خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
در این مقاله قصد داریم تا در مورد گردشگری تفریحی صحبت کنیم اما در ابتدا به تعریف مفهوم گردشگری می پردازیم.. طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، توریسم یا گردشگری به هرگونه سفری گفته می‌شود که در آن شخصی از محل زندگی و کار خود بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال خارج شود. به شخصی که این سفر را آغاز می‌کند گردشگر یا توریست می‌گویند و به صنعتی که هدف آن جذب گردشگران، ارائه خدمات به آن‌ها، کسب درآمد، ایجاد چرخش اقتصادی از طریق ورود گردشگران به کشور و برقراری تعامل سازنده بین کشور مبدأ و مقصد است، صنعت توریسم یا گردشگری می‌گویند.

گردشگری می‌تواند اهداف متفاوتی به همراه داشته باشد، مانند گردشگری صنعتی یا تجاری که به قصد کار یا تجارت انجام میشود و یا گردشگری سلامت که معمولا برای درمان پزشکی انجام میشود از دیگر اهداف گردشگری می توان به سفر برای کسب یک تجربه معنوی در یک مکان مذهبی و یا برای شرکت در یک رویداد ورزشی اشاره کرد.، اما به آن سفری که تنها به قصد تفریح و تفنن انجام می‌شود، گردشگری تفریحی می‌گویند.
پیدایش گردشگری تفریحی

از گذشته‌های دور سفر بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی بشر بوده است. هرچند انسان‌های نخستینی که اجداد ما بودند، تنها به دنبال غذا و آب و محل مناسب برای زندگی سفر می‌کردند، اما ما عادت سفر کردن را از آن‌ها به ارث برده‌ایم. اجداد ما اغلب در جستجوی نیازهای اصلی زندگی و تأمین امنیت وادار به سفر می‌شدند، اما امروزه سفر برای ما معانی وسیع‌تری دارد. مفهوم سفر برای تفریح مفهومی است که در پیشینیان ما وجود نداشته است و بیشتر از چندین قرن از پیدایش آن نمی‌گذرد.

برخی معتقدند که واژه توریست در قرن نوزردهم میلادی شکل گرفته است و در ابتدا تنها به طبقه‌ای از اشراف‌زادگان و فرزندان افراد متمول گفته می‌شد که برای تحصیل یا کسب تجربه راهی سفر می‌شدند. گردشگری تفریحی از ابتدای پیدایش خود تنها متعلق به اقشار متمول جامعه بود و همه افراد جامعه توانایی استفاده از امکانات سفر را نداشتند. امکانات سفر محدود و گران و تنها در اختیار پولداران بود.
ولی با پیشرفت تکنولوژی و گسترش وسایل نقلیه، سفر کردن به قصد تفریح و سرگرمی به یکی از پرطرفدارترین و راحت‌ترین سرگرمی‌های بشر تبدیل شد و در حال حاضر تفریح مشترک بیشتر آدم‌ها به حساب می‌آید.

هر چند انتخاب مقصد سفر و نوع سفر هنوز هم در میان اقشار مختلف جامعه متفاوت است و به میزان تمول آن‌ها بستگی دارد، ولی دیگر به سختی می‌توانیم خانواده‌ای را پیدا کنیم که تا به حال در یکی از تعطیلات سالیانه خود راهی سفر نشده باشند.

انواع گردشگری تفریحی

گردشگری تفریحی می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. افراد پولدار بیشتر به دنبال مقاصد خارج از کشور و افرادی با توان مالی کمتر اغلب به دنبال مقاصد داخل کشور هستند. اما این دسته‌بندی مطلق نیست و یک گردشگر واقعی برای انتخاب مقصد سفر خود، علاوه بر هزینه سفر و زمانی که باید برای سفر کنار بگذارد، به آب و هوا، طبیعت و فرهنگ کشور یا شهر مقصد نیز توجه می‌کند و با توجه به علایق و بودجه‌ و زمان فراغتش مقصد سفر را انتخاب می‌کند.
گردشگری تفریحی چه ویژگی‌هایی دارد؟

گردشگری تفریحی یکی از پرطرفدارترین و شایع‌ترین انواع گردشگری بین مردم است. در بیشتر موارد، گردشگران مکانی با آب و هوای مطلوب و معتدل را در بهترین فصل سال به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند. سپس با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند خود را با یک وسیله نقلیه به مقصد می‌رسانند، با توجه به زمانی که در اختیار دارند از جاذبه‌های دیدنی مقصد و بالاخص از شناخته‌شده‌ترین این جاذبه‌ها دیدن می‌کنند، خرید می‌کنند، عکس یادگاری می‌گیرند، با دیگر افراد گروه و یا تور خود ارتباطی سازنده مبتنی بر یک تعامل کوتاه مدت برقرار می‌کنند، سوغاتی می‌خرند و به شهر یا کشور محل زندگی خود بازمی‌گردند.
اغلب مکان‌های ساحلی یکی از بهترین مقاصد گردشگران تفریحی به حساب می‌آید. به همین دلیل کشورهایی مانند ترکیه، یونان، اسپانیا، ایتالیا و امریکا و دبی که از سواحل زیادی برخوردار هستند، مقصد خوبی برای گردشگران تفریحی به حساب می‌آیند.
گردشگری تفریحی در ایران

آب و هوای مناسب ایران برای گردشگری

ایران به دلیل وجود دریای خزر در شمال کشور و خلیج فارس در جنوب کشور یکی از بهترین مقاصد گردشگری تفریحی به حساب می‌آید. علاوه بر این، بافت جنگلی متنوعی که در ایران وجود دارد یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که مناسب گردشگری به حساب می‌آید. ایران کشوری چهار فصل است و این موضوع باعث می‌شود که در هر فصلی از سال یک منطقه از کشور دارای هوای معتدل باشد.

به عنوان مثال در زمانی که شمال کشور هوایی گرم دارد، غرب ایران از هوای معتدلی برخوردار است و هنگامی که غرب ایران هوای سرد و سخت دارد، جنوب ایران هوای معتدلی دارد. به همین دلیل گردشگران تفریحی در هر زمانی از سال می‌توانند بخشی از طبیعت ایران را به عنوان مقصد تفریح خود انتخاب کنند.

تنوع غذایی در ایران

تنوع غذایی نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تفریحی در ایران به حساب می‌آید که می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند. انواع ماهی که در سواحل شمال و جنوب کشور صید می‌شوند و انواع حیواناتی که در جنگل و کوهستان شکار می‌شوند باعث شده که در جابه‌جای ایران تنوع شگفت‌انگیزی در زمینه غذا وجود داشته باشد.


عدم استفاده از شرایط گردشگری مناسب در ایران

اما متأسفانه ایران با وجود تمام جاذبه‌هایی طبیعی و ظرفیت‌های توریستی که دارد، هنوز هم نتوانسته آنطور که باید و شاید در عرصه جذب توریست بین‌المللی ظاهر شود و گردشگران خارجی را به ایران جذب کند. درست است که امروزه صنعت توریسم یکی از بزرگ‌ترین و سودآورترین صنعت‌ها به حساب می‌آید، ولی برای کسب توانایی در این صنعت پیش از هرچیز یک برنامه‌ریزی طولانی مدت لازم است که طی آن تمام مقاصد گردشگری داخلی تجهیز و آماده پذیرفتن مهمانان شوند و سپس با استفاده از ابزار قدرتمند تبلیغات اقدام به جذب گردشگر خارجی به داخل ایران صورت گیرد.

در تمام دنیا تعداد کشورهایی با طبیعت منحصر به فرد آنقدر زیاد است که رقابت در عرصه گردشگری روز به روز تنگ‌تر می‌شود. هیچ گردشگری بدون انگیزه کافی پول خود را صرف ورود به کشوری که طبیعتی زیبا دارد نمی‌کند. بلکه زمانی این کار را می‌کند که مطمئن باشد بین کشورهایی با طبیعتی مشابه بهترین انتخاب را می‌کند و بهترین خدمات را نیز دریافت می‌کند.



منبع:گلفام سفر


گردشگری تفریحی چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا