خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
راه های داشتن سفری سبز، جهت سازگاری با محیط زیست

منظور از داشتن سفری سبز و محیط زیستی چیست؟

داشتن سفری سبز و محیط زیستی یکی از دغدغه های این روزهای صنعت گردشگری شده است. سفری که با به چالش کشیدن و مقید کردن خود به بعضی اصول اولیه در حفظ محیط زیست و زندگی اجتماعی بومی نقش تعیین کننده ای داشته باشیم و در طول راه نیز کمترین آسیب به کره‌ی زمین می‌رسد. برای انجام چنین سفری به خرج کردن پول و یا آموزش‌های خاص نیاز ندارید، بلکه کافی است نسبت به رفتار خود در طول سفر، وسایل حمل‌ و نقل و آنچه که استفاده می‌کنید، آگاه‌تر باشید. در این مقاله مجله الی گشت ۱۰ راه ساده و عادی برای همه به عنوان فعالیت‌های سبز در طول سفر پیشنهاد شده است. با کمک این ده مورد می‌توانید نه تنها در «روز زمین» بلکه در تمام روزهای سال، مسئولانه و سازگار با محیط زیست رفتار کنید. اگر همه برای رعایت تمام موارد تلاش کنیم، گام‌های ساده، محکم و تأثیرگذاری را برای حفظ کره‌ی زمین برخواهیم داشت.

کوتاه‌تر حمام کنید و برای اصلاح کردن و مسواک زدن شیر آب را باز نگذارید. نباید فکر کنید که این موارد را تنها باید در خانه مراعات کنید و چون هزینه‌ی هتل را پرداخت می‌کنید، مصرف بی‌اندازه مشکلی ندارد! حوله‌ها را برای چند روز پشت سر هم استفاده کنید تا هر روز با آب شسته نشوند. هرگز از خدمات لباسشویی و خشکشویی هتل استفاده نکنید چون آنها به هر سفارش به‌صورت جداگانه رسیدگی می‌کنند و این آب بسیاری را هدر می‌دهد. برای داشتن سفری سبز و محیط زیستی به جای اینکه هر بار یک بطری آب معدنی بخرید، یک فلاسک یا قمقمه با خود به همراه داشته باشید و به هر کجا که رسیدید آن را پر آب کنید.

سبک‌بار باشید

اینکه با خود وسایل شخصی کمتری حمل کنید، کمک می‌کند تا وسیله‌ی نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید، به‌وِیژه هواپیما، سوخت کمتری مصرف کند. سعی کنید لباس کمتری داشته باشید. پوشاک شما باید به راحتی شسته و خشک شود که برخی لباس‌های ورزشی از این نوع هستند. همچنین سفرهای بدون توقف را انتخاب کنید. مسیرهایی که هواپیما در بین راه توقف می کند، می تواند هم سفری پر هزینه باشد و هم داشتن سفری سبز و محیط زیستی محسوب نشود چرا که سوخت بیشتری نیز مصرف می شود، مسلماً به مواد غذایی بیشتری نیاز دارید و انرژی بیشتری نیز مصرف کرده و هدر می دهید.

انرژی ذخیره کنید

وقتی هتل را به قصد گردش در شهر ترک می‌کنید، سیستم گرمایشی و سرمایشی و تلویزیون را خاموش کنید. اگر اتاق شما نیازی به نظافت ندارد، علامت «لطفا مزاحم نشوید» را روی در نصب کنید تا برای نظافت هر روزه‌ی اتاق شما انرژی برق هدر نرود. بسیاری موارد اینگونه برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد که با کمی دقت می توانی به آن ها عمل کنید.

استفاده‌ی کم، بازیافت و کاهش مصرف

بطری آب‌تان را دور نیندازید و اگر می‌توانید یک بطری آب ورزشی همیشه به همراه داشته باشید. برای دستشویی و حمام از یک صابون استفاده کنید و نقشه‌ها و بروشورها را برای استفاده‌ی دوباره نگه دارید. اگر این محصولات کاغذی را دیگر نیاز ندارید، مطمئن شوید جایی که آنها را به دور می‌اندازید سطل بازیافت باشد. بطری های ورزشی و قمقمه ها یکی از لوازم ضروری برای داشتن سفری سبز و محیط زیستی هستند.

بومی بخورید، بومی بخرید

وقتی در سفر هستید به دنبال وسایل مارک‌دار و یا خوردن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباشید، این مجموعه‌ها در همه جا یافت می‌شوند و کمکی به گردش و پایداری محیط زیست انسانی بومی نیز نمی‌کنند. شما با احترام به غذاها و محصولات بومی به داشتن سفری سبز و محیط زیستی افتخار خواهید کرد و شرایط بقای آن ها را فراهم می‌کنید.

اثر کمی از خود به جای بگذارید

برای گم‌نکردن راه، شاخه‌های درختان را نکنید و سنگ‌ها را جابه‌جا نکنید، سعی کنید عوارض طبیعی را به عنوان علامت انتخاب کنید ولی به ظاهر و جایگاه آنها آسیب نرسانید. حفظ طبیعت همانگونه که قبل از ورود ما به آنجا بوده است، یکی از مهم ترین گزینه های داشتن سفری سبز و محیط زیستی است. همچنین یک کیسه زباله با خود همراه داشته باشید تا زباله‌ها را در آن بریزید و با خود بازگردانید. هیچ زباله ای را در طبیعت به جا نگذارید.

هیچ چیز را با خود به خانه نبرید

سفر سبز یعنی احترام و حفظ طبیعت همچنان که برای دیدن شگفتی های جهان به آن ها سفر می کنیم و می تواند به سفری مسئولانه نیز تعبیر شود. ممکن است چند گیاه بومی را ببینید و هـ*ـوس کنید که آنها را در گلدان کوچک بکارید و با خود ببرید و یا به جان درختچه‌های میوه‌ی وحشی بیفتید و محصولاتش را بخورید. این کار را نکنید، اگر قرار باشد تمام توریست‌ها این کارها را انجام دهند چه چیزی از طبیعت باقی می‌ماند؟ دیگر صحبتی از کسانی که حیوانات را با خود به خانه می‌آورند، نمی‌کنیم!

به سنت‌های محلی احترام بگذارید

به محیط زیست اجتماعی احترام بگذارید. برخی از فرهنگ‌ها در نوع پوشش، خوراک و رفتار، تفاوت‌های زیادی با شما دارند. سعی کنید با افراد محلی تعامل کنید و وسایل کوچکی مانند خوراکی‌های مخصوص شهر یا کشور خود و یا عکس‌هایی برای آغاز این تعامل به همراه داشته باشید. سفر این گونه به شما کمک می‌کند تا آخر عمر تجربیات منحصر به‌ فردی همراه خود داشته باشید.

هوشمندانه خرید کنید

برچسب‌ها را بخوانید و درباره‌ی موادی که در آن ها به کار رفته است، بپرسید. در همه جای دنیا ممکن است محصولات از موادی ساخته شده باشند که دوست‌دار محیط زیست نباشند و یا از حیوانات و گیاهان در معرض خطر انقراض تهیه شده باشند. فروش این مواد حتی ممکن است در آن شهر یا کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد، اما شما می‌دانید که خرید آن ها کار درستی نیست. همیشه مسئولانه و آگاهانه خرید کنید.

فعالیت‌های تفریحی خود را عاقلانه انتخاب کنید

قرار نیست به هر قیمتی تفریح کنید. تله‌کابین‌هایی که هر سو کشیده شده‌اند، وسایل نقلیه‌ی موتوری و ورزش‌های پرسر و صدا همگی به محیط زیست و مردم بومی آسیب می‌رسانند. سعی کنید ورزش‌ها و تفریحاتی را انتخاب کنید که تجهیزات زیادی نیاز نداشته باشند و از سوخت‌های فسیلی استفاده نکنند.

منبع: الی گشت


راه های داشتن سفری سبز، جهت سازگاری با محیط زیست

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا