خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,803
امتیاز واکنش
12,231
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 4 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
نمونه‌هاى آشناى زیادى از وسواس عملى را مى‌توان در جامعه اطراف پیدا کرد. از جمله این نمونه‌ها مى‌توان به افرادى اشاره کرد که گرایش به انجام مکرر فعالیت‌هایى معین، مثل شستشو و نظافت دارند و حتى پس از بارها شستشو و آب کشیدن، همچنان نسبت به پاک شدن شى مورد نظافت شک دارند! یا کسانى که هیچوقت از موثر بودن استحمام یا صحت غسلهایشان مطمئن نیستند و یا خانم‌هایى که به شکل مبالغه‌آمیز، آرایش مى‌کنند یا لباسى را بارها مى‌پوشند و در مى‌آورند، اما سرانجام باز هم نسبت به زیبا شدن خود شک دارند! یا افرادى که میل نامعقول و اجبارى نسبت به شمارش یا جمع‌آورى اشیاء یا مرتب و منظم بودن افراطى و غیر متتظره دارند یا کسانى که در مورد این که آیا فلان کار را انجام داده‌اند (مثلا کلید برق را خاموش کرده‌اند یا شیر آب و گاز را بسته‌اند) دائما دو دل هستند و…

با این که نقل سرگذشت‌هاى بامزه این قبیل افراد، نمونه‌هاى برجسته‌اى از ادبیات طنز دنیا را به خود اختصاص مى‌دهد و یا حتى عده‌اى از شخصیت‌‎هاى علمى جهان را مبتلا به این بیماری دانسته‌اند اما روشن است که زندگى این قبیل افراد براى خود و اطرافیانشان، گاهى تا چه حد غیر قابل تحمل و ناراحت‌کننده مى‌شود. بدین ترتیب لزوم توجه خاص به منظور رفع این عارضه و مقابله با آن از مباحث ویژه روانشناسى و روانپزشکى امروز به شمار مى‌آید.

به خصوص که وسواس (فکرى و عملى) در ارتباط نزدیک با بیماری‌هاى دیگر روانى نیز مى‌باشد. به عنوان مثال: معلوم شده است که یک پنجم از موارد حالت‌هاى وسواسى نشانه‌هاى افسردگى و یک هشتم نشانه‌هاى اضطرابى دارند.(۱)

علیرغم این که اسلام، آیین نظم و ترتیب و مسلک پاکیزگى و طهارت است، اما آنجا که کار به افراط و مبالغه مى‌کشد و پدیده‌اى از “ عدل ” دور مى‌گردد، اسلام (به خصوص تشیع) آن پدیده را مذموم تلقى مى‌نماید و براى نزدیک نمودن آن به تعادل راه حل عملى پیشنهاد می کند. از جمله این افراط‌ها “ وسواس ” است.(۲) که گفتیم به عنوان وسوسه‌اى از سوى شیطان در تعالیم اسلامى نام برده مى‌شود و بخش قابل توجهى از تعالیم اسلامى و به خصوص نمود برجسته آن یعنى “ نماز ” به زدودن و سواس از زندگی انسانها اختصاص دارد.

چنانچه مرورى بر آداب طهارت در رساله‌هاى فقهى علماء شیعه داشته باشیم، متوجه مى‌شویم که بسیاری از دستورات توجه به شک‌هاى وسواس‌آمیز در مورد طهارت جسم یا لباس را باطل اعلم کرده‌اند، مثلا اگر شخصى شک کند که وضویش باطل شده یا نشده است، باید بنا را بر باطل نشدن آن بگذارد، یا آن که اگر شک کند لباسش نجس یا پاک است بنا را بر پاک بودن لباس مى‌گذارد.

این دستورات در آداب نماز نیز به همین گونه است، به عنوان مثال از جمله شکیاتى که هرگز نباید بدان اعتنا نمود، شک کثیرالشک (کسى که زیاد شک مى‌کند) است، یا این که در بسیاری از سایر شکیات نماز (مثلا شک بین ۳ و ۴ رکعت)، باید براى پرهیز از وسواس بنا را به یک طرف شک گذاشت و بدان عمل نمود.

بدین ترتیب آموزش‌هاى نماز، بسى قدرتمندتر از روش‌هاى معمول در علم غرب (مثل روش حساسیت‌زدایی تدریجى) در زدودن وسواس مطرحند، چرا که انسان نمازگزارى که در شبانه‌روز بارها به تعالیم ضد وسواس توأم با نماز گردن مى‌نهد، در زندگى روزمره خود، قطعا دور از وسواس خواهد زیست.
منبع:الشیعه


تاثیر نماز بر وسواس‌هاى عملى

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا