خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,206
امتیاز واکنش
64,080
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه هنر پته دوزی
هنر پته دوزی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که خاستگاه آن شهر کرمان می باشد. علاوه بر پته دوزی، نام های دیگری از جمله فطه دوزی و سلسه دوزی را نیز به این هنر اصیل ایرانی نسبت می دهند. برای پته دوزی، به یک پته پارچه ای پشمی و ضخیم نیاز است که آن را با نام عریض می شناسند. پته دوزان طرح هایی را با استفاده از سوزن و کوک های نخی رنگارنگ روی این پته پارچه ای که عریض نامیده می شود، ایجاد می کنند. ریس نخی پشمی است که دست ریسی شده و یا با ماشین ریسیده شده تا مورد استفاده پته دوزان قرار بگیرد. ریس دارای رنگ های متنوع است. ولی این هنر از کجا سرچشمه گرفته است؟ در ادامه به تاریخچه هنر پته دوزی می پردازیم و برخی آثار قدیمی به جا مانده را با هم بررسی می کنیم.
آغاز تاریخچه هنر پته دوزی
پته دوزی یک هنر اصیل ایرانی است. ولی اطلاعاتی درباره تاریخ آغاز تاریخچه هنر پته دوزی و نوع شکل گیری آن در دسترس ما قرار ندارد. بنابراین نمی توان تاریخ دقیقی را به عنوان تاریخ شروع تاریخچه هنر پته دوزی دانست. از طرف دیگر، عنوان پایه گذار این هنر را نیز نمی توان به شخص خاصی نسبت داد. ولی آثار و سفرنامه های مربوط به دوره صفویان دارای نام و نشانی از این هنر هستند. به طور مثال، سفرنامه شاردن که به دوره صفویان مربوط است، نشان دهنده حضور هنر پته دوزی در کرمان است. طبق این سفرنامه، پته دوزی در آن دوران کاربردهای مختلفی در شهر کرمان داشته است.
البته در کتاب های تاریخی نشانی از یک اثر پته دوزی آمده است که به سال ۱۲۸۵ هجری قمری تعلق دارد. این اثر که حاصل هنر پته دوزی است، به صورت سوزنی است و زمینه آن شامل گل های ریز افشان به صورت محرمات و جناغی کج می باشد. این طرح ها با استفاده از نخ های ابریشمی رنگین بر روی پارچه ای از جنس پشم کرم رنگ نقش بسته اند. دور تا دور این اثر پته دوزی شده، دارای پته دوزی با نقش بته جقه ای قهر و آشتی است.
تاریخچه هنر پته دوزی در کرمان
به طور کلی شهر کرمان را به خاستگاه هنر پته دوزی می توان شناخت. حتی بسیاری از افراد برای خرید آثار پته دوزی به شهر کرمان سفر می کنند. چرا که پته دوزی یکی از هنرهای اصیل و قدیمی شهر کرمان است. آثار پته دوزی در کرمان ظرافت های بسیار زیادی را دارا می باشد و نقش و نگارهای زیبا و متنوعی دارد. این طرح ها شامل نقش بته جقه ای، شاخ و برگ و پرندگان می باشند. ولی ظرافت تنها ویژگی منحصر به فرد پته دوزی های کرمان نیست. بلکه آثار پته دوزی کرمان دارای ویژگی های منحصر به فرد دیگری از جمله کیفیت بالا، نظم زیاد و تطابق زیاد رنگ ها با تارهای انتخاب شده نیز دارند. این هنر در کرمان فقط مختص به زنان نیست و مردان کرمانی نیز در خلق آثار پته دوزی نیز نقش دارند. به طور کلی، شهر کرمان را می توان شهری دانست که مردمانش توانسته اند هنر پته دوزی را همچنان در آن زنده نگه دارد.
آثار تاریخی مربوط به پته دوزی
آثار پته دوزی به دلیل **** که دارند، عمر زیادی ندارند و به مرور زمان به راحتی تجزیه می شوند. به همین دلیل، آثار پته دوزی قدیمی زیادی وجود ندارند. چرا که بیشتر آنها تجزیه شده و از بین رفته اند. ولی تعداد معدودی از آثار پته دوزی باقی مانده اند که امروزه در موزه ها نگهداری می شوند. یکی از این آثار، نمونه ای است که در مقبره شاه نعمت الله یافت شده است. این اثر پته دوزی را روی سنگ قبر شاه نعمت الله قرار داده بودند. برای خلق این اثر پته دوزی حدود سه سال زمان صرف شده و در نهایت، در سال ۱۲۹۴ آماده شده است؛ یعنی درست در زمان مرتضی قلی خان نوری به اتمام رسیده است. ابعاد این پته دوزی ۴۰۵ در ۲۶۵ سانتی متر است که ۴۰۵ مربوط به طول آن و ۲۶۵ سانتی متر اندازه عرض آن است. البته تنها یک شخص در خلق این اثر دخالت نداشته است؛ بلکه دوازده هنرمند کرمانی با مشارکت یکدیگر توانسته اند این اثر را خلق کنند. خود شاه نعمت الله این اثر را درخواست نکرده است؛ شخصی به نام شهاب الملک این اثر پته دوزی را سفارش داده است. همه این اطلاعات در گوشه این اثر پته دوزی نوشته شده است. شما می توانید آن را در موزه نعمت الله از نزدیک مشاهده کنید
نتیجه می گیریم که …
با این که اطلاعات کافی درباره نوع پیدایش، زمان پایه گذار و شخص پایه گذار هنر پته دوزی وجود ندارد، ولی با قاطعیت می توان گفت که هنر پته دوزی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است. آثار به جا مانده از پته دوزی و نشانه های آن در سفرنامه ها به وضوح بیانگر این مسئله هستند.
#ناب


تاریخچه هنر پته دوزی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا