خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
راکتور هسته‌ای به عنوان چشمه تولید انرژی‎

  • ‎پاره‌های شکافت در اورانیوم در فاصله کوتاهی (کمتر ازμm 5 ‎) کند می‌شوند. در نتیجه ، تقریبا تمامی ‏انرژی آزاد شده در راکتور به صورت گرما در توده اورانیوم ظاهر می‌شود. از این گرما مثلا می‌توان ‏برای گرم کردن و تبخیر مایع جاری از اورانیوم که بعدا به کمک ‎توربین بخار یا بعضی از ماشین‏های گرمایی دیگر به صورت انرژی الکتریکی یا مکانیکی در می‌آید استفاده کرد.

  • ‎اولین نیروگاه هسته‌ای بر این اساس در سال 1945 در روسیه ساخته شد. ساختمان این راکتور بیانگر ‏این است که بخش اصلی این راکتور عناصر سوختی است که شامل اورانیوم می‌باشد. "عناصرسوخت" به ‏صورت دو دیوار نازک از لوله‌های فولادی ضد زنگ ساخته شده‌اند که یکی‎ ‎داخل دیگری قرار دارد‎.

  • ‎اورانیوم را بدون درز در فضای میان لوله محکم می‌کنند، در حالی که از کاواک داخلی به عنوان کانال ‏برای عبور آب استفاده می‌شود. که گرمای آزاد شده از اورانیوم را در ضمن کار راکتور به خارج می‌برد. ‏محکم کردن بدون درز از این نظر لازم است که اورانیوم از لحاظ شیمیایی ناپایدار است و دیگر اینکه مانع ‏نشت گاز‌های پرتوزا خطرناکی شود که در نتیجه واکنش تشکیل می‌شوند‏.

  • ‎برای تسهیل گسترش واکنش زنجیری ، عناصر "سوخت" را از اورانیومی که با ایزوتوب سریعا ‏شکافت پذیر 235U‎ غنی شده‌اند درست می‌کنند، اورانیوم غنی شده که در راکتور مصرف می کنند. ‏دارای 5 درصد ‏‎ 235U‎ در حالی که اورانیوم طبیعی فقط دارای 0.7 درصد از این ایزوتوپ است). کار ‏راکتور اورانیوم با پرتوزایی شدید همراه است. جهت حفاظت کارکنان از تابش پرتوزا و نوترونها که مقادیر ‏زیاد آن نیز زیانبار است، راکتور را در محفظه‌ای با دیوارهای ضخیم که از سیمان و مواد دیگر ساخته ‏شده‌اند قرار می‌دهند.


کاربرد راکتورهای هسته ای

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • امتیاز بزرگ راکتور هسته‌ای به عنوان چشمه تولید انرژی هزینه کم سوخت آن است. مقدار گرمایی که ‏در ضمن شکافت یک گرم‎ 235U‎ ‎آزاد می شود برابر با مقدار گرمایی است که از سوختن چند تن ذغال ‏سنگ بدست می‌آید. این امر امکان می‌دهد که راکتورها را در نواحی دور از‏‎ ‎ذخایر ذغال سنگ و نفت و حتی ‏دور از راههای حمل و نقل (با کشتی ، زیردریایی و هواپیما) بر پا سازند.

  • ‎در روسیه ، چندین نیروگاه اتمی در مقیاس بزرگ در حال کارند. چندین یخ شکن مجهز به ‏موتورهای اتمی و زیر دریاییهای اتمی نیز ساخته شده است. در آینده نقش ‏‏مهندسی انرژی هسته‌ای مهمتر از این خواهد شد.

  • ‎محاسبه شده است که با آهنگ امروزی مصرف انرژی کمبود ذغال سنگ و نفت حتی در 50 سال آینده حس ‏خواهد شد. استفاده از اورانیوم راهی برای خروج از این مشکل است. زیرا انرژی ذخیره شده در ذخایر ‏اورانیوم 10 تا 20 برابر انرژی ذخیره شده در سوختهای آلی است. مسئله منابع انرژی پس ‏از مهار شدن واکنشهای گداخت به کلی حل خواهد شد‎.‎


کاربرد راکتورهای هسته ای

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
عناصر فوق اورانیوم‎

  • ‎درنتیجه بمباران اورانیوم با نوترون ، ایزوتوپ‎ 238U‎ ‎به‎ 239U‎ ‎تبدیل می‌شود. این ایزوتوپ ‏ناپایدار است و در نتیجه واپاشی ((ذره بتا به ایزوتوپ 93Np‎‎ تبدیل می‌شود. این ‏ایزوتوپ به نوبه خود ، با تحمل واپاشی بتا ، پس از زمان کوتاهی (نیم عمر آن 2.35 روز است) به ‏ایزوتوپ 94Pu‎‎ تبدیل می‌شود. 239Pu‎ نیز ناپایدار است، ولی به کندی ‏وا می‌پاشد (نیم عمر آن 24000 سال است). به این دلیل ممکن است به مقدار انبوهی انبار شود.

  • ‎239\ع‎ مانند 235U‎ ، سوخت هسته‌ای خوبی است که برای راکتورهای هسته‌ای و بمبهای اتمی مناسب است. پلوتونیوم از راکتورهای هسته‌ای مبتنی بر اورانیوم طبیعی و کند کننده بدست می‌‏آید. در چنین راکتورهایی بیشتر نوترونها را ‎ 238U‎جذب می‌کند که نتیجه آن تشکیل پلوتونیوم است.

  • ‎پلوتونیوم انبار شده در اورانیوم را می‌توان با روشهای شیمیایی جدا کرد. سوخت هسته‌ای مصنوعی ‏دیگر ایزوتوپ‎ 233U با نیم عمر 162000 است که در اورانیوم طبیعی وجود ندارد‏‎.233U ‎ نیز مانند ‏پلوتونیوم ، در نتیجه بمباران توریم با نوترون تشکیل می‌شود. به این طریق مواد با شکافت پذیری کم ‎) 238Uو توریم) می‌توانند به سوخت هسته‌ای با ارزش تبدیل شوند. این امکان پذیری بسیار اساسی ‏است، زیرا در پوسته زمین‎ 238U ‎و توریم خیلی بیشتر از‎ 236U ‎است.

  • ‎نپتونیم و پلوتونیوم معرف عناصر فوق اورانیوم هستند و در جدول تناوبی بعد از اورانیوم می‌آیند.

  • رشته عناصر فوق اورانیوم بعد از پلوتونیوم تا عنصری به عدد اتمی 107 ادامه دارد. عناصر فوق اورانیوم ‏در طبیعت کشف نشده‌اند. زیرا همه آنها پرتوزا بوده در مقایسه با سن زمین شناسی زمین نیم عمر کوتاهی ‏دارند‎.‎


کاربرد راکتورهای هسته ای

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
بدست آوردن مواد رادیواکتیو

‎در راکتور در حال کار ، جریان شدید نوترونها در نتیجه شکافت مشاهده می‌شود. از بمباران مواد ‏با نوترونها می‌توان ایزوتوپهای پرتوزای مصنوعی گوناگون در راکتور بدست آورد. چشمه پرتوزای دیگر در راکتور پاره‌های شکافت اورانیوم هستند که اغلب‌ آنها ناپایدارند‎.‎

عناصر پرتوزای مصنوعی کاربرد گسترده‌ای در علم و صنعت پیدا کرده‌اند. از موادی که اشعه ‏گاما گسیل می‌کنند بجای رادیوم خیلی گران ، برای امتحان اجسام فلزی کلفت با نور عبوری ، برای ‏‏مداوای سرطان و جز اینها استفاده می‌شود.

از خاصیت کشنده بودن مقادیر زیاد تابش گاما در موجودات ذره بینی برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌‏شود. اکنون از تابش پرتوزا در صنایع شیمیایی استفاده می‌شود، زیرا انجام بسیاری از واکنشهای شیمیایی مهم را آسان می‌کند.

‎یکی از مهمترین استفاده‌ها روش نشانه گذاری اتمهاست. این روش بر این اساس استوار است که ‏ایزوتوب پرتوزا از لحاظ خواص شیمیایی و بسیاری از ویژگیهای فیزیکی از ایزوتوپ پایدار همان عنصر ‏غیر قابل تشخیص است. در عین حال ، ایزوتوپ پرتوزا را از روی تابش آن (مثلا با‎ ‎استفاده از شمارشگر تخلیه ‏گازی) می‌توان شناخت. با افزودن یک ایزوتوپ پرتوزا به عنصر مورد بررسی و آشکار سازی تابش آن ، ‏می‌توان مسیر این عنصر را در انـ*ـدام ، در واکنش شیمیایی ، در ضمن ذوب فلزات و جز اینها ردیابی ‏کرد‎.

منبع: رشد


کاربرد راکتورهای هسته ای

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا