خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tiralin

مدیر تالار ترجمه
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر تالار انجمن
مترجم انجمن
  
عضویت
31/3/20
ارسال ها
656
امتیاز واکنش
9,177
امتیاز
313
سن
20
زمان حضور
46 روز 15 ساعت 19 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: رمان دَمِ نیک پِی
نام نویسنده: elina2003 کاربر انجمن رمان 98
ژانر: تاریخی، تراژدی، معمایی، فانتزی
نام ناظر: The unborn
خلاصه رمان:
به راستی، سرآغاز برترین قلم چیست؟ به راستی، ریشه‌ی این گمنام قلم کجاست؟! در اتاقی دنج؛ یا زیر کاخی از کریستال؟ یا که... زیر ویرانه‌ی شهری باشکوه؟!
ویرانه‌ای که نگار گرگ دارد و گیاهی‌ست خاردار؛ از جنس منقار سیاه‌کلاغی کینه‌توز و دل سنگین!


نقد و بررسی رمان دم نیک پی elina2003 l کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: نازپری احمدی، Amerətāt، MĀŘÝM و 2 نفر دیگر

فاطمه باقری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/7/20
ارسال ها
194
امتیاز واکنش
1,903
امتیاز
228
زمان حضور
57 روز 13 ساعت 14 دقیقه
به نام خدا

نقد رمان دم نیک پی

« نویسنده با قلم خود نقش سنگینی در ایفای رسالت برای درک بهتر مطلب، به خواننده انجام می دهد»

به نظر بنده یکی از سخت ترین مشاغلی که باید از آن تقدیر کرد و آن را محترم شمرد نویسندگیست؛ نویسنده با تحقیق و پژوهش در ژانر های مورد نظر و همچنین فضا سازی به قائده؛ افکار، اصول و ارزش هایی که سعی در بیان آن دارد را در سیر داستان به ما می نمایاند.
و اما یکی از نکات مهمی که در اینجا حائز اهمیت است و باید به آن اشاره کرد، چگونگی بیان این موارد در داستان است؛ با توجه به ژانر تاریخی که نویسنده به آن در قسمت ژانر نویسی اشاره کرده اند، نوشتار به طرز کهن جالب و قابل توجه بود، اما متاسفانه اشکالاتی هم دیده می شد؛ بگذارید بیشتر توضیح بدهم:
در نوشتار کهن طبعا استفاده از آرایه و همچنین به کار بردن برخی از کلمات کهن، هم مجاز و هم مرسوم می باشد اما، در این بخش اگر به قول معروف چاشنی کار از دست نویسنده در برود، مارا با مشکل روبرو می کند، استفاده از کلمات دشوار در دم نیک پی، خواننده را گیج کرده و به مرور زمان باعث احساس خستگی شده، و او به طبع اشتیاق خود را برای ادامه ی داستان از دست خواهد داد چرا که مخاطبان عمومی که داستان را برای اولین بار انتخاب کرده و تصمیم به خوانش آن می گیرند، ممکن است به آن صورت با کاربرد کلمات قدیمی آشنایی نداشته باشند، مگر قشر خاص؛ پس توصیه می کنم که در بعضی از بخش ها از پیچیدگی کلمات کاسته شود.
در بحث فضا سازی باید گفت که داستان مورد نظر تا حد زیادی رسالت خود را انجام داده اما پتانسیل بهتر شدن را قطعا دارا بود. به طور مثال اوایل داستان که از بازار و مردم عادی شروع شد بسیار عالی بود، اما شاخ و برگ بیشتر و گفت و گوی مردم و مقدمه چینی برای معرفی شاهدخت که در آن کنار، در بازار برده فروشان بوده، نیز می توانست باشد.
توصیه می کنم که فضا سازی خود را کمی بیشتر گسترش دهید.

شخصیت ها کمی کلیشه بودند؛ در سیر داستان شاهد شاهزاده ای مغرور بودیم و دشمنی اصیل زاده گان که به طبع قربانی آن مردم عادی بوده اند، اما اگر بیاییم و ابعاد اخلاقی و رفتاری هر شخصیت را بزرگتر کنیم و برای هر کدام نیز نشانه ای خاص بگذاریم. مثلا خواننده، با خوانش جمله ی، احساسات سرکوب شده و یا خشم درون، یاد تیرانا بیوفتد.
پس توصیه می کنم که شخصیت های خود را گسترش دهید.
در بحث ایده ی داستان باید بگویم که ایده پردازی تقریبا مشکلی نداشت. و
اما در بحث مقدمه و خلاصه توصیه می کنم که اگر جای این دو بخش باهم تعویض شوند بهتر باشد.

در پایان باید گفت، با وجود نقاط اوج در رمان دم نیک راه زیادی را برای شکوفا شدن اثر در پیش دارد و همچنین نیاز به ویرایش دارد.

با تشکر از انتقاد پذیری شما

فاطمه باقری از تیم نقد انجمن





نقد و بررسی رمان دم نیک پی elina2003 l کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • تشویق
Reactions: سیده کوثر موسوی، LIDA_M، نازپری احمدی و 5 نفر دیگر

ASAL RIAZIAN

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
152
امتیاز واکنش
1,067
امتیاز
213
زمان حضور
37 روز 14 ساعت 41 دقیقه
به نام خدا
• نقد و بررسی رمان دم نیک پِی •

«تمام آثار هنری در اثر اراده ی یک هنرمند به وجود می آیند، اما باید صبر کنند تا زمانی که ایده ی خوب برای خلق یک اثر به سمت هنرمند بیاید.»
«دبلیو. اچ. اودن»
رمان دم نیک پِی ایده ای خوب، که نمی‌توان گفت نو داشت؛ چون نیمی از رمان نوشته شده و فقط توانستیم کمی از موضوع آن پی ببریم؛ نمی‌توان بگوییم ایده ی رمان نو بود یا کلیشه ای:
اما می‌توان گفت ایده، یک ایده ی متعادل بود و به دلیل اینکه اکثرا در رمان های تاریخی، این موضوع که ملکه ی شهر... فرزندش که به تازگی، پا به این دنیا گذاشته چون درقدیم الایام منفعت یک زن چه بسا شاه دخت شهری؛ این بود که فرزندش پسر باشد تا گویی سوگلی شود، بود. و شخصیت تیرانا الن رمان دم نیک پی، فرزندش دختر بوده اورا مورد تحقیر قراره دادند بوده اند؛ ایده یک ایده ی تکراری است. البته چون هنوز هم مانده تا به کلیت ایده پی ببریم، بهتر است بگوییم، ایده «کمی» تکراری است و جای کار دارد؛ ولی کلیت رمان کنجکاو کننده است اما نمی‌شود گفت ژانر معمایی را درون رمان مشاهده کردیم. چون رمان معمایی را به همراه نداشت شاید هم درقسمت های بعدی رمان، ژانر معمایی رمان را مشاهده کردیم:
هرچند خلاصه و مقدمه رمان کنجکاو کننده است و ژانر معمایی درآن دیده می‌شود پس امید است که درادامه رمان هم این ژانر را مشاهده کنیم.
ژانر تاریخی انتخابی دررمان یعنی، وقتی این ژانر را انتخاب می‌کنیم باید هنگام توضیحات به گذشته برویم؛ درتاریخ چه چیزهایی بود؟چه کارهایی می‌کردند؟ مثلا درسال های... جنگ زیاد بود، اگر به عنوان مثال رمان من هم درتاریخ آن سال نوشته شده جنگی میان پادشاه شهر فلان با پادشاه شهر فلان راه بیاندازم! اینگونه می‌توانم آن فضای تاریخی درسال... به وجود بیاورم.
چون ژانر رمانتان تاریخی است، حتما باید در رمانتان این نکته را رعایت کنید. ولی دررمانتان این مورد رعایت نشده بود، که با ویرایش آن به راحتی می‌توانید این نکته را رفع کنید.
شخصیت پردازی رمان خوب بود اما جای کار داشت، یعنی چهره ی شخصیت هارا به درستی به تصویر کشیدید اما معرفی کردن آن ها را خیر!
مثلا شخصیت تیرانا، ما درکی از او نداشتیم یعنی نمی‌توانستیم با او خو بگیریم، چرا؟ چون سیر رمان تند بود که درادامه به آن می‌پردازیم.
درست است به چند ماه قبل سفر کردیم، اما می‌شد درهمان موقع توضیحی از شخصیت تیرانا می‌دادید و می‌گفتید که چه جایگاهی دارد، البته گفتید دختر وظیر است و الن زاده ولی من به عنوان یک خواننده سردرگم شدم، جایگاه اورا دریافت نکردم چون توضیحی درمورد جایگاهش دررمان داده نشد و فقط اسم بردید که دختر وظیر است یکی از جایگاه الن زادگان را دارد!
جایگاه الن زادگان را دارد و دختر وظیر است؟
خب توضیحی از جایگاه آن بدهید، بگویید و خواننده تان را کاملا با جایگاه دختر وظیر، آشنا کنید.
اگر از توضیح جایگاه دختر وظیر، تیرانا بگذریم؛ باید کمی هم از تیرانا اطلاعات بدهید. نه تنها تیرانا از همه ی شخصیت هایتان اطلاعات بدهید؛ چون درروند رمان شخصیت های جدید می‌آیند و ما با شخصیت اصلی مان آشنا نیستیم ناگهان شخصیت جدید که آمد، مارا سردرگم تر می‌کند؛ از آن ها بیشتر توضیح دهید، به طوری که خواننده گان رمانتان بتوانند با شخصیت ها رفاقت کنند و درک آن ها برایشان دشوار نباشد.
البته که در رمان حس آمیزی بسیار مهم است، و نویسنده زیاد موفق به منتقل کردن آن نبوده.
می‌دانید بیشتر اشکالات رمان بخاطر این است که توضیحات درآن کم است، اگر به توضیحات افزایش دهید می‌توانید مشکلات آن را رفع کنید.
گفتم حس آمیزی رمان جای کار دارد، چون باید هنگام انتقال احساسات شخصیتتان توضیحات را به اندازه ای بدهید که نه بیش از اندازه وارد جزئیات شوید، نه آنقدر کم توضیح دهید که خواننده اصلا حسی که شخصیت درآن صحنه دارد را درک نکند.
واما گفتم سیر رمان تند است، به چه دلیل؟
چون گویی دررمان از جایی به جایی دیگر پرتاب می‌شدیم!
مثلا از قصر...به بازار...از فلان جای به فلان مکان، وقتی که لحن رمانتان دانای کل است، دیگر نیازی به اینکه دررمان پرش ایجاد کنید نیست.
وقتی از اوضاع قصر توضیح دادید و قصد داشتید که از بازار هم توضیح دهید؛ کافی است بعد از اینکه حال«مهربانو تینا»را درقصر توصیف کردید، بیایید و از حال «تیرانا»توضیح دهید که به عنوان مثال درفکرش می‌گذرد که مردم بازار، همه منتظر هستند که نتایج موضوع... را دریابند؛ یا به سراغ شخصیت مهراز رفتید او همچین فکری به سرش بزند و مثلا دربازار مردم درحال...!
لحن رمان دانای کل است، شما به راحتی می‌توانید مکان هارا طوری که مربوط به مکان یا افکار یا... شخصیت رمان باشد توضیح دهید.
ما از هر راهی برویم بازهم به همان راه اول می‌رسیم، چون توضیحات در رمانتان کم است! با یک توضیح کم بسنده می‌کنید و به سراغ مکان دیگری می‌پرید، باز هم می‌گویم حتما به توضیحاتتان افزایش دهید این شامل توصیفات مکان هم می‌شود.
درکل رمان، رمانی جالب بنظر می‌آید ولیکن بهتر است برای جالب «تر» شدن رمانتان بیشتر توضیحات را وارد آن کنید؛ به امید موفقیت بیش از پیش"

• 00/06/02 •
• متشکرم از انتقاد پذیری شما •
• تیم نقد رمان 98 •
asal_r





نقد و بررسی رمان دم نیک پی elina2003 l کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MĀŘÝM، سیده کوثر موسوی، LIDA_M و 4 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا