خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Neginii

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/12/20
ارسال ها
487
امتیاز واکنش
10,771
امتیاز
303
محل سکونت
مازندران
زمان حضور
33 روز 3 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: آخرین سنگ قبر
نویسنده: Neginii کاربر انجمن رمان ۹۸
ناظر: Ryhwn
ژانر: عاشقانه، ترسناک
خلاصه:
دختر چشم دریایی ما درد عشق را چشیده. همراه با کلی سنگ قبر و کلی دلتنگی. سنگ قبرهایی که تعیین می‌کند می‌تواند به عشقش برسد، یا اینکه مجبور می‌شود خودش با دست های خودش او را به خاک بسپارد.
هر روز که می‌گذرد ذهنش آشفته‌تر می‌شود و صورتک سفیدتر از برفش بی‌ رنگ‌تر و بی‌ روح‌تر می‌شود!
آرامشی که با خواب نصیبش میشد، حال او را بیقرار و نگران کرده...


نقد و بررسی رمان آخرین سنگ قبر | Negini کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: مهدیه باقری، Sahariiiii، زینب باقری و 6 نفر دیگر

آیدا رستمی

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
15/8/18
ارسال ها
508
امتیاز واکنش
30,990
امتیاز
348
سن
21
زمان حضور
61 روز 3 ساعت 11 دقیقه
به نام خدا

درآغاز وقتی رمانی را می‌نویسیم، باید بدانیم که آیا خواننده با توجه به توصیفات و شخصیت سازی نویسنده داستان، می‌تواند با داستان همزاد پنداری کند و خود را جای شخصیت‌های داستان بگذارد یا خیر؟

متأسفانه، رمان آخرین سنگ قبر، رمانی با توصیفات کم و شخصیت سازی متوسط بود؛ برای مثال اگر به ما می‌گفتند دختری با چشمان آبی که از هر چیز کوچکی می‌ترسد و گاهی بلند بلند با شخصی صحبت می‌کند، ما یاد ترانه می‌افتادیم اما توصیفاتی مانند توصیف مکان، زمان، چهره و... بسیار کم بود.

رمان‌هایی با ژانر ترسناک، رمان‌هایی هستند که در تمامی خطوط، با اتفاقات وحشت برانگیز مواجه هستیم؛ فضای رمان ما را منقلب می‌کند و در عین حال، حاضر به کنار گذاشتن کتاب نخواهیم بود اما رمان آخرین سنگ قبر، برخلاف ژانر ترسناکش، بیشتر شبیه به تراژدی عاشقانه، با کمی چاشنی فانتزی بود.

این رمان برخلاف ایده نویی که داشت شخصیت سازی و توصیفات کمی را دارا بود و از برخی اتفاقات به سرعت می‌گذشت.

این رمان درباره دختری به نام ترانه که ما فقط چشمان آبی و شخصیتی ترسو از او به یاد داریم، که در حال مبارزه با روح مرگ است، تا جان تنها عزیزی که برایش باقی مانده بود را نجات دهد.

اگرچه توصیفات کمی که اشاره به شنل بلند مشکی و داس -نه تبر- در تصاویر برای ملک‌الموت -که قرآن کریم ایشان را با این نام خطاب کرده- استفاده می‌شود‌، اما طبق گفته نویسنده، روح مرگ، روحی است که طرف مقابل را نمی‌کشد، بلکه خانواده و عزیزانش را به قتل می‌رساند تا صد سال به عمر او افزوده شود و اگر نکشد، باعث مرگ خودش می‌شود که خود ایده‌ای جدید است و نویسنده داستان بهتر است این روح را از تخیلات خودت توصیف کند تا رمان، بدون کلیشه باشد.


ایده داستان ایده‌ای نو بود که برای ژانر ترسناک مناسب بود اما این رمان به طور مأیوسانه‌ای، سیر سریعی به خود گرفته به طوری که دختری که بخاطر زخم شدن‌ پاهایش بیهوش می‌شود، ناگهان می‌تواند بدود.

همچنین بهتر بود توصیفات داستان را بیشتر کند و دیالوگ‌های بی‌معنی را کمتر!

از جمله، بگوید دخترک قصه صورتش گرد است یا مربعی؟ دیوار اتاقش مشکی است یا صورتی؟ هوای قبرستان صاف است یا مه آلود؟ درب اتاق قهوه‌ای است یا مشکی؟

قسمتی که برای بنده جای سوال بود، این بود که ترانه‌ای که خانواده‌اش را بصورت مشکوکی از دست داده بود، پلیس برای تحقیق به ملاقتش نیامده بود؟ یا دوست صمیمی‌اش خانواده‌ای نداشت؟ اصلا خود ترانه خانواده‌ای نداشت که در این لحظات تلخ او را همراهی کند؟

نویسنده بهتر بود بیشتر به حوادث توجه کند؛ از جمله:

قبر آن قدر قدیمی بود که شکست، ولی کفن بعد از گذشت آن همه سال، هنوز سفید بود یا از سر ترانه هنگام کوبیده شدن به دیوار، خون آمد اما سرگیجه‌‌ای نداشت و به راحتی به عکس‌های خانوادگی نگاه می‌کرد.

استفاده از نثر آمیانه و زاویه اول شخص، انتخاب درستی بود اما دو زاویه دید برای رمان کار درستی نیست؛ چرا که خواننده در اواسط رمان ممکن است به جای توجه به رمان، به این فکر کند که چه کسی دارد صحبت می‌کند؟ و رشته کلام را از دست دهد.

نام رمان، انتخابی درست بود که ذهن خواننده را به مرگ و ژانر ترسناک سوق می‌داد و رمان، مقدمه زیبایی داشت اما بیشتر تراژی بود تا ترسناک.

در پایان رمان آخرین سنگ قبر، رمانی با ایده نو اما جای پیشرفت فراوان بود؛ ایده‌ای که نویسنده از آن استفاده کرده، نشان می‌دهد که نویسنده قوه تخیل قوی دارد و اگر توصیفات و شخصیت پردازی رمان و استفاده از یک زاویه دید را رعایت کرده و قبل از ارسال پست، یک‌بار آن را بخواند، شاهد رمانی قوی خواهیم بود.

نویسنده این داستان باید بداند که ما متوجه تلاش‌های او برای نوشتن این داستان هستیم اما اکثر مردمی که رمان شما را می‌خوانند، متوجه آن نیستند و اگر در این هنگام رمان را ویرایش و مشکلات آن را برطرف نکنید، نظرات منفی مردم ذهن شما را آزرده خواهد کرد؛ پس به نقد و نظراتی که اشکالات رمان شما را اعلام می‌کنند به عنوان فرصت نگاه کنید.

با آرزوی موفقیت برای نویسنده و تشکر از تیم نقد

یا حق


نقد و بررسی رمان آخرین سنگ قبر | Negini کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • تشویق
Reactions: مهدیه باقری، Z.A.H.Ř.Ą༻، Whisper و 6 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا