسین


همه چیز درباره پاپیه ماشه

 
  • تشکر
Reactions: Mahii
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا