خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,430
امتیاز واکنش
4,945
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: قربانیان آتش
نویسنده: محدثه وفایی
ژانر: عاشقانه، جنایی، مافیایی
منتقد: ^~SARA~^
خلاصه: افسوس که طالع هفت‌رنگ آنان، تنها یک فام داشت. آنان پا بر تارهایی نهاده‌ بودند که آواز مرگ‌بار آنان را فرا می‌خواند و حتی قهارترین بازیکنان هم در دریای آتشین، جان می‌دادند و جان می‌گرفتند. شیطنت‌هایی که اندک اندک قربانی لحظاتی نفس‌گیر می‌شدند و مظلومانی که بی‌گنه در آذر اقیانوس سرخ در انتظار یاری از سوی دیگران بودند.


نقد و بررسی رمان قربانیان آتش | mohadese22 کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Mahla_Bagheri، Z.A.H.Ř.Ą༻، MĀŘÝM و 2 نفر دیگر

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نقد و بررسی رمان قربانیان آتش
در جهانی که نویسنگان در آن پا می‌گذارند، همه چیز پوشیده از گرد و غبار است و عملی که نویسندگان بایستی انجام بدهند، این است که پوشیدگی‌ها را آشکار کنند. در رمان مربوطه، این اصل رعایت شده است؛ منتها مانند هر اثری دیگر، کم و کاستی‌هایی به چشم می‌خورد که در ادامه به آن رسیده خواهد شد.
در اکثر رمان‌های جنایی-مافیایی، ایده‌‌ یکسان است؛ یعنی مأموریت چندی پلیس برای دستگیری باند مافیا!
پس نمی‌توان گفت که در رمان قربانیان آتش، ایده جدیدی مطرح شده است. در ادامه، نظاره‌گر عشق میان محدثه و بارمان هستیم که به دلایلی از هم جدا شده‌اند، علت آن هم مشخص است، بارمان به اجبار پدربزرگش دست به چنین عملی زده که در محتواهای عاشقانه هم یافت می‌شود؛ پس می‌توان گفت که این مورد پیش و پا افتاده است. پس از آن می‌یابیم که آنان به دنبال ماده‌ای با نام "مرگ سرخ" هستند که استشمام آن کشنده است و بایستی به نویسنده تبریک گفت؛ چرا که در سبک خود این مورد بکر است. همراهی کردن با موسیقی یکی از کلیشه‌هایی است که در اکثر رمان‌ها یافت می‌شود که در پارت چهارم و پارت سی، شاهد چنین موردی هستیم. اغلب فلش بک‌هایی که توسط نویسنده انجامیده شده است با بیدار شدن کاراکتر محدثه آغاز می‌شود و این مورد در پارت‌های پنجم، هجدهم و... قابل مشاهده است که خواننده را کمی دلزده می‌کند. در پارت دوم شاهد فلش بک به گذشته هستیم که بارمان از محدثه جدا شده است؛ منتها نویسنده به درستی فلش بک را به انجام نرسانده و انتظار می‌رود که این مورد حل شود. در رمان مربوطه با سه نوع عنوان شغلی مواجه هستیم، هکر، مأمور مخفی و نیری انتظامی که شامل سرگرد، سروان و ... می‌شود. با توجه به محتوای رمان، مأمور مخفی بهترین گزینه است؛ چرا که وظیفه هکری و نیروی انتظامی را می‌تواند انجام بدهد و علاوه بر آن از کلیشه‌ای بودن می‌کاهد. موردی که مرا متعجب کرد جعل اسم بود. اگر برای هر کدام از آنان مدارک جعلی تهیه شده بود، پس چرا در دیدار اولیه بین محدثه و آبراهام، او نام واقعی خود را عنوان کرد؟ و با این حال، آنان می‌توانستند به راحتی هویت واقعی محدثه و بقیه اشخاص را کشف کنند. شخصیت پردازی، یک اصل است که در همه رمان‌ها بودنش الزامی است. در رمان مربوطه، نویسنده کاراکترها را پشت سرهم وارد میدان کرده و به همین سبب، خواننده نمی‌توانست شخصیت‌ها را در ذهنش پایدار سازد. شباهتی که در بین دخترها وجود داشت آن است که همگیشان شیطنت و کلکل‌هایی داشتند که در اغلب رمان‌ها دیده می‌شود که سبب شده بود خواننده نتواند کاراکترها را ملکه ذهنش کند. کاراکتری که در میانه وارد عرصه شد، کاراکتری با نام "فاطمه" بود که عملا خواننده نمی‌توانست بیابد که او چه نسبتی با محدثه و چه نقشی در رمان دارد. شخصیت آرالیا دارا که از خارج از کشور آمده، لهجه دارد و چه بسا این مورد طبیعی است و نویسنده بایستی در دیالوگ‌ها لهجه این کاراکتر را به نمایش در‌آورد. حس و حالی که کاراکتر محدثه به خواننده می‌داد، سبب شده بود که خواننده افکار، طرز تفکر و از همه مهم‌تر، عشقی که نسبت به کاراکتر بارمان داشت را درک کند و این مورد جای تحسین دارد؛ منتها کار نویسنده با یک یا دو کاراکتر نیست! شخصیت‌ها با قلم نویسنده جان می‌گیرند و نویسنده بایستی انواعی از شخصیت‌ها را با هزاران عقیده و افکار گوناگون ترسیم کند و به عرصه در آورد؛ پس می‌توان گفت که تمرکز نویسنده اکثرا بر شخصیت محدثه بود تا بقیه!
برای مثال، کاراکتر رضا بسی کم حضور داشت و همان طور پدر محدثه!
توصیفاتی که نویسنده از شمایل افراد می‌دهد، بایستی به طور غیرمستقیم بیان شود و مهم‌تر از آن، نبایستی همه توصیفات را یک جا گردهم آورد. هر چقدر که توصیفات نرم نرمک بیان شود، سبب می شود که خواننده شایسته‌تر اطلاعات را در ذهنش بسپارد؛ بنابراین، بهتر است که نویسنده توصیفات را اندک اندک به کار گیرد. در آغاز رمان، فضاسازی که ایجاد شده بود مرا متحیر کرد و بیشترین تأثیر برای حس‌آمیزی بود؛ منتها فضایی که نویسنده شرح داده بود، بعضی اوقات نمایان و برخی وقت‌ها هم مبهم مانده بود. برای مثال، عملا به عنوان یک خواننده، هیچ تصوری از خانه والدین محدثه یا پاتوق همیشگی، جایی که کل شهر درش نمایان بود نداشتم. نثر عامیانه و زاویه دید، اول شخص مفرد است که سبب شده خواننده با فضا و اشخاص، همزاد پنداری کند و این مورد جای تحسین دارد.
علائم نگارشی و مسائل رسم‌الخط به نادرستی انجامیده شده‌‌اند که این مورد، سبب نافهمی در برخی عبارات شده بود. شناسنامه رمان به درستی گزینش شده و جلد رمان با محتوای آن سازگاری دارد.

رمان قربانیان آتش با وجود کم و کاستی‌هایی که داشت، پتانسیل این را دارد که بتواند خواننده را مجذوب خودش کند؛ منتها پشت هر اثری خارق‌العاده، تخیل، علم کافی و شور و شوق نوشتن است که سبب می‌شود یک اثر، ارزش ده‌ها بار خواندن را داشته باشد. مهم آن است که نویسنده بخواهد و بتواند.

سپاس از انتقاد پذیری شما

تیم نقد انجمن رمان98
^~SARA~^


نقد و بررسی رمان قربانیان آتش | mohadese22 کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، MĀŘÝM، Mahla_Bagheri و 3 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا